Testen

Citroën C5 Aircross vs Renault Kadjar: duel tussen gezins-SUV’s

Citroëns nieuwe slagschip, de C5 Aircross, mikt op rijcomfort en op veelzijdigheid om gezinnen te charmeren. Zet hij daarmee de Renault Kadjar in de schaduw, die recent een technische update kreeg?

  • Christiaens  Jean-Francois Christiaens Jean-Francois
  • 12 april 2019
  • Citroen
Citroen C5 Aircross
  • Volledige en premium uitrusting
  • Aparte stijl
  • Interieurruimte/moduleerbaarheid
  • Prima rijcomfort
  • Weggedrag bij sportieve rijstijl
  • Design misschien niet ieders meug
Renault Kadjar
  • Dynamisch en comfortabel weggedrag
  • Verhouding prijs/uitrusting
  • Prestaties nieuwe motoren
  • Steeds beter kwaliteit materialen
  • Middelmatige en weinig praktische koffer
  • Afwerkingsdetails
  • Banale stijl binnen- en buitenkant
  • Beperkende uitrustingspolitiek

Citroën C5 Aircross vs Renault Kadjar: duel tussen gezins-SUV’s

De C5 Aircross betreedt een segment dat al druk bevolkt is. De 4,5 meter lange SUV moet opboksen tegen middelgrote SUV’s van dezelfde lengte. Zoals deze Rnault Kadjar, die 4,45 meter lang is. Hij kreeg recent een lichte update met onder meer nieuwe motoren. Wij kozen voor de 1.3 turbobenzine van 160 pk met de EDC-versnellingsbak met dubbele koppeling. Is die opgewassen tegen de 1.6 PureTech van 180 pk met achttrapsautomaat in de Citroën C5 Aircross?

Citroën C5 Aircross vs Renault Kadjar: duel tussen gezins-SUV’s
Citroën C5 Aircross vs Renault Kadjar: duel tussen gezins-SUV’s

Afwerking en uitrusting: punt voor Citroën

Op vlak van afwerking kan de Kadjar goed mee met de C5 Aircross. Zeker in zijn geüpdatete versie, die betere materialen en een verbeterd touchscreen krijgt dan voordien. Het interieur van de Renault ziet er wel wat klassieker uit dan dat van de Citroën. En dan zijn er nog enkele minpunten, zoals de pook van de EDC-versnellingsbak die goedkoop aanvoelt wanneer je hem bedient. Dat doet de kleine pook van de EAT8 in de Citroën beter.

Het punt gaat in elk geval naar de C5 Aircross, omdat zijn uitrusting moderner en uitgebreider is dan die van de Kadjar. Wat denk je bijvoorbeeld van zetels met massagefunctie en filehulp bij de adaptieve snelheidsregelaar? Die dingen zijn niet beschikbaar op de Renault, die bij zijn update wel wat nieuwe features kreeg.

Citroën C5 Aircross vs Renault Kadjar: duel tussen gezins-SUV’s
Citroën C5 Aircross vs Renault Kadjar: duel tussen gezins-SUV’s

Citroën C5 Aircross vs Renault Kadjar: duel tussen gezins-SUV’s
Citroën C5 Aircross vs Renault Kadjar: duel tussen gezins-SUV’s

Comfort: punt voor Citroën

Het paradepaardje van de Citroën-SUV is comfort. En ook op dat vlak overtuigt de C5 Aircross. Opnieuw hoeft de Renault Kadjar niet echt onder te doen, maar het rijcomfort van de Citroën weet nog meer te charmeren dankzij zijn typische hydraulische druklagers. Daardoor lijkt hij over het asfalt te zweven. Ook grote oneffenheden worden opmerkelijke goed gefilterd. Voeg daar nog een verzorgde geluiddemping aan toe en zachte zetels, en je zit aan boord van een SUV waar je onvermoeibaar kilometers mee afmaalt.

De C5 Aircross is ook veelzijdiger: zijn koffer is ruimer (tussen 580 en 720 liter, tegenover 408 liter voor de Kadjar), praktischer en meer moduleerbaar. Drie afzonderlijke achterzetels van dezelfde grootte en apart verschuifbaar: handig voor gezinnen.

Citroën C5 Aircross vs Renault Kadjar: duel tussen gezins-SUV’s
Citroën C5 Aircross vs Renault Kadjar: duel tussen gezins-SUV’s

Citroën C5 Aircross vs Renault Kadjar: duel tussen gezins-SUV’s
Citroën C5 Aircross vs Renault Kadjar: duel tussen gezins-SUV’s

Motor: gelijkspel

Renaults nieuwe 1.3 turbobenzine die Renault samen met Daimler ontwikkelde blaakt van gezondheid. In zijn krachtigste versie van 160 pk geeft hij vleugels aan de Kadjar, ondanks zijn kleine cilinderinhoud. Tegelijk is hij soepel en stil. Hij werkt bovendien ook prima samen met de EDC-zesbak.

