Testen

Scénic met korting

Aan het succesverhaal van Dacia lijkt geen einde te komen. Na de Logan, de Sandero en de Duster zet de Roemeense constructeur zijn offensief voort met de Lodgy, een lowcostmonovolume met een aparte persoonlijkheid en evenveel ruimte als een loods.

  • Piette François
  • 14 april 2012
  • Dacia
Voor- en nadelen
  • Gewillige motoren
  • Goedkope en doeltreffende media nav
  • Interessante co2-uitstoot (dci)
  • Laadcapaciteit
  • Onklopbare prijzen
  • Ruimte voor 7 plaatsen
  • 1.6 mpi stoot veel co2 uit
  • Ergonomie soms verwarrend
  • Kunstmatige en niet in de diepte regelbare besturing
  • Vervelende moduleerbaarheid
  • Weinig verleidelijke look

Verduiveld veel plaats

Het eerste argument van de Lodgy is zijn onklopbare verhouding tussen de grootte en de prijs per vierkante meter. De afmetingen zijn nochtans niet extravagant: 4,5 meter lang. ‘Slechts’ 4,5 meter zijn we geneigd te zeggen, want er is genoeg ruimte voor maximaal zeven personen (échte mensen met een hoofd, armen, benen en een lengte van 1,80 meter) en een koffer met een volume tot 2,6 m³ in de configuratie met twee plaatsen. Kortom, de Lodgy is een monovolume die het groots ziet maar de prijs laag houdt.

Bijzondere stijl

We kunnen ons afvragen of de Lodgy überhaupt wel stijl heeft. In het persdossier wordt voortdurend gesproken over robuustheid. We kunnen niet ontkennen dat hij er even stevig uitziet als een bouwmachine, maar om te spreken over elegantie… Laten we zeggen dat hij vooral functioneel is en dat zijn gekunstelde uiterlijk probeert om een schijn van persoonlijkheid op te wekken.

Technologie

Een grote première bij Dacia: een infotainmentsysteem met een aanraakscherm, alstublieft! In ruil voor nauwelijks 430 euro beschik je over de Media Nav, een multimediasysteem met navigatie, een Bluetooth-, USB- en Jack-verbinding en telefoon. Allemaal te bedienen met een groot aanraakscherm. Wat wil je nog meer?

In ieder geval waarderen we het gebruiksgemak van dit toestel: duidelijk, simpel en zelfs elegant. Eerlijk gezegd is deze optie voor deze prijs een grote aanrader.

De motoren

In eerste instantie stelt Dacia drie motoren voor, weggeplukt uit de rekken van Renault. Het benzinegamma bevat een rustieke maar stevige 1.6 MPI met 85 pk en een gloednieuwe 1.2 TCe met 115 pk, die een beetje later komt. Bij de diesels wordt de 1.5 dCi afgeleid in een versie met 90 of 110 pk. Die laatste kan als enige genieten van een zesversnellingsbak, de andere tellen maar vijf versnellingen.

Qua CO2-uitstoot hoeft de Lodgy zijn ‘chiquere’ rivalen niets te benijden want de uitstoot schommelt tussen 109 (dCi 90) en 165 g/km (met de lichtjes voorbijgestreefde 1.6 MPI). Dat betekent dat ook het verbruik beperkt blijft: 4,2 l/100 km voor de dCi 90. Reken in de praktijk op 1,5 tot 2 liter extra. Kers op de taart: de Lodgy wordt gebouwd in een nieuwe fabriek in Tanger, een site met nuluitstoot van koolstof en industrieel verontreinigd water.

Welkom aan boord

Ruimte is er binnenin in overvloed: er is plaats voor zeven volwassenen met normale grootte. Zonder dat ze hun ribben moeten breken. Wat nog het meeste verbaast, is de verzorgde presentatie van het interieur, toch met de Lauréate-afwerking (topversie): kwaliteitsvolle kunststoffen, tweekleurige uitvoering, glanzend zwarte afwerking van de centrale console, een lederen stuurwiel, vier elektrische ruiten, … Nooit was het interieur van een Dacia zo verzorgd.

De Lodgy wordt aangeboden met vijf of zeven plaatsen en stelt qua ruimte nooit teleur. Zijn koffer haalt in de versie met de zeven plaatsen een volume van iets meer dan 200 liter en klimt tot meer dan 2,6 m³ in de configuratie met twee plaatsen.

We moeten toegeven dat de moduleerbaarheid wat irriteert: de zetelrij klapt niet in de vloer zoals in de Scénic, maar plooit tegen de tweede rij of wordt helemaal verwijderd. Ook de tweede rij plooit weg (tegen de voorzetels). De handeling gebeurt wel relatief gemakkelijk.

