Testen

Eerste test: Audi Q4 e-tron, een premium EV voor minder geld?

Na zijn eerste elektrische topmodellen verwelkomt Audi vandaag een meer ‘betaalbare’ SUV in zijn e-tronfamilie: de Q4 e-tron. Is hij ondanks zijn minder elitaire prijskaartje nog even interessant voor dagelijks gebruik?
  • Christiaens  Jean-Francois Christiaens Jean-Francois
  • 31 mei 2021
  • AUDI
  • 601 weergaven
3,8
VROOM-score
  • 4,0
    Prestatie
  • 3,5
    Wegligging
  • 4,0
    Comfort
  • 4,0
    Uitrusting
  • 4,0
    Veiligheid
  • 3,5
    Prijs-kwaliteit
  • 3,5
    Verbruik
  • 3,5
    Globaal
Voor- en nadelen
  • Comfortabele autonomie
  • Ernstige afwerking
  • Infotainmentsysteem
  • Verhouding binnenruimte/buitenmaten
  • Hoge totaalprijs
  • Zicht naar achteren

Eerste test: Audi Q4 e-tron, een premium EV voor minder geld?

Nadat Audi zijn elektrische offensief heeft ingezet met de SUV’s e-tron/e-tron Sportback en de prestigieuze vierdeurscoupé e-tron GT biedt het vandaag de meer bescheiden Q4 e-tron aan in zijn catalogus. Al is dat natuurlijk relatief, want vergelijking met zijn neven VW ID.4 en Skoda Enyaq iV waarmee hij zijn technische basis MEB deelt behoudt deze Q4 e-tron toch een meer premium positionering. Maar tegelijk verlaagt hij het toegangskaartje tot het elektrische universum bij Audi wel naar de grens van de 40.000 euro, tegenover meer dan 70.000 euro voor zijn grote broer e-tron. Om nog maar te zwijgen over de meer dan 100.000 euro die voor de explosieve e-tron GT wordt gevraagd.

Eerste test: Audi Q4 e-tron, een premium EV voor minder geld?

What’s in a name?

Met zijn lengte van 4,59 meter is de Q4 e-tron duidelijk minder groot voor dagelijks gebruik dan de ‘normale’ e-tron, die de grens van de 4,90 meter nadert. Eigenlijk zegt zijn naam het al, want deze Q4 e-tron zit ergens tussen de Q3 (4,48 meter) en Q5 (4,68 meter) met verbrandingsmotor. Maar uiterlijk onderscheidt hij zich ervan door behoorlijk sportieve proporties.

Voor liefhebbers van het genre komt er vrij snel ook een Sportback-afgeleide met schuin afgesneden kont. Daar moet je 2.000 euro meer voor neertellen. Voor dat extra geld krijg je er meteen ook een elektrische kofferklep en het Audi Drive Select bij.

Eerste test: Audi Q4 e-tron, een premium EV voor minder geld?

Kleine tip: ga toch even het zicht naar achteren na voor je de bestelbon tekent. In de ‘gewone’ Q4 e-tron die wij mochten testen was dat al niet om over naar huis te schrijven door de redelijk vlak liggende achterruit. Het silhouet van de Sportback zal dat waarschijnlijk niet verbeteren.

Instelbare lichtsignatuur

Eerste test: Audi Q4 e-tron, een premium EV voor minder geld?

Een bijzondere eigenschap van deze Q4 e-tron is dat je de lichtsignatuur kan personaliseren. Via het infotainmentsysteem kan de bestuurder namelijk kiezen uit vier verschillende lichtdesigns afhankelijk van zijn humeur. Natuurlijk heeft dat vooral een hoog gadgetgehalte, maar het zal liefhebbers van lichttechnologie wel aanspreken.

Eerste test: Audi Q4 e-tron, een premium EV voor minder geld?
Eerste test: Audi Q4 e-tron, een premium EV voor minder geld?

Aanraakgevoelig stuur

In het interieur kom je zonder discussie in een wereld die veel hoogwaardiger oogt dan bij zijn neven VW ID.4 en Skoda Enyaq iV. De gebruikte materialen zijn veel kwalitatiever. Praktisch gezien vallen de vele extra snelknoppen op (onder meer voor de bediening van de klimaatregeling), die bij de andere twee ontbreken. Eigenlijk zien we hier net hetzelfde verschil in filosofie als tussen de VW Golf 8 en de Audi A3.

Eerste test: Audi Q4 e-tron, een premium EV voor minder geld?

