Testen

De looks en de ruimte

Tegenover een armade van Europese berlines hebben de Amerikanen het moeilijk om een plaatsje op de lokale markt te veroveren. Na de Sebring presenteert de Chryslergroep diens broer, die zich evenwel enkele sportievere eigenschappen toedicht. De Dodge Avenger wil charmeren met zijn look, zijn binnenruimte en zijn prijs.
  • Piette François
  • 15 april 2008
  • Dodge
  • 208 weergaven
Voor- en nadelen
  • Binnenruimte
  • Comfort van de ophanging
  • Krachtige en sobere motor
  • Praktische eigenschappen
  • Uitzonderlijke verhouding prijs/uitrusting
  • Demping van de carrosserie
  • Geen automaat in diesel
  • Kwaliteit van kunststof
  • Rauwe en luide motor
  • Zichtbaarheid 3/4 achteraan

 

 Presentatie

Met uitzondering voor de vurige Viper, zegt de naam Dodge niet zoveel. Nochtans heeft Dodge een tijdje geleden een druk offensief ingezet met de presentatie van een volledig nieuw gamma. Na de Caliber en de Nitro, is het de beurt aan de Avenger om zijn opwachting op het oude continent te maken. Dodge is zo wat de sportdivisie van Chrysler en de Avenger onderstreept dit door zijn aparte look. De sportieve design is wel aantrekkelijk, maar je ziet dadelijk dat het zicht ¾ naar achteren, erg gehinderd wordt door de volumineuse C-stijlen.


Motor

Onder de kap vinden we net als bij de Sebring, de ouwe getrouwe 2.0 TDI van VW terug. Met 140 pk en 310 Nm koppel bij 1750 omw, heeft hij helemaal geen moeite om de 1635 kg van de Avenger te verplaatsen. Dodge kondigt een top van 200 kmh aan en klokt de sprint van 0 tot 100 in 11,8 seconden af.

Met zijn ondertussen gekende stem ontbindt de motor zijn paardjes vanaf 2000 toeren. Onder dit toerental is er maar weinig van de cavalerie te merken. En zoals steeds laat de TD met pompinjectoren zich kennen door zijn klepperend geluid, zijn vibraties en zijn rauwe stem, maar tegelijkertijd zorgt hij voor een stevige por in de rug. Hij is daarenboven erg sober en ons gemiddelde van 7,4 per honderd zorgt voor een goede autonomie. De uitstoot wordt volgens Dodge op 170 gr per kilometer gemeten.

Net als bij de Sebring en de Caliber wordt de motor aan een manuele 6-bak gekoppeld. Die is erg aangenaam in gebruik en kenmerkt zich door zijn stevige en precieze werking. De spreiding werd goed bestudeerd en eigenlijk kunnen we alleen de lange slag van het koppelingspedaal bekritiseren.


Wegligging

Zoals het voor een Amerikaan past, is de Avenger tamelijk soepel opgehangen. In tegenstelling met zijn sportieve roeping, durven we hem zelfs met de Sebring vergelijken. Verwacht jullie op slechte wegen dus maar aan de nodige pompbewegingen. De demping lijkt niet echt berekend te zijn, om op slechte wegen de koets rustig te houden. En dat maakt dat bij een dynamische rijstijl de rijprecisie wat verloren gaat. Niet dat het weggedrag gevaarlijk wordt of zo. Helemaal niet zelfs. De Avenger heeft een gezond en veilig weggedrag en verrast zijn bestuurder niet met plotse reacties. Verwacht gewoonweg niet dat je op een bochtig parkoers het ritme van een goede Europese berline zal kunnen volgen. Zowel de stuurinrichting als de remmen verrichten overigens zonder commentaar hun werk.

