Testen

Hyundai Ioniq: op drie paarden wedden

De inhaalbeweging die de Koreanen de laatste jaar op de rest van de autosector hebben uitgevoerd, is fenomenaal. Eén ding ontbrak er bij Hyundai echter nog om vandaag helemaal mee te zijn: een hybride. Met de Ioniq, die zuiver elektrisch, als hybride of als plug-inhybride te krijgen is, wedt Hyundai meteen op drie paarden.
  • Bervoets Wim
  • 13 juli 2016
  • Hyundai
2,2
VROOM-score
  • 3,0
    Prestatie
  • 0
    Wegligging
  • 4,0
    Comfort
  • 4,0
    Uitrusting
  • 0
    Veiligheid
  • 3,0
    Prijs-kwaliteit
  • 0
    Verbruik
  • 4,0
    Globaal
Voor- en nadelen
  • Complete uitrusting
  • Dubbele koppeling in plaats van cvt (hybride)
  • Geslaagde aandrijflijn (ev en hybride)
  • Origineel concept
  • Rijcomfort
  • Geen basisversie
  • Ruimte achteraan
  • Verouderde parkeerrem (hybride)
  • Zichtbaarheid achteraan

Al blijft dat derde paard nog even op stal, want de plug-inhybride komt pas later op de markt. Wij konden alvast de twee andere modellen aan de tand voelen: de volledig elektrische Ioniq, en de hybrideversie die een klassieke verbrandingsmotor met een elektromotor combineert.

Concept

En daarmee komt hij natuurlijk in het vaarwater van de Toyota Prius. De hybride Hyundai Ioniq combineert ook een klassieke verbrandingsmotor met een elektromotor. In dit geval gaat het om een 1.6 GDI-benzinemotor van 105 pk en 147 Nm die volgens de Atkinson-cyclus werkt, en een 43,5 pk en 170 Nm sterke elektromotor van 32 kW. Het gecombineerde totaal? 141 pk en 265 Nm.

Maar er zijn ook enkele verschillen. De batterij van de Ioniq is een duurdere lithium-ionbatterij, die tegenover de goedkopere nikkel-metaalhydridebatterij van de Prius als voordeel heeft dat ze minder weegt en sneller oplaadt. Bovendien hielden de Koreanen sluw rekening met de veelgehoorde kritiek op de CVT-automaten van de Japanse hybrides. De hybride Ioniq doet het namelijk met een zestrapsautomaat met dubbele koppeling.

De volledig elektrische Ioniq heeft een 120 pk en 295 Nm sterke elektromotor van 88 kW. Gecombineerd met de batterij van 28 kWh levert dat een theoretisch rijbereik op van 280 kilometer. Op 23 minuten zou je volgens Hyundai de batterij tot 80 procent moeten kunnen opladen via een snellader. Met een wallbox thuis doe je er 4,5 uur over, en met een gewoon stopcontact ongeveer 12 uur.

Looks

Van buitenaf herken je meteen het ecologische karakter van de Ioniq, al kozen de designers van de Hyundai voor iets minder controversiële looks dan de Prius. Maar ook hier staat alles in het teken van de aerodynamica, zoals de luchtinlaten in de wielkasten en de spoiler op de achterruit, die het zicht naar achteren ietwat belemmert.

Of je te maken hebt met een hybride of een elektrische Ioniq, kan je eenvoudig afleiden van de grille. Die is gesloten bij de EV-versie en heeft actieve flappen op de hybride. Ook de lichtblokken achteraan krijgen een lichtjes verschillende signatuur.

Binnenin

De Ioniq oogt vanbinnen klassieker dan zijn Japanse collega. In de hybrideversie heb je de versnellingspook van de automaat met dubbele koppeling, die in de elektrische versie natuurlijk ontbreekt. De Ioniq is ook de eerste Hyundai met een digitaal instrumentenpaneel, en gebruikt ecologische materialen voor de tapijten, het plafond en de deurpanelen. Het oogt wat somber, maar is van goede kwaliteit. Het enige minpunt? De hoofdruimte voor de passagiers achteraan is door de aflopende daklijn wat beperkt.