Naast de vele bergvakken (waaronder de originele flessenhouders bovenin de deuren) valt in het interieur ook het bijzondere design van het nieuwe tweespaaksstuurwiel op. Dat is namelijk niet perfect rond, al stoort dat geenszins bij dagelijks gebruik. Op zijn spaken staan aanraakvlakken die je bedient door er met je vingers over te strelen.

Eerste test: Audi Q4 e-tron, een premium EV voor minder geld?

Ze zijn behoorlijk gevoelig en vergen een ietwat langere gewenningstijd dan wat wij ter beschikking hadden voor deze korte eerste kennismaking. Wij wipten in elk geval regelmatig over meerdere submenu’s heen wanneer we bijvoorbeeld ons gemiddelde verbruik wilden oproepen. Maar goed, als geheel is het wel functioneel. En het bedient vooral een veel uitgebreidere digitale cockpit dan in de VW ID.4 en Skoda Enyaq iV, waar die naar onze smaak te summier is. Hier heb je recht op een heel volledig instrumentenbord, zoals we van Audi gewoon zijn.

Eerste test: Audi Q4 e-tron, een premium EV voor minder geld?

Het aanraakscherm wordt aanvankelijk aangeboden in een ‘normaal’ formaat (10,1 duim, wat ons al ruimschoots voldoende leek) maar zal later voor de liefhebbers van het genre als optie verkrijgbaar zijn in een nog grotere maat (11,6 duim). Daarvoor is het wel nog wachten tot het eind van het jaar.

Eerste test: Audi Q4 e-tron, een premium EV voor minder geld?

Voor de volledigheid noteren we nog een modern head-updisplay dat virtual reality-technologie integreert. Die projecteert heel wat informatie rond de veiligheid of de navigatie heel precies op de voorruit.

Eerste test: Audi Q4 e-tron, een premium EV voor minder geld?

Ideaal compromis

Dankzij een relatief lange wielbasis (2,77 meter) maakt deze Q4 e-tron een vorstelijke hoeveelheid beenruimte achterin vrij. De verhouding afmetingen-binnenmaten lijkt hier interessanter dan in de grote SUV e-tron, die in de stad veel meer intimideert door zijn formaat. En dankzij de perfect vlakke vloer passen op de achterbank ook drie personen wanneer dat nodig is.

Eerste test: Audi Q4 e-tron, een premium EV voor minder geld?

Qua koffer maakt deze Q4 e-tron meer dan voldoende volume vrij voor dagelijks gebruik. In vijfzitsopstelling slikt hij 520 liter en wanneer je de achterbank neerklapt wordt dat tot 1.490 liter. Anderzijds voorziet deze Q4 e-tron geen extra koffer in de neus. Dat is jammer. Deze ruimte is er wel in zijn grote broer e-tron en is praktisch om de laadkabels in op te bergen zonder dat ze plaats van de bagageruimte achterin afsnoepen. Maar goed.

Eerste test: Audi Q4 e-tron, een premium EV voor minder geld?

3 versies

Bij de lancering bestaat het gamma uit 3 versies, waarvan de belangrijkste technische eigenschappen niet geheel verrassend dezelfde zijn als in de andere modellen van de VW-groep op basis van het MEB-platform. De Q4 35 tron is het basisaanbod, met een batterij van 55 kWh (52 kWh netto). Hij wordt aangedreven door een elektromotor van 125 kW (170 pk) die de achterwielen aandrijft.

Eerste test: Audi Q4 e-tron, een premium EV voor minder geld?

De Q4 40 e-tron en Q4 50 e-tron quattro hebben elk een batterij van 82 kW (77 kWh netto). De eerste heeft ook één motor achterin, die echter 150 kW (204 pk) ontwikkelt. De topversie geniet zoals zijn quattro-etiket verraadt vierwielaandrijving dankzij een extra elektromotor om de voorwielen aan te drijven. Het geheel ontwikkelt dan 220 kW (299 pk).

Voor wie het interesseert is het interessant om weten dat alle versies gehomologeerd zijn om te slepen. De Q4 e-tron mag in zijn tweewielaangedreven varianten aanhangers van tot 1.000 kilo meezeulen, en tot 1.200 kilo als quattro.

520 kilometer WLTP

Bij deze eerste kennismaking mochten wij rijden met de middelste versie 40 e-tron (in zijn lanceringsvariant Edition One). In deze configuratie belooft de Duitse SUV een WLTP-rijbereik van tot 520 kilometer. In de praktijk mag je in elk geval zeker rekenen op 400 kilometer bij gemengd gebruik.