Comfort

De « chewing gum »-ophanging filtert de oneffenheden van de weg echter uitstekend weg. De inzittenden genieten dus van een opmerkelijk rijcomfort. En over zitruimte zullen die inzittenden geen klachten hebben. Blijkbaar werd de binnenruimte van de Avenger voor onze hamburgeretende vrienden ontworpen en vier goed ontwikkelde volwassenen vinden dan ook makkelijk plaats. Alleen zijn de lederen stoel waarmee ons testexemplaar uitgerust werd niet het beste wat we al onder de bips geschoven kregen. Het leder is erg glad en de zijdelingse steun is eerder symbolisch.

Auditief is het comfort eerder matig. De geluidsisolatie capituleert vrij snel voor de rauwe TDI en zeker met koude motor klinkt die erg onaangenaam en heeft hij zelfs wat weg van een overjaarse tractor. De afwerking is een weerspiegeling van de prijs: goedkoop. Hard plastic, kitscherige versieringen en een onnauwkeurige montage springen zo in het oog en geven een allesbehalve “klasse”-indruk. Maar ja, moet je voor die prijs fel klagen….


Practisch

De Avenger is op praktisch gebied erg goed voorzien. De achterbak laat zich in een oogwenk in 60/40 verhouding neerleggen, terwijl ook de passagiersstoel voorin horizontaal kan. Hierdoor stelt het transport van lange voorwerpen uiteraard geen probleem. Met de bank weer op zijn plaats blijft het volume van de bagageruimte tot 438 liter beperkt. En de afwerking van die ruimte is erg rudimentair. Aan de achterkant van de bekleding kon er zelfs geen schuimrubbertje meer af.

Van de andere kant kan je, typisch Amerikaans, zowat overal een blikje kwijt. In een vak boven het handschoenkastje kan je zelfs 4 flessen van een halve liter koelen. En de bekerhouder tussen de voorstoelen kan je drankje koelen…en verwarmen!


Prijzen en uitrusting

Maar het sterkste punt van de Avenger is zijn prijs. De SE-basisversie komt op 23.300 € en dat is, voor een dergelijke auto, absoluut niet duur. Voor die prijs biedt Dodge je elektrisch bediende en verwarmde spiegels, elektrische ruiten, frontale en zijdelingse airbags en zelfs airco. De SXT kost je 3.200 euro’s meer en daarvoor krijg je 17-duims lichtmetalen velgen, verwarmde voorzetels, een elektrisch regelbare bestuurderszetel en een radio-MP3 combinatie. En de lijst is nog behoorlijk lang. In optie biedt Dodge voor 2.600 € het uitstekende “MyGIG”’-navigatiesysteem aan, terwijl een hifi-installatie voor 1.210 € de toonbank passeert en de 6 CD-lader met 400 € de rekening verhoogt.



Conclusie

In tegenstelling wat de constructeur beweert is de Avenger geen sportieve wagen. Wat ons betreft, mag je hem eerder als een comfortabele Amerikaanse berline omschrijven. En dat terwijl de concurrentie in dit gamma en met deze uitrusting een heel stuk duurder is. Terwijl die rivalen het op gebied van binnenruimte toch moeten afleggen. En tegen die voordelen wegen nadelen als een mindere afwerking en matige geluiddemping niet echt op.

Meer lezen over:

Over de auteur: Piette François

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
Audi: ‘Competition’-uitvoeringen van de RS 4 Avant en RS 5

Audi: ‘Competition’-uitvoeringen van de RS 4 Avant en RS 5

Audi voorziet Competition en Competition Plus versies van zijn RS 4 Avant en RS 5. Kwestie van de meest veeleisende bestuurders nog wat meer rijplezier te bieden.

De toekomstige BMW XM in 7 cijfers

De toekomstige BMW XM in 7 cijfers

Binnenkort kunnen we eindelijk de ‘Super-SUV’ van BMW ontdekken zonder camouflage. In afwachting van zijn officiële voorstelling bekijken we deze toekomstige XM met al zijn superlatieven al eens aan de hand van 7 cijfers.

Fisker Pear: elektrisch voor minder dan 30.000 dollar, dat ziet er zo uit!

Fisker Pear: elektrisch voor minder dan 30.000 dollar, dat ziet er zo uit!

