Testen

Banden met lijm

Aangezien het winter is, wordt te pas en te onpas gesproken over winterbanden. Maar de lente nadert met rasse schreden, dus leek het ons nuttig om al even naar de zomerbanden te kijken. We hebben twee banden getest, allebei van Dunlop, tijdens een sportief programma op het Ascari-circuit. Het is eens iets anders.
  • Piette François
  • 20 februari 2012
  • AC
  • 415 weergaven
Voor- en nadelen
  • Sport maxx race aangepast voor circuit
  • Veelzijdige en vooruitstrevende sport maxx rt
  • Sport maxx race delicaat in de regen

Verbruik en glijpartijen

In een wereld waarin politieke correctheid de debatten domineert, wordt alleen nog gesproken over brandstofbesparing en veiligheid op gladde wegen. Resultaat: als het over banden gaat, komen meestal de eco- of winterbanden aan bod. Die laten we nu even links liggen om terug te keren naar rubber voor de echte autopassie. Dunlop presenteert trots twee nieuwe sportieve banden.

Beperkingen van rubber

De ingenieurs staan vandaag voor gigantische uitdagingen. Een band moet tegenwoordig aan talloze verwachtingen voldoen, zoals het verminderen van het verbruik (en dus de CO2-uitstoot), het verkorten van de remafstand, het verhogen van de grip op droog en nat wegdek, het verminderen van rijgeluiden, enzovoort. Kortom, een bestek dat soms tegenstrijdig is en de ontwerpers grijze haren bezorgt maar tegelijk enorme vooruitgang teweegbrengt.

Sportwagens boomen

Het is een feit: sportieve wagens verkopen steeds beter. Dat is goed nieuws voor de liefhebbers en … de fabrikanten, die hierin potentieel zien. Gesterkt door die vaststelling besloot Dunlop twee nieuwe banden te commercialiseren: de Sport Maxx R, voor 100 procent gebruik op de weg, en de Sport Maxx Race voor 80 procent gebruik op de weg en 20 procent op het circuit. Ik zie liefhebbers van het betere bochtenwerk al warm worden.

Sport Maxx RT

De Sport Maxx RT is beschikbaar met diameter 16 tot 18 duim en moest voldoen aan een stevig bestek: zijn toekomstige gebruikers verwachten een lange levensduur, een uitstekende grip, een elegante stijl en een laag verbruik. Kortom, grote uitdagingen. Vier technologieën werden ontwikkeld om aan deze verwachtingen te voldoen:

  • Een verstevigd loopvlak dat de remafstand vermindert
  • Het rubbermengsel dat zich aanpast aan het terrein en dus meer grip geeft
  • Een stevige flank voor meer controle en stabiliteit in bochten
  • Een lichte constructie om de rolweerstand te verlagen

Onze ervaringen

De BMW Z4 en Audi S4 uitgerust met deze band dienden als testwagens, niet van de minste. Deze band overtuigt vooral eens de griplimieten gepasseerd zijn (ik heb me niet ingehouden), de drift die volgt is opmerkelijk geleidelijk en het is kinderlijk eenvoudig om de controle te bewaren. Positief is dat de band verbazend veel grip biedt op droog én nat wegdek. Bovendien is de remafstand kort. Ik heb de band ernstig mishandeld op het veeleisende Ascari-circuit en kan je verzekeren dat hij duurzaam is.

Sport Maxx Race

Met deze band kun je hard gaan. Hij is bestemd voor gemengd gebruik (80 % openbare weg, 20 % circuit) en ligt onder meer onder de Mercedes C63 AMG Black Series, Audi TT RS Plus en Porsche 911 GT3 RS. Niets werd vergeten: asymmetrisch profiel, een rubbermengsel geschikt voor elke ondergrond, een goede loopvlakcompound voor stabiliteit bij hoge snelheden, verstevigde groeven voor meer steun in bochten. Kortom, deze band is ontworpen om zowel op de weg als op het circuit te presteren. Als je af en toe een uitstapje naar het circuit plant, is deze Sport Maxx Race ernstig het overwegen waard.

Keerzijde van de medaille: hij heeft zijn beperkingen op een nat wegdek. En dat is toch wel een nadeel gezien het klimaat in ons kleine koninkrijk.

Europees label

We ronden af met goed nieuws voor de consument. De bandenfabrikanten zijn binnenkort verplicht om een Europees label aan te brengen op hun producten. Die informeren de consumenten over de winst die de band oplevert aan de pomp, het gripniveau (vooral op natte ondergrond) en het geluidsniveau. Dat moet de keuze vergemakkelijken.

