Testen

Waarom meer betalen?

Dacia blijft zich op een intelligente wijze nestelen in nieuwe marktsegmenten. Na de Duster, die zo goed als overal waar hij op de markt kwam een succes geworden is, en de Lodgy, die de monovolumemarkt pijn zal doen, volgt de Dokker, een model dat met een pak overtuigende argumenten over de boeg komt.

  • Wouters Bruno
  • 04 juli 2012
  • Dacia
Voor- en nadelen
  • Intelligente aankoop
  • Overtuigende dci 90
  • Priis
  • Ruimte binnenin
  • Uitrusting
  • Wegligging
  • Afwerking
  • Beperkt motoraanbod

 

Sinds 2004, en met meer dan twee miljoen verkochte exemplaren, lijken heel wat autokopers alleen nog te willen betalen voor wat ze écht nodig hebben. Dat is goed nieuws voor de nieuwkomer van het Dacia-gamma, die zonder blozen de strijd aangaat met concurrenten als de Kangoo, Berlingo, Partner, Doblo en nog enkele anderen. Hij is niet meer of minder sexy dan zijn concurrenten, maar beschikt wel over een paar overtuigende argumenten. Hij is beschikbaar met een zijdelingse schuifdeur met een opening van 70 cm, wat in optie ook mogelijk is aan de linkerkant. De Dokker is niet uitgerust met een grote achterklep, maar wel met twee klapdeuren die, volgens ons, een pak praktischer zijn.

Familievriend

Binnenin is er plaats voor vijf personen, met achterin een 1/3-2/3 neerklapbare achterbank. De koffer is goed voor een inhoud van 800 tot 3.000 liter! Op het dashboard, overgenomen van de Lodgy, is in optie plaats voor de Media Nav van LG. Een knap systeem dat met zijn 7"-touchscreen ergonomisch en praktisch is, en maar 450 euro kost, inclusief Bluetooth- en USB-aansluitingen. Wie het in de winter liever wat warmer heeft, kan ook voor verwarmde zetels opteren. Een snelheidsregelaar staat niet op het programma, daar moeten we nog even op wachten. Voorlopig moeten we genoegen nemen met de snelheidsbegrenzer. 

Praktisch

De praktische aspecten zijn ze bij Dacia ook niet vergeten. Er zijn enorme opbergvakken in en op het dashboard, links en rechts, vooraan en achteraan, allemaal samen goed voor een inhoud van 44 liter. Het enige wat we kunnen opmerken is dat het navigatiescherm iets te laag staat. Achter het stuur van de Dokker is de rijhouding uitstekend (dankzij de instelbare hoogte van het stuur en de zetel, afhankelijk van de uitvoering), en voelt men zich meteen op z'n gemak. De 1.5 dCi van 90 pk die we hebben kunnen testen in de buurt van Wenen past uitstekend bij de Dokker. Het geluidsniveau valt heel goed mee, en de gebruikelijke mechanische- en motorgeluiden zijn ook van een meer dan aanvaardbaar niveau.

Sound of music

De familiale Dokker is erin geslaagd om onze verwachtingen in te lossen. Het chassis gaat vlot om met de bochtige Oostenrijkse bergwegen, een omgeving waar we achter iedere bocht de familie Von Trapp uit de "Sound of Music" verwachten. Met zijn lengte van 436 cm, 175 cm breedte en hoogte van 181 cm is er onder het dak en tussen de vloer 1.037 mm plaats voorin en 1.065 mmm achterin, de schouderbreedte is goed voor 1.458 mm. De achterbank kan met één hand gemakkelijk neergeklapt worden. Eens neergeklapt, komt een vlakke laadruimte van 157 cm lang tevoorschijn. De deuren achteraan kunnen in een hoek van 90° open, en ook zo vastgezet worden zodat er niet gevreesd moet worden voor een plotse windstoot. Indien nodig kunnen die deuren ook in een hoek van 180° geblokkeerd worden. 

Praktisch

Bovenop het dashboard vinden we een groot opbergvak terug, met plaats genoeg voor een laptop en A4-notitieboek. Daarnaast is er een handschoenenkastje, plaats voor drankblikjes en flessen, zowel voorin als achterin, een opbergtas op de rug van de voorzetels en ruimte in de zijdelingse schuifdeuren, opnieuw afhankelijk van de uitvoering. De details voor België zijn trouwens nog niet bekend. We hadden het eerder al over de Media Nav, maar je kunt ook genoegen nemen met de Plug & Radio met cd-speler, Bluetooth- en USB-aansluiting, of de standaardradio die het al heel goed doet, echter zonder cd-speler, maar wel nog altijd met Bluetooth- en USB-aansluitingen.

