Testen

Bodemprijzen

Mitsubishi profiteert van de lancering van de Space Star om uit te pakken met een stuntprijs: 8.990 euro. Wie doet beter? Dacia natuurlijk. Hoewel de Sandero in het gamma klimt, laat het lowcostmerk zich uiteraard niet kloppen op eigen terrein. Maar wat hebben deze twee spaarzaamheidskampioenen meer te bieden dan hun prijs? Wie overtuigt het meest bij dagelijks gebruik?

  • Piette François
  • 31 mei 2013
  • Mitsubishi
Mitsubishi Space Star
  • Koffer
  • Veilig weggedrag –
  • Uitrusting
  • Onklopbare verhouding prijs/prestaties
  • Grotere afmetingen (in de stad)
Dacia Sandero
  • Wendbaar in de stad
  • Co2-uitstoot
  • Verhouding binnenruimte/buitenmaten
  • Rijcomfort
  • Weggedrag bij dynamische rijstijl
  • Achterbank zonder profiel
  • Geluiddemping mechaniek

Met een prijs onder de grens van 10.000 euro richt de Mitsubishi Space Star zich duidelijk op gezinnen met een klein budget. De kleine Japanner is op maat van de stad gebouwd en stelt zich tevreden met twee driecilinder benzinemotoren. Wie ingaat op het lanceringsaanbod van Mitsubishi België, heeft al een 1.0 met 71 pk voor 8.990 euro. De 1.2 met 80 pk is alleen beschikbaar met de topafwerking en verhoogt de prijs tot 13.990 euro. Maar hier is de standaarduitrusting relatief rijkelijk voor een auto in dit segment: handenvrije toegang en start, automatische klimaatregeling en activering van de koplampen en ruitenwissers, … Heel wat uitrusting die niet beschikbaar is op de Dacia, zelfs niet in optie.

Doe je echter niet moeilijk en laat je deze snufjes voor wat ze zijn, dan geniet je bij Dacia van een nog mooiere prijs. De instapper (1.2 75 pk) start bij 7.990 euro en de moderne 0.9 TCe (driecilinder turbo) met 90 pk schommelt rond 10.000 euro in functie van de afwerking (9.600 euro als Ambiance en 10.500 euro als Lauréate). In de Sandero kunnen veelrijders zelfs kiezen voor de 1.5 dCi, de veelzijdige diesel van Renault, met een prijs van 10.500 euro. Zelfs al is de uitrusting van de Sandero beperkt, toch biedt hij één opvallende uitspatting: een navigatiesysteem met aanraakscherm (850 euro). Kortom, op papier vertrekt de Sandero met een lengte voorsprong.

Kwestie van grootte

Die voorsprong behoudt hij qua afmetingen. Officieel behoren deze twee concurrenten tot hetzelfde segment (B), maar het verschil is duidelijk: de Sandero steekt er met kop en schouders bovenuit. Met 3,71 meter zit de Mitsubishi eerder aan de onderkant van het segment, terwijl de Dacia (tot 4,06 meter lang) bij de grootste van zijn soort is. Het is dan ook geen verrassing dat de Sandero de ruimste van de twee is. Dankzij de koetwerklengte nemen drie passagiers gemakkelijk plaats achterin.

Voldoen vier plaatsen voor jouw dagelijks gebruik, dan stelt de Space Star zeker niet teleur. Wel integendeel. Gezien zijn beperkte wielbasis is hij zelfs verbazingwekkend ruim voor vier volwassenen. Het enige gebrek: de achterbank zonder reliëf, in de stijl van een bank uit een NMBS-trein, biedt geen enkele zijdelingse steun aan de inzittenden.

Meer dan genereus

De aangename verrassingen gaan verder als je de kofferklep opent. Ondanks de beperkte afmetingen biedt de Space Star 250 liter kofferruimte. Geen mirakel, maar toch beter dan de meeste pure stadswagens. Dankzij zijn grotere afmetingen overklast de Sandero de Space Star ook qua koffer met zijn inhoud van 320 liter, bijna het volume van kleinere modellen uit een segment hoger.

