Testen

Eerste test: DS 9, premium op zijn Frans?

Sinds jaar en dag proberen de Franse merken de competitie aan te gaan met de Duitse, die het label ‘premium’ krijgen. Helaas telkens zonder groot succes, met uitzondering van de Citroën DS uit de jaren 1950. Kan deze DS 9 even goed scoren als zijn voorvader?
  • VROOM  Team VROOM Team
  • 12 mei 2021
  • DS Automobiles
  • 2.204 weergaven
3,7
VROOM-score
  • 3,0
    Prestatie
  • 3,0
    Wegligging
  • 4,5
    Comfort
  • 4,0
    Uitrusting
  • 4,0
    Veiligheid
  • 3,5
    Prijs-kwaliteit
  • 4,0
    Verbruik
  • 3,5
    Globaal
Voor- en nadelen
  • Gigantische binnenruimte
  • Natuurlijke materialen en afwerking
  • Uitstekend comfort
  • Imago tegenover concurrenten?
  • Luidruchtige motor bij belasting
  • Verouderd infotainment

Eerste test: DS 9, premium op zijn Frans?

Laat ons maar meteen open kaart spelen: neen, deze DS 9 zal ongetwijfeld nooit een icoon worden zoals de oorspronkelijke DS uit 1955 dat was. Maar kan hij zoals die laatste echt wedijveren met de Duitse premiummerken? Om op die vraag te kunnen antwoorden, moeten we eerst inzien waar deze DS 9 past in de huidige autowereld. Kort door de bocht is dit een berline van het formaat van een Mercedes E-Klasse, met min of meer vergelijkbare prestaties, maar voor de prijs van een BMW 3-Reeks. Als we het zo zeggen, klinkt het plaatje behoorlijk aantrekkelijk, niet? Toch zit er een kink in de kabel…

Indrukwekkend

Eerste test: DS 9, premium op zijn Frans?

Een van de sterktes van de DS 9 is zijn formaat. Hij maakt indruk met zijn 4,93 meter lengte en 1,93 meter breedte. Maar het cijfer dat je vooral moet onthouden is zijn wielbasis: 2,9 meter. Dat is even lang als die van een Range Rover of een Bentley Bentayga. Om maar te zeggen dat er aan binnenruimte geen gebrek is, vooral niet voor de mensen op de achterbank, die vorstelijk zitten. De bank is niet alleen immens, ze kan ook worden verwarmd en geventileerd en ze heeft zelfs een massagefunctie.

Subtiel en verzorgd

Eerste test: DS 9, premium op zijn Frans?

Zijn koetswerk is behoorlijk sober. Hij gebruikt de mooie koplampen van de DS 7 Crossback, een lijn die over de hele lengte van de motorkap loopt en die de constructeur met een sabel vergelijkt, en kleine richtingaanwijzers bovenaan de achterruit als knipoog naar de eerste DS. Het geheel oogt zeer verzorgd. We zijn hier ver verwijderd van het extravagante design van de oude Citroën C6 of de Renault Vel Satis. Ook het interieur scoort goede punten. Alles is mooi geassembleerd en de materialen zijn op zijn zachtst gezegd kwaliteitsvol. Echt alles is met leder bekleed: de naaf van het stuurwiel, het dashboard, de rugleuningen van de stoelen, het materiaal duikt overal op. Overal, behalve op de hemelbekleding, die in alcantara is uitgevoerd.

Overvloed aan technologie, maar goed verborgen

Eerste test: DS 9, premium op zijn Frans?

Het is duidelijk dat de Fransen qua materiaalgebruik op gelijke hoogte spelen als de Duitsers. Voor wat de technologie betreft moeten we echter een beetje temperen. We kunnen hem in elk geval geen gebrek aan camera’s of sensoren aanwrijven, want die zijn werkelijk overal te vinden. Zo is er het DS Active Scan Suspension, dat met behulp van een camera, 4 niveausensoren en 3 acceleratiemeters de ophanging aanpast aan het wegdek voor een maximum aan comfort. Deze DS 9 heeft verder een nachtzichtassistent en autonoom rijden op niveau 2. Hij kan tot 180 km/u ‘alleen’ rijden. Er is dus geen gebrek aan technologie. Helaas geeft de interface die de passagiers gebruiken helemaal niet dat gevoel. Zo heeft de navigatie meer van een TomTom dan van wat je ziet in bijvoorbeeld de modellen van het merk met de ster. Gelukkig werkt alles naar behoren, wat ook al iets waard is.