Eerste test: Audi Q4 e-tron, een premium EV voor minder geld?

Bij een rustige rijstijl in de stadsrand klokten wij op een bepaald moment af op een verbruik van 16 kWh/100 km. Na een paar forse acceleraties kwamen we tegen het eind van onze testrit uit op 18,5 kWh/100 km.

Op de snelweg lijkt het echter voorzichtiger om uit te gaan van ongeveer 300 kilometer. Standaard zijn Q4 e-trons met de grote batterij compatibel met wisselstroomladen aan een vermogen van 11 kW en tot 125 kW aan gelijkstroom voor snellaadbeurten.

Efficiënt en vloeiend

Onderweg vertoont de Q4 40 e-tron een vrij transparant dynamisch rijgedrag: efficiënt en vloeiend eerder dan demonstratief en opwindend. Bij het gebruik weten we vooral het mooie compromis te smaken tussen koetswerkondersteuning en rijcomfort, gecombineerd met een uitmuntende geluiddemping. Naast de automatische functie die het regeneratieve remmen aanstuurt afhankelijk van de rijomstandigheden is de Q4 e-tron ook uitgerust met peddels aan het stuur waarmee je de motorrem in drie stappen kan instellen. Dat maakt de rijervaring al wat actiever. Maar indien gewenst kan je ook de schakelpook van D naar B zetten, waardoor je standaard een meer uitgesproken motorremeffect geniet.

Eerste test: Audi Q4 e-tron, een premium EV voor minder geld?

Hoeveel kost hij?

De Q4 e-tron is bij ons verkrijgbaar vanaf 41.990 euro als 35. De 40-versie die wij aan de tand mochten voelen vereist minstens 48.500 euro. De variant 50 quattro, die in België uitsluitend verkrijgbaar is in het uitrustingsniveau S-Line, kost 56.350 euro.

Dat zijn uiteraard slechts ‘richtprijzen’, zoals je bij Audi mag verwachten. De opties doen de rekening daarna heel snel oplopen. Zo kostte onze Edition One-testwagen met zeer rijkelijke uitrusting uiteindelijk meer dan 70.000 euro (73.880 euro).

Eerste test: Audi Q4 e-tron, een premium EV voor minder geld?

Ons verdict

De Q4 e-tron bevestigt zijn premium positionering in vergelijking met zijn neven van massaconstructeurs door zijn beter verzorgde interieur en zijn doorgaans meer gelikte uitstraling. In de middelste versie e-tron 40 heeft deze SUV bovendien technische eigenschappen die meer dan volstaan voor wie hem dagelijks ‘stressvrij’ wil kunnen gebruiken. Je moet natuurlijk wel nog steeds kunnen leven met de prijsvork, die heel snel de hoogte in kan schieten als je je laat gaan met de vele opties en packs die Audi aanbiedt…

Eerste test: Audi Q4 e-tron, een premium EV voor minder geld?

Wil je steeds de laatste autotests ontvangen?

Vond je dit artikel interessant en wil je onze recentste autotests meteen in je mailbox ontvangen? Schrijf je – net als meer dan 300.000 autoliefhebbers – nu gratis in via e-mail:

Meer lezen over:

Christiaens  Jean-Francois
Over de auteur: Christiaens Jean-Francois Jean-François Christiaens is autojournalist sinds 2005. Hij houdt van alles wat rijdt, van elektrische auto’s tot hypercars.
Maar zijn hart gaat vooral sneller slaan van hot hatches uit het GTI-tijdperk. Hoewel een comfortabele break hem ook weer niet onbewogen laat.
Heet dat dan ouder worden?

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
Toyota-baas: “EV zal Japan miljoenen jobs kosten”

Toyota-baas: “EV zal Japan miljoenen jobs kosten”

Akio Toyoda blijft zijn invloed gebruiken om de elektrische auto de wind uit de zeilen te nemen.

23/09/2021 Meer lezen
Deze Honda is er voor alleenstaande kampeerders

Deze Honda is er voor alleenstaande kampeerders

De Japanners hebben aan alles gedacht.

22/09/2021 Meer lezen
Skoda stopt ontwikkeling plug-inhybrides, concentreert op EV’s

Skoda stopt ontwikkeling plug-inhybrides, concentreert op EV’s

Het Tsjechische merk volgt daarmee dezelfde strategie als Mercedes.

