Testen

Eerste Test: BYD Dolphin, ter land of ter zee?

Heeft het elektrische zeezoogdier van BYD het in zich om de Europese concurrentie ongerust te maken? We geven al een eerste antwoord na een korte test op een afgesloten piste...

  • Vanhouche  Sébastien Vanhouche Sébastien
  • 14 april 2023
  • BYD
3,5
VROOM-score
  • 3,5
    Prestatie
  • 2,0
    Wegligging
  • 4,0
    Comfort
  • 4,0
    Uitrusting
  • 4,0
    Veiligheid
  • 3,5
    Prijs-kwaliteit
  • 3,5
    Verbruik
  • 3,5
    Globaal
Voor- en nadelen
  • Comfort
  • Binnenruimte
  • Scherpe prijzen?
  • Gebrek aan dynamiek
  • Beperkt snellaadvermogen
  • Nog onbekend merkimago in Europa

Het Chinese auto-offensief in Europa is volop aan de gang, met BYD op kop, dat zich aan een sneltempo ontwikkelt op ons continent. Tegen het einde van het jaar zal de constructeur namelijk al een gamma van 5 modellen hebben in Europa. En dat is best indrukwekkend voor een constructeur die amper een jaar aanwezig is in onze contreien! Na de SUV Atto 3, die ons best wist te overtuigen, richt het merk zich nu op het segment van de compacte elektrische modellen met de Dolphin. Hoe verhoudt die zich tot de VW ID.3, Renault Mégane E-Tech en de MG4?

Waar zit de dolfijn?

Het ziet ernaar uit dat BYD dezelfde ingrediënten heeft gebruikt als een zekere Duitse constructeursgroep bij het ontwerpen van zijn compacte EV: een korte motorkap, een hoog dak en een indrukwekkende binnenruimte. Maar hoewel het recept misschien vergelijkbaar is als dat van de Duitse concurrentie, is het eindresultaat toch volledig anders. Daarbij is de elegantie van het gelijknamige zeezoogdier ver te zoeken...



Comfortabel en leuk

Net als bij de Atto 3 is het interieur van deze Dolphin echter een pak aangenamer en leuker dan zijn carrosserie doet vermoeden. Ondanks zijn lengte van 4,29 m, zijn breedte van 1,77 m en zijn hoogte van 1,57 m is er geen gebrek aan plaats aan boord, zowel voorin als achterin! Die knappe binnenruimte gaat niet ten koste van de koffer, want die biedt nog steeds 345 tot 1.310 liter. Aan boord vinden we ook enkele stijlelementen die verwijzen naar de maritieme wereld. De luchtroosters lijken bijvoorbeeld op een sonarsysteem, terwijl de deurgrepen dan weer doen denken aan de vinnen van een... dolfijn. De rest van het interieur is voorzien van mooie materialen en een klein digitaal tellerdisplay, samen met het grote centrale en draaibare scherm dat we kennen van de andere modellen van het merk. In dit geval meet het display 12,8 inch.



204 pk, 60 kW en 427 km autonomie 

De Dolphin is gebaseerd op het nieuwe e-Platform 3.0 van BYD. Dat houdt ook de fameuze Blade-batterijtechnologie in, waar het merk zo trots op is. De constructeur noemt de batterij dan ook ultraveilig en performant, met een capaciteit van 60 kWh. Daarmee wordt een elektromotor van 150 kW (204 pk) op de vooras gevoed, wat voldoende is om de 100 km/u te bereiken in 7 seconden. Alles samengeteld moet het de Dolphin een WLTP-autonomie van 427 km opleveren op een laadbeurt. Het opladen is jammer genoeg beperkt tot 88 kW aan een DC-snellader, waarmee je van 30 tot 80 procent kan bijladen op een halfuur tijd. De AC-boordlader heeft gelukkig standaard wel een vermogen van 11 kW.

Geen haast

Volgens BYD zorgt de Dolphin voor een "stressloze reis". En inderdaad, het is beter om geen haast of stress te hebben achter het stuur van deze Chinese elektrische hatchback. De acceleraties in rechte lijn zijn behoorlijk, maar zijn kleine wielen zorgen voor tractieproblemen zodra het stuur niet perfect gecentreerd staat. Iets te veel gas en de vooras begint te piepen. Bovendien is zijn zeer lichte besturing absoluut niet communicatief. En met zijn zachte ophanging rolt de Dolphin ook flink over in de bochten. Om maar te zeggen dat het circuit, waar we het model konden testen, verre van zijn favoriete speelterrein is...



