Honda Civic Type R: geëvolueerde gewoontes

Een legende opvolgen is geen eenvoudige zaak. Vooral wanneer die legende Civic Type R heet en er dus efficiëntie en karakter verwacht wordt.

  • Piette François
  • 19 juni 2017
  • HONDA
  • 246 weergaven
3,7
VROOM-score
  • 4,5
    Prestatie
  • 4,0
    Wegligging
  • 3,5
    Comfort
  • 3,5
    Uitrusting
  • 3,5
    Veiligheid
  • 3,5
    Prijs-kwaliteit
  • 3,0
    Verbruik
  • 4,0
    Globaal
Voor- en nadelen
  • Combinatie motor/versnellingsbak
  • Toegenomen veelzijdigheid
  • Verbluffend comfort
  • Verbluffend efficiënt
  • Draaicirkel
  • Minder speels dan voordien
  • Weinig discreet
  • Weinig melodieuze klank

De huidige generatie is de vijfde Civic met het Type R-logo en volgt enkele legendarische modellen op. De eerste twee onderscheidden zich door hun atmosferische motor die 8.000 tpm aankon. Maar om tegen een turbulente meute van drukgevoede hot hatches op te boksen, moest het vorige model overschakelen op een turbo. Het maximumtoerental ligt sindsdien 1.000 tpm lager, maar de duw in de rug is indrukwekkender dankzij 110 extra paarden op de voorwielen, dus 310 in totaal.

Evoluties?

Nauwelijks twee jaar later komt Honda met een nieuwe Civic Type R. De vorige generatie was slechts kort en intens aan de macht, maar in de tussentijd verscheen er een nieuwe Civic en moest Honda zijn Type R dus herbekijken. Op zulke korte tijd konden de Japanners geen radicale wijzigingen doorvoeren, maar de evoluties zijn voldoende om de nieuweling opnieuw de titel van snelste voorwielaandrijver op de Nürburgring te geven: 7 minuten en 43,8 seconden.

7 seconden

Die recordtijd betekent een evolutie van zeven seconden. Hoe zijn de Japanners aan zulke tijdswinst geraakt? Door de details te finetunen. Alle details. Japanners leveren meestal geen half werk, dus alle onderdelen werden gereviseerd.

Beginnen bij de motor

De motor krijgt een nieuwe uitlaatlijn en een aangepast motormanagement, waardoor hij 10 pk wint. De tweeliter viercilinder VTEC turbo produceert dus 320 pk en 400 Nm. Dankzij zijn nieuwe uitlaatlijn gromt hij iets beheerster. De truc? Een derde kleine uitlaatpijp die ingeschakeld wordt afhankelijk van het toerental en de druk. Ingenieus en geweldig complex.

Blazen en duwen

De motor klinkt niet meer melodieus en gevarieerd afhankelijk van het toerental. Met de turbo blaast hij stevig bij het accelereren. Maar er is meer dan alleen klank in het leven: de motor duwt stevig van onderin de toeren tot 7.000 tpm. De 320 pk staat volledig paraat zodra je erom vraagt. De motor blaakt dus van gezondheid.

Versnellingsbak

Het vermogen gaat nog steeds naar de voorwielen via een sperdifferentieel en een manuele zesversnellingsbak. Honda verkiest manuele versnellingsbakken en vindt ze geschikter voor dit soort auto’s. Dat begrijpen we volledig: de bediening is een waar festijn. In de R+-modus geeft hij automatisch tussengas bij het terugschakelen.

Aerodynamica

Deze Civic Type R jaargang 2017 heeft niet bepaald “gesuggereerde elegantie”. Maar de indrukwekkende opzetstukken hebben allemaal hun nut. De designers hebben geprobeerd de richtlijnen van de aerodynamicaspecialisten zo goed mogelijk te gebruiken. Het esthetische oordeel over het resultaat laten we aan jou over.

Zeker is dat alles zijn nut heeft: volgens Honda is de Civic Type R de enige auto in zijn categorie zonder aerodynamische lift. Het doel: een optimale stabiliteit tegen hoge snelheid, zonder de topsnelheid te verlagen. Met 272 km/u weet de Type R zich verrassend stabiel te houden aan hoge snelheden.

