Testen

BMW 530e: de compacte 7-Reeks

BMW vult zijn hybridegamma verder aan: ook de nieuwe 5-Reeks krijgt een elektrobehandeling. Het resultaat is de 530e, die de aandrijflijn van de 740e overneemt en daardoor helemaal een kleine 7-Reeks wordt.
  • Bervoets Wim
  • 02 mei 2017
  • BMW
2,5
VROOM-score
  • 3,0
    Prestatie
  • 0
    Wegligging
  • 5,0
    Comfort
  • 5,0
    Uitrusting
  • 0
    Veiligheid
  • 3,0
    Prijs-kwaliteit
  • 0
    Verbruik
  • 4,0
    Globaal
Voor- en nadelen
    • Gewicht

    Het zat er natuurlijk aan te komen dat er een hybrideversie van de nieuwe 5-Reeks zou volgen. De iPerformance-afdeling telt intussen al zes modellen, op basis van de 2-Reeks Active Tourer, de 3-, 5- en 7-Reeks, en de X5. Tel even mee: de 225xe Active Tourer, de 330e, 740e en de X5 40e. Daar komt nu dus deze 530e bij. En nummer zes? Dat is de X1 xDrive 25 Le, die alleen op de Chinese markt te verkrijgen is.

    Wat neemt deze 530e dan over van de 7-Reeks?

    De elektro- en de benzinemotor. Een 113 pk en 250 Nm sterke elektromotor om precies te zijn, gevoed door een lithium-ionbatterij. Die wordt gekoppeld aan een twee liter grote viercilinder benzinemotor, die op zijn beurt goed is voor 184 pk en 320 Nm. Gecombineerd geeft dat 252 pk en 420 Nm, dat via een achttrapsautomaat naar de achterwielen wordt gestuurd. Op die manier haalt de BMW 530e 100 km/u in 6,2 seconden en een topsnelheid van 235 km/u.

    Zijn er dan geen verschillen met de 740e?

    Toch wel: de 740e produceert in totaal 326 pk en 500 Nm, dus deze 530e staat een trapje lager in de rangorde. Dat ligt vooral aan het mindere vermogen van de klassieke verbrandingsmotor: 184 pk in plaats van 258 pk. Ook de xDrive-vierwielaandrijving die je op de 740e kan bestellen, vind je niet terug op deze 530e.

    Waarin verschilt hij met de gewone 5-Reeks?

    In de blauwe accenten rondom het koetswerk, een “eDrive”-opschrift op de C-stijl en natuurlijk het klepje voor de laadkabel achter de wielkast links vooraan. De blauwe accenten zijn gelukkig niet verplicht als je het discreet wil houden. Door de plaatsing van de batterijen slinkt de kofferinhoud met 120 liter (tot 410 liter) en ook de brandstoftank is iets kleiner. Regelmatig laden is bij plug-inhybrides altijd de boodschap als je maximaal wil profiteren van hun lagere verbruik, en dat is bij deze 530e dus niet anders.

    Wat betekent dat voor het verbruik?

    BMW geeft een gemiddeld theoretisch verbruik op van 1,9 l/100 km en een CO2-uitstoot van 44 g/km. In de praktijk zal dat verbruik hoger liggen, maar onze relatief korte testrit leverde geen representatieve verbruiksmeting op. Maar BMW vermeldt ook een theoretisch rijbereik van 50 kilometer in de volledig elektrische “MAX eDrive”-rijmodus, waardoor je kortere trajecten volledig elektrisch kunt afleggen. De topsnelheid is dan beperkt tot 140 km/u.

    Hoe kan je herladen?

    In de eerste plaats op de klassieke manier aan een huis-, tuin- en keukenstopcontact. Dan duurt het ongeveer vijf uur voor de batterij volledig opgeladen is. Een Wallbox van BMW doet er drie uur over. Dan heb je natuurlijk nog de “Battery Control”-modus. Daarbij laad je de batterij al rijdend op, maar ligt je verbruik natuurlijk iets hoger. Goed om weten: BMW werkt aan een mogelijkheid om de 530e draadloos via inductie op te laden. Het laadpunt wordt dan in je oprit of garagevloer ingewerkt. Dat systeem wordt in 2018 eerst in Duitsland ingevoerd, voor het in de rest van Europa wordt uitgerold.

    Hoe rijdt de 530e?

