Testen

Citroën C5 Aircross vs Renault Kadjar: duel tussen gezins-SUV’s

Citroëns nieuwe slagschip, de C5 Aircross, mikt op rijcomfort en op veelzijdigheid om gezinnen te charmeren. Zet hij daarmee de Renault Kadjar in de schaduw, die recent een technische update kreeg?

  • Christiaens  Jean-Francois Christiaens Jean-Francois
  • 12 april 2019
  • CITROEN
CITROEN C5 AIRCROSS
  • Volledige en premium uitrusting
  • Aparte stijl
  • Interieurruimte/moduleerbaarheid
  • Prima rijcomfort
  • Weggedrag bij sportieve rijstijl
  • Design misschien niet ieders meug
RENAULT KADJAR
  • Dynamisch en comfortabel weggedrag
  • Verhouding prijs/uitrusting
  • Prestaties nieuwe motoren
  • Steeds beter kwaliteit materialen
  • Middelmatige en weinig praktische koffer
  • Afwerkingsdetails
  • Banale stijl binnen- en buitenkant
  • Beperkende uitrustingspolitiek

Citroën C5 Aircross vs Renault Kadjar: duel tussen gezins-SUV’s

De C5 Aircross betreedt een segment dat al druk bevolkt is. De 4,5 meter lange SUV moet opboksen tegen middelgrote SUV’s van dezelfde lengte. Zoals deze Rnault Kadjar, die 4,45 meter lang is. Hij kreeg recent een lichte update met onder meer nieuwe motoren. Wij kozen voor de 1.3 turbobenzine van 160 pk met de EDC-versnellingsbak met dubbele koppeling. Is die opgewassen tegen de 1.6 PureTech van 180 pk met achttrapsautomaat in de Citroën C5 Aircross?

Citroën C5 Aircross vs Renault Kadjar: duel tussen gezins-SUV’s
Citroën C5 Aircross vs Renault Kadjar: duel tussen gezins-SUV’s

Afwerking en uitrusting: punt voor Citroën

Op vlak van afwerking kan de Kadjar goed mee met de C5 Aircross. Zeker in zijn geüpdatete versie, die betere materialen en een verbeterd touchscreen krijgt dan voordien. Het interieur van de Renault ziet er wel wat klassieker uit dan dat van de Citroën. En dan zijn er nog enkele minpunten, zoals de pook van de EDC-versnellingsbak die goedkoop aanvoelt wanneer je hem bedient. Dat doet de kleine pook van de EAT8 in de Citroën beter.

Het punt gaat in elk geval naar de C5 Aircross, omdat zijn uitrusting moderner en uitgebreider is dan die van de Kadjar. Wat denk je bijvoorbeeld van zetels met massagefunctie en filehulp bij de adaptieve snelheidsregelaar? Die dingen zijn niet beschikbaar op de Renault, die bij zijn update wel wat nieuwe features kreeg.

Citroën C5 Aircross vs Renault Kadjar: duel tussen gezins-SUV’s
Citroën C5 Aircross vs Renault Kadjar: duel tussen gezins-SUV’s

Citroën C5 Aircross vs Renault Kadjar: duel tussen gezins-SUV’s
Citroën C5 Aircross vs Renault Kadjar: duel tussen gezins-SUV’s

Comfort: punt voor Citroën

Het paradepaardje van de Citroën-SUV is comfort. En ook op dat vlak overtuigt de C5 Aircross. Opnieuw hoeft de Renault Kadjar niet echt onder te doen, maar het rijcomfort van de Citroën weet nog meer te charmeren dankzij zijn typische hydraulische druklagers. Daardoor lijkt hij over het asfalt te zweven. Ook grote oneffenheden worden opmerkelijke goed gefilterd. Voeg daar nog een verzorgde geluiddemping aan toe en zachte zetels, en je zit aan boord van een SUV waar je onvermoeibaar kilometers mee afmaalt.

De C5 Aircross is ook veelzijdiger: zijn koffer is ruimer (tussen 580 en 720 liter, tegenover 408 liter voor de Kadjar), praktischer en meer moduleerbaar. Drie afzonderlijke achterzetels van dezelfde grootte en apart verschuifbaar: handig voor gezinnen.