Hij kan dus moeiteloos mee met de 1.6 PureTech van 180 pk en achttrapsautomaat in de C5 Aircross. Cijferliefhebbers: de 1.3 TCe van Renault heeft iets meer koppel dan de 1.6 PureTech 180 (260 Nm tegenover 250 Nm).

Citroën C5 Aircross vs Renault Kadjar: duel tussen gezins-SUV’s

Weggedrag: punt voor Renault

Bij een dynamische rijstijl is de Renault Kadjar efficiënter dan de Citroën C5 Aircross: hij houdt zijn koetswerkbewegingen beter onder controle. De Citroën is eerder comfortabel dan sportief: je moet dus rekening houden met wat ‘zwevende’ bewegingen en parasietreacties in het koetswerk bij een sportievere rijstijl. Het stuur van de C5 Aircross voelt dan weer consistenter aan dan het kunstmatige stuur van de Kadjar.

Citroën C5 Aircross vs Renault Kadjar: duel tussen gezins-SUV’s

Prijs: punt voor Renault

De Citroën C5 Aircross 1.6 PureTech 180 EAT8 is beschikbaar vanaf het tweede uitrustingsniveau, Live, en kost € 30.950. Renault reserveert zijn 1.3 TCe van 160 pk voor de nieuwe topversie Black Edition, die het bij de facelift van de Kadjar invoerde. Met EDC-versnellingsbak kost hij € 33.925. Dat blijft wel onder het niveau van de C5 Aircross in de derde uitvoering Feel (€ 33.850) en topversie Shine (€ 36.600).

Met zijn kleinere cilinderinhoud, lagere vermogen en bijna gelijkaardige CO2-uitstoot (135 tegenover 131 g/km) is de Kadjar fiscaal bovendien iets vriendelijker in bijna het hele land. Alleen de BIV in Vlaanderen ligt iets hoger door de hogere CO2-uitstoot (€ 455 tegenover € 395). De jaarlijkse verkeersbelasting ligt dan weer lager (€ 172 tegenover € 250). In Wallonië en Brussel is het verschil in BIV groter: € 2.478 voor de Citroën en € 1.239 voor de Renault.

Citroën C5 Aircross vs Renault Kadjar: duel tussen gezins-SUV’s
Citroën C5 Aircross vs Renault Kadjar: duel tussen gezins-SUV’s

Besluit: gelijkspel

Tel de punten op en je komt uit op een gelijkspel. Maar er zit meer achter dan dat. Zoek je een comfortabele en praktische gezins-SUV, dan zal de Citroën je meer overtuigen. Wil je iets klassiekers dat dynamischer rijdt en financieel iets interessanter is, dan kom je uit bij de Renault.

Citroën C5 Aircross vs Renault Kadjar: duel tussen gezins-SUV’s

Meer lezen over:

Christiaens  Jean-Francois
Over de auteur: Christiaens Jean-Francois Jean-François Christiaens is autojournalist sinds 2005. Hij houdt van alles wat rijdt, van elektrische auto’s tot hypercars.
Maar zijn hart gaat vooral sneller slaan van hot hatches uit het GTI-tijdperk. Hoewel een comfortabele break hem ook weer niet onbewogen laat.
Heet dat dan ouder worden?

Aanbevolen tests voor jou

Meer tests
3,7 /5 Test: Skoda Kodiaq 2024, Ruimte met de grote R

Test: Skoda Kodiaq 2024, Ruimte met de grote R

De tweede generatie Skoda Kodiaq bouwt verder op het succes van zijn voorganger met nog meer ruimte, nog meer praktische snufjes en nu ook een plug-inhybride motorisatie. Valt er nog iets op aan te merken?

4,0 /5 Test: Porsche Macan, even geslaagd als EV?

Test: Porsche Macan, even geslaagd als EV?

De Macan wordt volledig elektrisch in zijn nieuwe generatie. Laten we zien of deze sportieve SUV met batterijen en zonder uitlaten ons even enthousiast maakt achter het stuur.

3,3 /5 Test: Volkswagen Polo, nog steeds geen mini-Golf...

Test: Volkswagen Polo, nog steeds geen mini-Golf...

Heeft de 6e generatie Volkswagen Polo het na de facelift in zich om uit de schaduw van zijn grote broer te komen, de legendarische Golf?

3,5 /5 Test: Audi A3, naar een hoger niveau met de facelift

Test: Audi A3, naar een hoger niveau met de facelift

Na de Sportback en de sedan krijgt de Audi A3 een nieuwe Allstreet-versie met zijn facelift voor 2024. Maar is dit het enige interessante nieuws in het gamma van de compacte Duitser?

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Manueel

€ 21.500

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Automaat

€ 27.547

Benzine, Manueel

€ 23.748

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km
€ 52.990
2019
105.433 km
€ 52.900
2021
1.500 km