Testen

Jaguar E-Pace: volwaardige kat!

Een compacte SUV met voorwielaandrijving, maar toch voorzien van het logo met de kat? De Britten wagen zich aan een concurrent voor de Audi Q3, BMW X1 en Mercedes GLA. Die blijkt over heel wat talent te beschikken…

  • Piette François
  • 25 januari 2018
  • Jaguar
3,6
VROOM-score
  • 3,5
    Prestatie
  • 4,5
    Wegligging
  • 3,5
    Comfort
  • 3,5
    Uitrusting
  • 3,5
    Veiligheid
  • 3,0
    Prijs-kwaliteit
  • 3,5
    Verbruik
  • 3,5
    Globaal
Voor- en nadelen
  • Allures
  • Dynamisch en leuk weggedrag
  • Soepele D240
  • Uitrustingsniveau
  • prijs met opties
  • Beperkte moduleerbaarheid
  • Harde zetels
  • Prijs met opties
  • Stuur voelt kunstmatig aan (benzine)
  • Totale prijs

De eerste SUV van Jaguar, de F-Pace, is nu bijna twee jaar op de markt. Bij dat model ging het sowieso niet blijven: de Britten dachten toen al aan een kleinere versie. Die wordt uiteraard E-Pace gedoopt, is bijna 4,4 meter lang en ziet er dynamisch uit. Dat Jaguar voor sportiviteit kiest, is natuurlijk niet onlogisch.

Een beetje F-Type

We moeten bekennen dat we na de eerste foto’s niet overliepen van enthousiasme. Nog een SUV voor een overbevolkt segment. Maar Jaguar doet heel wat meer: de E-Pace heeft een eigen persoonlijkheid, met gespierde schouders en een achterkant die duidelijk naar de F-Type verwijst.

Bescheiden interieur?

Binnenin wordt ons enthousiasme dan toch wat getemperd. De tijd van hout en crèmekleurige interieurs is bij Jaguar al even voorbij. De sfeer is somber en streng, en doet aan de Duitse producten denken. Toch kan je de boel wat opvrolijken met een tweekleurig dashboard en contrasterende stiksels. Qua ruimte verbreekt de E-Pace geen records, met een correct plaatsaanbod voor de passagiers vooraan (en pluspunten voor de rijpositie) maar met een iets te beperkte ruimte achteraan voor grotere passagiers. Vooral wanneer je voor het (vaste) panoramische dak kiest.

Praktisch?

Het interieur laat dus geen onuitwisbare indruk na, maar praktisch is de E-Pace dan weer wel. De deurvakken zijn goed ontworpen en voldoende diep, de koffer is 577 liter groot (met de achterbank rechtop) en ook in de andere opbergvakken is heel wat plaats. Alleen jammer dat de moduleerbaarheid beperkt is (geen verstelbare rugleuning achteraan, geen vlakke laadvloer). Het maximale laadvolume bedraagt 1.234 liter.

Techno

Het instapmodel van Jaguar mikt bij voorkeur op een jonger publiek. De E-Pace zit dus tjokvol technologie: een wifi-hotspot voor acht toestellen, een groot infotainment-touchscreen met alle diensten en accessoires (dat bovendien goed ontworpen is en intuïtief werkt), smartphone-integratie via “InControl Apps” en een instrumentenpaneel dat kan worden omgeruild voor een 12,3 duim groot digitaal display. Dan zijn er nog vijf USB-poorten in de auto en een head-updisplay…

Motoren

Op het programma staan er drie diesels en twee benzines, allemaal twee liter grote viercilinders Ingenium. Diesels zijn er met 150, 180 en 240 pk, benzines met 250 en 300 pk. Alleen de twee kleine diesels zijn beschikbaar met een manuele versnellingsbak, de andere gebruiken een ZF-negentrapsautomaat. Alleen de kleinste motor is beschikbaar met voorwielaandrijving, de andere uitsluitend met intelligente vierwielaandrijving, die het koppel stuurt naar de as met de meeste grip.