Meer lezen over:

Over de auteur: Piette François

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
Vergeten model: Mitsubishi Lancer 2000 Turbo, de grootvader van de Lancer EVO

Vergeten model: Mitsubishi Lancer 2000 Turbo, de grootvader van de Lancer EVO

Deze Mitsubishi Lancer 2000 Turbo heeft heel wat troeven om verzamelaars te overtuigen: het is een homologatieversie die in beperkte oplage gebouwd werd, hij heeft een hevig temperament, enz. Maar voorlopig blijft de interesse van die verzamelaars beperkt... Waarom?

De Bentley Bentayga S en Azure voortaan ook als hybride

De Bentley Bentayga S en Azure voortaan ook als hybride

Beiden krijgen ze een herwerkte aandrijflijn die een vermogen van 462 pk biedt en een 100% elektrisch rijbereik van zo’n 45 km.

Scoop: Volkswagen stoomt een facelift van de Golf klaar

Scoop: Volkswagen stoomt een facelift van de Golf klaar

Te beginnen met het interieur, dat een groter infotainmentscherm krijgt.

Lamborghini Urus S, krachtige motor maar ‘volgzame’ look…

Lamborghini Urus S, krachtige motor maar ‘volgzame’ look…

Naast de ‘Performante’ uitvoering krijgt de SUV van het merk met de stier in zijn logo nu ook een nieuwe ‘S’ versie.

Aanbevolen tests voor jou

Kia Sportage vs. Toyota RAV4: strijd der plug-ins!

Kia Sportage vs. Toyota RAV4: strijd der plug-ins!

Heeft de zeer aantrekkelijke Kia Sportage het in zich om ’s werelds best verkochte auto te verslaan? Het antwoord ligt in een confrontatie tussen de plug-in hybride versies van deze twee sterren binnen het SUV-segment.

3,9 /5 Test: DS 7, performanter dan ooit!

Test: DS 7, performanter dan ooit!

Aan het begin van de zomer gaf DS zijn 7 een opfrisbeurt. Op het programma stonden een aantal esthetische en technologische verbeteringen, maar vooral een nieuwe ‘DS Performance’-uitvoering! Volstaat dat om het hoofd te bieden aan de concurrentie?

3,5 /5 Test: Mercedes EQB 250, een elektrische trukendoos

Test: Mercedes EQB 250, een elektrische trukendoos

De SUV met de ster op de neus is één van de weinige elektrische modellen die tot 7 passagiers kan vervoeren! Maar volstaat dat om zijn eerder stevige tarief te rechtvaardigen?

3,5 /5 Test: Suzuki Vitara Strong Hybrid, discrete efficiëntie

Test: Suzuki Vitara Strong Hybrid, discrete efficiëntie

De Vitara heeft de luxe om zichzelf de nieuwe ‘full hybrid’ aandrijving van Suzuki cadeau te doen. Een stevige extra troef in tijden van hoge brandstofkosten?

Aanbevolen advies voor jou

Meer adviezen
Deze ‘Belgische’ Ferrari stond mee aan de wieg van de F40

Deze ‘Belgische’ Ferrari stond mee aan de wieg van de F40

Er werden vijf exemplaren gebouwd van de Ferrari 288 GTO Evoluzione, en dit exemplaar werd geleverd aan onze landgenoot Jean Blaton.

Zoveel kost de BMW M3 Touring

Zoveel kost de BMW M3 Touring

BMW vraagt net geen 100.000 euro voor de basisuitvoering, maar dan kan je ook nog in de optielijst duiken...

5 dingen die je moet weten voor je koopt: Toyota Celica MK4, wereldkampioen!

5 dingen die je moet weten voor je koopt: Toyota Celica MK4, wereldkampioen!

De Toyota Celica MK4, die in 1990 wereldkampioenschap rally won in de handen van Carlos Sainz, heeft zijn intrede gedaan in de wereld van de verzamelaars, nu alle geproduceerde exemplaren minstens 30 jaar oud zijn. Maar wat moet je weten voor je overweegt om er één te kopen?

Tesla blijft zijn netwerk in Europa uitbreiden!

Tesla blijft zijn netwerk in Europa uitbreiden!

Het aantal laadpalen van het Amerikaanse merk dat voor iedereen toegankelijk is, is bijna even hoog als dat van het aantal installaties van Ionity of Fastned!

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Manueel

€ 23.750
2021
6 km

Benzine, Manueel

€ 27.950
2021
14 km

Benzine, Automaat

€ 40.950
2021
4 km

Benzine, Manueel

€ 19.990
2022
1.000 km

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Benzine, Automaat

€ 39.990
2021
16.500 km

Diesel, Manueel

€ 12.800
2019
124.771 km

Benzine, Manueel

€ 15.490
2020
23.750 km

Automaat

€ 67.900
2020
28.030 km