Testen

Eerste test: Audi Q4 e-tron, een premium EV voor minder geld?

Na zijn eerste elektrische topmodellen verwelkomt Audi vandaag een meer ‘betaalbare’ SUV in zijn e-tronfamilie: de Q4 e-tron. Is hij ondanks zijn minder elitaire prijskaartje nog even interessant voor dagelijks gebruik?
  • Christiaens  Jean-Francois Christiaens Jean-Francois
  • 31 mei 2021
  • Audi
  • 10.291 weergaven
3,8
VROOM-score
  • 4,0
    Prestatie
  • 3,5
    Wegligging
  • 4,0
    Comfort
  • 4,0
    Uitrusting
  • 4,0
    Veiligheid
  • 3,5
    Prijs-kwaliteit
  • 3,5
    Verbruik
  • 3,5
    Globaal
Voor- en nadelen
  • Comfortabele autonomie
  • Ernstige afwerking
  • Infotainmentsysteem
  • Verhouding binnenruimte/buitenmaten
  • Hoge totaalprijs
  • Zicht naar achteren

Eerste test: Audi Q4 e-tron, een premium EV voor minder geld?

Nadat Audi zijn elektrische offensief heeft ingezet met de SUV’s e-tron/e-tron Sportback en de prestigieuze vierdeurscoupé e-tron GT biedt het vandaag de meer bescheiden Q4 e-tron aan in zijn catalogus. Al is dat natuurlijk relatief, want vergelijking met zijn neven VW ID.4 en Skoda Enyaq iV waarmee hij zijn technische basis MEB deelt behoudt deze Q4 e-tron toch een meer premium positionering. Maar tegelijk verlaagt hij het toegangskaartje tot het elektrische universum bij Audi wel naar de grens van de 40.000 euro, tegenover meer dan 70.000 euro voor zijn grote broer e-tron. Om nog maar te zwijgen over de meer dan 100.000 euro die voor de explosieve e-tron GT wordt gevraagd.

Eerste test: Audi Q4 e-tron, een premium EV voor minder geld?

What’s in a name?

Met zijn lengte van 4,59 meter is de Q4 e-tron duidelijk minder groot voor dagelijks gebruik dan de ‘normale’ e-tron, die de grens van de 4,90 meter nadert. Eigenlijk zegt zijn naam het al, want deze Q4 e-tron zit ergens tussen de Q3 (4,48 meter) en Q5 (4,68 meter) met verbrandingsmotor. Maar uiterlijk onderscheidt hij zich ervan door behoorlijk sportieve proporties.

Voor liefhebbers van het genre komt er vrij snel ook een Sportback-afgeleide met schuin afgesneden kont. Daar moet je 2.000 euro meer voor neertellen. Voor dat extra geld krijg je er meteen ook een elektrische kofferklep en het Audi Drive Select bij.

Eerste test: Audi Q4 e-tron, een premium EV voor minder geld?

Kleine tip: ga toch even het zicht naar achteren na voor je de bestelbon tekent. In de ‘gewone’ Q4 e-tron die wij mochten testen was dat al niet om over naar huis te schrijven door de redelijk vlak liggende achterruit. Het silhouet van de Sportback zal dat waarschijnlijk niet verbeteren.

Instelbare lichtsignatuur

Eerste test: Audi Q4 e-tron, een premium EV voor minder geld?

Een bijzondere eigenschap van deze Q4 e-tron is dat je de lichtsignatuur kan personaliseren. Via het infotainmentsysteem kan de bestuurder namelijk kiezen uit vier verschillende lichtdesigns afhankelijk van zijn humeur. Natuurlijk heeft dat vooral een hoog gadgetgehalte, maar het zal liefhebbers van lichttechnologie wel aanspreken.

Eerste test: Audi Q4 e-tron, een premium EV voor minder geld?
Eerste test: Audi Q4 e-tron, een premium EV voor minder geld?

Aanraakgevoelig stuur

In het interieur kom je zonder discussie in een wereld die veel hoogwaardiger oogt dan bij zijn neven VW ID.4 en Skoda Enyaq iV. De gebruikte materialen zijn veel kwalitatiever. Praktisch gezien vallen de vele extra snelknoppen op (onder meer voor de bediening van de klimaatregeling), die bij de andere twee ontbreken. Eigenlijk zien we hier net hetzelfde verschil in filosofie als tussen de VW Golf 8 en de Audi A3.

