Testen

Hyundai Kona: meer dan een atypisch gezicht

Eén ding is zeker: de Koreaanse designers zijn zich doorheen de jaren vrijer gaan voelen. Met deze looks rij je niet onopgemerkt voorbij. Maar de Kona heeft nog heel wat meer kwaliteiten…

  • Piette François
  • 05 december 2017
  • Hyundai
3,5
VROOM-score
  • 4,0
    Prestatie
  • 4,0
    Wegligging
  • 2,5
    Comfort
  • 4,0
    Uitrusting
  • 3,5
    Veiligheid
  • 3,5
    Prijs-kwaliteit
  • 3,0
    Verbruik
  • 3,5
    Globaal
Voor- en nadelen
  • Gesofistikeerde uitrusting
  • Goed presterende motoren
  • Levendig en veilig weggedrag
  • Vierwielaandrijving beschikbaar
  • Beperkt motoraanbod (lancering)
  • Geluiddemping mechaniek
  • Middelmatige ruimte achterin en in koffer
  • Vrij hard comfort

De Kona komt uit in een segment dat in volle expansie is: het B-segment van de SUV’s. Tussen de Renault Captur, Peugeot 2008, Seat Arona, Citroën C3 Aircross, Kia Stonic en Opel Crossland X wil deze Kona zijn plaats opeisen.

In een oogopslag

De Kia Stonic en Hyundai Kona kwamen zowat gelijktijdig op de markt, maar ze delen niet hetzelfde onderstel. De Kona heeft namelijk recht op een groter platform. In tegenstelling tot zijn Kia-neef heeft hij plaats voor vierwielaandrijving, waardoor hij een echte compacte SUV is. De Hyundai is 4,17 meter lang, en heeft een opmerkelijke stijl met opvallende koetswerkextensies, gespleten lichtblokken en de allures van een kleine lefgozer. Hij verdeelt de meningen, maar onderscheidt zich wel van de grijze massa.

Schreeuwerig

In het interieur ziet alles er wat normaler uit. Op de standaard gekleurde inzetstukken na. Zo noteerden we op ons eerste testmodel fluogele veiligheidsgordels, ventilatiemonden, stiksels en accenten op het stuur. De afwerking en assemblage zijn vrij van kritiek, en de ergonomie is correct. Zoals we steeds vaker zien werkt het infotainmentsysteem met een touchscreen (7 duim) dat bovenop het dashboard staat. Met Apple CarPlay en Android Auto is het bijzonder volledig.

Praktisch?

Ondanks de relatief compacte afmetingen biedt de Kona heel wat plaats aan zijn passagiers: de interieurruimte vooraan en achteraan is voldoende, al hadden we achteraan graag iets meer plaats gezien. De koffer is 361 liter groot, en 1.143 liter met de in twee delen (40/60) neerklapbare achterbank. De kleppers in dit segment doen beter.

Motoren: binnenkort twee elektrische versies

Bij de lancering biedt Hyundai maar twee motoren aan: een 1.0 T-GDi van 120 pk (driecilinder turbobenzine) en een 1.6 T-GDi van 177 pk (viercilinder turbobenzine). Het gamma is dus bijzonder beperkt, temeer omdat de eerste alleen als voorwielaandrijver met manuele zesversnellingsbak beschikbaar is, en de tweede met vierwielaandrijving en zeventrapsautomaat met dubbele koppeling. Volgend jaar volgen er nog twee diesels (1.6 van 115 en 133 pk) en twee elektrische versies.

Onderweg

Op de baan wordt het al snel duidelijk: Hyundai heeft geleerd hoe het een chassis moet ontwerpen. De Kona rijdt plezierig en levendig, en kan vlot mee met het verkeer. De driecilinder is bruisend en pittig, de 1.6 T-GDi ronduit sportief, met acceleraties en hernemingen die sommige Duitse premiumberlines kan doen schrikken. Helaas is hij ook luidruchtig, en klinkt hij niet zo sexy als zijn prestaties doen vermoeden. Hetzelfde geldt voor de schokdemping: de Kona kleeft aan het asfalt, maar de passagiers krijgen iets meer schokken te verwerken dan gebruikelijk. Al is het niets… wereldschokkends.

Uitrusting

De Kona krijgt een hightech uitrusting: van geventileerde zetels via een automatische noodremfunctie met voetgangerherkenning tot een vermoeidheidswaarschuwing, een waarschuwing voor kruisend verkeer achter de auto en een verwarmd stuur. Er ontbreekt dus weinig. Er is zelfs een head-updisplay in kleur! Alleen een adaptieve snelheidsregelaar vinden we niet terug.

Prijzen

Hyundai zet zijn Kona in de markt vanaf € 17.899. Dat lijkt op het eerste gezicht veel, maar de versie met 120 pk is al rijkelijk uitgerust (manuele klimaatregeling, verwarmde spiegels, getinte ruiten, automatische koplampen,…). Er zijn vier uitrustingsversies (Air, Twist, Launch en Luxury Launch), maar de 1.6 T-GDi is alleen beschikbaar in het hoogste uitrustingsniveau, met een prijskaartje van bijna… € 30.000. Zoals gewoonlijk bij Aziatische merken is de optielijst relatief beperkt.

Besluit

Ja, we zijn overtuigd. Omdat Hyundai een drukbezette markt betreedt met een product met een eigen esthetische persoonlijkheid. Omdat de Koreanen breken met het verleden en hoger mikken, met krachtigere motoren, een volledige uitrusting en vierwielaandrijving. Sommige plooien moeten nog worden gladgestreken, maar het succes van de Kona lijkt verzekerd.

Meer lezen over:

Over de auteur: Piette François

Aanbevolen tests voor jou

Meer tests
3,7 /5 Test: Skoda Kodiaq 2024, Ruimte met de grote R

Test: Skoda Kodiaq 2024, Ruimte met de grote R

De tweede generatie Skoda Kodiaq bouwt verder op het succes van zijn voorganger met nog meer ruimte, nog meer praktische snufjes en nu ook een plug-inhybride motorisatie. Valt er nog iets op aan te merken?

3,5 /5 Test: Mercedes B-Klasse, ondergewaardeerde alleskunner

Test: Mercedes B-Klasse, ondergewaardeerde alleskunner

Er wordt minder over gesproken, maar ook de Mercedes B-Klasse kreeg onlangs een facelift. En het is misschien wel het fijnste model van de compacte Mercedes-familie... Zolang die nog bestaat.

3,9 /5 Test: Audi SQ8 Sportback e-tron, kroon in gevaar?

Test: Audi SQ8 Sportback e-tron, kroon in gevaar?

De Audi SQ8 Sportback e-tron is officieel het summum van de elektrische SUV’s van Audi. Maar kan hij de dreiging van de modernere SQ6 e-tron weerstaan?

3,3 /5 Test: Volkswagen Polo, nog steeds geen mini-Golf...

Test: Volkswagen Polo, nog steeds geen mini-Golf...

Heeft de 6e generatie Volkswagen Polo het na de facelift in zich om uit de schaduw van zijn grote broer te komen, de legendarische Golf?

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Manueel

€ 21.500

Benzine, Manueel

€ 23.748

Benzine, Automaat

€ 27.547

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km
€ 52.990
2019
105.433 km
€ 52.900
2021
1.500 km