Testen

Alfa Romeo Giulia Veloce: de burgerlijke sportieveling

Alfa Romeo haalt een historische benaming uit de vriezer voor een nieuwe sportieve variant van zijn Giulia. Die moet niet concurreren met de sensationele Quadrifoglio Verde, maar een compromis vormen tussen de klassieke en de sportieve versie.
  • Piette François
  • 22 februari 2017
  • Alfa Romeo
2,2
VROOM-score
  • 5,0
    Prestatie
  • 0
    Wegligging
  • 3,0
    Comfort
  • 3,0
    Uitrusting
  • 0
    Veiligheid
  • 3,0
    Prijs-kwaliteit
  • 0
    Verbruik
  • 4,0
    Globaal
Voor- en nadelen
  • Besturing
  • Geluiddemping
  • Indrukwekkende jtdm-motor
  • Leuk weggedrag
  • Stijl/algemene presentatie
  • Enkele uitrustingslacunes
  • Esp niet uitschakelbaar
  • Hoofdruimte achteraan
  • Te vlakke benzinemotor
  • Teleurstellende remmen

Het recept is eenvoudig maar subtiel: een vleugje sportiviteit om de extra investering te verantwoorden, maar niet teveel om er een karikaturale auto van te maken. Alle technische en esthetische evoluties werden dus met die gedachte in het achterhoofd doorgevoerd.

Kloppende hart

Alfa voorziet twee motoren: een benzine en een diesel. De eerste is een drukgevoede viercilinder van twee liter, met 280 pk en 400 Nm vanaf 1.750 tpm. De tweede is ook een viercilinder, maar een turbodiesel van 2,2 liter met 210 pk en 470 Nm vanaf 1.750 tpm.

Volop aandrijving!

Standaard zijn deze modellen voorzien van Q4-vierwielaandrijving. Die geeft de voorkeur aan de achterwielen en stuurt maximum 60% naar de voorwielen als de achterkant in de problemen geraakt. In alle gevallen is er alleen maar de achttrapsautomaat.

Sportkledij

Bumpers, raamomlijstingen, diffusor achteraan, dubbele uitlaat en specifieke 19-duimsvelgen: deze Alfa bekent kleur. Maar het blijft gelukkig subtiel, en niets ziet er door de sportieve ingrepen buiten proportie uit.

Hetzelfde binnenin

Ook in het interieur zet de sportieve toon zich voort, met meer omhullende zetels, een verwarmd sportstuur en aluminium inzetstukken doorheen het interieur. Het geheel ziet er harmonieus en goed afgewerkt uit. De Duitsers doen het wat dat laatste betreft natuurlijk beter, maar het verschil wordt kleiner. Vooraan is de ruimte voor de passagiers lovenswaardig, maar achteraan is het vooral qua hoofdruimte krapper. Alleen lastig voor grotere passagiers.

Uitstekend weggedrag

De kleine banen in de omgeving van Nice vormden het ideale testterrein voor het weggedrag van de Alfa. En het minste wat we kunnen zeggen, is dat hij niet ontgoochelde. Ondanks winterbanden in lenteweer verteerde de vooras heel wat terwijl hij aan de weg gekleefd bleef. Het precieze stuur lijkt van een sportwagen te komen. Voeg daar nog een perfecte balans aan toe, waardoor je zelfs wat met de achterwielaandrijving kunt spelen in de bochten, en een uitstekende schokdemping, die het comfortabel houdt maar het contact met de weg niet uit het oog verliest.

Alles perfect dus? Nee, want de Giulia mag dan wel het beste chassis in zijn categorie hebben, hij heeft niet de beste remmen. Zowel qua beet als qua uithoudingsvermogen ontgoochelden ze, temeer omdat de noodknipperlichten meteen aanschieten wanneer je wat doorduwt. En de sportiefste chauffeurs kunnen het ESP niet uitschakelen.

En de motoren?