Versies nog niet duidelijk

Op het instrumentenbord vinden we een toerenteller, een snelheidsmeter en een brandstofmeter terug. In optie is een boordcomputer beschikbaar die aangeeft hoeveel brandstof er al verbruikt werd en de afgelegde afstand, het gemiddelde verbruik, de resterende autonomie, het aantal kilometers tot het volgende onderhoud, de snelheid van de snelheidsbegrenzer en het uur toont. Tussen de voorgestelde uitrustingen merken we verder nog de parkeerhulp op, klimaatregeling, de stabiliteitscontrole (ESC) en de tractiecontrole. Het ABS-remsysteem is standaard, maar verder zullen we nog een beetje moeten wachten om uit te maken hoe de Dokker uiteindelijk uitgerust wordt. Hij komt pas tegen het eind van dit jaar op de markt en de verschillende versies en opties zijn nog niet bekend. Dat is ook zo voor de prijzen, zelfs al hebben ze het voor Frankrijk over een basisprijs van 9.400 euro voor de Combispace-uitvoering en 8.000 euro als lichte vrachtwagen.

Men@work

De Dokker wordt dus ook beschikbaar als lichte vrachtwagen onder de naam Dokker Van. Die is goed voor een laadruimte tot 3.900 liter en 750 kg. Achter de zetels is een lengte van 190 cm beschikbaar, zonder passagierszetel loopt dat op tot 310 cm! Het motoraanbod bestaat uit de moderne 1.2 TCe 115 benzinemotor met turbo, de 1.6 MPI benzine van 85 pk en de 1.5 dCi dieselmotoren van 75 en 90 pk. Bij dit soort wagens speelt het emotionele aspect een kleine rolen kijkt men eerder naar zijn capaciteiten, praktische aspecten, prestaties en weggedrag. We zouden echt niet weten waarom je vier of vijf duizend euro meer zou moeten betalen om met een Berlingo of Kangoo rond te mogen rijden. Met dat geld is er genoeg over om een scooter te kopen en het mobiliteitsprobleem verder aan te pakken.

Meer lezen over:

Over de auteur: Wouters Bruno Bruno Wouters schrijft sinds 2005 voor Vroom. Als iets wielen en een motor heeft, is Bruno een gelukkig man.
Technologische evoluties boeien hem zeker, maar sensaties zoekt hij het liefst op plattelandswegen met een Morgan of met de motor.
Foto's ©: Bruno Wouters, Manufacturer. Source ©: Dacia.

Aanbevolen tests voor jou

Meer tests
3,7 /5 Test: Skoda Kodiaq 2024, Ruimte met de grote R

Test: Skoda Kodiaq 2024, Ruimte met de grote R

De tweede generatie Skoda Kodiaq bouwt verder op het succes van zijn voorganger met nog meer ruimte, nog meer praktische snufjes en nu ook een plug-inhybride motorisatie. Valt er nog iets op aan te merken?

4,0 /5 Test: Porsche Macan, even geslaagd als EV?

Test: Porsche Macan, even geslaagd als EV?

De Macan wordt volledig elektrisch in zijn nieuwe generatie. Laten we zien of deze sportieve SUV met batterijen en zonder uitlaten ons even enthousiast maakt achter het stuur.

3,3 /5 Test: Volkswagen Polo, nog steeds geen mini-Golf...

Test: Volkswagen Polo, nog steeds geen mini-Golf...

Heeft de 6e generatie Volkswagen Polo het na de facelift in zich om uit de schaduw van zijn grote broer te komen, de legendarische Golf?

3,5 /5 Test: Audi A3, naar een hoger niveau met de facelift

Test: Audi A3, naar een hoger niveau met de facelift

Na de Sportback en de sedan krijgt de Audi A3 een nieuwe Allstreet-versie met zijn facelift voor 2024. Maar is dit het enige interessante nieuws in het gamma van de compacte Duitser?

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Automaat

€ 27.547

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Manueel

€ 21.500

Benzine, Manueel

€ 23.748

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's
€ 52.990
2019
105.433 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km
€ 52.900
2021
1.500 km