22/09/2021 Meer lezen
Deze ‘miniatuur’ van de Aston Martin DB5 kost een fortuin

Deze ‘miniatuur’ van de Aston Martin DB5 kost een fortuin

Er worden er slechts 125 van gemaakt.

22/09/2021 Meer lezen

Aanbevolen tests voor jou

3,9 /5 Test: Peugeot 308 scherpt zijn klauwen

Test: Peugeot 308 scherpt zijn klauwen

De Franse autobouwer heeft zijn berline voor het C-segment vernieuwd. Hoewel we beter van een evolutie dan een revolutie spreken, zijn alle aanpassingen wel gunstig om tot een heel overtuigend eindproduct te komen.

17/09/2021 Meer lezen
3,6 /5 Test: Opel Grandland, efficiënte aanpassingen

Test: Opel Grandland, efficiënte aanpassingen

Opel herziet zijn Grandland en levert geen half werk: nieuw front, nieuw, digitaal interieur en een verbeterde uitrusting en motorenpalet. Volstaat dit om de competitie het hoofd te kunnen blijven bieden?

13/09/2021 Meer lezen
4,1 /5 Eerste test Tesla Model Y: bestseller in de dop?

Eerste test Tesla Model Y: bestseller in de dop?

De Tesla Model Y is al in het voorjaar van 2019 onthuld, maar komt pas nu naar Europa. Heeft die lange wachttijd ertoe geleid dat dit product tot in de puntjes ontwikkeld is?

09/09/2021 Meer lezen
Ford Puma vs Opel Mokka: dynamiek op overschot

Ford Puma vs Opel Mokka: dynamiek op overschot

De Opel Mokka lijkt een outsider tegenover de Ford Puma, met kaarten die je niet specifiek van de Duitse constructeur zou verwachten: verleiding en emotie. Volstaat dat om de bruisende Puma te onttronen?

30/08/2021 Meer lezen

Aanbevolen advies voor jou

Meer adviezen
Na het jacht staat nu de Aston Martin van de koning te koop

Na het jacht staat nu de Aston Martin van de koning te koop

Is het jacht van koning Albert en koningin Paola te duur voor je? Dan is er nog een fameuze troostprijs: de Aston Martin DB2/4 met speciaal koetswerk, destijds besteld door koning Boudewijn.

21/09/2021 Meer lezen
5 dingen die je moet weten voor je koopt: Volkswagen Karmann-Ghia Type 14, Porsche voor de armen?

5 dingen die je moet weten voor je koopt: Volkswagen Karmann-Ghia Type 14, Porsche voor de armen?

De Volkswagen Karmann-Ghia ziet er bijzonder sexy uit met al zijn welvingen en is nog niets van zijn charme verloren. Velen zien de “Type 14” trouwens als een betaalbare Porsche 356. Wat moet je weten voor je er zelf een aanschaft?

10/09/2021 Meer lezen
5 dingen die je moet weten voor je koopt: Renault Twingo RS, stijgt in waarde

5 dingen die je moet weten voor je koopt: Renault Twingo RS, stijgt in waarde

Van 2008 tot 2014 was de Renault Twingo RS het toegangskaartje tot de wereld van Renault Sport. Zijn prijs was toegankelijk, maar dat maakte er zeker geen verslapte sportieveling van, integendeel.

03/09/2021 Meer lezen
Er is een goede reden waarom deze Citroën 2PK op 70.000 euro wordt geschat

Er is een goede reden waarom deze Citroën 2PK op 70.000 euro wordt geschat

De liefhebbers hebben het ongetwijfeld gemerkt: de verkoopwaarde van de Citroën 2PK is de voorbije jaren fors gestegen. Vandaag moet je minstens 10.000 euro ophoesten voor een exemplaar in heel mooie staat. Maar als deze specifieke auto je verleidt, zal je vijf tot zeven keer meer moeten meebrengen. Maar waarom?

24/08/2021 Meer lezen

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

cng, Automaat

€ 27.799

Benzine, Automaat

€ 20.999
2020
7 km

Diesel, Manueel

€ 16.475
2021
10 km

Benzine, Manueel

€ 27.350
2021
3 km

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's
€ 8.990
2010
139.990 km

Benzine, Manueel

€ 13.990
2019
21.000 km

Diesel, Manueel

€ 26.015
2020
40.991 km

Benzine, Manueel

€ 49.999
1996
67.500 km