Testen

De non-conformist

Binnenin een nogal conventioneel segment, heeft de Avenger een uitzicht van ‘non identified riding object’. Maar achter deze emotionele kant, ontdekt men bij gebruik een praktische en verstandige wagen.
  • Piette François
  • 29 maart 2007
  • Dodge
0,5
VROOM-score
  • 0,5
    Prestatie
  • 0,5
    Wegligging
  • 0,5
    Comfort
  • 0,5
    Uitrusting
  • 0,5
    Veiligheid
  • 0,5
    Prijs-kwaliteit
  • 0,5
    Verbruik
  • 0,5
    Globaal
Voor- en nadelen
  • Beschikbare en economische motor
  • Comfort van de ophanging
  • Originele stijl
  • Praktische eigenschappen
  • Ruimte binnenin
  • Geen handgrepen
  • Kwaliteit van de koppeling
  • Kwaliteit van kunststof
  • Wagenbewegingen moeilijk onder controle te houden
De Avenger vormt, met uitzondering van de excentrieke Viper, de derde aanvalsfase van Dodge op het Oude Vasteland. Na de Caliber, die eind 2006 verscheen en de Nitro waarvan de afzet op de markt voorzien wordt voor de maand mei, zou de Caliber bij onze concessiehouders tegen de herfst moeten aanlanden. Het gebruikte recept is dezelfde als zijn broeders : de « muscles cars », zijnde auto’s met een imponerend uitzicht, trots bewijs van hun identiteitskaart made in USA. Al met al, ziet de taak van de Avenger er minder natuurlijk uit dan deze van de Caliber en de Nitro, die beiden in het segment van de SUV’s staan, en meer geschikt staan voor extravagantie. De Avenger daarentegen, behoort tot het D segment, met de familiale berlines. Trouwens, volgens de Amerikaanse verantwoordelijken, zijn de voornaamste concurrenten van deze : de Toyota Avensis, de Mazda 6 en de Peugeot 407. En om de klanten van deze merken af te leiden, belooft Dodge meer voor hetzelfde budget. Meer karakter, meer nieuwigheden (o.a. qua uitrustingen) en meer « smoel ». En dit, samen met een moderne, krachtige en economische diesel motor (oorspronkelijk van Volkswagen), aan een concurrerende prijs. Sebring basis Net zoals de andere vertegenwoordigers van het merk, betekent de Avenger vooral «look». Met dezelfde basis als de nieuwe Chrysler Sebring (die ook bij ons dit jaar aankomt), maakt de Avenger maximale indruk, in dezelfde stijl als de weelderige Charger, die al op de markt gebracht werd in de States. Men vermelt hier onder andere het rechthoekige radiatorrooster, dat eigen is aan het merk, de viervoudige grote voorlichten, de originele afsnijding van de achterdeuren, de zwarte afwerkingen rond de vensters, de brede achterschouders en een spoiler op de bagageruimte. 2 liters koude Cola ! Dapper buitenuit, maar alledaags binnenin, waar men graag gehad (net zoals de andere modellen van het merk) dat de plastieken van betere kwaliteit waren. Dit gezegd zijnde, geeft de middenconsole in de vorm van een wildschaaphoorn (symbool van het merk) een héél mooi effect. En deze Avenger zorgt voor zijn inzittenden, met de aanbieding van snufjes... op zijn Amerikaans. De mogelijk bestaat er dus in om tegelijkertijd tot vier flessen of blikjes van 500 ml op te slaan in een vakje, called «Chill Zone», gelegen bovenaan in het dashboard. In dezelfde soort ideeën, beschikt de blikhouder tussen de twee voorzetels over een elektrisch systeem dat toelaat een drankje te verwarmen tot 60 graden of te verkouden tot 2 graden. We hebben het niet met thee of koffie getest, maar we slaagden er toch in een kleine fles water te verkoelen. Het resultaat was middelmatig... Net zoals de Nitro, beschikt de Avenger over een passagierszetel met volledige neerklapbare rug, om lange voorwerpen te kunnen vervoeren. De koffer, met een inhoud van 438 liters, kan vergroot worden door de achterbank neer te klappen (60/40). In het tegenovergestelde geval, genieten de passagiers achteraan van véél plaats voor hun benen, en hun voeten glijden gemakkelijk onder de voorzetels. Interessant indien u jonge kinderen heeft, want de YES Essentials stof werd behandeld voor een gemakkelijk onderhoud, en laat geen enkele geuren noch vlekken over. Uiteindelijk werd de binnenverlichting voorzien van LED lichtjes die aan elke passagier toelaat te lezen of te spelen, zonder de anderen te storen. VW motor Op de weg, wanneer men zich vooraan op de plaats van de passagier stelt, vraagt men zich vlug af waarom Dodge geen handgrepen aan het plafond geplaatst heeft. Deze afwezigheid is nog ergerlijk daar men zich onmogelijk kan vastklampen aan de deurgreep. De bestuurder daarentegen, kent dat probleem niet. Goed gezeten achter het stuur, hij kan volop genieten van het plezier van deze 2 liter diesel van Volkswagen. Gekoppeld aan een manuele 6-doos, hij betuigt van eerlijke prestaties (0 tot 100 km/u in 10,5 seconden, 200 km/u qua topsnelheid), met een laag verbruik. Aangekondigd op 6,2 l/100 km bij gemengd verbruik, zit men in de praktijk onder de 8 l/100 km, wat opvallend is voor zo’n wagen... van meer dan 1,5 ton. Geen sportieve Qua weggedrag, belieft de Avenger klaar en duidelijk het comfort. Hij dempt dus zeer goed de oneffenheden van de weg en andere verkeersdrempels, ten nadele van de controle op de wagenbewegingen. Laat u dus niet misleiden door zijn uitzicht, het is alles behalve een sportieve auto. Toch draait hij zich handig uit de zaak dankzij de zelfstandige ophangingen en het achterstel dat een doeltreffende begeleiding weergeeft in elke moeilijke situatie.