Eerste test: Audi Q4 e-tron, een premium EV voor minder geld?

Naast de vele bergvakken (waaronder de originele flessenhouders bovenin de deuren) valt in het interieur ook het bijzondere design van het nieuwe tweespaaksstuurwiel op. Dat is namelijk niet perfect rond, al stoort dat geenszins bij dagelijks gebruik. Op zijn spaken staan aanraakvlakken die je bedient door er met je vingers over te strelen.

Eerste test: Audi Q4 e-tron, een premium EV voor minder geld?

Ze zijn behoorlijk gevoelig en vergen een ietwat langere gewenningstijd dan wat wij ter beschikking hadden voor deze korte eerste kennismaking. Wij wipten in elk geval regelmatig over meerdere submenu’s heen wanneer we bijvoorbeeld ons gemiddelde verbruik wilden oproepen. Maar goed, als geheel is het wel functioneel. En het bedient vooral een veel uitgebreidere digitale cockpit dan in de VW ID.4 en Skoda Enyaq iV, waar die naar onze smaak te summier is. Hier heb je recht op een heel volledig instrumentenbord, zoals we van Audi gewoon zijn.

Eerste test: Audi Q4 e-tron, een premium EV voor minder geld?

Het aanraakscherm wordt aanvankelijk aangeboden in een ‘normaal’ formaat (10,1 duim, wat ons al ruimschoots voldoende leek) maar zal later voor de liefhebbers van het genre als optie verkrijgbaar zijn in een nog grotere maat (11,6 duim). Daarvoor is het wel nog wachten tot het eind van het jaar.

Eerste test: Audi Q4 e-tron, een premium EV voor minder geld?

Voor de volledigheid noteren we nog een modern head-updisplay dat virtual reality-technologie integreert. Die projecteert heel wat informatie rond de veiligheid of de navigatie heel precies op de voorruit.

Eerste test: Audi Q4 e-tron, een premium EV voor minder geld?

Ideaal compromis

Dankzij een relatief lange wielbasis (2,77 meter) maakt deze Q4 e-tron een vorstelijke hoeveelheid beenruimte achterin vrij. De verhouding afmetingen-binnenmaten lijkt hier interessanter dan in de grote SUV e-tron, die in de stad veel meer intimideert door zijn formaat. En dankzij de perfect vlakke vloer passen op de achterbank ook drie personen wanneer dat nodig is.

Eerste test: Audi Q4 e-tron, een premium EV voor minder geld?

Qua koffer maakt deze Q4 e-tron meer dan voldoende volume vrij voor dagelijks gebruik. In vijfzitsopstelling slikt hij 520 liter en wanneer je de achterbank neerklapt wordt dat tot 1.490 liter. Anderzijds voorziet deze Q4 e-tron geen extra koffer in de neus. Dat is jammer. Deze ruimte is er wel in zijn grote broer e-tron en is praktisch om de laadkabels in op te bergen zonder dat ze plaats van de bagageruimte achterin afsnoepen. Maar goed.

Eerste test: Audi Q4 e-tron, een premium EV voor minder geld?

3 versies

Bij de lancering bestaat het gamma uit 3 versies, waarvan de belangrijkste technische eigenschappen niet geheel verrassend dezelfde zijn als in de andere modellen van de VW-groep op basis van het MEB-platform. De Q4 35 tron is het basisaanbod, met een batterij van 55 kWh (52 kWh netto). Hij wordt aangedreven door een elektromotor van 125 kW (170 pk) die de achterwielen aandrijft.

Eerste test: Audi Q4 e-tron, een premium EV voor minder geld?

De Q4 40 e-tron en Q4 50 e-tron quattro hebben elk een batterij van 82 kW (77 kWh netto). De eerste heeft ook één motor achterin, die echter 150 kW (204 pk) ontwikkelt. De topversie geniet zoals zijn quattro-etiket verraadt vierwielaandrijving dankzij een extra elektromotor om de voorwielen aan te drijven. Het geheel ontwikkelt dan 220 kW (299 pk).

Voor wie het interesseert is het interessant om weten dat alle versies gehomologeerd zijn om te slepen. De Q4 e-tron mag in zijn tweewielaangedreven varianten aanhangers van tot 1.000 kilo meezeulen, en tot 1.200 kilo als quattro.

