Testen

De reden met een geutje passie

Met meer dn een miljoen verkochte voertuigen sinds 2004, mag je zeggen dat het Dacia voor de wind gaat.
De Roemene presenteren nu al hun vijfde model. Gebaseerd op de Logan, vinden we een compacte berline van 4 meter. Hij ziet er minder Low-cost uit als zijn drie-volumebroers, maar toch lijkt één ding een constante: een onklopbare prijs!
  • Piette François
  • 26 juni 2008
  • Dacia
Voor- en nadelen
  • Comfort
  • Kwalitatieve en robuuste afwerking
  • Onklopbare prijzen
  • Plaats aan boord
  • Geen diesel voor 2009
  • Verouderde motor

 

Een dynamisch design

Bij de Dacia Logan lijkt een term als “een esthetisch meesterwerk” behoorlijk misplaatst, maar voor de Sandero gaat dat niet helemaal op. Veel slechter als de Logan kan ook niet, zeggen sommige kwatongen, maar toch is voor de nieuweling het resultaat helemaal niet zo slecht. Met zijn lateraal lijnenspel, de uitgewerkte achterlichten en de gestroomlijnde voorzijde is het design heel wat uitgekiender als die van zijn broertjes. Voor de liefhebbers is er zelf een “SUV-pack”, waardoor hij met zijn verbrede spatborden en andere attributen zelfs op een heus wekpaard begint te lijken. Maar over het algemeen mag je zeggen dat de Sandero er behoorlijk stevig en robuust uitziet.

Betere kwaliteit

In het interieur hebben de stylisten de sfeer wat opgevrolijkt. De nieuwe boordplank ziet er robuust uit, maar sommige onderdelen zijn nog steeds uit erg hard plastic. De Sandero kan binnenin in drie verschillende kleurencombinaties verkregen worden, terwijl de bekleding van de stoelen steeds aangepast is.

Je krijgt echt de indruk dat tegenover de Logan de kwaliteit wat gestegen is. Bovendien voel je je met het (eindelijk) in de hoogte regelbare stuur beter thuis. Het instrumentenbord is perfect leesbaar en de bedieningen zijn makkelijk bereikbaar. …hoewel ze wat bizar opgesteld werden. Bovendien lijken sommige bedieningen erg op wat je jaren geleden nog op andere auto’s kon vinden, maar nu voorbijgestreefd is. Zo is er bijvoorbeeld de bediening van de elektrische ruiten die we op de middenconsole terugvinden. Of nog de claxon die door een knop op richtingaanwijzerarm geactiveerd wordt….

Nee, High-Tech kan je de Sandero niet noemen en je zoekt dan ook tevergeefs naar de laatste gadgets. Maar al het essentiële is er! En in optie kan je zelfs nog enkele extra kleinigheidjes bijkopen. Niet High-Tech, maar toch solide en kwalitatief niet minder als de concurrentie. Met daarbovenop zijn grote plus: de grote interieurruimte, zowel vooraan als achteraan. De kofferruimte is moduleerbaar met een in 1/3-2/3 opdeelbare achterbank en is tussen de 320 en de 1200 liter groot.


Bodemvrijheid genoeg !

De Sandero rust op hetzelfde platform als de Logan, maar kreeg uiteraard specifieke afstellingen. Voor een compact uit de B-klasse is een bodemvrijheid van 155 mm behoorlijk groot en dus schuwt de Sandero geen uitstapjes buiten begane paden. Naargelang de versie is de stuurinrichting bekrachtigd, terwijl de ontdubbeling net iets hoger is als die van de Clio II.

Beproefde motoren

Bij de lancering werden enkel benzinemotoren voorgesteld. Het zijn gekende, robuuste motoren die vooral voor hun lage kost geselecteerd werden. De 1.4 levert 75 pk, bij een koppel van 112 Nm. De 1.6 ontwikkelt 90 pk en ziet bij 3000 toeren zijn koppel aan 128 Nm pieken. Beide motoren worden aan een vijf-bak gekoppeld, terwijl het gemiddeld verbruik respectievelijk 7 en 7,2 liter per honderd bedraagt.

De diesel in 2009

Door productieredenen zal de diesel pas in 2009 op de markt komen. De gekende 1.5 dCi wordt in 70 en 85 pk-versie aangeboden. Met een CO2-uitstoot van 120 gr/km is het resultaat op ecologisch gebied, erg goed.