Geen stress

Dit gebrek aan dynamiek geeft de BYD Dolphin anderzijds een uitstekend comfortniveau. We hebben hem natuurlijk enkel op het gladde asfalt van een circuit kunnen testen, maar we konden wel al merken dat zijn ophanging zeer goed alle oneffenheden weet op te vangen. En het vederlichte stuur zal dan weer aangenaam zijn in gebruik als je veel in de stad rijdt. Tenslotte zaten we ook best goed in zijn sportief ogende zetels. Hij maakt dus toch zijn belofte van een stressloze reis waar...

Prijs komt voor de zomer

De BYD Dolphin kan dus best interessant zijn, maar het probleem is dat we zijn officiele vanafprijs nog niet kennen. Momenteel heeft de constructeur het enkel nog over een prijsvork van 30.000 tot 38.000 euro. Een brede vork, maar daarmee blijft de Dolphin hoe dan ook onder de prijzen van de Europese concurrentie. Die andere Chinese concurrent op de Europese markt, de MG4, heeft echter bijna exact dezelfde prijs. BYD kondigt ook vier uitrustingsniveaus aan, met al een vrij complete uitrusting voor het instapmodel. Wordt vervolgd, dus. Je kan al vanaf deze zomer een Dolphin bestellen, met een geplande levering nog voor het einde van het jaar.

Ons (eerste) verdict 

De pluspunten van de BYD Dolphin zijn ongetwijfeld zijn comfort en zijn binnenruimte. Er ontbreken echter nog enkele belangrijke elementen om zijn waarde te schatten. Daarmee bedoelen we vooral zijn prijzen en zijn reële autonomie, die nog onmogelijk af te leiden was tijdens deze eerste kennismaking. Bovendien moet BYD zijn reputatie nog waarmaken op de Europese markt... Ondanks alles lijkt de Dolphin wel een potentieel interessant alternatief te vormen voor de huidige elektrische hatchbacks op de markt. Een goede eerste indruk, dus!

Op zoek naar een nieuwe wagen?

Ben jij op zoek naar een elektrische auto? Kies uit meer dan 40.000 wagens op VROOM.be. Nieuw én tweedehands! Ontdek onze laatste elektrische autozoekertjes nu hier:

Vanhouche  Sébastien
Over de auteur: Vanhouche Sébastien Sébastien is altijd al gebeten geweest door de autowereld in de breedste betekenis van het woord. Hij is echt in alles geïnteresseerd, van kleine oldtimers met verbrandingsmotor tot moderne elektrische mastodonten. Hij heeft echter wel een zwak voor snelle maar discrete auto’s. Er gaat niets boven een break die barst van het vermogen voor discreet rijplezier.

Aanbevolen tests voor jou

Meer tests
3,6 /5 Test: Volkswagen ID.5, de coupé die geen coupé wilt zijn

Test: Volkswagen ID.5, de coupé die geen coupé wilt zijn

De Volkswagen ID.5 is het gladder gelijnde broertje van de ID.4, maar dat wilt niet zeggen dat je veel moet opofferen op praktisch vlak.

3,4 /5 Test: Dacia Spring Extreme Electric 65, de (bijna) alleskunner

Test: Dacia Spring Extreme Electric 65, de (bijna) alleskunner

De kleine Dacia Spring trok naar de fitness en zag zijn vermogen daardoor met bijna 50% toenemen, zonder aan rijbereik in te boeten. Maar maken die 20 extra pk’s echt een verschil?

3,5 /5 Test: Abarth 500e, schorpioen onder hoogspanning

Test: Abarth 500e, schorpioen onder hoogspanning

Het merk met de schorpioen gaat elektrisch op basis van de Fiat 500e, maar geeft het model wel een extra portie pepers. We proeven van het pittige recept op de weg en op het circuit.

3,9 /5 Test: Lexus NX 450h+, subtiele maar belangrijke revolutie

Test: Lexus NX 450h+, subtiele maar belangrijke revolutie

De NX 450h+ vertegenwoordigt een revolutie bij Lexus, want het is de eerste plug-inhybride van het merk. Maar is het een geslaagde eerste poging van de Japanse constructeur?

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Automaat

€ 25.961
2021
10 km

Benzine, Manueel

€ 23.748

Benzine, Automaat

€ 34.950
2021
5 km

Benzine, Automaat

€ 40.950
2021
4 km

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Benzine, Automaat

€ 25.990
2021
7.100 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km
€ 56.181
2021
1.500 km