Skoda
De tweede generatie Skoda Kodiaq bouwt verder op het succes van zijn voorganger met nog meer ruimte, nog meer praktische snufjes en nu ook een plug-inhybride motorisatie. Valt er nog iets op aan te merken?
Met de Q2 rijdt Audi ons een crossover voor met gelijkaardige afmetingen als die van de Renault Captur. Met een lengte van 4,19 meter is de nieuwkomer inderdaad bijzonder compact. Een goede troef in de stad. Bovendien breekt hij qua stijl een beetje met de ultraklassieke huisstijl. Ieder zijn smaak, maar de combinatie van geometrische en symmetrische vormen geeft hem een look die verschilt van de andere huisproducten.
Audi heeft al wat ervaring met compacte auto’s. Maar de dappere A1 schittert niet echt op vlak van interieurruimte. Gelukkig leerde de constructeur zijn les en presenteert hij nu een compacte auto die ook ruim is: de interieurruimte is verrassend voor vier volwassenen. Zelfs ondergetekende paste met zijn lengte perfect op de achterbank.
Ook de koffer verdient een onderscheiding: met 405 liter bruikbaar volume, verschillende manieren om een ladingnet vast te maken en een dubbele kofferbodem, valt er niets op aan te merken. De moduleerbaarheid is eenvoudig maar efficiënt: de rugleuning van de achterbank is neerklapbaar (in drie delen met het optionele skiluik) en vormt een vlakke laadvloer, waardoor het koffervolume uitbreidt tot 1.050 liter. Maar verwacht geen verstelbare rugleuning of verschuifbare achterbank. Een elektrische kofferklep is wel mogelijk.
Uiteraard mag de traditionele Audi-afwerking niet worden vergeten: op het porgramma staan onberispelijke materialen en een high-tech-sfeer voor deze kleine stads-SUV. Ook de rijpositie weet bijzonder te overtuigen.
Audi heeft vooral uitrusting uit een hoger segment kunnen lenen om zijn Q2 aan te kleden: de virtuele cockpit (digitaal en personaliseerbaar instrumentenpaneel), head-up-display, fileassistent, adaptieve snelheidsregelaar, verkeersbordherkenning, noodremhulp met voetgangerdetectie, automatische parkeerhulp,… Uiteraard is er ook het multimediasysteem met onlinediensten, wifi-hotspot, verbinding met Android- of iOS-telefoon, enzovoort.
De auto bevalt dus, maar wat zit er onder de kap? Niets dan goeds en bekends! Audi gebruikt de 1.0, 1.4 en 2.0 TFSI benzine (respectievelijk 116, 150 en 190 pk) en de 1.6 (120 pk) en 2.0 TDI (150 of 190 pk) diesel. Elke motor heeft standaard een manuele versnellingsbak met zes versnellingen of optioneel een S-tronic-automaat met zeven verzetten. De twee krachtigste motoren hebben standaard Quattro-vierwielaandrijving.
Heel goed! Het goed afgewogen stuur is bijzonder precies en vult het levendige chassis perfect aan. De Q2 laveert moeiteloos door de stad, waar hij natuurlijk voor gemaakt is. Hij kan ook gerust een stapje buiten de stad zetten, dankzij zijn stabiliteit, comfort en geluidsdemping. Dat maakt van de Q2 een polyvalente auto!
Wat de motoren betreft, werden we vooral verleid door de… basismotor, de 1.0 TFSI driecilinder! Dit motortje van 116 pk vermijdt lawaai en is bijzonder goed gedempt voor een driecilinder. Onder vollast klinkt zijn stem ook niet onaangenaam.
Maar doe je vooral snelweg, dan zal je waarschijnlijk gebaat zijn met een diesel. Daar liet de 1.6 TDI van 120 pk ons wat op onze honger zitten door zijn gebrek aan verfijning in het verzorgde totaalpakket. De 2.0 TDI van 150 pk met vierwielaandrijving en S-tronic-versnellingsbak is uiteraard veel krachtiger. De hernemingen zijn stevig en de automaat is zoals gewoonlijk miraculeus snel. Maar wat verfijning en klank betreft, doen de diesels natuurlijk wat onder.
Hoewel bestellen al sinds midden dit jaar kan, worden de eerste leveringen pas in de herfst verwacht. Op dit moment is alleen de basisprijs van de 1.0 TFSI bekend: € 23.250… Slik! We kunnen ons dus makkelijk inbeelden dat een 1.6 TDI met enkele leuke opties bijna € 30.000 zal kosten.
De tweede generatie Skoda Kodiaq bouwt verder op het succes van zijn voorganger met nog meer ruimte, nog meer praktische snufjes en nu ook een plug-inhybride motorisatie. Valt er nog iets op aan te merken?
Heeft de 6e generatie Volkswagen Polo het na de facelift in zich om uit de schaduw van zijn grote broer te komen, de legendarische Golf?
De Audi SQ8 Sportback e-tron is officieel het summum van de elektrische SUV’s van Audi. Maar kan hij de dreiging van de modernere SQ6 e-tron weerstaan?
Er wordt minder over gesproken, maar ook de Mercedes B-Klasse kreeg onlangs een facelift. En het is misschien wel het fijnste model van de compacte Mercedes-familie... Zolang die nog bestaat.