Testen

Eerste test: DS 9, premium op zijn Frans?

Sinds jaar en dag proberen de Franse merken de competitie aan te gaan met de Duitse, die het label ‘premium’ krijgen. Helaas telkens zonder groot succes, met uitzondering van de Citroën DS uit de jaren 1950. Kan deze DS 9 even goed scoren als zijn voorvader?
  • VROOM  Team VROOM Team
  • 12 mei 2021
  • DS Automobiles
  • 2.918 weergaven
3,7
VROOM-score
  • 3,0
    Prestatie
  • 3,0
    Wegligging
  • 4,5
    Comfort
  • 4,0
    Uitrusting
  • 4,0
    Veiligheid
  • 3,5
    Prijs-kwaliteit
  • 4,0
    Verbruik
  • 3,5
    Globaal
Voor- en nadelen
  • Gigantische binnenruimte
  • Natuurlijke materialen en afwerking
  • Uitstekend comfort
  • Imago tegenover concurrenten?
  • Luidruchtige motor bij belasting
  • Verouderd infotainment

Eerste test: DS 9, premium op zijn Frans?

Laat ons maar meteen open kaart spelen: neen, deze DS 9 zal ongetwijfeld nooit een icoon worden zoals de oorspronkelijke DS uit 1955 dat was. Maar kan hij zoals die laatste echt wedijveren met de Duitse premiummerken? Om op die vraag te kunnen antwoorden, moeten we eerst inzien waar deze DS 9 past in de huidige autowereld. Kort door de bocht is dit een berline van het formaat van een Mercedes E-Klasse, met min of meer vergelijkbare prestaties, maar voor de prijs van een BMW 3-Reeks. Als we het zo zeggen, klinkt het plaatje behoorlijk aantrekkelijk, niet? Toch zit er een kink in de kabel…

Indrukwekkend

Eerste test: DS 9, premium op zijn Frans?

Een van de sterktes van de DS 9 is zijn formaat. Hij maakt indruk met zijn 4,93 meter lengte en 1,93 meter breedte. Maar het cijfer dat je vooral moet onthouden is zijn wielbasis: 2,9 meter. Dat is even lang als die van een Range Rover of een Bentley Bentayga. Om maar te zeggen dat er aan binnenruimte geen gebrek is, vooral niet voor de mensen op de achterbank, die vorstelijk zitten. De bank is niet alleen immens, ze kan ook worden verwarmd en geventileerd en ze heeft zelfs een massagefunctie.

Subtiel en verzorgd

Eerste test: DS 9, premium op zijn Frans?

Zijn koetswerk is behoorlijk sober. Hij gebruikt de mooie koplampen van de DS 7 Crossback, een lijn die over de hele lengte van de motorkap loopt en die de constructeur met een sabel vergelijkt, en kleine richtingaanwijzers bovenaan de achterruit als knipoog naar de eerste DS. Het geheel oogt zeer verzorgd. We zijn hier ver verwijderd van het extravagante design van de oude Citroën C6 of de Renault Vel Satis. Ook het interieur scoort goede punten. Alles is mooi geassembleerd en de materialen zijn op zijn zachtst gezegd kwaliteitsvol. Echt alles is met leder bekleed: de naaf van het stuurwiel, het dashboard, de rugleuningen van de stoelen, het materiaal duikt overal op. Overal, behalve op de hemelbekleding, die in alcantara is uitgevoerd.

Overvloed aan technologie, maar goed verborgen

Eerste test: DS 9, premium op zijn Frans?

Het is duidelijk dat de Fransen qua materiaalgebruik op gelijke hoogte spelen als de Duitsers. Voor wat de technologie betreft moeten we echter een beetje temperen. We kunnen hem in elk geval geen gebrek aan camera’s of sensoren aanwrijven, want die zijn werkelijk overal te vinden. Zo is er het DS Active Scan Suspension, dat met behulp van een camera, 4 niveausensoren en 3 acceleratiemeters de ophanging aanpast aan het wegdek voor een maximum aan comfort. Deze DS 9 heeft verder een nachtzichtassistent en autonoom rijden op niveau 2. Hij kan tot 180 km/u ‘alleen’ rijden. Er is dus geen gebrek aan technologie. Helaas geeft de interface die de passagiers gebruiken helemaal niet dat gevoel. Zo heeft de navigatie meer van een TomTom dan van wat je ziet in bijvoorbeeld de modellen van het merk met de ster. Gelukkig werkt alles naar behoren, wat ook al iets waard is.

Comfort op overschot

Eerste test: DS 9, premium op zijn Frans?

