Testen

Audi RS4 Avant: speeltijd!

Even terug in de tijd: in 1993 wou Ferdinand Piëch de BMW M3 en Mercedes C36 AMG het vuur aan de schenen leggen. Het resultaat was de Audi RS2, de sportversie van de Audi 80 in de Avant-variant. Nu rijden we met de nieuwste versie van zijn opvolger: de RS4.
  • Wouters Bruno
  • 12 december 2017
  • Audi
3,9
VROOM-score
  • 4,5
    Prestatie
  • 4,5
    Wegligging
  • 3,5
    Comfort
  • 3,0
    Uitrusting
  • 4,0
    Veiligheid
  • 4,0
    Prijs-kwaliteit
  • 3,5
    Verbruik
  • 4,0
    Globaal
Voor- en nadelen
  • Duivelse prestaties
  • Efficiënt en plezierig weggedrag
  • Veelzijdig
  • Lange en dure optielijst
  • Sommige opties eigenlijk onmisbaar
  • Totale prijs
De RS2 kreeg een aangepast chassis, een vijfcilinder van 315 pk, Quattro-vierwielaandrijving en Porsche-onderdelen zoals velgen, remschijven en achteruitkijkspiegels. Hij werd ontworpen bij Audi maar afgewerkt bij Porsche. Dat verklaart het opschrift op de achterkant: RS2 “by Porsche”.

In 2000 herhaalde de geschiedenis zich met een nieuwe RS-break, de eerste RS4. Zijn verbrede vleugels en imposante bumpers waren niet de enige dingen die tot de verbeelding spraken: vooral zijn 2,7 liter grote en 380 pk sterke V6 deed dat. In 2006 volgde de RS4 B7, de eerste RS4 die er niet alleen als break was, maar ook als berline en cabriolet. De V6 turbo maakte plaats voor een atmosferische 4.2 V8 die 420 pk produceerde. De versnellingsbak bleef manueel, met zes verzetten.

De versie uit 2012, de RS4 B8, behield de atmosferische V8, goed voor 450 pk nu. Deze keer was hij er opnieuw alleen als break. 0-100 km/u duurde 4,7 seconden en de begrensde topsnelheid van 250 km/u kon worden verhoogd naar 280 km/u.

De vierde generatie van de RS4 – de vijfde als je de RS2 meetelt – werd op het salon van Frankfurt voorgesteld. De B9 keert terug naar de bron, door de atmosferische V8 in te ruilen voor een 2,9 liter grote V6 biturbo, die 450 pk produceert en gekoppeld is aan een automaat.

Een stap terug? Niet bepaald: de RS4 is 80 kilogram afgevallen, en zijn koppel nam toe van 430 tot 600 Nm. Dat verklaart de aanwezigheid van de Tiptronic-automaat met acht verzetten, die het genereuze koppel probleemloos aankan. Deze nieuwe generatie voor gehaaste gezinnen legt 0-100 km/u af in 4,1 seconden. Niet slecht voor een break van 1.790 kilogram.

Discreet agressief

Net als bij de vorige generaties maakt deze Audi indruk, zonder te overdrijven. Geen schreeuwerige addenda, wel grote 19- of 20-duimsvelgen die de discreet verbrede wielkasten opvullen, luchtinlaten die het singleframe-radiatorrooster aanvullen, een verlaagde ophanging en enkele details voor de kenners. Aan de schoolpoort kan je dus nog steeds doorgaan voor een goede huisvader of -moeder.

Wacht wel tot je de hoek om bent voor je gas geeft om je reputatie te bewaren. Want deze RS4 laat van zich horen, vooral als hij is aangekleed als onze testversie. We zijn natuurlijk bij Audi, dus je zult in de buidel moeten tasten om het maximum uit je investering te halen (met een basisprijs van € 84.700). Zoals het RS Dynamic-pack bijvoorbeeld, dat € 6.000 kost en een dynamischer stuur toevoegt, een sportdifferentieel, het RS Plus-chassis met Dynamic Ride Control, matrix-led-koplampen en een verhoogde topsnelheid van 280 km/u.

Als je dan nog voor de koolstofkeramische remschijven kiest (€ 6.100), dan heb je alle noodzakelijk dingen om het volle potentieel van deze RS4 te benutten. Daarna kan je kiezen: het RS Comfort-pack (elektrische zetels en spiegels, geüpgradede stereo, € 1.936), koolstofvezel en aluminium (€ 4.065), 20-duimsvelgen (€ 3.300, 15 kilogram minder op de weegschaal),… De optielijst telt maar liefst 38 pagina’s.