Comfort op overschot

Eerste test: DS 9, premium op zijn Frans?

Onder de motorkap is enkel keuze uit twee plug-inhybride aandrijflijnen, met 225 of 360 pk. In beide gevallen gaat het om een viercilinder gecombineerd met één of twee elektromotoren en een achttrapsautomaat. Het geheel is soepel en comfortabel. Dat is trouwens het sleutelwoord van deze DS 9: comfort. De ophanging verteert de minste oneffenheid in de weg en de geluiddemping is uitmuntend. Bij een ontspannen rijstijl komt geen enkele stoorzender van buitenaf de rust doorprikken die in het interieur heerst. Dynamisch rijden kan de DS 9 ook, maar hij houdt er niet van. Hoewel zijn wegligging meer dan correct is en de auto nauwelijks steigert of duikt, jagen de motor en de versnellingsbak zich op zodra je te veel gas geeft. De viercilinder wordt dan te luidruchtig. Hij houdt meer van een zachte rijstijl, waarbij hij kan uitblinken door zijn comfort.

225 of 360 pk?

Eerste test: DS 9, premium op zijn Frans?

Wij hadden het geluk om van beide versies te kunnen proeven. De 360 pk-variant accelereert gezwinder met zijn tweede elektromotor en vierwielaandrijving, maar beide versies gedragen zich verder op exact dezelfde manier. Hij biedt geen enkele extra sportiviteit, waardoor we ons afvragen wie eigenlijk in de krachtigste versie geïnteresseerd zou kunnen zijn.

Voor wie?

Eerste test: DS 9, premium op zijn Frans?

En eigenlijk vragen we ons zelfs af wie deze berline überhaupt wil. Het is weliswaar een uitstekend product, maar wie kan hij verleiden? In China zal hij ongetwijfeld een groot succes worden, waar het meer gegoede deel van de bevolking verzot is op modellen met massa’s beenruimte achterin. Dat heeft DS trouwens goed begrepen, want de auto wordt daar geassembleerd. Maar welke Europese klant zou zijn SUV of berline met prestigelogo willen inruilen voor een model dat het zonder zo’n sterk merkimago moet stellen? Met een basisprijs van 54.990 euro is hij weliswaar bijna 10.000 euro goedkoper dan zijn rivalen, maar echt goedkoop is hij ook niet. Misschien zullen een paar Fransen met veel nationale trots er een bestellen. Al wordt de auto wel heel ver van hun vaderland geproduceerd…

Ons verdict

Eerste test: DS 9, premium op zijn Frans?

Vinkt de DS 9 alle hokjes af om er een premium product van te maken? Hij is in elk geval comfortabel en stil, en zijn interieur is volledig aangekleed met edele materialen. Het is alleen spijtig dat zijn infotainmentsysteem wat verouderd overkomt. Maar wie zou hij kunnen boeien? Laat ons besluiten dat de DS 9 een kwaliteitsvolle auto is die is bedacht voor een heel kleine minderheid… En zou dat uiteindelijk niet de definitie van een premium product zijn?

Op zoek naar een nieuwe wagen?

Ben jij op zoek naar een DS ? Kies uit meer dan 30.000 wagens op VROOM.be. Nieuw én tweedehands! Ontdek onze laatste DS zoekertjes nu hier:

Meer lezen over:

VROOM  Team
Over de auteur: VROOM Team

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
De nieuwe Lamborghini Urus is de snelste op de Pikes Peak!

De nieuwe Lamborghini Urus is de snelste op de Pikes Peak!

De volgende generatie van de Italiaanse SUV werkte de 20 km van het tracé af in 10:32.064 minuten.

Brabus buigt zich over de EQS om hem een groter rijbereik te geven!

Brabus buigt zich over de EQS om hem een groter rijbereik te geven!

