Testen

Honda Civic Type R: geëvolueerde gewoontes

Een legende opvolgen is geen eenvoudige zaak. Vooral wanneer die legende Civic Type R heet en er dus efficiëntie en karakter verwacht wordt.

  • Piette François
  • 19 juni 2017
  • Honda
3,7
VROOM-score
  • 4,5
    Prestatie
  • 4,0
    Wegligging
  • 3,5
    Comfort
  • 3,5
    Uitrusting
  • 3,5
    Veiligheid
  • 3,5
    Prijs-kwaliteit
  • 3,0
    Verbruik
  • 4,0
    Globaal
Voor- en nadelen
  • Combinatie motor/versnellingsbak
  • Toegenomen veelzijdigheid
  • Verbluffend comfort
  • Verbluffend efficiënt
  • Draaicirkel
  • Minder speels dan voordien
  • Weinig discreet
  • Weinig melodieuze klank

De huidige generatie is de vijfde Civic met het Type R-logo en volgt enkele legendarische modellen op. De eerste twee onderscheidden zich door hun atmosferische motor die 8.000 tpm aankon. Maar om tegen een turbulente meute van drukgevoede hot hatches op te boksen, moest het vorige model overschakelen op een turbo. Het maximumtoerental ligt sindsdien 1.000 tpm lager, maar de duw in de rug is indrukwekkender dankzij 110 extra paarden op de voorwielen, dus 310 in totaal.

Evoluties?

Nauwelijks twee jaar later komt Honda met een nieuwe Civic Type R. De vorige generatie was slechts kort en intens aan de macht, maar in de tussentijd verscheen er een nieuwe Civic en moest Honda zijn Type R dus herbekijken. Op zulke korte tijd konden de Japanners geen radicale wijzigingen doorvoeren, maar de evoluties zijn voldoende om de nieuweling opnieuw de titel van snelste voorwielaandrijver op de Nürburgring te geven: 7 minuten en 43,8 seconden.

7 seconden

Die recordtijd betekent een evolutie van zeven seconden. Hoe zijn de Japanners aan zulke tijdswinst geraakt? Door de details te finetunen. Alle details. Japanners leveren meestal geen half werk, dus alle onderdelen werden gereviseerd.

Beginnen bij de motor

De motor krijgt een nieuwe uitlaatlijn en een aangepast motormanagement, waardoor hij 10 pk wint. De tweeliter viercilinder VTEC turbo produceert dus 320 pk en 400 Nm. Dankzij zijn nieuwe uitlaatlijn gromt hij iets beheerster. De truc? Een derde kleine uitlaatpijp die ingeschakeld wordt afhankelijk van het toerental en de druk. Ingenieus en geweldig complex.

Blazen en duwen

De motor klinkt niet meer melodieus en gevarieerd afhankelijk van het toerental. Met de turbo blaast hij stevig bij het accelereren. Maar er is meer dan alleen klank in het leven: de motor duwt stevig van onderin de toeren tot 7.000 tpm. De 320 pk staat volledig paraat zodra je erom vraagt. De motor blaakt dus van gezondheid.

Versnellingsbak

Het vermogen gaat nog steeds naar de voorwielen via een sperdifferentieel en een manuele zesversnellingsbak. Honda verkiest manuele versnellingsbakken en vindt ze geschikter voor dit soort auto’s. Dat begrijpen we volledig: de bediening is een waar festijn. In de R+-modus geeft hij automatisch tussengas bij het terugschakelen.

Aerodynamica

Deze Civic Type R jaargang 2017 heeft niet bepaald “gesuggereerde elegantie”. Maar de indrukwekkende opzetstukken hebben allemaal hun nut. De designers hebben geprobeerd de richtlijnen van de aerodynamicaspecialisten zo goed mogelijk te gebruiken. Het esthetische oordeel over het resultaat laten we aan jou over.

Zeker is dat alles zijn nut heeft: volgens Honda is de Civic Type R de enige auto in zijn categorie zonder aerodynamische lift. Het doel: een optimale stabiliteit tegen hoge snelheid, zonder de topsnelheid te verlagen. Met 272 km/u weet de Type R zich verrassend stabiel te houden aan hoge snelheden.

