Testen

Dochter van echtscheiding

Nicht van de Dodge Avenger, deze Amerikaan met Europese ambities verbergt in zijn binnenste een Duitse motor. Een samengestelde puzzel binnenin een familie die voortaan gescheiden is.
  • Piette François
  • 23 mei 2007
  • Chrysler
Voor- en nadelen
  • Beschikbare en economische motor
  • Comfort
  • Ruimte binnenin
  • Uitrusting
  • Afwezigheid van handvaten
  • Kwaliteit van sommige kunststofonderdelen
Toeval op de kalender : de dag na de officiële aankondiging van de echtscheiding tussen Daimler en Chrysler waren wij door de importeur van DaimlerChrysler uitgenodigd voor het testen van de nieuwe Sebring. Een zware crisis ? Niet echt, want met uitzondering van de interne wijzigingen binnenin de twee bedrijven, verandert er niets voor de klanten. De Chrysler Group (die de merken Chrysler, Jeep en Dodge bevat) gaat gewoon verder met de verdeling via hetzelfde netwerk als nu en het programma met de nieuwigheden blijft stand houden. En nieuwigheden zijn er binnenin de Chrysler Group tijdens de laatste maanden : Dodge Caliber, Avenger en Nitro, Jeep Compass en Commander. Maar aan de kant van Chrysler, zag men niets meer aankomen sinds de 300 C en de Crossfire Roadster. Geleerde mengeling Na drie jaar wachttijd ziehier dus de Sebring. Met een politiek van gemeenschappelijk raamwerk, gaat het hier over een herwerkte Dodge Avenger die geniet van een voorkeursbehandeling om zich hoger te plaatsen dan zijn neef in hetzelfde segment. De klanten van de Sebring zouden dus, volgens de verantwoordelijken van het merk, ouder, rijker en formeler zijn dan deze van de Avenger. De tarieven liggen dus hoger, het uitzicht is discreter en de vering soepeler. Qua grootte, speelt de Sebring op dezelfde speelplaats als de Toyota Avensis, de Mazda 6 en de Peugeot 407. Het design is zowel conservatief als origineel, een soort geleerde mengeling tussen een zekere Amerikaanse traditie en de verplichtingen van een productie gericht naar de Europeanen. Bezield door het Airflite prototype (net zoals de Crossfire), vertoont de Sebring zijn eigen persoonlijkheid door beroep te doen op de recepten die eigen zijn aan het merk : nerven op de motorkap, indrukwekkende verchroomd radiatorrooster en uitgesneden voorlichten. Het zijaanzicht, met glanzend bewerkte zijbanden van de ruiten, geeft een continu zijruitaanzicht aan. Achteraan is de koffer kort, wat de indruk geeft van een wagen met een kofferklep, maar de achterlichten rekken zich verder op naar de spatborden. Voltallige uitrusting Eens aan boord, is men verrast door de zithoogte : de verantwoordelijken van Chrysler hebben de zetel verhoogd met 6,5 cm tegenover die van zijn voorganger. En als goede Amerikaan, biedt de Sebring standaard een blikhouder (tussen de voorzetels) die toelaat een cola te verkoelen tot 2° of een koffie te verwarmen tot 60°. Daarentegen, geen enkel spoor van een groot handschoenkastje net zoals deze van de Avenger (« Chill Zone »genoemd) en die dus toelaat om tot 4 flessen van een anderhalve liter te verkouden. Net zoals zijn neven, de Nitro en de Avenger, beschikt de Sebring van een neerklapbare passagierszetel vooraan om er lange voorwerpen in te kunnen vervoeren. De koffer, met 440 liters, kan vergroot worden door de achterbank neer te klappen (60/40). In het tegenovergestelde geval, genieten de inzittenden achteraan van héél veel ruimte voor hun benen, en de voeten glijden gemakkelijk onder de voorzetels. Interessant indien u jonge kinderen hebt : de YES Essentials stoffen zetels werd behandeld om zich gemakkelijk te laten onderhouden, zonder geuren en zonder vlekken. Maar het werkelijke voordeel van de Sebring ligt in zijn uitrusting. Enkel twee versies worden voorgesteld in België : Touring (stoffen interieur) en de Limited (lederen zetels). Welk model u ook kiest, u heeft recht op de verwarmde en elektrische spiegels, de metalen velgen, de 6 airbags, het ESP systeem, de automatische airco, de cruise-control, de controle van de bandendruk, het multifunctioneel lederen stuur, de boordcomputer, de LED verlichtingen, de radio-CD met 6 HP’s, enz...enz... In optie, kan men zich ook het doeltreffende multimedia systeem aanschaffen, met een harddisk van 20Go en met een scherm voor de passagiers achteraan. Volkswagen motor Geen verrassingen onder de motorkap, waar men een oude kennis in terug vindt : de 2.0 TDI, met oorsprong Volkswagen. Hij ontwikkelt hier 140 pk (de importeur probeert een officiële goedkeuring te verkrijgen voor de versie met 136 pk, fiscaal interessanter, maar is nog niet gebeurd…) en 310 Nm. Zoals gewoonlijk gekoppeld aan een manuele 6-doos, hij zit perfect goed in de Sebring (ongeacht zijn 1.560 kilo’s), en biedt hem prestaties genoeg voor een verbruik (6,2 l/100 km) dat héél redelijk is. Ten slotte qua weggedrag, u zult het begrepen hebben, werd hij krachtig neergezet op het comfort. Dit gezegd zijnde, en niettegenstaande de merkwaardige capaciteit van de Sebring om de oneffenheden van de weg te filteren, worden de raamwerkbewegingen en de pompfenomenen goed beheerst.

Meer lezen over:

Over de auteur: Piette François
Foto's ©: Manufacturer. Source ©: Chrysler.

Aanbevolen tests voor jou

Meer tests
3,9 /5 Test: Audi SQ8 Sportback e-tron, kroon in gevaar?

Test: Audi SQ8 Sportback e-tron, kroon in gevaar?

De Audi SQ8 Sportback e-tron is officieel het summum van de elektrische SUV’s van Audi. Maar kan hij de dreiging van de modernere SQ6 e-tron weerstaan?

3,7 /5 Test: Skoda Kodiaq 2024, Ruimte met de grote R

Test: Skoda Kodiaq 2024, Ruimte met de grote R

De tweede generatie Skoda Kodiaq bouwt verder op het succes van zijn voorganger met nog meer ruimte, nog meer praktische snufjes en nu ook een plug-inhybride motorisatie. Valt er nog iets op aan te merken?

3,5 /5 Test: Mercedes B-Klasse, ondergewaardeerde alleskunner

Test: Mercedes B-Klasse, ondergewaardeerde alleskunner

Er wordt minder over gesproken, maar ook de Mercedes B-Klasse kreeg onlangs een facelift. En het is misschien wel het fijnste model van de compacte Mercedes-familie... Zolang die nog bestaat.

3,3 /5 Test: Volkswagen Polo, nog steeds geen mini-Golf...

Test: Volkswagen Polo, nog steeds geen mini-Golf...

Heeft de 6e generatie Volkswagen Polo het na de facelift in zich om uit de schaduw van zijn grote broer te komen, de legendarische Golf?

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Manueel

€ 23.748

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Manueel

€ 21.500

Benzine, Automaat

€ 27.547

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km
€ 52.900
2021
1.500 km
€ 52.990
2019
105.433 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km