Citroën C5 Aircross vs Renault Kadjar: duel tussen gezins-SUV’s
Citroën C5 Aircross vs Renault Kadjar: duel tussen gezins-SUV’s

Citroën C5 Aircross vs Renault Kadjar: duel tussen gezins-SUV’s
Citroën C5 Aircross vs Renault Kadjar: duel tussen gezins-SUV’s

Motor: gelijkspel

Renaults nieuwe 1.3 turbobenzine die Renault samen met Daimler ontwikkelde blaakt van gezondheid. In zijn krachtigste versie van 160 pk geeft hij vleugels aan de Kadjar, ondanks zijn kleine cilinderinhoud. Tegelijk is hij soepel en stil. Hij werkt bovendien ook prima samen met de EDC-zesbak.

Hij kan dus moeiteloos mee met de 1.6 PureTech van 180 pk en achttrapsautomaat in de C5 Aircross. Cijferliefhebbers: de 1.3 TCe van Renault heeft iets meer koppel dan de 1.6 PureTech 180 (260 Nm tegenover 250 Nm).

Citroën C5 Aircross vs Renault Kadjar: duel tussen gezins-SUV’s

Weggedrag: punt voor Renault

Bij een dynamische rijstijl is de Renault Kadjar efficiënter dan de Citroën C5 Aircross: hij houdt zijn koetswerkbewegingen beter onder controle. De Citroën is eerder comfortabel dan sportief: je moet dus rekening houden met wat ‘zwevende’ bewegingen en parasietreacties in het koetswerk bij een sportievere rijstijl. Het stuur van de C5 Aircross voelt dan weer consistenter aan dan het kunstmatige stuur van de Kadjar.

Citroën C5 Aircross vs Renault Kadjar: duel tussen gezins-SUV’s

Prijs: punt voor Renault

De Citroën C5 Aircross 1.6 PureTech 180 EAT8 is beschikbaar vanaf het tweede uitrustingsniveau, Live, en kost € 30.950. Renault reserveert zijn 1.3 TCe van 160 pk voor de nieuwe topversie Black Edition, die het bij de facelift van de Kadjar invoerde. Met EDC-versnellingsbak kost hij € 33.925. Dat blijft wel onder het niveau van de C5 Aircross in de derde uitvoering Feel (€ 33.850) en topversie Shine (€ 36.600).

Met zijn kleinere cilinderinhoud, lagere vermogen en bijna gelijkaardige CO2-uitstoot (135 tegenover 131 g/km) is de Kadjar fiscaal bovendien iets vriendelijker in bijna het hele land. Alleen de BIV in Vlaanderen ligt iets hoger door de hogere CO2-uitstoot (€ 455 tegenover € 395). De jaarlijkse verkeersbelasting ligt dan weer lager (€ 172 tegenover € 250). In Wallonië en Brussel is het verschil in BIV groter: € 2.478 voor de Citroën en € 1.239 voor de Renault.

Citroën C5 Aircross vs Renault Kadjar: duel tussen gezins-SUV’s
Citroën C5 Aircross vs Renault Kadjar: duel tussen gezins-SUV’s

Besluit: gelijkspel

Tel de punten op en je komt uit op een gelijkspel. Maar er zit meer achter dan dat. Zoek je een comfortabele en praktische gezins-SUV, dan zal de Citroën je meer overtuigen. Wil je iets klassiekers dat dynamischer rijdt en financieel iets interessanter is, dan kom je uit bij de Renault.

Citroën C5 Aircross vs Renault Kadjar: duel tussen gezins-SUV’s

Meer lezen over:

Christiaens  Jean-Francois
Over de auteur: Christiaens Jean-Francois Jean-François Christiaens is autojournalist sinds 2005. Hij houdt van alles wat rijdt, van elektrische auto’s tot hypercars.
Maar zijn hart gaat vooral sneller slaan van hot hatches uit het GTI-tijdperk. Hoewel een comfortabele break hem ook weer niet onbewogen laat.
Heet dat dan ouder worden?

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
Lexus LX kiest voor giga-radiatorrooster

Lexus LX kiest voor giga-radiatorrooster

De Lexus-versie van de Toyota Land Cruiser komt niet naar Europa, maar dat maakt zijn design er niet minder… interessant om.