Drie rijmodi

Honda biedt drie verschillende rijmodi: Comfort, Sport (standaard) en R+ (op circuit). Zo wil Honda je een auto geven die op maat is gemaakt van je humeur en de rijomstandigheden. Hier zit dan ook de grootste evolutie vergeleken met het vorige model: die wees je er steeds op dat hij een sportieve inborst had, terwijl het nieuwe model vergevingsgezinder is op kasseien en op snelwegritten. Jammer volgens sommigen, eindelijk volgens anderen.

Weggedrag

Bij Honda worden presentaties van nieuwe modellen goed uitgedacht. Zo was de Lausitzring nabij het Duitse Dresden voor ons voorzien. Een technisch circuit met lange rechte stukken, “bankings”, scherpe bochten en lange, snelle bochten. Van bij de eerste remstoot is het verschil met het vorige model duidelijk: de Japanner is onverstoorbaar stabiel en remt lange tijd stevig door. Je moet hem echt stevig provoceren om de achterkant mee te krijgen. Jammer voor de speelvogels, maar pluspunten voor efficiëntie. Hetzelfde in de bochten: hij verliest iets van de ultrasnedige voorganger en lokt met een stevige rechtervoet wat onderstuur uit.

Ons verdict na enkele rondjes op het circuit: de nieuweling is braver en gematigder in zijn reacties, maar ook makkelijker. Hij is geweldig wanneer hij geen millimeter beweegt en kan in het asfalt bijten wanneer je de bocht uitkomt. Op de rechte lijnen blijft de motor in je rug duwen en het precieze stuur plaatst de auto waar je maar wil. Qua efficiëntie is het nieuwe model de nieuwe referentie.

Prijzen

Honda biedt de nieuwe Type R aan voor € 36.200. Voor € 39.000 heb je er een met GT-pack, die enkele rode inzetstukken en wat extra uitrusting toevoegt. Ter vergelijking: de Ford Focus RS kost € 38.300, de Peugeot 308 GTi € 37.140. Honda geeft een gemiddeld verbruik op van 7,7 l/100 km, wat overeenkomt met een CO2-uitstoot van 176 g/km.

Besluit

De concurrentie is stevig. De Peugeot 308 GTi is bijvoorbeeld geweldig homogeen. Maar zijn 1.6 is niet helemaal opgewassen tegen deze Japanse hooligan. De Ford Focus RS heeft een geweldig speelse vierwielaandrijving maar niet dezelfde precisie op circuit. De Seat Leon Cupra en VW Golf R? Te braaf! De toekomstige Renault Mégane RS dan maar? Op dit moment is de Civic Type R dus de referentie in zijn segment. Maar dit bommetje evolueert mee met zijn tijd: vergeet het radicale temperament van zijn voorganger. Dit model is veel polyvalenter. Het karakter verliest misschien wat van zijn pluimen, maar de look is nog steeds even schreeuwerig.

Meer lezen over:

Over de auteur: Piette François

Aanbevolen tests voor jou

Meer tests
3,9 /5 Test: Audi SQ8 Sportback e-tron, kroon in gevaar?

Test: Audi SQ8 Sportback e-tron, kroon in gevaar?

De Audi SQ8 Sportback e-tron is officieel het summum van de elektrische SUV’s van Audi. Maar kan hij de dreiging van de modernere SQ6 e-tron weerstaan?

3,3 /5 Test: Volkswagen Polo, nog steeds geen mini-Golf...

Test: Volkswagen Polo, nog steeds geen mini-Golf...

Heeft de 6e generatie Volkswagen Polo het na de facelift in zich om uit de schaduw van zijn grote broer te komen, de legendarische Golf?

3,5 /5 Test: Mercedes B-Klasse, ondergewaardeerde alleskunner

Test: Mercedes B-Klasse, ondergewaardeerde alleskunner

Er wordt minder over gesproken, maar ook de Mercedes B-Klasse kreeg onlangs een facelift. En het is misschien wel het fijnste model van de compacte Mercedes-familie... Zolang die nog bestaat.

3,7 /5 Test: Skoda Kodiaq 2024, Ruimte met de grote R

Test: Skoda Kodiaq 2024, Ruimte met de grote R

De tweede generatie Skoda Kodiaq bouwt verder op het succes van zijn voorganger met nog meer ruimte, nog meer praktische snufjes en nu ook een plug-inhybride motorisatie. Valt er nog iets op aan te merken?

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Manueel

€ 21.500

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Automaat

€ 27.547

Benzine, Manueel

€ 23.748

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's
€ 52.900
2021
1.500 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km
€ 52.990
2019
105.433 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km