Het gaat vooruit

De nieuwe RS4 heeft net als de RS2 een link met Porsche: de V6 komt namelijk uit de Porsche-rekken. De 2.9 zit ook onder de motorkap van de Panamera, maar in deze Audi produceert hij een stevig koppel van 600 Nm tussen 1.900 en 6.000 tpm. De biturbo geeft je amper de tijd om de oude V8 te missen: de duw in de rug is er al meteen. Het krachtige en constante koppel is bruikbaar in alle omstandigheden dankzij een uiterst efficiënt chassis – als je alle juiste vakjes hebt aangekruist op de optielijst.

De 1.800 kilogram zware break voelt zich perfect op zijn gemak in de Andalusische bochten. Hij duikt met plezier en met tonnen grip naar de apex. Audi heeft met zijn Quattro-aandrijving natuurlijk niets meer te bewijzen, en het sportdifferentieel tussen de assen en achterwielen krijgt het vermogen precies naar het juiste wiel. De Dynamic Ride Control-ophanging houdt de koetswerkbewegingen en koetswerkrol perfect onder controle.

Hard of zacht?

Ons testexemplaar was uitgerust met de koolstofkeramische remschijven. Die kosten weliswaar aardig wat, maar stellen je wel gerust. Ze zijn krachtig en onvermoeibaar, en weten de 450 vurige paarden in te tomen. Ze laten hun aanwezigheid af en toe merken, maar dat brengt de efficiëntie nooit in gedrang. Met het koppelrijke blok en de responsieve automaat hou je er ongehoorde snelheden op na.

Met het Drive Select kies je de verschillende rijmodi, van Comfort via Auto en Individual tot Dynamic. Het systeem wijzigt de parameters van de motor, versnellingsbak, ophanging, het stuur, het differentieel en de uitlaat.

Na de opmerkelijke prestaties van deze break uitgetest te hebben op kleine bergwegen en ons af te vragen hoe je ooit je rijbewijs kunt behouden met zulke machine, zijn we bijna blij om in Comfort-modus, met een dociel gaspedaal en een getemde motor in de stad aan te komen. Het rijbewijs? Dat hebben we nog.






Meer lezen over:

Over de auteur: Wouters Bruno Bruno Wouters schrijft sinds 2005 voor Vroom. Als iets wielen en een motor heeft, is Bruno een gelukkig man.
Technologische evoluties boeien hem zeker, maar sensaties zoekt hij het liefst op plattelandswegen met een Morgan of met de motor.

Aanbevolen tests voor jou

Meer tests
3,9 /5 Test: Audi SQ8 Sportback e-tron, kroon in gevaar?

Test: Audi SQ8 Sportback e-tron, kroon in gevaar?

De Audi SQ8 Sportback e-tron is officieel het summum van de elektrische SUV’s van Audi. Maar kan hij de dreiging van de modernere SQ6 e-tron weerstaan?

3,3 /5 Test: Volkswagen Polo, nog steeds geen mini-Golf...

Test: Volkswagen Polo, nog steeds geen mini-Golf...

Heeft de 6e generatie Volkswagen Polo het na de facelift in zich om uit de schaduw van zijn grote broer te komen, de legendarische Golf?

3,7 /5 Test: Skoda Kodiaq 2024, Ruimte met de grote R

Test: Skoda Kodiaq 2024, Ruimte met de grote R

De tweede generatie Skoda Kodiaq bouwt verder op het succes van zijn voorganger met nog meer ruimte, nog meer praktische snufjes en nu ook een plug-inhybride motorisatie. Valt er nog iets op aan te merken?

3,5 /5 Test: Mercedes B-Klasse, ondergewaardeerde alleskunner

Test: Mercedes B-Klasse, ondergewaardeerde alleskunner

Er wordt minder over gesproken, maar ook de Mercedes B-Klasse kreeg onlangs een facelift. En het is misschien wel het fijnste model van de compacte Mercedes-familie... Zolang die nog bestaat.

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Manueel

€ 21.500

Benzine, Automaat

€ 27.547

Benzine, Manueel

€ 23.748

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's
€ 52.900
2021
1.500 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km
€ 52.990
2019
105.433 km