Onderweg

De eerste Ioniq die we proberen, is de elektrische versie. Die kan dankzij zijn instant koppel moeiteloos mee met het verkeer en valt natuurlijk op door zijn uitzonderlijke werkingsstilte. De rolgeluiden, die in zulke auto’s harder opvallen, zijn keurig gedempt. Dynamisch rijden is niet zijn sterkste kant, maar daar is hij natuurlijk niet voor gemaakt. Wat hij moet doen, doet hij zonder meer prima.

Vertrekken met de hybrideversie lijkt in eerste instantie te verrassen: in tegenstelling tot wat je verwacht, speelt de verbrandingsmotor meteen mee, maar hij wordt zodra het kan meteen uitgeschakeld, en de wisselwerking tussen beide motoren verloopt vlekkeloos. De geluiddemping is degelijk, en de zestrapsautomaat doet zijn werk voortreffelijk. Alleen wanneer je het volle vermogen aanspreekt, laat hij wat steken vallen. We klokten na onze testrit af op 4,5 l/100 km, een litertje meer dan wat Hyundai opgeeft (3,4 l/100 km).

Prijs

Bij de presentatie kon Hyundai nog geen officiële prijs geven. Wel wist het merk ons te zeggen dat de basisprijs van de hybride onder die van de Toyota Prius (€ 30.310) zou liggen, waarmee de Koreanen niet verbloemen op welke concurrent ze het meest mikken.

De Belgische invoerder kiest er ook voor om geen basisversie aan te bieden, waardoor je meteen in het Premium-uitrustingsniveau zit. Daar krijg je wel al meteen onder meer een navigatiesysteem, achteruitrijcamera, automatische klimaatregeling, adaptieve snelheidsregelaar, rijstrookassistentie, en een oplaadsysteem voor je smartphone via inductie. Het Executive-niveau voegt daar onder meer nog een lederen interieur, elektrisch verstelbare bestuurderszetel, zetelverwarming en dodehoekwaarschuwing aan toe.

Besluit

Een achterstand ombuigen in een voorsprong door drie aandrijflijnen in één koetswerkvorm aan te bieden, dat kunnen alleen de Koreanen. Ze deden er ook goed aan om de zwakke punten van de concurrentie goed te analyseren. De plug-inversie wordt interessant, en het wordt ook interessant om te kijken wat de Kia Niro te bieden heeft, die dezelfde technische basis in een andere koetswerkvorm giet. Maar nu alleen die prijs nog…

Meer lezen over:

Over de auteur: Bervoets Wim Wim Bervoets is redacteur bij Vroom sinds 2016. Hij interesseert zich voor alles van stadsauto’s tot sportwagens, en kijkt met een open blik naar de mobiliteit en brandstoffen van de toekomst.
Toch droomt hij nog altijd van een Lotus Elise...

Aanbevolen tests voor jou

Meer tests
3,5 /5 Test: Mercedes B-Klasse, ondergewaardeerde alleskunner

Test: Mercedes B-Klasse, ondergewaardeerde alleskunner

Er wordt minder over gesproken, maar ook de Mercedes B-Klasse kreeg onlangs een facelift. En het is misschien wel het fijnste model van de compacte Mercedes-familie... Zolang die nog bestaat.

3,9 /5 Test: Audi SQ8 Sportback e-tron, kroon in gevaar?

Test: Audi SQ8 Sportback e-tron, kroon in gevaar?

De Audi SQ8 Sportback e-tron is officieel het summum van de elektrische SUV’s van Audi. Maar kan hij de dreiging van de modernere SQ6 e-tron weerstaan?

3,7 /5 Test: Skoda Kodiaq 2024, Ruimte met de grote R

Test: Skoda Kodiaq 2024, Ruimte met de grote R

De tweede generatie Skoda Kodiaq bouwt verder op het succes van zijn voorganger met nog meer ruimte, nog meer praktische snufjes en nu ook een plug-inhybride motorisatie. Valt er nog iets op aan te merken?

3,3 /5 Test: Volkswagen Polo, nog steeds geen mini-Golf...

Test: Volkswagen Polo, nog steeds geen mini-Golf...

Heeft de 6e generatie Volkswagen Polo het na de facelift in zich om uit de schaduw van zijn grote broer te komen, de legendarische Golf?

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Automaat

€ 27.547

Benzine, Manueel

€ 21.500

Benzine, Manueel

€ 23.748

Diesel, Manueel

€ 32.584

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's
€ 52.990
2019
105.433 km
€ 52.900
2021
1.500 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km