Mini Moke nu ook elektrisch

Mini Moke nu ook elektrisch

De kleine strandauto was vorig jaar terug op de markt gebracht met een verbrandingsmotor, maar zal vanaf 2022 enkel nog verkrijgbaar zijn in een puur elektrische variant.

30.000 banen op de tocht bij Volkswagen?

30.000 banen op de tocht bij Volkswagen?

De CEO en de directie zijn het niet eens over die vraag.

LG betaalt General Motors 1,9 miljard dollar schadevergoeding

LG betaalt General Motors 1,9 miljard dollar schadevergoeding

De batterijfabrikant heeft geen keuze nadat zoveel exemplaren van de Chevrolet Bolt spontaan in brand zijn gevlogen.

Aanbevolen tests voor jou

3,6 /5 Test: Cupra Born, gepeperde ID

Test: Cupra Born, gepeperde ID

Cupra is het sportieve merk van Seat. De nieuwe Born profileert zich als een VW ID.3 met een Spaans sausje en een sterker dynamisch karakter. Dat moeten we eens nagaan…

3,7 /5 Test: Lexus NX, comfort aan de stekker

Test: Lexus NX, comfort aan de stekker

Lexus introduceert de tweede generatie van zijn NX. Zonder een revolutie te ontketenen evolueert hij op nagenoeg elk vlak, en geen klein beetje. Hij biedt zelfs een plug-inhybride versie aan, een grote première voor de Japanse autobouwer.

3,5 /5 Test: MG Marvel R, de strijd gaat voort

Test: MG Marvel R, de strijd gaat voort

De Chinees geworden Britse autobouwer MG lanceert zijn tweede elektrische model na de SUV ZS. Deze keer gaat het om een grotere SUV met futuristische lijnen: de Marvel R. Kan die de Europese markt veroveren?

Hyundai Tucson Plug-in vs Jeep Compass 4xe: SUV’s aan de stekker

Hyundai Tucson Plug-in vs Jeep Compass 4xe: SUV’s aan de stekker

De populaire Hyundai Tucson en Jeep Compass hebben voortaan allebei een plug-inhybride motorversie om de fleet aan te spreken. Welke van deze twee 4x4’s onder stroom is de meest aantrekkelijke voor dagelijks gebruik?

Aanbevolen advies voor jou

Meer adviezen
Zoveel kost de nieuwe Opel Astra (plug-inhybride)

Zoveel kost de nieuwe Opel Astra (plug-inhybride)

Opel heeft de bestelboekjes geopend voor zijn nieuwe Astra, zowel met verbrandingsmotoren als in zijn plug-inhybride varianten. Wat kost hij?

5 dingen die je moet weten voor je koopt: Daihatsu Copen, de grappigste onder de roadsters?

5 dingen die je moet weten voor je koopt: Daihatsu Copen, de grappigste onder de roadsters?

Wil je een betrouwbare Japanse roadster, maar wil je je onderscheiden van de vele Mazda MX-5's? Dan is de Daihatsu Copen een mooi alternatief! Dit zijn 5 dingen die je moet weten voor je voor zijn charmes valt!

Te koop: deze BMW Z1 is splinternieuw

Te koop: deze BMW Z1 is splinternieuw

Nog een bijzonder stuk op de Bonhams-veiling die op 10 oktober 2021 plaatsvindt in het Zoute. Na de Ferrari F40 met heel weinig kilometers is hier nu een BMW Z1 die… nog nooit heeft gereden.

Te koop: mysterieuze Ferrari F40 die 30 jaar verborgen is gebleven… in België

Te koop: mysterieuze Ferrari F40 die 30 jaar verborgen is gebleven… in België

Op zijn ondertussen traditionele jaarlijkse veiling van het Zoute (10 oktober 2021) biedt Bonhams een ongelooflijke Ferrari F40 aan, die 30 jaar lang geen daglicht heeft gezien in België.

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Manueel

€ 19.998
2021

Benzine, Manueel

€ 19.998
2021

Benzine, Manueel

€ 16.295
2020
15 km

Benzine, Manueel

€ 23.990
2021
6 km

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Benzine, Manueel

€ 14.950
2018
35.575 km

lpg, Automaat

€ 69.995
2019
31.986 km
€ 44.990
2017
99.850 km

Benzine, Manueel

€ 16.248
2018
8.579 km