DS ontstond onder de vleugels van Citroën, maar is een merk geworden dat zich in het premiumsegment in de kijker wil werken. DS Automobiles wil zijn Franse knowhow in de auto-industrie etaleren.

Bruno Wouters
VROOM Expert
04/12/2017
4,0
VROOM score
3,5
4,5
4
4
4
5
3,5
4

Voor- en nadelen

  • Afwerking
  • Geslaagd weggedrag
  • Ingebouwde technologie
  • Uitstekend comfort
  • Design sage
  • Diesel mist wat verfijning
  • Geen head-updisplay

De ambitie is stevig, en de buit is nog lang niet binnen. DS Automobiles ziet zijn wereldwijde verkoopcijfers namelijk terugvallen. Niet onlogisch: tot nu toe kon DS alleen maar een beroep doen op Citroëns met een ander logo: de DS3, DS4 en DS5.

De DS7 is de eerste DS die specifiek voor en door het merk werd ontworpen. De SUV moet het eerste model zijn in een nieuwe generatie die in totaal zes modellen zal tellen, met één lancering per jaar in de komende jaren. In tegenstelling tot voordien gaat het niet meer om specifieke modellen voor bepaalde markten, zoals Europa of China, maar om een wereldwijd gamma.

Elk van die modellen zal bovendien ofwel een hybridevariant of een elektrische variant krijgen. DS ziet het marktaandeel van die motoren tegen 2025 35% van de verkoop uitmaken. De DS7 Plug-in die we enkele kilometers konden proberen, wordt verwacht in 2018 en belooft heel wat rijplezier.

Premiumambities

De DS7 Crossback werd ontwikkeld op drie pijlers: een charismatisch design, Franse luxe en technologie. Dat is de theorie althans, maar wat geeft dat in de praktijk?

Als onderdeel van PSA graait de DS7 in de organenbank van de groep, en neemt hij het uitstekende EMP2-platform van de Peugeot 3008 en 5008 over. Dat werd wel stevig gewijzigd, met een specifieke wielbasis, een breder spoor en een multilink achteraan. DS Automobiles mikt op het C-segment, te weten de Range Rover Evoque, Audi Q3, BMW X1 en Mercedes GLA, en zelfs de Volvo XC40 en Jaguar E-Pace. Qua grootte kan hij het ook opnemen tegen de Audi Q5 en BMW X3. Het is moeilijk bescheiden te blijven…

Qua stijl mengt de DS7 klassieke lijnen die aan Audi doen denken met meer uitgewerkte oppervlakken en verfijnde designaccenten zoals de lichtblokken. Chroom is er in overvloed en krijgt in de Performance Line een zwarte behandeling. Die uitrustingsversie staat naast drie andere: Chic, Be Chic en So Chic. Ze kunnen worden aangevuld met de packs Inspiration Rivoli en Opéra, die de sfeer aan boord bepalen.

Organenbank

Ook de motoren komen van de PSA-groep, te beginnen met de BlueHDi 180, een tweeliter diesel die wordt gekoppeld aan een Aisin-achttrapsautomaat. Meteen daarna komt er de PureTech 225 bij, een 1.6 turbobenzine die ook automatisch schakelt. Andere motoren komen snel de rangen versterken.

De DS7 pakt stevig uit met toptechnologie. Te beginnen bij de ophanging. Die wordt gestuurd op basis van verschillende parameters (acceleratie, snelheid, stuurhoek) en “voorspelt” het wegdek aan de hand van camera’s. Er zijn ook actieve led-koplampen met vijf verschillende standen, en Connected Pilot dat de adaptieve snelheidsregelaar en rijstrookassistentie gebruikt om de auto zelfstandig te gidsen tussen 0 en 180 km/u. Dat systeem werkt verbluffend efficiënt. Nog spectaculairder is Night Vision, dat voetgangers en dieren tot op 100 meter afstand herkent. Driver Attention Monitoring betrapt de chauffeur met camera’s op elke vorm van afleiding, en Park Pilot parkeert de auto. We kunnen bevestigen dat de DS7 dus niet onder hoeft te doen voor premiumconcurrenten.

Paris chic

We reden vooral met de 180 pk sterke dieselmotor in de hoogste uitrustingsniveaus en met de verschillende inspiratiepacks. Het basispakket Bastille wist ons al te verleiden met de warmte van zijn Bronze-aankleding. De Performance Line gebruikt flatterend en sportief alcantara terwijl Rivoli met ruiten speelt. Het chicste pack, Opéra, liet ons wat op onze honger zitten, met te glad zwart nappaleder. De metalen inzetstukken staan hem dan weer prima, al breekt de roterende BRM-horloge wat met het verfijnde geheel. De algemene afwerking past alleszins prima in het premiumsegment!

Weggedrag

De motor duwt de DS7 efficiënt vooruit, maar mist de romigheid van een zescilinder. Dat laat zich voelen bij lage snelheden en hernemingen. De Sport-modus doet hem aangenaam klinken, terwijl de Eco-modus meteen in vrijloop gaat wanneer je de voet van het gas haalt. Maar wij geven de voorkeur aan Comfort, die de kwaliteiten van de ophanging het best in de verf zet. Het vooruitkijken op het wegdek levert een meerwaarde en geeft de DS7 een efficiënt weggedrag, zowel qua dynamiek als comfort.

De semi-autonome rijhulp op snelwegen en in files zorgt voor een vloeiende en efficiënte rijstijl, de Night Vision had ons kunnen helpen toen twee dagen later thuis een fazant de koplamp van onze auto te laat opmerkte… Het stuur en de remmen zijn perfect afgewogen. Een korte testrit met de 225 pk-benzineversie gaf een positieve indruk, ondanks een wat aarzelende versnellingsbak en wat gripverlies – al zaten de natte en koude weersomstandigheden in combinatie met zomerbanden daar voor iets tussen.

Besluit

De Fransen proberen al jaren voet aan de grond te krijgen in het premiumsegment. Deze keer lijkt hen dat te gaan lukken: de DS7 hoeft met zijn afwerkingskwaliteit niet onder te doen voor de Duitsers, en biedt een warmere en originelere sfeer. Het weggedrag is vrij van kritiek en de technologie mag sommige concurrenten doen blozen. Uitstekende zet, DS.

Je gebruikt een oude versie van Internet Explorer. Upgrade ajb naar een nieuwere versie.
Je gebruikt een oude versie van Safari en/of iOS. Upgrade ajb naar een nieuwere versie.