Wij reden met de 240 pk sterke diesel en de 300 pk sterke benzine. De eerste overtuigde nog het meest: 500 Nm (100 Nm meer dan de benzine) zorgen voor stevige hernemingen onderin de toeren. Hij leek ons bizar genoeg ook beter gedempt dan de benzine, hoewel hij ruwer klinkt.

Achter het stuur

Jaguar heeft al meer dan een halve eeuw de reputatie van sportieve auto’s te bouwen. Zet het dat op de helling met een voorwielaangedreven SUV? Nee hoor, integendeel. Dit is een van de leukst rijdende SUV’s. De intelliigente vierwielaandrijving schotelt de chauffeur van de E-Pace een snedige vooras voor, een perfect afgestelde demping en een stijf koetswerk. Zelfs na tientallen kilometers aan wegen uit de Tour de Corse hield de Jaguar bocht na bocht vol. Alleen de remmen laten het na een tijdje discreet afweten na zulke marteling…

Minpunten?

De auto blijft comfortabel, maar de lederen zetels zijn voor sommige passagiers wellicht iets te stevig. De vooras boet in de benzineversie ook wat aan precisie in, de automaat is wat te traag en verslikt zich wel eens in de negen verzetten bij een actieve rijstijl. Dan zijn er nog enkele gadgets die de Duitsers wel hebben maar bij deze Brit ontbreken, zoals fileassistentie.

Prijzen

Jaguar biedt vier afwerkingsniveaus aan (E-Pace, S, SE en HSE), een R-Dynamic-pack voor een sportievere look en een beperkte luxueuze First Edition tijdens het eerste productiejaar. De prijzen beginnen bij € 36.050 (voor de E-Pace, D150, manuele bak, voorwielaandrijving) en lopen tot € 65.150 (R-Dynamic, HSE, P300, automaat, 4x4). Reken op meer dan € 50.000 voor een correct uitgerust model met basisdiesel maar met vierwielaandrijving en automaat. Jaguar geeft een CO2-uitstoot op van 124 g/km voor de instapversie.

Besluit

Heeft deze Brit argumenten genoeg om de Teutoonse armada aan te kunnen? Zeker: de E-Pace is niet alleen leuk om naar te kijken, maar ook praktisch en geweldig om te rijden. Een outsider op de premiummarkt dus, net als de Volvo XC40, maar dan sportiever. Er zijn nog enkele plooien glad te strijken, maar er is vooral zijn DNA: SUV of niet, het blijft een Jaguar.

Meer lezen over:

Over de auteur: Piette François

Aanbevolen tests voor jou

Meer tests
4,0 /5 Test: Porsche Macan, even geslaagd als EV?

Test: Porsche Macan, even geslaagd als EV?

De Macan wordt volledig elektrisch in zijn nieuwe generatie. Laten we zien of deze sportieve SUV met batterijen en zonder uitlaten ons even enthousiast maakt achter het stuur.

3,3 /5 Test: Volkswagen Polo, nog steeds geen mini-Golf...

Test: Volkswagen Polo, nog steeds geen mini-Golf...

Heeft de 6e generatie Volkswagen Polo het na de facelift in zich om uit de schaduw van zijn grote broer te komen, de legendarische Golf?

3,7 /5 Test: Skoda Kodiaq 2024, Ruimte met de grote R

Test: Skoda Kodiaq 2024, Ruimte met de grote R

De tweede generatie Skoda Kodiaq bouwt verder op het succes van zijn voorganger met nog meer ruimte, nog meer praktische snufjes en nu ook een plug-inhybride motorisatie. Valt er nog iets op aan te merken?

3,5 /5 Test: Audi A3, naar een hoger niveau met de facelift

Test: Audi A3, naar een hoger niveau met de facelift

Na de Sportback en de sedan krijgt de Audi A3 een nieuwe Allstreet-versie met zijn facelift voor 2024. Maar is dit het enige interessante nieuws in het gamma van de compacte Duitser?

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Manueel

€ 23.748

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Manueel

€ 21.500

Benzine, Automaat

€ 27.547

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's
€ 52.900
2021
1.500 km
€ 52.990
2019
105.433 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km