Renault
De Scénic is niet meer de monovolume die hij ooit was. En roken doet hij ook niet meer: het is nu een volledig elektrische crossover geworden. Laten we zien of hij moderne en geconnecteerde gezinnen nog steeds kan verleiden.
Na een eerdere carrière als stadsauto komt de DS 3 terug als SUV, Crossback genaamd. Die is van dezelfde grootte als Volkswagens nieuwste SUV, de T-Cross. Welke moet je kiezen om zowel in de stad te schitteren als op het platteland?
De DS 3 Crossback is het tweede model van DS Automobiles sinds het zich van Citroën afscheurde, na de DS 7 Crossback. Net als die laatste gaat de DS 3 als SUV door het leven, en niet langer als Mini-concurrent (toen hij nog Citroën DS3 heette). Vandaag mikt hij dus meer op de Mini Countryman en Audi Q2. In de chicste versies leunt de Fransman zelfs bij die concurrenten aan: als speciale lanceringsreeks ‘La Première’ kost de DS 3 Crossback meer dan € 35.000.
Toch zijn er ook goedkopere versies van de Crossback, die aanleunen bij de prijzen van massaconstructeurs. Zoals de nieuwe Volkswagen-SUV T-Cross, die op een haar na dezelfde afmetingen heeft: 4,11 meter tegenover 4,12 meter. Tijd om ze tegen elkaar te zetten met hun driecilinder-turbobenzinemotoren: de 1.2 PureTech van 100 pk bij DS en de 1.0 TSI van 115 pk bij Volkswagen.
We hoeven geen uren naar verschilpunten te zoeken: de DS is duidelijk beter afgewerkt dan de Volkswagen. De Fransman verzorgt zijn interieur met topmaterialen om zijn premiumimago te verantwoorden, de Duitser verrast door uitsluitend voor harde en holle plastics te kiezen. Ergonomisch heb je de VW dan weer sneller onder de knie dan de DS. Qua uitrusting verkleint de T-Cross de kloof met moderne opties zoals een digitaal instrumentenpaneel, rijstrookhulp, led-koplampen enzovoort. De DS 3 Crossback voegt daar nog meer aan toe: een head-updisplay, matrix-koplampen, uitklappende deurklinken, enzovoort.
Ook op vlak van comfort is het duidelijk: de DS 3 Crossback heeft een zachtere ophanging dan de stuggere T-Cross. Maar de VW is dan weer comfortabeler in gebruik dan de DS. De Duitser heeft meer aandacht voor de praktische aspecten: de toegang tot de achterbank is makkelijker, de (standaard verschuifbare) achterbank maakt de kofferruimte moduleerbaar, de kofferruimte is ook ruimer (385 tot 455 liter tegenover 350 liter), enzovoort. De hoekigere stijl en het grotere glasoppervlak doen de T-Cross ook ruimer aanvoelen. Achteraan in de Crossback geeft de haaienvin op de gordellijn een meer ingesloten gevoel. Wie graag hoog zit, zal wellicht kiezen voor de Volkswagen: je zit rechtop op een stoel. In de DS lijk je eerder aan boord van een verhoogde coupé te zitten.
Zelfs met deze kleine motoren zijn de prestaties voldoende. Sportief zijn ze natuurlijk niet, maar je kunt moeiteloos mee op de grote wegen. De 1.2 PureTech 100 van de DS is iets aangenamer in gebruik dan de 1.0 TSI 115 van de VW: hij is soepeler en beter gedempt. De Duitser is aanweziger onder vollast, maar de klank is nooit echt storend (en zelfs entertainend volgens sommigen).
Hier gaat de strijd gelijk op: de T-Cross rijdt evenwichtig en efficiënt. Door zijn stuggere dempers zijn de koetswerkbewegingen beter gecontroleerd. De bedieningsorganen zijn dan weer perfect afgesteld. De Crossback lijkt op het eerste gezicht minder dynamisch door zijn soepelere ophanging. Maar op oneffen wegdek is hij daardoor net dynamischer en efficiënter dan de Volkswagen. Je moet alleen rekening houden met meer koetswerkbewegingen.
De DS 3 Crossback leunt in zijn duurdere uitvoeringen meer aan bij het premiumsegment. Maar in de basisuitvoering ‘Chic’ en met zijn kleine benzinemotor (1.2 PureTech 100) en manuele zesbak kost hij € 22.698. Daarmee komt hij in de buurt van de Volkswagen T-Cross 1.0 TSI 115 met manuele zesbak in de uitvoering ‘Life’: € 22.430 (de T-Cross heeft een vanafprijs van € 20.730). Voor dat budget is de Volkswagen iets rijkelijker uitgerust, maar fiscaal gaat het weer gelijk op, met een CO2-uitstoot van 108 g/km voor de DS en 112 g/km voor de VW.
Deze vergelijkende test heeft geen duidelijke winnaar, maar twee uiteenlopende persoonlijkheden. De T-Cross heeft de interessantste verhouding tussen zijn buitenafmetingen, binnenruimte en koffer, en is bovendien iets betaalbaarder. Maar het kwaliteitsgevoel in de VW ontgoochelt. Dat is omgekeerd bij de DS 3 Crossback: de presentatie is verzorgd, maar de praktische aspecten worden wat opgeofferd voor de stijl. Aan jou dus om te kiezen of je voor een praktische compacte SUV gaat of voor een charismatische.
De Scénic is niet meer de monovolume die hij ooit was. En roken doet hij ook niet meer: het is nu een volledig elektrische crossover geworden. Laten we zien of hij moderne en geconnecteerde gezinnen nog steeds kan verleiden.
De N-sportafdeling van Hyundai heeft de elektrische SUV Ioniq 5 uitgerust met tal van kunstjes, rijmodi en specifieke functies. Maar is de Ioniq 5 N daarmee even opwindend als een sportwagen met verbrandingsmotor?
Suzuki heeft zijn kleine Swift een volledig nieuwe motor gegeven en direct ook het volledige uiterlijk aangepast. En toch... lijkt er niets te zijn veranderd! Goed of slecht nieuws?
Om te strijden tegen zijn Europese concurrenten, en om zijn bestaansrecht te verdedigen ten opzichte van zijn stijlvolle broertje, zet de Kia Ceed SW in op rationele argumenten. Maar kan hij daarmee verleiden?