Testen

Micro-milieufreak

Met zijn kleine 3 cilindermotor, staat de nieuwe Cuore juist onder de grens van de 105 g/km CO2-uitstoot. Genoeg dus om volop te genieten van de staatskorting van 15%, zonder hier zich aan het stuur te vervelen.
  • Piette François
  • 20 september 2007
  • Daihatsu
Voor- en nadelen
  • Karakter van de motor
  • Manoeuvreerbaarheid
  • Ruimte binnenin
  • Sympathieke looks
  • Geen voetsteun
  • Haperende versnellingsbak
  • Kwaliteit van kunststof
  • Rijpositie
Op het moment dat de milieuvragen het belangrijkste discussiepunt zijn, stelt Daihatsu, met deze nieuwe Cuore, een oplossing voor de verplaatsingen in de bebouwde kom voor. Een wagen, die zowel rationeel als speels is, maar ook vooral weinig energieverbruikend. Aan de basis van deze ecologische prestatie, vindt men twee welbekende elementen : het gewicht (de Cuore weegt amper 765 kilo’s) en de motor. Wat deze laatste betreft, en voor één keer, gaat het hier niet over een diesel. De oplossing is een kleine driecilinder van 998 cc voorzien van een variabel opheffingssysteem van de ventielen. Niets nieuws, zult u zeggen, daar het om dezelfde motor gaat als zijn voorganger. Maar men zou dan de technologische vooruitgangen vergeten die hem 19% kracht laat winnen (nu 69 pk) en 3% qua koppel (94 Nm) tegenover de vorige generatie. En het meest verrassende is dat deze evoluties een vermindering van het verbruik teweegbrengen. Deze werd gemiddeld vastgelegd op 4,4 l/100 km, met een CO2 uitlaat van 104 gram per kilometer. Bingo : juist onder de beslissende drempel van de 105 g vastgelegd door de staat, om van een vermindering te genieten van 15% op de globale factuur. Schuifbank Met deze Cuore, heeft u dus een gerust geweten wat betreft het respect tegenover de planeet. Maar hoe zit het met het alledaagse gebruik van deze ecologische wagen? Eerst en vooral, verandert de kleinste Daihatsu van uitzicht, met een modernere look, naar het voorbeeld van zijn grote broer, de Sirion. Vervolgens, zijn de afmetingen even ingehouden : 3,46 meters lang. Zeer klein van gestalte, de Cuore is énorm qua wielbasis (2,49 meters) en wat samen met een korte motorkap (een drie cilinder is compact !), een verwonderlijke leefbaarheid verschaft. De lengte van de binnenkant van de wagen werd vergroot met 21 cm en meet dus voortaan meer dan 2 meters. De breedte evolueert ook met 5 cm om aan een 1,35 meter te geraken. U zult het begrepen hebben, deze Cuore is koning te rijk wat betreft de verhouding tussen plaatruimte/leefbaarheid. En da’s niet alles, want dankzij zijn schuifbare achterbank (op 25 cm aub, en met verstelbare rugleuningen !), kan de ruimte tussen de voor – en achterzetels gaan tot 995 mm. Geweldig ! Wondermiddel ? De Cuore gaat verder met zijn voorstelling, met een deuropening (van bijna 90°, of een rechte hoek), die een gemakkelijke toegang aan boord biedt. Maar haalt Daihatsu het wondermiddel in huis met dit nieuwe model ? Neen, niet helemaal. Eerst is het duidelijk dat, indien u de achterplaatsen volledig naar achteren schuift, u bijna geen kofferruimte heeft. Vervolgens, laat de vaste bodem van de achterbank niet toe om tot een platte vloer te komen. Ook vooraan is het dashboard niet perfect, onder andere door een te horizontaal stuur, dat bovendien niet regelbaar is in de diepte. Uiteindelijk laat de gebruikte plastieken te wensen over... Maar vergeet niet dat deze wagen aan minder dan 10.000 euro’s voorgesteld wordt... Niet belachelijk Op de weg wordt men aangenaam verrast door de levendigheid van deze kleine « driepoot ». Constant beschikbaar, hij is soepel in de laagste regimes en alert in de toeren. Zijn klank is leuk, al is hij soms teveel aanwezig binnenin de wagen. Qua prestatie, redt de Cuore zich nogal goed uit : 11,1 seconden voor een 0 tot 100 km/u en 160 km/u topsnelheid, dit is genoeg om niet belachelijk te zijn in het verkeer. Bewust dat de kleine afmetingen van de wagen sommige kopers zullen afschrikken op het gebied van de veiligheid, heeft Daihatsu grote inspanningen geleverd om op het niveau te blijven. Dubbele airbags, ultramoderne veiligheidsgordels en ABS met remverdeling, maken deel uit van de uitrustingen van de wagen. En in optie kan men zelfs de stabiliteitscontrole aanschaffen.

Meer lezen over:

Over de auteur: Piette François
Foto's ©: Manufacturer. Source ©: Daihatsu.

Aanbevolen tests voor jou

Meer tests
3,7 /5 Test: Skoda Kodiaq 2024, Ruimte met de grote R

Test: Skoda Kodiaq 2024, Ruimte met de grote R

De tweede generatie Skoda Kodiaq bouwt verder op het succes van zijn voorganger met nog meer ruimte, nog meer praktische snufjes en nu ook een plug-inhybride motorisatie. Valt er nog iets op aan te merken?

3,5 /5 Test: Mercedes B-Klasse, ondergewaardeerde alleskunner

Test: Mercedes B-Klasse, ondergewaardeerde alleskunner

Er wordt minder over gesproken, maar ook de Mercedes B-Klasse kreeg onlangs een facelift. En het is misschien wel het fijnste model van de compacte Mercedes-familie... Zolang die nog bestaat.

3,9 /5 Test: Audi SQ8 Sportback e-tron, kroon in gevaar?

Test: Audi SQ8 Sportback e-tron, kroon in gevaar?

De Audi SQ8 Sportback e-tron is officieel het summum van de elektrische SUV’s van Audi. Maar kan hij de dreiging van de modernere SQ6 e-tron weerstaan?

3,3 /5 Test: Volkswagen Polo, nog steeds geen mini-Golf...

Test: Volkswagen Polo, nog steeds geen mini-Golf...

Heeft de 6e generatie Volkswagen Polo het na de facelift in zich om uit de schaduw van zijn grote broer te komen, de legendarische Golf?

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Manueel

€ 23.748

Benzine, Manueel

€ 21.500

Benzine, Automaat

€ 27.547

Diesel, Manueel

€ 32.584

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km
€ 52.990
2019
105.433 km
€ 52.900
2021
1.500 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km