Testen

Roemeen ontsnapt uit de jungle

Dit is een toekomstige bestseller. Het Dacia-gamma breidt uit met een kleine SUV. Een eigenaardige zijsprong als je bedenkt dat uiterlijk vertoon in dit segment eerder regel dan uitzondering is en Dacia meer op lage budgetten mikt. Maar de mayonaise pakt.
  • Piette François
  • 26 april 2010
  • Dacia
Voor- en nadelen
  • Beperkt gewicht
  • Comfort van de ophanging
  • Gezond weggedrag
  • Krachtige motoren
  • Plaats aan boord
  • Prijs/prestaties!
  • Verbruik en uitstoot
  • Ergonomie
  • Geluiddemping motor
  • Rijpositie
  • Te korte vijfbak met onaangename bediening.

Simpel, maar efficiënt

Perfectionistische adepten van verfijnde techniek zijn hier aan het verkeerde adres. De Dacia Duster is er niet om je verwennen in een zijdezachte stoel terwijl de muziek door vijftien luidsprekers galmt. Tegenover de rest van het gamma ziet hij er nochtans chiquer uit en je kunt de kleine 4x4 zelfs opsmukken met enkele chroomaccenten, leder of een uitgebouwd koetswerk.

Om de prijs zo laag mogelijk te houden, hergebruikt de Duster heel wat onderdelen uit de andere modellen. Zo hebben we de motor, de ophanging en zelfs sommige koetswerkonderdelen al eerder gezien. En toch zit het uiterlijk goed. Vooral de voorzijde is erg geslaagd en straalt betrouwbaarheid uit. Achteraan oogt de auto massiever en hoekiger, maar uiteindelijk mag je de Duster best bevallig noemen. Ondanks een lengte van maar 4,3 meter lijkt de Duster vrij lang. Met de Sandero en de Duster bewijst Dacia dat low cost niet altijd synoniem staat voor saai. Bovendien kun je de Duster met diverse packs aankleden naar eigen smaak, wat een première is voor het merk.

Beperkt gamma

Het gamma is niet echt breed. Er is keuze uit één benzinemotor (1.6 16v, 110 pk), twee dieselmotoren (1.5 dCi van 85 en 110 pk), twee soorten aandrijving (twee of vier wielen) en drie afwerkingsniveaus (slechts twee voor de diesel). Coherent en eenvoudig. De instapdieselmotor met 85 pk is alleen beschikbaar met voorwielaandrijving en de krachtigste dieselmotor is als enige met een zesbak uitgerust.

Gewicht, vijand nummer één

Eén van de sterke punten van de Duster is zijn lage gewicht, dat naargelang de versie schommelt tussen 1.160 en 1.294 kg. Hierdoor kunnen het vermogen én het verbruik binnen de perken blijven. Zo verbruikt de 1.5 dCi 85 gemiddeld maar 5,1 l/100 km en stoot hij 135 g CO2/km uit: een record voor het segment.

Welkom aan boord

Het interieur voelt meteen vertrouwd aan dankzij dezelfde boordplank als in de Sandero. Het geheel ziet er aangenaam en verzorgd uit, maar Dacia slaat qua ergonomie hier en daar de bal mis. Voorbeelden zijn de elektrische ruitenheffers op de middenconsole, de te lage bediening van de airco en de bediening van de claxon op de hendel van de lichten. Details waar je op den duur wel aan went. Minder blij waren we met de rijpositie. Het stuur is niet regelbaar in de diepte, terwijl de zit vrij hoog is. Grotere bestuurders vinden dan ook moeilijk een comfortabele zithouding. Ruimte is er in de Duster genoeg en in de koffer kun je heel wat bagage kwijt (475 liter, 408 liter als 4x4). Een minpuntje is dat de modulariteit zich beperkt tot een neerklapbare achterbank.

Aan het stuur

Tijdens onze kennismakingstest gingen we met de 1.5 dCi met 85 pk op stap. Die laat van bij de eerste omwentelingen horen dat hij draait. Zeker bij belasting wordt de motor luidruchtig, maar ook op autosnelwegen kan hij zijn aanwezigheid niet verbergen. We zochten tevergeefs naar een zesde versnelling, die meer dan welkom zou zijn. Het ontbreekt de motor niet aan kwaliteiten: hij is krachtig genoeg en tegelijkertijd erg zuinig. In de lage toeren levert hij meer dan voldoende koppel en de Duster laat zich gemakkelijk schakellui rijden. Dat is maar goed ook, want de bediening van de versnellingbak verloopt niet zo aangenaam. Het rijden zelf gelukkig wel. De ophanging absorbeert zonder morren de oneffenheden. Het onderstel werd goed op zijn taak berekend en koppelt zelfs comfort aan een tikkeltje dynamisme, terwijl de hydraulisch bekrachtigde stuurinrichting voor natuurlijk aanvoelt.

Prijzen

Bij Dacia vallen nog altijd koopjes te rapen. De basisversie met benzinemotor kost maar 11.900 euro. Echt goedkoop dus. De instapversie met diesel is de 1.5 dCi 85 Ambiance en daar moet je 13.800 euro voor neertellen. De ‘duurste’ versie is de 1.5 dCi 110 4x4 Laureate: 17.600 euro. Nog altijd niet duur. De uitrusting van de basisversie is karig, de optielijst kort maar opnieuw erg low cost. Ondertussen weten we dat een Dacia erg betrouwbaar is. De basisgarantie bedraagt 3 jaar en in optie kun je die zelfs uitbreiden tot 4 of 5 jaar (of 120.000 km).
 

Meer lezen over:

Over de auteur: Piette François
Foto's ©: Manufacturer. Source ©: Dacia.

Aanbevolen tests voor jou

Meer tests
3,3 /5 Test: Volkswagen Polo, nog steeds geen mini-Golf...

Test: Volkswagen Polo, nog steeds geen mini-Golf...

Heeft de 6e generatie Volkswagen Polo het na de facelift in zich om uit de schaduw van zijn grote broer te komen, de legendarische Golf?

3,7 /5 Test: Skoda Kodiaq 2024, Ruimte met de grote R

Test: Skoda Kodiaq 2024, Ruimte met de grote R

De tweede generatie Skoda Kodiaq bouwt verder op het succes van zijn voorganger met nog meer ruimte, nog meer praktische snufjes en nu ook een plug-inhybride motorisatie. Valt er nog iets op aan te merken?

3,5 /5 Test: Mercedes B-Klasse, ondergewaardeerde alleskunner

Test: Mercedes B-Klasse, ondergewaardeerde alleskunner

Er wordt minder over gesproken, maar ook de Mercedes B-Klasse kreeg onlangs een facelift. En het is misschien wel het fijnste model van de compacte Mercedes-familie... Zolang die nog bestaat.

3,9 /5 Test: Audi SQ8 Sportback e-tron, kroon in gevaar?

Test: Audi SQ8 Sportback e-tron, kroon in gevaar?

De Audi SQ8 Sportback e-tron is officieel het summum van de elektrische SUV’s van Audi. Maar kan hij de dreiging van de modernere SQ6 e-tron weerstaan?

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Manueel

€ 23.748

Benzine, Automaat

€ 27.547

Benzine, Manueel

€ 21.500

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's
€ 52.900
2021
1.500 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km
€ 52.990
2019
105.433 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km