    Niet onaardig: in stadsverkeer doet hij vooral een beroep op de elektromotor. Diens instant koppel zorgt voor pittige acceleraties vanuit stilstand en een aangename cadans. De elektromotor geeft er in “AUTO eDrive” bij 90 km/u de brui aan, dus op snelwegen ben je vooral aangewezen op de benzinemotor. De artificieel versterkte klank van de viercilinder klinkt niet vreselijk sexy, maar gelukkig is de motor goed gedempt en verloopt de wisselwerking tussen elektro- en benzinemotor zonder rimpelingen.

    En dynamisch?

    Daar wordt deze 530e vooral geplaagd door zijn hoge gewicht: de vlot 1,8 ton van de BMW laten zich voelen en vijlen wat van de dynamische scherpte die een 5-Reeks anders kenmerkt. Deze 530e laat zich dus het best genieten in iets rustigere omstandigheden, terwijl je kilometers vreet en geniet van het prinsheerlijke comfort aan boord.

    Wat moet ik verder nog weten?

    Dat deze 530e in alle opzichten verder hetzelfde is als de gewone 5-Reeks. Dat betekent dus een kwalitatieve afwerking, uitgebreide connectiviteit, dito gadgets en een geavanceerd veiligheidsarsenaal. Kortom: alles wat van de huidige 5-Reeks een kleine 7-Reeks maakt. Tot slot: een Touring-versie van deze 530e komt er niet. De grootste markt voor de 530e wordt de VS, en daar verkiezen ze de klassieke sedanvorm.

    Hoeveel kost hij?

    De BMW 530e komt met een prijskaartje van € 57.950. Daarmee kost hij welgeteld € 10.000 meer dan de 520d. Een stevige meerprijs dus als je particulier koopt, maar fiscaal interessant voor de zakelijke chauffeur. Naar goede gewoonte is de aankoopprijs niet de totaalfactuur: de optielijst is uitgebreid en kan de prijs onder de streep nog aardig doen aantikken.

    Besluit?

    De BMW 530e is niet alleen een logische aanvulling in het gamma van de 5-Reeks, maar ook in het iPerformance-gamma. De kwaliteiten van de “klassieke” 5-Reeks combineert hij met een fiscaal interessante aandrijflijn. Al blijft zoals steeds regelmatig laden de boodschap om die aandrijflijn zo efficiënt mogelijk te benutten.
    BMW

    Meer lezen over:

    Over de auteur: Bervoets Wim Wim Bervoets is redacteur bij Vroom sinds 2016. Hij interesseert zich voor alles van stadsauto’s tot sportwagens, en kijkt met een open blik naar de mobiliteit en brandstoffen van de toekomst.
    Toch droomt hij nog altijd van een Lotus Elise...

    Aanbevolen tests voor jou

    Meer tests
    3,7 /5 Test: Skoda Kodiaq 2024, Ruimte met de grote R

    Test: Skoda Kodiaq 2024, Ruimte met de grote R

    De tweede generatie Skoda Kodiaq bouwt verder op het succes van zijn voorganger met nog meer ruimte, nog meer praktische snufjes en nu ook een plug-inhybride motorisatie. Valt er nog iets op aan te merken?

    3,9 /5 Test: Audi SQ8 Sportback e-tron, kroon in gevaar?

    Test: Audi SQ8 Sportback e-tron, kroon in gevaar?

    De Audi SQ8 Sportback e-tron is officieel het summum van de elektrische SUV’s van Audi. Maar kan hij de dreiging van de modernere SQ6 e-tron weerstaan?

    3,5 /5 Test: Mercedes B-Klasse, ondergewaardeerde alleskunner

    Test: Mercedes B-Klasse, ondergewaardeerde alleskunner

    Er wordt minder over gesproken, maar ook de Mercedes B-Klasse kreeg onlangs een facelift. En het is misschien wel het fijnste model van de compacte Mercedes-familie... Zolang die nog bestaat.

    3,3 /5 Test: Volkswagen Polo, nog steeds geen mini-Golf...

    Test: Volkswagen Polo, nog steeds geen mini-Golf...

    Heeft de 6e generatie Volkswagen Polo het na de facelift in zich om uit de schaduw van zijn grote broer te komen, de legendarische Golf?

    Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

    Meer nieuwe auto's

    Diesel, Manueel

    € 32.584

    Benzine, Automaat

    € 27.547

    Benzine, Manueel

    € 23.748

    Benzine, Manueel

    € 21.500

    Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

    Meer tweedehands auto's
    € 52.900
    2021
    1.500 km

    Benzine, Automaat

    € 28.995
    2011
    65.000 km
    € 52.990
    2019
    105.433 km

    Benzine, Automaat

    € 23.500
    2020
    30.212 km