Drie rijmodi

Honda biedt drie verschillende rijmodi: Comfort, Sport (standaard) en R+ (op circuit). Zo wil Honda je een auto geven die op maat is gemaakt van je humeur en de rijomstandigheden. Hier zit dan ook de grootste evolutie vergeleken met het vorige model: die wees je er steeds op dat hij een sportieve inborst had, terwijl het nieuwe model vergevingsgezinder is op kasseien en op snelwegritten. Jammer volgens sommigen, eindelijk volgens anderen.

Weggedrag

Bij Honda worden presentaties van nieuwe modellen goed uitgedacht. Zo was de Lausitzring nabij het Duitse Dresden voor ons voorzien. Een technisch circuit met lange rechte stukken, “bankings”, scherpe bochten en lange, snelle bochten. Van bij de eerste remstoot is het verschil met het vorige model duidelijk: de Japanner is onverstoorbaar stabiel en remt lange tijd stevig door. Je moet hem echt stevig provoceren om de achterkant mee te krijgen. Jammer voor de speelvogels, maar pluspunten voor efficiëntie. Hetzelfde in de bochten: hij verliest iets van de ultrasnedige voorganger en lokt met een stevige rechtervoet wat onderstuur uit.

Ons verdict na enkele rondjes op het circuit: de nieuweling is braver en gematigder in zijn reacties, maar ook makkelijker. Hij is geweldig wanneer hij geen millimeter beweegt en kan in het asfalt bijten wanneer je de bocht uitkomt. Op de rechte lijnen blijft de motor in je rug duwen en het precieze stuur plaatst de auto waar je maar wil. Qua efficiëntie is het nieuwe model de nieuwe referentie.

Prijzen

Honda biedt de nieuwe Type R aan voor € 36.200. Voor € 39.000 heb je er een met GT-pack, die enkele rode inzetstukken en wat extra uitrusting toevoegt. Ter vergelijking: de Ford Focus RS kost € 38.300, de Peugeot 308 GTi € 37.140. Honda geeft een gemiddeld verbruik op van 7,7 l/100 km, wat overeenkomt met een CO2-uitstoot van 176 g/km.

Besluit

De concurrentie is stevig. De Peugeot 308 GTi is bijvoorbeeld geweldig homogeen. Maar zijn 1.6 is niet helemaal opgewassen tegen deze Japanse hooligan. De Ford Focus RS heeft een geweldig speelse vierwielaandrijving maar niet dezelfde precisie op circuit. De Seat Leon Cupra en VW Golf R? Te braaf! De toekomstige Renault Mégane RS dan maar? Op dit moment is de Civic Type R dus de referentie in zijn segment. Maar dit bommetje evolueert mee met zijn tijd: vergeet het radicale temperament van zijn voorganger. Dit model is veel polyvalenter. Het karakter verliest misschien wat van zijn pluimen, maar de look is nog steeds even schreeuwerig.

Meer lezen over:

Over de auteur: Piette François

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
Vergeten model: Mercedes 180 “Ponton”, de ideale eerste oldtimer!

Vergeten model: Mercedes 180 “Ponton”, de ideale eerste oldtimer!

Ben je op zoek naar een betaalbare klassieker waarin je je hele familie kan meenemen, die betaalbaar is en vooral ook bijzonder betrouwbaar? Zoek niet langer, die is de auto voor jou: de Mercedes 180 “Ponton”!

Alfa Romeo Tonale: afspraak op 8 februari

Alfa Romeo Tonale: afspraak op 8 februari

Het is officieel: één van de meest langverwachte SUV’s wordt binnenkort eindelijk onthuld! Afspraak op 8 februari om de Alfa Romeo Tonale zonder camouflage te ontdekken!

“Verlichte” verjongingskuur voor de BMW 8 Reeks!

“Verlichte” verjongingskuur voor de BMW 8 Reeks!

Hoewel de afmetingen van de grille niet veranderen, wordt die wel standaard lichtgevend met deze facelift. De technologieën aan boord krijgen eveneens een update, net als enkele esthetische details.

