Testen

Bodemprijzen

Mitsubishi profiteert van de lancering van de Space Star om uit te pakken met een stuntprijs: 8.990 euro. Wie doet beter? Dacia natuurlijk. Hoewel de Sandero in het gamma klimt, laat het lowcostmerk zich uiteraard niet kloppen op eigen terrein. Maar wat hebben deze twee spaarzaamheidskampioenen meer te bieden dan hun prijs? Wie overtuigt het meest bij dagelijks gebruik?

  • Piette François
  • 31 mei 2013
  • Mitsubishi
  • 519 weergaven
Mitsubishi Space Star
  • Koffer
  • Veilig weggedrag –
  • Uitrusting
  • Onklopbare verhouding prijs/prestaties
  • Grotere afmetingen (in de stad)
Dacia Sandero
  • Wendbaar in de stad
  • Co2-uitstoot
  • Verhouding binnenruimte/buitenmaten
  • Rijcomfort
  • Weggedrag bij dynamische rijstijl
  • Achterbank zonder profiel
  • Geluiddemping mechaniek

Met een prijs onder de grens van 10.000 euro richt de Mitsubishi Space Star zich duidelijk op gezinnen met een klein budget. De kleine Japanner is op maat van de stad gebouwd en stelt zich tevreden met twee driecilinder benzinemotoren. Wie ingaat op het lanceringsaanbod van Mitsubishi België, heeft al een 1.0 met 71 pk voor 8.990 euro. De 1.2 met 80 pk is alleen beschikbaar met de topafwerking en verhoogt de prijs tot 13.990 euro. Maar hier is de standaarduitrusting relatief rijkelijk voor een auto in dit segment: handenvrije toegang en start, automatische klimaatregeling en activering van de koplampen en ruitenwissers, … Heel wat uitrusting die niet beschikbaar is op de Dacia, zelfs niet in optie.

Doe je echter niet moeilijk en laat je deze snufjes voor wat ze zijn, dan geniet je bij Dacia van een nog mooiere prijs. De instapper (1.2 75 pk) start bij 7.990 euro en de moderne 0.9 TCe (driecilinder turbo) met 90 pk schommelt rond 10.000 euro in functie van de afwerking (9.600 euro als Ambiance en 10.500 euro als Lauréate). In de Sandero kunnen veelrijders zelfs kiezen voor de 1.5 dCi, de veelzijdige diesel van Renault, met een prijs van 10.500 euro. Zelfs al is de uitrusting van de Sandero beperkt, toch biedt hij één opvallende uitspatting: een navigatiesysteem met aanraakscherm (850 euro). Kortom, op papier vertrekt de Sandero met een lengte voorsprong.

Kwestie van grootte

Die voorsprong behoudt hij qua afmetingen. Officieel behoren deze twee concurrenten tot hetzelfde segment (B), maar het verschil is duidelijk: de Sandero steekt er met kop en schouders bovenuit. Met 3,71 meter zit de Mitsubishi eerder aan de onderkant van het segment, terwijl de Dacia (tot 4,06 meter lang) bij de grootste van zijn soort is. Het is dan ook geen verrassing dat de Sandero de ruimste van de twee is. Dankzij de koetwerklengte nemen drie passagiers gemakkelijk plaats achterin.

Voldoen vier plaatsen voor jouw dagelijks gebruik, dan stelt de Space Star zeker niet teleur. Wel integendeel. Gezien zijn beperkte wielbasis is hij zelfs verbazingwekkend ruim voor vier volwassenen. Het enige gebrek: de achterbank zonder reliëf, in de stijl van een bank uit een NMBS-trein, biedt geen enkele zijdelingse steun aan de inzittenden.

Meer dan genereus

De aangename verrassingen gaan verder als je de kofferklep opent. Ondanks de beperkte afmetingen biedt de Space Star 250 liter kofferruimte. Geen mirakel, maar toch beter dan de meeste pure stadswagens. Dankzij zijn grotere afmetingen overklast de Sandero de Space Star ook qua koffer met zijn inhoud van 320 liter, bijna het volume van kleinere modellen uit een segment hoger.

Citytrip

De Space Star wordt gebouwd in India op maat van de grote metropolen en voelt zich als een vis in het water in de stad. Zijn beperkte draaicirkel (9,20 meter tegenover 10,68 meter voor de Sandero) en zijn perfect afgestelde stuurbekrachtiging zijn aangenaam in dagelijks gebruik. Bovendien is het zicht rondom uitstekend en verteert de relatief comfortabele schokdemping de vele putten in onze wegen met brio. Je moet echter houden (en geen schrik hebben van) de rode zone van de toerenteller om te genieten van correcte hernemingen. Voor pure stadsverplaatsingen is de Sandero minder gunstig door zijn grotere afmetingen bij het parkeren en een minder sterk bekrachtigd stuur dat vrij zwaar draait bij manoeuvres.

Groot avontuur

Allemaal goed en wel, maar in België rijd je al snel buiten de stad. Hoe gedragen onze twee pretendenten zich bij gemengd gebruik? De Sandero verleidt met zijn grotere veelzijdigheid. Vooral met de TCe 90 pk. Hier moet je de mechaniek niet opjagen om degelijk te hernemen (maximumkoppel van 135 Nm bij 2.200 tr/min tegenover 106 Nm bij 4.000 tr/min voor de 1.2 van Mitsubishi).