We waren vooral enthousiast over de diesel. Merkwaardig voor een Alfa, maar dit nieuwe blok had heel wat punch vanaf de laagste toeren en liet zich niet afschrikken bij 4.000 tpm. Zijn klank is dan wel hoorbaar, maar blijft meestal bijzonder discreet.

Van de benzinemotor bleken we dan weer koele minnaars. Ondanks zijn extra vermogen leek hij ons niet krachtiger dan de diesel, vooral qua hernemingen. Hij reageert dus vlak, klinkt discreet en neutraal en stopt ermee bij 5.500 tpm. Jammer, van een Alfa-motor hadden we meer temperament verwacht.

Uitrusting

Standaard heeft deze Giulia Veloce al heel wat in de aanbieding. Geperforeerd leder, verwarmde elektrische zetels, xenonlichten, automatische klimaatregeling met twee zones,… Daar voegt Alfa nog de onvermijdelijke rijhulp aan toe, waaronder de noodremhulp met voetgangerherkenning, rijstrookassistentie, een (optionele) adaptieve snelheidsregelaar,… Wat we nog missen? Apple Car Play of Android Auto en filehulp. Maar dat is uiteindelijk niet de hoofdreden waarom je een Alfa Veloce koopt.

Prijs

De diesel staat vanaf € 44.480 in de catalogus, de benzine vanaf € 46.090. Een correcte verbruiksmeting konden we niet doen, maar in beide gevallen leken de gemiddelden ons relatief hoog. In het oog te houden dus…

Besluit

Deze Giulia Veloce is voor Alfa wat de S4 voor Audi is. Een krachtige versie met voldoende comfort en discretie voor dagelijks gebruik. Ondanks een indrukwekkendere stamboom dan het merk met de vier ringen koos de Italiaanse constructeur voor iets meer comfort dan sport. De Veloce is een auto met een sterk karakter, met zijn weggedrag en stijl als grootste troeven. En net als alle temperamentvolle Italianen ontsnapt hij aan de perfectie door enkele steekjes te laten vallen. Ondanks de onmisbare kwaliteiten van dit model zouden wij voor een bravere maar rijker uitgeruste versie kiezen. Maar dat zijn wij dan weer…

Meer lezen over:

Over de auteur: Piette François

Aanbevolen tests voor jou

Meer tests
3,5 /5 Test: Mercedes B-Klasse, ondergewaardeerde alleskunner

Test: Mercedes B-Klasse, ondergewaardeerde alleskunner

Er wordt minder over gesproken, maar ook de Mercedes B-Klasse kreeg onlangs een facelift. En het is misschien wel het fijnste model van de compacte Mercedes-familie... Zolang die nog bestaat.

3,9 /5 Test: Audi SQ8 Sportback e-tron, kroon in gevaar?

Test: Audi SQ8 Sportback e-tron, kroon in gevaar?

De Audi SQ8 Sportback e-tron is officieel het summum van de elektrische SUV’s van Audi. Maar kan hij de dreiging van de modernere SQ6 e-tron weerstaan?

3,7 /5 Test: Skoda Kodiaq 2024, Ruimte met de grote R

Test: Skoda Kodiaq 2024, Ruimte met de grote R

De tweede generatie Skoda Kodiaq bouwt verder op het succes van zijn voorganger met nog meer ruimte, nog meer praktische snufjes en nu ook een plug-inhybride motorisatie. Valt er nog iets op aan te merken?

3,3 /5 Test: Volkswagen Polo, nog steeds geen mini-Golf...

Test: Volkswagen Polo, nog steeds geen mini-Golf...

Heeft de 6e generatie Volkswagen Polo het na de facelift in zich om uit de schaduw van zijn grote broer te komen, de legendarische Golf?

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Automaat

€ 27.547

Benzine, Manueel

€ 23.748

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Manueel

€ 21.500

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's
€ 52.990
2019
105.433 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km
€ 52.900
2021
1.500 km