Meer lezen over:

Over de auteur: Piette François
Foto's ©: Manufacturer. Source ©: Dodge.

Aanbevolen tests voor jou

Meer tests
3,3 /5 Test: Volkswagen Polo, nog steeds geen mini-Golf...

Test: Volkswagen Polo, nog steeds geen mini-Golf...

Heeft de 6e generatie Volkswagen Polo het na de facelift in zich om uit de schaduw van zijn grote broer te komen, de legendarische Golf?

3,5 /5 Test: Mercedes B-Klasse, ondergewaardeerde alleskunner

Test: Mercedes B-Klasse, ondergewaardeerde alleskunner

Er wordt minder over gesproken, maar ook de Mercedes B-Klasse kreeg onlangs een facelift. En het is misschien wel het fijnste model van de compacte Mercedes-familie... Zolang die nog bestaat.

3,9 /5 Test: Audi SQ8 Sportback e-tron, kroon in gevaar?

Test: Audi SQ8 Sportback e-tron, kroon in gevaar?

De Audi SQ8 Sportback e-tron is officieel het summum van de elektrische SUV’s van Audi. Maar kan hij de dreiging van de modernere SQ6 e-tron weerstaan?

3,7 /5 Test: Skoda Kodiaq 2024, Ruimte met de grote R

Test: Skoda Kodiaq 2024, Ruimte met de grote R

De tweede generatie Skoda Kodiaq bouwt verder op het succes van zijn voorganger met nog meer ruimte, nog meer praktische snufjes en nu ook een plug-inhybride motorisatie. Valt er nog iets op aan te merken?

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Automaat

€ 27.547

Benzine, Manueel

€ 23.748

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Manueel

€ 21.500

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's
€ 52.900
2021
1.500 km
€ 52.990
2019
105.433 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km