Testen

Citroën DS5 Blue HDi180 BVA6: elke gram telt

Een naam zoals DS5 Blue HDi180 BVA6 doet natuurlijk minder dromen dan de DS Pallas die meer dan een decennium een generatie automobilisten bekoorde. Maar laten we positief blijven. Het is duidelijk waarmee we hier te maken hebben: de nieuwste versie van de DS5 aangedreven door een nieuwe dieselblok dat beantwoordt aan de Euro 6-uitstootnormn gekoppeld aan een zestrapsautomaat van Aisin-origine.
  • Wouters Bruno
  • 17 april 2014
  • Citroen
Voor- en nadelen

      Citroën heeft goed begrepen dat een Franse constructeur momenteel niet moet proberen om met dezelfde wapens de degens te kruisen met de Duitse premiummerken. Het originele aanbod van de DS5 houdt dan ook zeker steek.

      De DS5 verscheen in 2011 en valt op met een gedurfd, origineel ontwerp. Origineler in ieder geval dan de technologie, want hij deelt zijn platform en motoren met andere modellen van de PSA-groep om de schaal te vergroten. De motor ligt al onder de kap van de 508, de automaat in de C4 Picasso.

      Het platform heeft hij gemeenschappelijk met de C4 Picasso en Peugeot 3008. Er is dus geen sprake van een hydropneumatische ophanging, waarmee Citroën nochtans glorie heeft behaald. Het resultaat is een DS5 die niet echt uitblinkt qua comfort.

      HDi180

      Dat wordt rechtgezet met deze DS5 Blue HDi180 BVA6, waarvan de ophanging aangepast werd voor meer comfort. De schokdempers werden verbeterd, een aanpassing die ook de andere DS5-modellen te beurt valt. Het comfort stemt nu beter overeen met wat een top-Citroën hoort te zijn. Goed nieuws is dat het weggedrag hier helemaal niet onder lijdt.

      Het grootste nieuws schuilt evenwel onder de motorkap. De PSA-groep levert grote inspanningen om het rendement van zijn motoren te verbeteren en de ecologische impact te minimaliseren. De HDi180 werd ontwikkeld op basis van de HDi met 160 pk en beantwoordt aan de Euro 6-norm. Ondanks 20 pk winst en een koppel van 400 Nm bij 2.000 tr/min haalt hij knappe cijfers: 114 g CO2/km en 4,4 l/100 km. De ‘schoonmaak’ van de uitlaatgassen wordt toevertrouwd aan een oxidatiekatalysator ingebouwd aan het einde van de motor, maar ook aan een SCR-module (Selective Catalytic Reduction) die Adblue inspuit om de stikstofoxiden om te zetten in waterdamp en stikstof.

      Schoon

      Een partikelfilter houdt 99,9 procent van de roetdeeltjes tegen. De uitlaatlijn werd zorgvuldig bestudeerd om de gassen zo schoon mogelijk te maken. Daarom wordt de SCR-katalysator voor de partikelfilter gemonteerd, de beste manier om de NOx (stikstofoxiden) te verminderen en tegelijk de CO2-uitstoot met 4 procent te verminderen. De Adblue-vloeistof (een oplossing van 32,5 procent zuiver ureum verdund in gedeïoniseerd water) wordt opgeslagen onder de koffer, in een tank van 17 liter die ongeveer 20.000 km meegaat, de onderhoudsinterval.

      De motor werd ook herwerkt om de mechanische wrijving te beperken, die zeer veel energie vreet. Het gewicht werd beperkt met een oliecarter van kunststof, de cilinderkop omvat de inlaatcollector en het cilinderblok gebruikt dunne wanden. Het start-stopsysteem vervolledigt dat arsenaal in de vorm van een alternator-starter.

      De atypische cockpit van de DS5 ziet er uitnodigend uit en draagt bij tot de charme van deze auto, maar biedt geen recordruimte. Het glazen dak uit drie delen maakt het interieur heel helder, ondanks de imposante console en bedieningen aan het plafond. De instrumenten vergen gewenning in het begin en er zijn geen schakelpaletten aan het stuur. Een reden temeer om rustig te rijden, te vermijden dat het dieselblok zich laat horen en de te genieten van het comfort, dat eindelijk op de afspraak is.

      Meer lezen over:

      Over de auteur: Wouters Bruno Bruno Wouters schrijft sinds 2005 voor Vroom. Als iets wielen en een motor heeft, is Bruno een gelukkig man.
      Technologische evoluties boeien hem zeker, maar sensaties zoekt hij het liefst op plattelandswegen met een Morgan of met de motor.
      Foto's ©: Manufacturer. Source ©: Citroën.

      Aanbevolen tests voor jou

      Meer tests
      3,3 /5 Test: Volkswagen Polo, nog steeds geen mini-Golf...

      Test: Volkswagen Polo, nog steeds geen mini-Golf...

      Heeft de 6e generatie Volkswagen Polo het na de facelift in zich om uit de schaduw van zijn grote broer te komen, de legendarische Golf?

      4,0 /5 Test: Porsche Macan, even geslaagd als EV?

      Test: Porsche Macan, even geslaagd als EV?

      De Macan wordt volledig elektrisch in zijn nieuwe generatie. Laten we zien of deze sportieve SUV met batterijen en zonder uitlaten ons even enthousiast maakt achter het stuur.

      3,5 /5 Test: Audi A3, naar een hoger niveau met de facelift

      Test: Audi A3, naar een hoger niveau met de facelift

      Na de Sportback en de sedan krijgt de Audi A3 een nieuwe Allstreet-versie met zijn facelift voor 2024. Maar is dit het enige interessante nieuws in het gamma van de compacte Duitser?

      3,7 /5 Test: Skoda Kodiaq 2024, Ruimte met de grote R

      Test: Skoda Kodiaq 2024, Ruimte met de grote R

      De tweede generatie Skoda Kodiaq bouwt verder op het succes van zijn voorganger met nog meer ruimte, nog meer praktische snufjes en nu ook een plug-inhybride motorisatie. Valt er nog iets op aan te merken?

      Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

      Meer nieuwe auto's

      Benzine, Manueel

      € 23.748

      Benzine, Automaat

      € 27.547

      Benzine, Manueel

      € 21.500

      Diesel, Manueel

      € 32.584

      Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

      Meer tweedehands auto's

      Benzine, Automaat

      € 23.500
      2020
      30.212 km
      € 52.900
      2021
      1.500 km
      € 52.990
      2019
      105.433 km

      Benzine, Automaat

      € 28.995
      2011
      65.000 km