Je moet trouwens ook minder afremmen voor een krappe of snelle bocht. Met zijn soepele ophanging en smalle bandjes is het weggedrag van de Space Star niet altijd even doortastend. De Sandero ligt beter op de weg en is eerder een veelzijdige auto dan een kleine stadswagen. Aan de pomp profiteert de Space Star echter van zijn pluimgewicht en de zuinigheid van zijn motoren om een mussendorst neer te zetten.

Besluit

Dankzij zijn uitstekende compromis tussen ruimte en buitenmaten, zijn rijcomfort en zijn zuinige motoren, verleidt de Space Star gezinnen die een auto zoeken om vooral in de stad te rijden. Zoek je een gezinswagen die veelzijdiger is, dan is de Sandero momenteel de beste keuze. Vooral omdat deze tweede generatie niet langer low cost is en hogerop klimt in het gamma. Behalve wat de prijs betreft, dat spreekt voor zich.

Meer lezen over:

Over de auteur: Piette François

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
De Mercedes A-klasse krijgt een opfrisbeurt

De Mercedes A-klasse krijgt een opfrisbeurt

Het kleinste model in de Mercedes-catalogus wordt opnieuw up-to-date gebracht. Hoewel hij qua looks maar licht evolueert, zijn alle benzinemotoren voortaan geëlektrificeerd. De plug-in uitvoering krijgt dan weer meer vermogen en extra rijbereik.

Vergeten concept: Opel GT/W, rotatiemotor en rock star-looks!

Vergeten concept: Opel GT/W, rotatiemotor en rock star-looks!

Hoewel de eerste generatie van de Opel GT veel betekend heeft voor het imago van Opel, kwam er nooit echt een opvolger. En toch heeft dat niet veel gescheeld!

Van deze Ford GT LM Edition zullen er slechts 20 gebouwd worden

Van deze Ford GT LM Edition zullen er slechts 20 gebouwd worden

Een laatste speciale editie voor de productie van het model stopt.

Alpine A110 R Fernando Alonso, door hem zelf afgesteld

Alpine A110 R Fernando Alonso, door hem zelf afgesteld

De wereldkampioen Formule 1 heeft zijn eigen ‘touch’ gegeven aan de meest radicale A110.

Aanbevolen tests voor jou

3,9 /5 Test: DS 7, performanter dan ooit!

Test: DS 7, performanter dan ooit!

Aan het begin van de zomer gaf DS zijn 7 een opfrisbeurt. Op het programma stonden een aantal esthetische en technologische verbeteringen, maar vooral een nieuwe ‘DS Performance’-uitvoering! Volstaat dat om het hoofd te bieden aan de concurrentie?

3,5 /5 Test: Mercedes EQB 250, een elektrische trukendoos

Test: Mercedes EQB 250, een elektrische trukendoos

De SUV met de ster op de neus is één van de weinige elektrische modellen die tot 7 passagiers kan vervoeren! Maar volstaat dat om zijn eerder stevige tarief te rechtvaardigen?

3,9 /5 Test: Audi RS 4 en RS 5 Competition, meer karakter!

Test: Audi RS 4 en RS 5 Competition, meer karakter!

Onder andere dankzij een herwerkte ophanging, klank en differentieel, zijn de RS 4 en de RS 5 nu beklijvender dan ooit!

Kia Sportage vs. Toyota RAV4: strijd der plug-ins!

Kia Sportage vs. Toyota RAV4: strijd der plug-ins!

Heeft de zeer aantrekkelijke Kia Sportage het in zich om ’s werelds best verkochte auto te verslaan? Het antwoord ligt in een confrontatie tussen de plug-in hybride versies van deze twee sterren binnen het SUV-segment.

Aanbevolen advies voor jou

Meer adviezen
Toekomstige klassieker: Alfa Romeo 156, de diva!

Toekomstige klassieker: Alfa Romeo 156, de diva!

Na een hoekige en wat lomp ogende 155 knoopte Alfa Romeo met de 156 in 1997 opnieuw aan met de traditie van sensuele lijnen! Zijn design, uit de pen van Walter da Silva, weet ook vandaag nog te verleiden en het model wordt beschouwd als een ‘grand cru’ voor het merk! Ga ervoor, want hij is nog betaalbaar! Maar waar moet je op letten?

Zoveel kost de BMW M3 Touring

Zoveel kost de BMW M3 Touring

BMW vraagt net geen 100.000 euro voor de basisuitvoering, maar dan kan je ook nog in de optielijst duiken...

Tesla blijft zijn netwerk in Europa uitbreiden!

Tesla blijft zijn netwerk in Europa uitbreiden!

Het aantal laadpalen van het Amerikaanse merk dat voor iedereen toegankelijk is, is bijna even hoog als dat van het aantal installaties van Ionity of Fastned!

Deze ‘Belgische’ Ferrari stond mee aan de wieg van de F40

Deze ‘Belgische’ Ferrari stond mee aan de wieg van de F40

Er werden vijf exemplaren gebouwd van de Ferrari 288 GTO Evoluzione, en dit exemplaar werd geleverd aan onze landgenoot Jean Blaton.

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Automaat

€ 40.950
2021
4 km

Benzine, Manueel

€ 27.950
2021
14 km

Benzine, Manueel

€ 23.750
2021
6 km

Benzine, Manueel

€ 19.990
2022
1.000 km

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Diesel, Manueel

€ 12.800
2019
124.771 km

Benzine, Manueel

€ 15.490
2020
23.750 km

Automaat

€ 67.900
2020
28.030 km

Benzine, Automaat

€ 39.990
2021
16.500 km