Op de weg

Na wat regelingen zit ik comfortabel aan het stuur en ben ik klaar om de kleine wegjes van Kroatië te verkennen. We starten onze test met de 1.6 en dankzij de uitstekend werkende commando’s verloopt alles erg vlot. Uiteraard is de Sandero geen 207 en is het chassis niet supersnedig. Maar deze Dacia verdedigt zich erg goed op het bochtige traject. Toch is het even opletten geblazen, want in snel genomen bochten laat de erg soepel ophanging de koets behoorlijk overhangen. Na de eerste schrik bemerk je echter dat de auto het aangegeven spoor toch mooi opvolgt en na een tijdje krijg je zelfs plezier in de Sandero. ESP heeft hij niet en dus deden de ingenieurs hun best om de Sandero een gezond en logisch rijgedrag te bezorgen, waarbij de achteras zich niet echt verzet om een stapje opzij te zetten als je er om vraagt. Het comfort is verrassend groot en wegoneffenheden worden met gemak verteerd.

Resten dus nog de motoren. Zoals reeds gezegd werden ze vooral om hun robuustheid en de lage kost gekozen en zijn ze dus niet van de modernste. Dit vertaald zich in nogal matige vermogens- en koppelwaarden, wat dan weer in ietwat hogere verbruikswaarden resulteert. Tijdens de test komt de 1.6 wat tekort en is vooral beneden de 4000 toeren wat hol. Voor vlotte hernemingen mag je dus niet aarzelen om naar de versnellingspook te grijpen. De 1.4 is nog wat slapper en heeft het moeilijk op de talrijke hellingen op het eiland Hvar. Maar terug in onze vlakke landje merken we hier niets meer van en aan een wat bezadigder tempo lijkt de motor volledig op zijn taak aangewezen en verteert hij dagdagelijkse verkeer zonder problemen. Voor veelvuldige en langere ritten raden we toch aan om op de diesels te wachten.


Onklopbare prijzen

Laten we kort zijn: prijsmatig heeft de Sandero geen rivalen! De prijzen starten bij 7.950 € voor de basis 1.4 en eindigen bij 10.050 voor de 1.6 Laureate. Als we de prijs buiten beschouwing laten, concurreert de Sandero met de Skoda Fabia 1.2 en de Hyundai Getz. Qua afmetingen situeert de Dacia zich eerder in de buurt van de Peugeot 207, de VW Polo en… zelfs de Renault Clio! Met daarbovenop een ruimer interieur!

Meer lezen over:

Over de auteur: Piette François
Foto's ©: Manufacturer. Video ©: Manufacturer, François Piette. Source ©: Dacia.

Aanbevolen tests voor jou

Meer tests
3,3 /5 Test: Volkswagen Polo, nog steeds geen mini-Golf...

Test: Volkswagen Polo, nog steeds geen mini-Golf...

Heeft de 6e generatie Volkswagen Polo het na de facelift in zich om uit de schaduw van zijn grote broer te komen, de legendarische Golf?

3,5 /5 Test: Mercedes B-Klasse, ondergewaardeerde alleskunner

Test: Mercedes B-Klasse, ondergewaardeerde alleskunner

Er wordt minder over gesproken, maar ook de Mercedes B-Klasse kreeg onlangs een facelift. En het is misschien wel het fijnste model van de compacte Mercedes-familie... Zolang die nog bestaat.

3,7 /5 Test: Skoda Kodiaq 2024, Ruimte met de grote R

Test: Skoda Kodiaq 2024, Ruimte met de grote R

De tweede generatie Skoda Kodiaq bouwt verder op het succes van zijn voorganger met nog meer ruimte, nog meer praktische snufjes en nu ook een plug-inhybride motorisatie. Valt er nog iets op aan te merken?

3,9 /5 Test: Audi SQ8 Sportback e-tron, kroon in gevaar?

Test: Audi SQ8 Sportback e-tron, kroon in gevaar?

De Audi SQ8 Sportback e-tron is officieel het summum van de elektrische SUV’s van Audi. Maar kan hij de dreiging van de modernere SQ6 e-tron weerstaan?

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Manueel

€ 23.748

Benzine, Manueel

€ 21.500

Benzine, Automaat

€ 27.547

Diesel, Manueel

€ 32.584

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km
€ 52.990
2019
105.433 km
€ 52.900
2021
1.500 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km