Testen

net zoals Loeb… maar in diesel !

Terwijl zijn grote broer, met de 2.0 l HDI voorzien, geleverd kan worden met een echte automatische versnellingsdoos, is deze 1.6 HDI 110 motor enkel beschikbaar met een gerobotiseerde doos. Met 6 versnellingen voor een beter vermaak op de baan en zonder koppelingspedaal, voor een groter comfort in de files.
  • Piette François
  • 26 januari 2007
  • Citroen
Voor- en nadelen
  • Comfort
  • Soberheid
  • Soepele motor
  • Uitrusting
  • Wegligging
  • Ontgoochelende automatische doos
  • Verhinderde zichtbaarheid achteraan door de afsnijding van de achterruit
Spaarzaam en voldoenend in zijn taak Deze versie, uitgerust van de welbekende 1.6 HDi bevestigt enkel al het goede dat wij van deze motor denken. Zeer soepel, beschikbaar vanaf de laagste regimes, bezit deze motor een groot genoeg armbereik en zo’n discretie dat hij de ideale medegezel is, in elke omstandigheid. En wat zeker niets bederft, is zijn spaarzaamheid : bij gemengd verbruik, drinkt de C4 amper 6,5 liters per honderd, een meer dan redelijk cijfer en die maar weinig klimt indien de rechter voet opdringerig wordt. Ontgoochelende gerobotiseerde doos Men gaat het niet verbergen, men verwachtte veel van deze doos, die ons kwa gebruikshandigheid iets ontgoocheld heeft. Hij is niet echt snel en bovendien nogal brutaal in “sport” mode. Er worden vier verschillende modes voorgesteld : automaat of manueel, met een mogelijkheid tot sportiever gedrag in beide gevallen. Deze laatste keuze benadeelt het rijplezier daar hij enkele onaangename onregelmatigheden in de motor weergeeft. Bovendien verhoogt deze wijze duidelijk de schakelingen niet. En om de schokken te vermijden, kan men gas terugnemen tijdens het schakelen, wat dan het rijplezier benadeelt. Best is in « normale » mode te rijden. En het positieve punt van deze doos verblijft in het comfort bij stadsverkeer. De files en overvolle centra’s vergaan in een meer ontspannen sfeer. Bij dynamisch rijgedrag geeft de doos ook een zeker genoegen. Door te schakelen met de paletten die zich achter het stuur bevinden, is de verleiding groot om zich even voor Sébastien Loeb te beschouwen in zijn C4 WRC ! Toch zijn de schakeling iets te traag... en die klank van de diesel motor! Uitstekende compromis tussen comfort en wegligging Voor de rest, blijft deze C4 gelijk aan zijn broers. Hij beschikt inderdaad over een uitstekende wegligging, bijna zonder slingerbewegingen, en klampt zich vast aan het asfalt met het behoud van een voortreffelijk rijcomfort. De geluidsdemping alsook de kwaliteit van de zetels dragen bij tot deze algemene goede indruk. Alles inbegrepen, of bijna Aan 23.800 € is deze C4 niet voor niets. De toeslag tegenover een normale doos bedraagt 1.100 €, wat aan de andere kant nogal redelijk is. Indien men hem zou vergelijken met een Golf 1.9 TDI van 105 pk, kan de som nogal gepeperd zijn. Behalve dat deze Citroën volledig uitgerust geleverd wordt. Enkel het aangenaam panoramische dak en de PDC ontbreken. Bovendien, al geeft de gerobotiseerde doos van VW (DSG) een betere inwilliging, deze is ook duurder : 1.660 €. Besluit Al was deze doos ontgoochelend, hij blijft aangenaam bij stadsverkeer. Niet te snel en niet te zacht in “sport” mode, wordt deze aan een aantrekkelijke prijs voorgesteld. Op alle andere gezichtspunten, blijft deze Citroën een uitstekende wagen, voorzien van een goed evenwicht tussen vering, uitrusting en comfort.

Meer lezen over:

Over de auteur: Piette François
Foto's ©: Manufacturer. Source ©: Citroën.

Aanbevolen tests voor jou

Meer tests
3,5 /5 Test: Audi A3, naar een hoger niveau met de facelift

Test: Audi A3, naar een hoger niveau met de facelift

Na de Sportback en de sedan krijgt de Audi A3 een nieuwe Allstreet-versie met zijn facelift voor 2024. Maar is dit het enige interessante nieuws in het gamma van de compacte Duitser?

4,0 /5 Test: Porsche Macan, even geslaagd als EV?

Test: Porsche Macan, even geslaagd als EV?

De Macan wordt volledig elektrisch in zijn nieuwe generatie. Laten we zien of deze sportieve SUV met batterijen en zonder uitlaten ons even enthousiast maakt achter het stuur.

3,3 /5 Test: Volkswagen Polo, nog steeds geen mini-Golf...

Test: Volkswagen Polo, nog steeds geen mini-Golf...

Heeft de 6e generatie Volkswagen Polo het na de facelift in zich om uit de schaduw van zijn grote broer te komen, de legendarische Golf?

3,7 /5 Test: Skoda Kodiaq 2024, Ruimte met de grote R

Test: Skoda Kodiaq 2024, Ruimte met de grote R

De tweede generatie Skoda Kodiaq bouwt verder op het succes van zijn voorganger met nog meer ruimte, nog meer praktische snufjes en nu ook een plug-inhybride motorisatie. Valt er nog iets op aan te merken?

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Automaat

€ 27.547

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Manueel

€ 23.748

Benzine, Manueel

€ 21.500

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's
€ 52.990
2019
105.433 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km
€ 52.900
2021
1.500 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km