Citytrip

De Space Star wordt gebouwd in India op maat van de grote metropolen en voelt zich als een vis in het water in de stad. Zijn beperkte draaicirkel (9,20 meter tegenover 10,68 meter voor de Sandero) en zijn perfect afgestelde stuurbekrachtiging zijn aangenaam in dagelijks gebruik. Bovendien is het zicht rondom uitstekend en verteert de relatief comfortabele schokdemping de vele putten in onze wegen met brio. Je moet echter houden (en geen schrik hebben van) de rode zone van de toerenteller om te genieten van correcte hernemingen. Voor pure stadsverplaatsingen is de Sandero minder gunstig door zijn grotere afmetingen bij het parkeren en een minder sterk bekrachtigd stuur dat vrij zwaar draait bij manoeuvres.

Groot avontuur

Allemaal goed en wel, maar in België rijd je al snel buiten de stad. Hoe gedragen onze twee pretendenten zich bij gemengd gebruik? De Sandero verleidt met zijn grotere veelzijdigheid. Vooral met de TCe 90 pk. Hier moet je de mechaniek niet opjagen om degelijk te hernemen (maximumkoppel van 135 Nm bij 2.200 tr/min tegenover 106 Nm bij 4.000 tr/min voor de 1.2 van Mitsubishi).

Je moet trouwens ook minder afremmen voor een krappe of snelle bocht. Met zijn soepele ophanging en smalle bandjes is het weggedrag van de Space Star niet altijd even doortastend. De Sandero ligt beter op de weg en is eerder een veelzijdige auto dan een kleine stadswagen. Aan de pomp profiteert de Space Star echter van zijn pluimgewicht en de zuinigheid van zijn motoren om een mussendorst neer te zetten.

Besluit

Dankzij zijn uitstekende compromis tussen ruimte en buitenmaten, zijn rijcomfort en zijn zuinige motoren, verleidt de Space Star gezinnen die een auto zoeken om vooral in de stad te rijden. Zoek je een gezinswagen die veelzijdiger is, dan is de Sandero momenteel de beste keuze. Vooral omdat deze tweede generatie niet langer low cost is en hogerop klimt in het gamma. Behalve wat de prijs betreft, dat spreekt voor zich.

Meer lezen over:

Over de auteur: Piette François

Aanbevolen tests voor jou

Meer tests
3,7 /5 Test: Skoda Kodiaq 2024, Ruimte met de grote R

Test: Skoda Kodiaq 2024, Ruimte met de grote R

De tweede generatie Skoda Kodiaq bouwt verder op het succes van zijn voorganger met nog meer ruimte, nog meer praktische snufjes en nu ook een plug-inhybride motorisatie. Valt er nog iets op aan te merken?

4,0 /5 Test: Porsche Macan, even geslaagd als EV?

Test: Porsche Macan, even geslaagd als EV?

De Macan wordt volledig elektrisch in zijn nieuwe generatie. Laten we zien of deze sportieve SUV met batterijen en zonder uitlaten ons even enthousiast maakt achter het stuur.

3,3 /5 Test: Volkswagen Polo, nog steeds geen mini-Golf...

Test: Volkswagen Polo, nog steeds geen mini-Golf...

Heeft de 6e generatie Volkswagen Polo het na de facelift in zich om uit de schaduw van zijn grote broer te komen, de legendarische Golf?

3,5 /5 Test: Audi A3, naar een hoger niveau met de facelift

Test: Audi A3, naar een hoger niveau met de facelift

Na de Sportback en de sedan krijgt de Audi A3 een nieuwe Allstreet-versie met zijn facelift voor 2024. Maar is dit het enige interessante nieuws in het gamma van de compacte Duitser?

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Manueel

€ 23.748

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Automaat

€ 27.547

Benzine, Manueel

€ 21.500

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's
€ 52.900
2021
1.500 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km
€ 52.990
2019
105.433 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km