Onder de motorkap is enkel keuze uit twee plug-inhybride aandrijflijnen, met 225 of 360 pk. In beide gevallen gaat het om een viercilinder gecombineerd met één of twee elektromotoren en een achttrapsautomaat. Het geheel is soepel en comfortabel. Dat is trouwens het sleutelwoord van deze DS 9: comfort. De ophanging verteert de minste oneffenheid in de weg en de geluiddemping is uitmuntend. Bij een ontspannen rijstijl komt geen enkele stoorzender van buitenaf de rust doorprikken die in het interieur heerst. Dynamisch rijden kan de DS 9 ook, maar hij houdt er niet van. Hoewel zijn wegligging meer dan correct is en de auto nauwelijks steigert of duikt, jagen de motor en de versnellingsbak zich op zodra je te veel gas geeft. De viercilinder wordt dan te luidruchtig. Hij houdt meer van een zachte rijstijl, waarbij hij kan uitblinken door zijn comfort.

225 of 360 pk?

Eerste test: DS 9, premium op zijn Frans?

Wij hadden het geluk om van beide versies te kunnen proeven. De 360 pk-variant accelereert gezwinder met zijn tweede elektromotor en vierwielaandrijving, maar beide versies gedragen zich verder op exact dezelfde manier. Hij biedt geen enkele extra sportiviteit, waardoor we ons afvragen wie eigenlijk in de krachtigste versie geïnteresseerd zou kunnen zijn.

Voor wie?

Eerste test: DS 9, premium op zijn Frans?

En eigenlijk vragen we ons zelfs af wie deze berline überhaupt wil. Het is weliswaar een uitstekend product, maar wie kan hij verleiden? In China zal hij ongetwijfeld een groot succes worden, waar het meer gegoede deel van de bevolking verzot is op modellen met massa’s beenruimte achterin. Dat heeft DS trouwens goed begrepen, want de auto wordt daar geassembleerd. Maar welke Europese klant zou zijn SUV of berline met prestigelogo willen inruilen voor een model dat het zonder zo’n sterk merkimago moet stellen? Met een basisprijs van 54.990 euro is hij weliswaar bijna 10.000 euro goedkoper dan zijn rivalen, maar echt goedkoop is hij ook niet. Misschien zullen een paar Fransen met veel nationale trots er een bestellen. Al wordt de auto wel heel ver van hun vaderland geproduceerd…

Ons verdict

Eerste test: DS 9, premium op zijn Frans?

Vinkt de DS 9 alle hokjes af om er een premium product van te maken? Hij is in elk geval comfortabel en stil, en zijn interieur is volledig aangekleed met edele materialen. Het is alleen spijtig dat zijn infotainmentsysteem wat verouderd overkomt. Maar wie zou hij kunnen boeien? Laat ons besluiten dat de DS 9 een kwaliteitsvolle auto is die is bedacht voor een heel kleine minderheid… En zou dat uiteindelijk niet de definitie van een premium product zijn?

Op zoek naar een nieuwe wagen?

Ben jij op zoek naar een DS ? Kies uit meer dan 30.000 wagens op VROOM.be. Nieuw én tweedehands! Ontdek onze laatste DS zoekertjes nu hier:

Meer lezen over:

VROOM  Team
Over de auteur: VROOM Team

Aanbevolen tests voor jou

Meer tests
3,8 /5 Test: Peugeot 408, een praktische look!

Test: Peugeot 408, een praktische look!

Heeft deze 408, die weliswaar hoger, groter en verleidelijker is, echt een bestaansreden naast de al zeer leuke 308?

Test: Audi RS3 Performance en TT RS Iconic Edition, de vijfcilinder in al zijn gedaanten!

Test: Audi RS3 Performance en TT RS Iconic Edition, de vijfcilinder in al zijn gedaanten!

Na de V10 van de R8 GT konden we ook kennismaken met de vijfcilinders van de Audi RS3 Performance en de TT RS Iconic Edition! Geen gebrek aan beperkte reeksen bij Audi! Maar ze lijken niet echt op elkaar...

2,1 /5 Test: Citroën Ami Buggy, geen rijbewijs, wel fun?

Test: Citroën Ami Buggy, geen rijbewijs, wel fun?

Dat is een combinatie van twee begrippen die we niet meteen verwacht hadden in één voertuig! En toch is deze Citroën Ami in zijn gelimiteerde Buggy-versie te gebruiken zonder rijbewijs, en geeft hij je een instant smile!

4,0 /5 Korte test: Audi R8 GT, foute naam…

Korte test: Audi R8 GT, foute naam…

De Duitse bolide is allesbehalve een 'Grand Tourer', maar eerder een sportieve vechtersbaas!

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Automaat

€ 34.950
2021
4 km

Benzine, Manueel

€ 23.748

Benzine, Automaat

€ 40.950
2021
4 km

Benzine, Automaat

€ 25.961
2021
10 km

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Diesel, Automaat

€ 43.985
2020
29.840 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km

Benzine, Automaat

€ 37.990
2021
20.000 km