Testen

Audi SQ5 TFSI: muzikaler dan vroeger

De vorige Audi SQ5 was er alleen met dieselmotor. Voortaan is er ook een met een muzikalere soundtrack, op benzine. Is het resultaat nog altijd even geslaagd?
  • Piette François
  • 02 juni 2017
  • Audi
2,4
VROOM-score
  • 4,0
    Prestatie
  • 0
    Wegligging
  • 4,0
    Comfort
  • 5,0
    Uitrusting
  • 0
    Veiligheid
  • 2,0
    Prijs-kwaliteit
  • 0
    Verbruik
  • 4,0
    Globaal
Voor- en nadelen
  • Afwerking
  • Beschikbare uitrusting
  • Muzikale en krachtige v6
  • Veilig weggedrag
  • Geen echte uitlaatpijpen
  • Mist wat sportief karakter
  • Prijs inclusief opties
  • Verbruik bij sportieve rijstijl

Bij de sportieve SUV’s onderscheidde de vorige SQ5 zich van zijn soortgenoten door zijn dieselmotor. Een vreemde technische keuze van Audi, maar een die rendeerde: het model was bijzonder succesvol. In de Verenigde Staten ruilde de SQ5 zijn TDI in voor een zachtere TFSI. Voor deze jaargang begonnen de Duitsers met één regel: benzine voor iedereen. De diesel wordt pas in 2018 op onze markt verwacht.

Verhoogde S4?

Technisch lijkt dit model bijzonder hard op de Audi S4 en S5. Het kloppende hart van dit model is dus een drie liter grote V6 TFSI. Hij heeft slechts één enkele turbo, maar legt wel mooie cijfers voor: 354 pk en 500 Nm vanaf 1.370 tpm. Het geheel is gekoppeld aan een Tiptronic-automaat met acht verzetten.

Quattro über alles

Vierwielaandrijving is uiteraard standaard (met een lichte voorkeur voor de achterwielen, zoals het een sportieve auto betaamt), maar enthousiastelingen kunnen kiezen voor een sportdifferentieel op de achteras. Ten slotte is er nog adaptieve luchtvering voor de klassieke, gestuurde standaardvering.

Stijldetails

We zeiden het al eerder: de nieuwe Q5 is verre van de origineelste. Maar zo gaat dat met succesproducten: waarom veranderen? Voor deze sportversie koos Audi voor de vertrouwde details, zoals aluminium spiegelkappen, diffusor achteraan, 30 mm hogere bodemvrijheid en specifieke 20-duimsvelgen (optioneel 21 duim). Het ziet er leuk uit, maar ons springen vooral de valse uitlaatpijpen in het oog. Die vormen in de bumper? Die zijn niet echt…

Somber sportief

In het interieur lacht Audi niet met sportiviteit. Zwart van boven tot onder, enkele inzetstukken in koolstofvezels en S-opschriften moeten het potentieel van de auto in de verf zetten. Maar de afwerking is zoals steeds geweldig en de uitrusting (ook de optionele) bevat de laatste snufjes op vlak van comfort en veiligheid.

Zoete klanken

Bij het starten klinkt de V6 TFSI zijdezacht, en heeft hij verre van de ruwe klank van de oude dieselversie. In lage toeren is deze SQ5 comfortabel en veelzijdig, net zoals elke diesel. De muzikale klank van de V6 is een geweldige achtergrond.

Fluwelen duw

Actie is ook perfect mogelijk: een duw van de rechtervoet schudt de V6 wakker, die doorgaat tot boven 6.000 tpm. De duw in de rug is perfect lineair, maar wat ontdaan van sensaties. 0-100 km/u duurt op papier 5,4 seconden.

Het weggedrag is typisch Audi: gezond, veilig en efficiënt, met weinig plaats voor uitspattingen. Onze eerste test vond vooral plaats op Beierse snelwegen, dus we hopen er binnenkort in België meer over te kunnen vertellen.

Prijzen

Audi vraagt € 66.200 als basisprijs voor deze SQ5 TFSI. Maar dat zal nooit de totaalprijs zijn: probeer maar eens te weerstaan aan de luchtvering, het sportdifferentieel, het lederen interieur of andere dingen die het dagelijkse leven aan boord aangenamer maken. In het gebruik is deze versie ook duurder dan de vorige: we konden nog geen gedetailleerde verbruiksmeting doen, maar de TFSI lust een slok meer dan de oude TDI. Audi geeft ten slotte een CO2-cijfer op van 189 g/km.

Besluit

Wie wat ongerust is over het verbruik van een krachtige benzine-SUV wacht wellicht beter op de komst van de TDI. Maar deze nieuwe generatie heeft op zich al heel wat argumenten om te verleiden. Te beginnen met de motor, die muzikaler en reactiever is dan de vorige V6 TDI. De SQ5 is steeds krachtiger en efficiënter, en is een ideaal wapen om potentiële klanten af te snoepen van de Porsche Macan GTS of Jaguar F-Pace S.

Meer lezen over:

Over de auteur: Piette François

Aanbevolen tests voor jou

Meer tests
3,3 /5 Test: Volkswagen Polo, nog steeds geen mini-Golf...

Test: Volkswagen Polo, nog steeds geen mini-Golf...

Heeft de 6e generatie Volkswagen Polo het na de facelift in zich om uit de schaduw van zijn grote broer te komen, de legendarische Golf?

3,7 /5 Test: Skoda Kodiaq 2024, Ruimte met de grote R

Test: Skoda Kodiaq 2024, Ruimte met de grote R

De tweede generatie Skoda Kodiaq bouwt verder op het succes van zijn voorganger met nog meer ruimte, nog meer praktische snufjes en nu ook een plug-inhybride motorisatie. Valt er nog iets op aan te merken?

4,0 /5 Test: Porsche Macan, even geslaagd als EV?

Test: Porsche Macan, even geslaagd als EV?

De Macan wordt volledig elektrisch in zijn nieuwe generatie. Laten we zien of deze sportieve SUV met batterijen en zonder uitlaten ons even enthousiast maakt achter het stuur.

3,5 /5 Test: Audi A3, naar een hoger niveau met de facelift

Test: Audi A3, naar een hoger niveau met de facelift

Na de Sportback en de sedan krijgt de Audi A3 een nieuwe Allstreet-versie met zijn facelift voor 2024. Maar is dit het enige interessante nieuws in het gamma van de compacte Duitser?

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Manueel

€ 23.748

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Manueel

€ 21.500

Benzine, Automaat

€ 27.547

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km
€ 52.900
2021
1.500 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km
€ 52.990
2019
105.433 km