Testen

Banden met lijm

Aangezien het winter is, wordt te pas en te onpas gesproken over winterbanden. Maar de lente nadert met rasse schreden, dus leek het ons nuttig om al even naar de zomerbanden te kijken. We hebben twee banden getest, allebei van Dunlop, tijdens een sportief programma op het Ascari-circuit. Het is eens iets anders.
  • Piette François
  • 20 februari 2012
  • AC
Voor- en nadelen
  • Sport maxx race aangepast voor circuit
  • Veelzijdige en vooruitstrevende sport maxx rt
  • Sport maxx race delicaat in de regen

Verbruik en glijpartijen

In een wereld waarin politieke correctheid de debatten domineert, wordt alleen nog gesproken over brandstofbesparing en veiligheid op gladde wegen. Resultaat: als het over banden gaat, komen meestal de eco- of winterbanden aan bod. Die laten we nu even links liggen om terug te keren naar rubber voor de echte autopassie. Dunlop presenteert trots twee nieuwe sportieve banden.

Beperkingen van rubber

De ingenieurs staan vandaag voor gigantische uitdagingen. Een band moet tegenwoordig aan talloze verwachtingen voldoen, zoals het verminderen van het verbruik (en dus de CO2-uitstoot), het verkorten van de remafstand, het verhogen van de grip op droog en nat wegdek, het verminderen van rijgeluiden, enzovoort. Kortom, een bestek dat soms tegenstrijdig is en de ontwerpers grijze haren bezorgt maar tegelijk enorme vooruitgang teweegbrengt.

Sportwagens boomen

Het is een feit: sportieve wagens verkopen steeds beter. Dat is goed nieuws voor de liefhebbers en … de fabrikanten, die hierin potentieel zien. Gesterkt door die vaststelling besloot Dunlop twee nieuwe banden te commercialiseren: de Sport Maxx R, voor 100 procent gebruik op de weg, en de Sport Maxx Race voor 80 procent gebruik op de weg en 20 procent op het circuit. Ik zie liefhebbers van het betere bochtenwerk al warm worden.

Sport Maxx RT

De Sport Maxx RT is beschikbaar met diameter 16 tot 18 duim en moest voldoen aan een stevig bestek: zijn toekomstige gebruikers verwachten een lange levensduur, een uitstekende grip, een elegante stijl en een laag verbruik. Kortom, grote uitdagingen. Vier technologieën werden ontwikkeld om aan deze verwachtingen te voldoen:

  • Een verstevigd loopvlak dat de remafstand vermindert
  • Het rubbermengsel dat zich aanpast aan het terrein en dus meer grip geeft
  • Een stevige flank voor meer controle en stabiliteit in bochten
  • Een lichte constructie om de rolweerstand te verlagen

Onze ervaringen

De BMW Z4 en Audi S4 uitgerust met deze band dienden als testwagens, niet van de minste. Deze band overtuigt vooral eens de griplimieten gepasseerd zijn (ik heb me niet ingehouden), de drift die volgt is opmerkelijk geleidelijk en het is kinderlijk eenvoudig om de controle te bewaren. Positief is dat de band verbazend veel grip biedt op droog én nat wegdek. Bovendien is de remafstand kort. Ik heb de band ernstig mishandeld op het veeleisende Ascari-circuit en kan je verzekeren dat hij duurzaam is.

Sport Maxx Race

Met deze band kun je hard gaan. Hij is bestemd voor gemengd gebruik (80 % openbare weg, 20 % circuit) en ligt onder meer onder de Mercedes C63 AMG Black Series, Audi TT RS Plus en Porsche 911 GT3 RS. Niets werd vergeten: asymmetrisch profiel, een rubbermengsel geschikt voor elke ondergrond, een goede loopvlakcompound voor stabiliteit bij hoge snelheden, verstevigde groeven voor meer steun in bochten. Kortom, deze band is ontworpen om zowel op de weg als op het circuit te presteren. Als je af en toe een uitstapje naar het circuit plant, is deze Sport Maxx Race ernstig het overwegen waard.

Keerzijde van de medaille: hij heeft zijn beperkingen op een nat wegdek. En dat is toch wel een nadeel gezien het klimaat in ons kleine koninkrijk.

Europees label

We ronden af met goed nieuws voor de consument. De bandenfabrikanten zijn binnenkort verplicht om een Europees label aan te brengen op hun producten. Die informeren de consumenten over de winst die de band oplevert aan de pomp, het gripniveau (vooral op natte ondergrond) en het geluidsniveau. Dat moet de keuze vergemakkelijken.

AC

Meer lezen over:

Over de auteur: Piette François
Source ©: Dunlop.

Aanbevolen tests voor jou

Meer tests
3,3 /5 Test: Volkswagen Polo, nog steeds geen mini-Golf...

Test: Volkswagen Polo, nog steeds geen mini-Golf...

Heeft de 6e generatie Volkswagen Polo het na de facelift in zich om uit de schaduw van zijn grote broer te komen, de legendarische Golf?

3,5 /5 Test: Mercedes B-Klasse, ondergewaardeerde alleskunner

Test: Mercedes B-Klasse, ondergewaardeerde alleskunner

Er wordt minder over gesproken, maar ook de Mercedes B-Klasse kreeg onlangs een facelift. En het is misschien wel het fijnste model van de compacte Mercedes-familie... Zolang die nog bestaat.

3,9 /5 Test: Audi SQ8 Sportback e-tron, kroon in gevaar?

Test: Audi SQ8 Sportback e-tron, kroon in gevaar?

De Audi SQ8 Sportback e-tron is officieel het summum van de elektrische SUV’s van Audi. Maar kan hij de dreiging van de modernere SQ6 e-tron weerstaan?

3,7 /5 Test: Skoda Kodiaq 2024, Ruimte met de grote R

Test: Skoda Kodiaq 2024, Ruimte met de grote R

De tweede generatie Skoda Kodiaq bouwt verder op het succes van zijn voorganger met nog meer ruimte, nog meer praktische snufjes en nu ook een plug-inhybride motorisatie. Valt er nog iets op aan te merken?

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Automaat

€ 27.547

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Manueel

€ 23.748

Benzine, Manueel

€ 21.500

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's
€ 52.900
2021
1.500 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km
€ 52.990
2019
105.433 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km