520 kilometer WLTP

Bij deze eerste kennismaking mochten wij rijden met de middelste versie 40 e-tron (in zijn lanceringsvariant Edition One). In deze configuratie belooft de Duitse SUV een WLTP-rijbereik van tot 520 kilometer. In de praktijk mag je in elk geval zeker rekenen op 400 kilometer bij gemengd gebruik.

Eerste test: Audi Q4 e-tron, een premium EV voor minder geld?

Bij een rustige rijstijl in de stadsrand klokten wij op een bepaald moment af op een verbruik van 16 kWh/100 km. Na een paar forse acceleraties kwamen we tegen het eind van onze testrit uit op 18,5 kWh/100 km.

Op de snelweg lijkt het echter voorzichtiger om uit te gaan van ongeveer 300 kilometer. Standaard zijn Q4 e-trons met de grote batterij compatibel met wisselstroomladen aan een vermogen van 11 kW en tot 125 kW aan gelijkstroom voor snellaadbeurten.

Efficiënt en vloeiend

Onderweg vertoont de Q4 40 e-tron een vrij transparant dynamisch rijgedrag: efficiënt en vloeiend eerder dan demonstratief en opwindend. Bij het gebruik weten we vooral het mooie compromis te smaken tussen koetswerkondersteuning en rijcomfort, gecombineerd met een uitmuntende geluiddemping. Naast de automatische functie die het regeneratieve remmen aanstuurt afhankelijk van de rijomstandigheden is de Q4 e-tron ook uitgerust met peddels aan het stuur waarmee je de motorrem in drie stappen kan instellen. Dat maakt de rijervaring al wat actiever. Maar indien gewenst kan je ook de schakelpook van D naar B zetten, waardoor je standaard een meer uitgesproken motorremeffect geniet.

Eerste test: Audi Q4 e-tron, een premium EV voor minder geld?

Hoeveel kost hij?

De Q4 e-tron is bij ons verkrijgbaar vanaf 41.990 euro als 35. De 40-versie die wij aan de tand mochten voelen vereist minstens 48.500 euro. De variant 50 quattro, die in België uitsluitend verkrijgbaar is in het uitrustingsniveau S-Line, kost 56.350 euro.

Dat zijn uiteraard slechts ‘richtprijzen’, zoals je bij Audi mag verwachten. De opties doen de rekening daarna heel snel oplopen. Zo kostte onze Edition One-testwagen met zeer rijkelijke uitrusting uiteindelijk meer dan 70.000 euro (73.880 euro).

Eerste test: Audi Q4 e-tron, een premium EV voor minder geld?

Ons verdict

De Q4 e-tron bevestigt zijn premium positionering in vergelijking met zijn neven van massaconstructeurs door zijn beter verzorgde interieur en zijn doorgaans meer gelikte uitstraling. In de middelste versie e-tron 40 heeft deze SUV bovendien technische eigenschappen die meer dan volstaan voor wie hem dagelijks ‘stressvrij’ wil kunnen gebruiken. Je moet natuurlijk wel nog steeds kunnen leven met de prijsvork, die heel snel de hoogte in kan schieten als je je laat gaan met de vele opties en packs die Audi aanbiedt…

Eerste test: Audi Q4 e-tron, een premium EV voor minder geld?

Wil je steeds de laatste autotests ontvangen?

Vond je dit artikel interessant en wil je onze recentste autotests meteen in je mailbox ontvangen? Schrijf je – net als meer dan 300.000 autoliefhebbers – nu gratis in via e-mail:

Meer lezen over:

Christiaens  Jean-Francois
Over de auteur: Christiaens Jean-Francois Jean-François Christiaens is autojournalist sinds 2005. Hij houdt van alles wat rijdt, van elektrische auto’s tot hypercars.
Maar zijn hart gaat vooral sneller slaan van hot hatches uit het GTI-tijdperk. Hoewel een comfortabele break hem ook weer niet onbewogen laat.
Heet dat dan ouder worden?

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
Scoop: Volkswagen stoomt een facelift van de Golf klaar

Scoop: Volkswagen stoomt een facelift van de Golf klaar

Te beginnen met het interieur, dat een groter infotainmentscherm krijgt.