Achter het stuur

In Marokko, in de buurt van Marrakech, konden we kort alle motorisaties testen. Geen enkele motor is het zwarte schaap binnen het gamma, zelfs de 1.6 MPI basismotor. We vertrekken we met een zeker voorbehoud over zijn capaciteiten, maar moeten erkennen dat zijn werklust ons verbaast. Hij is soepel en vrij vinnig en presteert goed genoeg voor wie weinig rijdt. Het enige probleem: een hoog toerental op de autosnelweg, waardoor het verbruik en het geluidsniveau stijgen.

De 1.2 TCe is het kleine pareltje van het gamma. Deze ongelooflijk soepele motor herneemt krachtig bij alle toerentallen en blijft duwen tot boven het toerental van zijn maximumvermogen (4.500 tr/min). Bovendien voert hij zijn werk uit in stilte zonder het oor de indruk te geven dat je de motor forceert. Dat maakt hem nog getalenteerder.

De dCi 90 en 110 draaien allebei met brio, maar natuurlijk wat minder ‘rond’ en ruwer dan de benzines. De goede oude 1.5 dCi stelt niet teleur want hij blijft stil en toont zijn spierkracht bij alle toerentallen. Eerlijk gezegd lijkt de dCi 90 ons sterk genoeg. De dCi 110 draagt vooral het extra comfort van een zesde versnelling bij.

Comfortabel

Ben je als Dacia-klant gewoon aan de herrie van de mechaniek bij hoge toeren en de sterk aanwezige windgeluiden? Vergeet dat allemaal, de Lodgy lijkt wel een gesloten cocon. De kwaliteit van de geluiddemping is verbazingwekkend. De ophanging is typisch Dacia: een goede schokdemping die met gemak oneffenheden in de weg filtert en die een gematigd sportieve rijstijl toelaat met passagiers. Perfect voor goede huisvaders.

De prijzen

Voor minder dan 10.000 euro ben je vertrokken met een Lodgy 1.6 MPI vijfzitter in basisuitvoering. Dacia biedt drie afwerkingsniveaus: Lodgy (basis, alleen als vijfzitter met de 1.6 MPI), Ambiance en Lauréate. Aan de andere kant van de ladder vinden we de 1.5 dCi 110 met zeven plaatsen in de afwerking Lauréate voor 15.390 euro. Onklopbaar?

Wat kunnen we de Lodgy verwijten? Enkele kleinigheden die hem vergeven zijn gezien de prijs: een snelheidsregelaar is niet beschikbaar (het is wel gepland, een begrenzer is er al), de afwezigheid van een buitentemperatuurmeter (ook gepland), een ergonomie die niet altijd even duidelijk is (bediening van de snelheidsbegrenzer verdeeld over twee zones, plaatsing van de claxon, …), een kunstmatige stuurbekrachtiging (en een stuurwiel dat niet in de diepte verstelbaar is) en een verbeterbare moduleerbaarheid. Je moet echt moeite doen om te klagen!

Meer lezen over:

Over de auteur: Piette François
Foto's ©: Manufacturer. Source ©: Dacia.

Aanbevolen tests voor jou

Meer tests
3,7 /5 Test: Skoda Kodiaq 2024, Ruimte met de grote R

Test: Skoda Kodiaq 2024, Ruimte met de grote R

De tweede generatie Skoda Kodiaq bouwt verder op het succes van zijn voorganger met nog meer ruimte, nog meer praktische snufjes en nu ook een plug-inhybride motorisatie. Valt er nog iets op aan te merken?

3,5 /5 Test: Audi A3, naar een hoger niveau met de facelift

Test: Audi A3, naar een hoger niveau met de facelift

Na de Sportback en de sedan krijgt de Audi A3 een nieuwe Allstreet-versie met zijn facelift voor 2024. Maar is dit het enige interessante nieuws in het gamma van de compacte Duitser?

4,0 /5 Test: Porsche Macan, even geslaagd als EV?

Test: Porsche Macan, even geslaagd als EV?

De Macan wordt volledig elektrisch in zijn nieuwe generatie. Laten we zien of deze sportieve SUV met batterijen en zonder uitlaten ons even enthousiast maakt achter het stuur.

3,3 /5 Test: Volkswagen Polo, nog steeds geen mini-Golf...

Test: Volkswagen Polo, nog steeds geen mini-Golf...

Heeft de 6e generatie Volkswagen Polo het na de facelift in zich om uit de schaduw van zijn grote broer te komen, de legendarische Golf?

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Manueel

€ 21.500

Benzine, Automaat

€ 27.547

Benzine, Manueel

€ 23.748

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km
€ 52.990
2019
105.433 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km
€ 52.900
2021
1.500 km