En hij krijgt geen extra vermogen, wat zeldzaam is bij de tuner! Zijn koetswerk krijgt daarentegen wel een speciale behandeling…

De Tesla Cybertruck en Semi komen binnenkort!

De Tesla Cybertruck en Semi komen binnenkort!

Dat heeft Elon Musk bevestigd op Twitter

Vergeten model: Mitsubishi Pajero I, de prijzen van de Koning van de Dakar exploderen!

Vergeten model: Mitsubishi Pajero I, de prijzen van de Koning van de Dakar exploderen!

Vind je moderne SUV’s saai? Wat denk je dan van een échte 4x4, een rechttoe rechtaan offroader? Een model waarvan de naam respect afdwingt en waarvan het palmares onder andere twee overwinningen in de Parijs-Dakar telt? Ga er dan nu voor, nu het nog kan: de prijzen van de eerste generatie van de Pitsubishi Pajero, de L040, exploderen!

Aanbevolen tests voor jou

BMW iX3 vs Volvo C40 Recharge: populaire maar niet echt volks geprijsde stekker-SUV’s

BMW iX3 vs Volvo C40 Recharge: populaire maar niet echt volks geprijsde stekker-SUV’s

Moet je volgende bedrijfswagen elektrisch zijn en hou je van SUV’s? Dan zouden de BMW iX3 en de Volvo C40 Recharge wel eens deel kunnen uitmaken van je selectie. Maar welke kies je?

3,6 /5 Test: Volvo XC40 Recharge, redelijkheid op alle vlakken

Test: Volvo XC40 Recharge, redelijkheid op alle vlakken

De Volvo XC40 was in 2021 jaar het tweede meest verkochte model in België en ook de populairste auto in Vlaanderen, Brussel en bij de professionele gebruikers. Met de lancering van een betaalbaardere ‘Single Motor’ 100% elektrische uitvoering zal zijn populariteit in dat laatste segment alleen maar toenemen.

3,7 /5 Test: Lynk & Co 01, het winnende abonnement?

Test: Lynk & Co 01, het winnende abonnement?

De Chinese autobouwer beschikt over een zeldzaam aanbod: een deel-SUV waarop je je kan abonneren! Maar verdient deze plug-in hybride je aandacht?

3,7 /5 Test: Ford Mustang California Special, de ‘American Dream’!

Test: Ford Mustang California Special, de ‘American Dream’!

Wat is er beter dan een Mustang V8 Convertible om je eigen ‘American Dream’ te beleven? Zeker als je kiest voor het nieuwe California Special-pack dat doet dromen van de Amerikaanse Westkust?

Aanbevolen advies voor jou

Meer adviezen
Zoveel kosten de Plaid-modellen van Tesla

Zoveel kosten de Plaid-modellen van Tesla

De meest explosieve uitvoering van de Model S en X vinden eindelijk hun weg naar ons land. Maar hoeveel moet je neertellen om te kunnen genieten van hun 1.020 pk?

De Porsche 911 Carrera RS 2.7 van Paul Walker wordt geveild

De Porsche 911 Carrera RS 2.7 van Paul Walker wordt geveild

Een iconisch model en een link met de verongelukte acteur uit de film ‘Fast & Furious’, dat moet veel geld opleveren…

Tesla rust één van zijn Superchargers uit met een zwembad!

Tesla rust één van zijn Superchargers uit met een zwembad!

Na de lounges aan zijn laadstations haalt Tesla nu een ander wapen boven om elektrische reizigers bezig te houden: het Super Pool!

Deze bureaustoel werd ontworpen door Mercedes-AMG

Deze bureaustoel werd ontworpen door Mercedes-AMG

Een rivaal voor het "The Rival Rig" concept dat BMW ontwikkelde.

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Manueel

€ 27.950
2021
14 km

Benzine, Automaat

€ 27.490
2022
5 km

Diesel, Automaat

€ 55.990
2022
5 km

Benzine, Automaat

€ 44.490
2022
5 km

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Diesel, Manueel

€ 12.800
2019
124.771 km

Benzine, Manueel

€ 20.990
2021
14.214 km

Hybride - Benzine, Automaat

€ 67.900
2020
28.030 km

Hybride - Benzine, Automaat

€ 44.490
2021
21.500 km