Vergeten model: Mitsubishi Lancer 2000 Turbo, de grootvader van de Lancer EVO

Vergeten model: Mitsubishi Lancer 2000 Turbo, de grootvader van de Lancer EVO

Deze Mitsubishi Lancer 2000 Turbo heeft heel wat troeven om verzamelaars te overtuigen: het is een homologatieversie die in beperkte oplage gebouwd werd, hij heeft een hevig temperament, enz. Maar voorlopig blijft de interesse van die verzamelaars beperkt... Waarom?

De Bentley Bentayga S en Azure voortaan ook als hybride

De Bentley Bentayga S en Azure voortaan ook als hybride

Beiden krijgen ze een herwerkte aandrijflijn die een vermogen van 462 pk biedt en een 100% elektrisch rijbereik van zo’n 45 km.

Lamborghini Urus S, krachtige motor maar ‘volgzame’ look…

Lamborghini Urus S, krachtige motor maar ‘volgzame’ look…

Naast de ‘Performante’ uitvoering krijgt de SUV van het merk met de stier in zijn logo nu ook een nieuwe ‘S’ versie.

Aanbevolen tests voor jou

3,9 /5 Test: DS 7, performanter dan ooit!

Test: DS 7, performanter dan ooit!

Aan het begin van de zomer gaf DS zijn 7 een opfrisbeurt. Op het programma stonden een aantal esthetische en technologische verbeteringen, maar vooral een nieuwe ‘DS Performance’-uitvoering! Volstaat dat om het hoofd te bieden aan de concurrentie?

3,5 /5 Test: Suzuki Vitara Strong Hybrid, discrete efficiëntie

Test: Suzuki Vitara Strong Hybrid, discrete efficiëntie

De Vitara heeft de luxe om zichzelf de nieuwe ‘full hybrid’ aandrijving van Suzuki cadeau te doen. Een stevige extra troef in tijden van hoge brandstofkosten?

3,5 /5 Test: Mercedes EQB 250, een elektrische trukendoos

Test: Mercedes EQB 250, een elektrische trukendoos

De SUV met de ster op de neus is één van de weinige elektrische modellen die tot 7 passagiers kan vervoeren! Maar volstaat dat om zijn eerder stevige tarief te rechtvaardigen?

Kia Sportage vs. Toyota RAV4: strijd der plug-ins!

Kia Sportage vs. Toyota RAV4: strijd der plug-ins!

Heeft de zeer aantrekkelijke Kia Sportage het in zich om ’s werelds best verkochte auto te verslaan? Het antwoord ligt in een confrontatie tussen de plug-in hybride versies van deze twee sterren binnen het SUV-segment.

Aanbevolen advies voor jou

Meer adviezen
Deze ‘Belgische’ Ferrari stond mee aan de wieg van de F40

Deze ‘Belgische’ Ferrari stond mee aan de wieg van de F40

Er werden vijf exemplaren gebouwd van de Ferrari 288 GTO Evoluzione, en dit exemplaar werd geleverd aan onze landgenoot Jean Blaton.

Tesla blijft zijn netwerk in Europa uitbreiden!

Tesla blijft zijn netwerk in Europa uitbreiden!

Het aantal laadpalen van het Amerikaanse merk dat voor iedereen toegankelijk is, is bijna even hoog als dat van het aantal installaties van Ionity of Fastned!

Zoveel kost de BMW M3 Touring

Zoveel kost de BMW M3 Touring

BMW vraagt net geen 100.000 euro voor de basisuitvoering, maar dan kan je ook nog in de optielijst duiken...

5 dingen die je moet weten voor je koopt: Toyota Celica MK4, wereldkampioen!

5 dingen die je moet weten voor je koopt: Toyota Celica MK4, wereldkampioen!

De Toyota Celica MK4, die in 1990 wereldkampioenschap rally won in de handen van Carlos Sainz, heeft zijn intrede gedaan in de wereld van de verzamelaars, nu alle geproduceerde exemplaren minstens 30 jaar oud zijn. Maar wat moet je weten voor je overweegt om er één te kopen?

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Manueel

€ 19.990
2022
1.000 km

Benzine, Automaat

€ 40.950
2021
4 km

Benzine, Manueel

€ 23.750
2021
6 km

Benzine, Manueel

€ 27.950
2021
14 km

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Benzine, Manueel

€ 15.490
2020
23.750 km

Benzine, Automaat

€ 39.990
2021
16.500 km

Automaat

€ 67.900
2020
28.030 km

Diesel, Manueel

€ 12.800
2019
124.771 km