Geen echte crossover, noch een stadswagen waarschuwt Henrik Fisker: “De PEAR wordt een revolutionair elektrisch voertuig dat in geen enkel bestaand segment thuishoort.”

Dit is Hoonipigasus, het monster van Ken Block voor Pikes Peak!

Dit is Hoonipigasus, het monster van Ken Block voor Pikes Peak!

Met 1.400 pk voor amper 1.000 kg mikt de Amerikaanse piloot met dit ding op de eerste plaats in de mythische race!

Aanbevolen tests voor jou

4,0 /5 Test BMW i4 M50: comfortabele katapult

Test BMW i4 M50: comfortabele katapult

Na een passage bij het M-departement van BMW krijgt de i4 twee elektromotoren in zijn M50-uitvoering. Daarmee beschikt hij over 800 Nm… en kan hij misschien ook de M4 met zijn ‘archaïsche’ verbrandingsmotor de loef afsteken? Niet zo snel...

Test: Fiat Tipo & 500X hybride, zijn ze echt de moeite waard?

Test: Fiat Tipo & 500X hybride, zijn ze echt de moeite waard?

De twee meest familiale auto’s van de Italiaanse autobouwer krijgen een hybride aandrijving. Blijkt dat we die motorisatie nog niet zo lang geleden al konden ontdekken! Maar biedt hij echt een voordeel onder de motorkap van de Tipo en de 500X?

3,5 /5 Eerste test: de Alfa Romeo Tonale herschudt de kaarten!

Eerste test: de Alfa Romeo Tonale herschudt de kaarten!

De compacte Italiaanse SUV is er eindelijk! Liefhebbers van rijplezier zullen blij zijn, maar misschien gaat dat ten koste van het comfort en de praktische aspecten? Tenzij de situatie net helemaal omgekeerd is...

3,2 /5 Test: MG MG5, de elektrische break zonder kapsones

Test: MG MG5, de elektrische break zonder kapsones

Lijken blitse elektrische SUV’s je wat te veel van het goede en te duur? Met deze eerste ‘rationele en betaalbare’ elektrische break zou MG je dan wel eens kunnen verleiden!

Aanbevolen advies voor jou

Meer adviezen
Te koop: deze Ferrari gaat scoren bij zijn veiling!

Te koop: deze Ferrari gaat scoren bij zijn veiling!

Dit is één van de meest gewilde auto’s ter wereld: een Ferrari 340 MM Spider met een koetswerk van Vignale. Er werden slechts 4 exemplaren gebouwd, waarvan er de afgelopen 10 jaar geen enkele geveild werd...

5 meteen beschikbare Tesla’s op VROOM.be

5 meteen beschikbare Tesla’s op VROOM.be

Het voordeel bij Tesla is dat de modellen maar weinig veranderd zijn in de loop der jaren en dus niet verouderd lijken. En natuurlijk is er de toegang tot het Supercharger-netwerk! Jammer genoeg betekent dat ook dat ze eerder aan de prijs blijven...

Te koop: een Renault Fuego die eigendom was van de familie Ceaușescu

Te koop: een Renault Fuego die eigendom was van de familie Ceaușescu

De startprijs voor deze auto uit de jaren ‘80: € 500!

BMW Art Cars '9 out of 19': een niet te missen expo!

BMW Art Cars '9 out of 19': een niet te missen expo!

Nog nooit eerder werden zoveel van deze unieke voertuigen op dezelfde plek getoond! Je kan ze tot 14 juni 2022 ontdekken in Luxemburg!

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Automaat

€ 27.490
2022
5 km

Benzine, Automaat

€ 44.490
2022
5 km

Diesel, Automaat

€ 55.990
2022
5 km

Benzine, Manueel

€ 19.571

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Diesel, Manueel

€ 12.800
2019
124.771 km

Benzine, Manueel

€ 21.999
2018
54.490 km

Benzine, Automaat

€ 17.790
2017
10.571 km
€ 11.200
2014
101.631 km