Dit is de mooiste auto van het jaar 2022

Dit is de mooiste auto van het jaar 2022

Dat is toch wat de juryleden van het “Festival Automobile International” vinden. Heel wat andere prijzen, waaronder de mooiste concept car en de mooiste hypercar, werden ook uitgereikt tijdens deze editie 2022.

Aanbevolen tests voor jou

3,5 /5 Test: Mazda2 e-Skyactiv G 90 2022, het plezier van de eenvoud

Test: Mazda2 e-Skyactiv G 90 2022, het plezier van de eenvoud

Mazda zorgt voor gericht verbeteringen bij zijn compacte ‘2’ voor het modeljaar 2022. We maken van die update gebruik om hem nog eens aan de tand te voelen met de nieuwe e-Skyactiv G 90 micro-hybride onder de motorkap.

3,6 /5 Test: Hyundai Kona N, hot SUV!

Test: Hyundai Kona N, hot SUV!

Wie zegt dat sportieve wagens met een verbrandingsmotor hun beste tijd gehad hebben? Hyundai in elk geval niet, want de Koreaanse autobouwer breidt zijn N-familie nog uit. Dit keer met een pittige versie van zijn atypische Kona SUV.

Alpine A110 vs Toyota GR Yaris: rijplezier van de hoogste graad!

Alpine A110 vs Toyota GR Yaris: rijplezier van de hoogste graad!

Welke van de twee, de beweeglijke en lichte Française of de gekke en eigenzinnige Japanner, zal ons het meeste plezier kunnen verschaffen?

4,1 /5 Test: Audi Q5 55 TFSIe Sportback, de SUV waarop we zaten te wachten?

Test: Audi Q5 55 TFSIe Sportback, de SUV waarop we zaten te wachten?

Geconfronteerd met de meest recente X4 van BMW en de nieuwe Mercedes GLC zag Audi zich verplicht zijn Q5 te vernieuwen. Een operatie die niet beperkt blijft tot een simpele visuele facelift, samen met een nieuwe ‘coupé’ uitvoering, maar één die ook technologische en mechanische nieuwigheden met zich meebrengt!

Aanbevolen advies voor jou

Meer adviezen
Durf jij hem kopen, deze 911 Turbo S met… 333.300 km op de teller?

Durf jij hem kopen, deze 911 Turbo S met… 333.300 km op de teller?

Gekocht in Nederland, ingeschreven in Slovakije, maar eigendom van een landgenoot die er maar liefst 333.300 km mee reed sinds hij deze Porsche 911 Turbo S in 2016 in ontvangst nam. Nu wordt hij geveild door Bonhams. Durf jij hem kopen?

Dustin Hoffman verkoopt een echte cinemalegende!

Dustin Hoffman verkoopt een echte cinemalegende!

Het is waarschijnlijk één van de meest mythische films van de jaren ‘80. En ook de auto is een echte ster. Cinefielen hebben het al begrepen: het gaat hier om de Buick Roadmaster Cabrio uit 1949 die te zien was in de film Rain Man. Een auto die vandaag nog altijd eigendom is van Dustin Hoffman!

Dit zijn de meest en minst betrouwbare merken op de markt

Dit zijn de meest en minst betrouwbare merken op de markt

Test Aankoop heeft de resultaten gepubliceerd van een grote studie rond de betrouwbaarheid van de automerken die op onze markt te koop zijn. Een studie waarin de Aziatische merken duidelijk domineren...

Een ex-Schumacher C63 AMG break in jouw garage?

Een ex-Schumacher C63 AMG break in jouw garage?

Hoe het met Michael Schumacher zelf zit, is niet helemaal duidelijk. Maar fans heeft hij in elk geval nog genoeg, en die krijgen nu de kans om één van de auto’s te kopen waar Schumi mee reed.

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Automaat

€ 27.490
2021
50 km

Diesel, Automaat

€ 49.990
2022
18 km

Benzine, Manueel

€ 33.590
5 km

Diesel, Automaat

€ 36.127

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Diesel, Manueel

€ 26.290
2020
8.887 km

Benzine, Manueel

€ 24.500
2019
12.679 km

Diesel, Manueel

€ 9.499
2014
69.122 km

Benzine, Automaat

€ 26.900
2022
999 km