Testen

Kia Optima Sportswagon GT: de volgende stap

Hoe breng je ambitieuze plannen in de praktijk? Door het gewoon te doen! En Kia doet het ook: de breakversie van de Optima, de Sportswagon, is het nieuwste model dat de groeiplannen van de Koreanen kracht moet bijzetten. Wij voelden de GT-benzinetopper aan de tand.
  • Bervoets Wim
  • 31 augustus 2016
  • KIA
2,5
VROOM-score
  • 3,0
    Prestatie
  • 0
    Wegligging
  • 4,0
    Comfort
  • 5,0
    Uitrusting
  • 0
    Veiligheid
  • 4,0
    Prijs-kwaliteit
  • 0
    Verbruik
  • 4,0
    Globaal
Voor- en nadelen
  • 2.0 t-gdi heeft punch
  • Afwerkingskwaliteit
  • Complete uitrusting
  • Plaats aan boord
  • Verbruik
  • Active sound system te kunstmatig
  • Motoraanbod te beperkt?
  • Optiebeleid
  • Weinig dynamisch chassis

En ambitieus zijn de Koreanen wel: tegen 2018 wil Kia in Europa 500.000 auto’s verkopen. Ook moeten er dan zes modelupdates zijn en acht volledig nieuwe modellen. In het segment van de middelgrote SUV’s doet de Sportage het al buitengewoon goed, en in het D-segment (dat van de Ford Mondeo, Renault Talisman, VW Passat en Skoda Superb) rekenen de Koreanen op de Optima. Die is er nu ook als break.

Uit de kluiten gewassen

En dat is een flink exemplaar geworden: 4,85 meter lang, 1,86 meter breed en 1,47 meter hoog. Even lang en breed als de berline, met een design dat gebaseerd is op het Sportspace-conceptmodel uit 2015. Jammer dat het uiteindelijke design wat is afgezwakt vergeleken met de conceptcar, maar de Sportswagon is meteen herkenbaar als een Kia en laat een frisse wind waaien door de breaks in het D-segment.

Ruimte? Genoeg!

De omvangrijke afmetingen hebben een gunstig effect op het interieur: de passagiers vooraan zitten prinsheerlijk, en ook achteraan is er ruimte zat: de Optima kan moeiteloos concurreren met de Skoda Superb qua beenruimte achteraan. Het dashboard oogt wat klassiek, maar maakt een kwalitatieve indruk en kan afhankelijk van het uitrustingsniveau luxueus worden aangekleed.

Kofferruimte? Ook genoeg!

Op reis met de Optima Sportswagon? Dat gaat zeker! De koffer is gemiddeld kleiner dan die van de concurrentie, maar slikt 552 liter aan bagage, en dat cijfer wordt 1.686 liter wanneer je de achterbank neerklapt. Ook de moduleerbaarheid van de bagageruimte is op peil: de achterbank is in ongelijke delen neerklapbaar (40:20:40), er is een dubbele kofferbodem en er zijn zelfs bagagerails voorzien om te vermijden dat kleinere items door de koffer zouden schuiven.

Connectiviteit

De Koreanen zijn mee met hun tijd: je smartphone kan op de middenconsole draadloos worden opgeladen. Bovendien is het infotainmentsysteem combineerbaar met Apple Car Play en Android Auto, en je krijgt zeven jaar lang gratis “connected services” van Kia wanneer je het navigatiesysteem aanstipt. Dat omvat onder meer verkeersupdates, flitswaarschuwingen en weersvoorspellingen. Een upgrade voor de stereo behoort eveneens tot de mogelijkheden!

Onder de kap

Qua motoren hebben de Koreanen onze Belgische markt goed bestudeerd: het fleetaandeel is nog steeds erg groot, dus ze zetten de 1.7 CRDi in aan dieselzijde (141 pk of 136 pk in ons land). Maar het aandeel van benzine neemt toe én de fiscale voordelen van hybrides zijn hen ook niet ontgaan. Resultaat: een plug-inhybride (205 pk) en een benzinetopper die wij aan de tand voelden: de GT, met T-GDi-viercilinder, die goed is voor 245 pk en een koppel van 353 Nm. Cijfers? 0-100 km/u in 7,6 seconden en een topsnelheid van 232 km/u.

Onderweg

De turbobenzine ontpopt zich als een geslaagd blok: de viercilinder heeft voldoende punch en blijft steeds discreet en gedempt. Een versnellingsbak met dubbele koppeling is er niet (de DCT7 van Kia is niet voorzien op zoveel koppel), maar de zestrapsautomaat doet zijn werk voortreffelijk. Het enige jammere is de kunstmatige “sound engineering” van het Active Sound System: zet je de rijmodus in “Sport”, dan klinkt de Optima als een kruising tussen een Subaru-boxer en een dikke V8. Een beetje overdreven…

Stabiliteit

De ophanging van de GT werd door de Koreaanse ingenieurs onder handen genomen: de GT ligt iets lager dan de gewone Optima’s, maar de standaard adaptieve demping geeft hem nooit een hard randje. Comfort staat nog steeds op de voorgrond. Dat het chassis wat aankan, bewijst de stabiliteit aan hoge snelheden (die we op de Duitse autosnelwegen konden uitproberen). Maar echt dynamisch is het niet. De Optima GT beschikt over een geruststellend weggedrag, maar kiest op de limiet nogal snel voor veilig onderstuur. Meer een GT dan een sportwagen dus!

Uitrusting

De GT is bijzonder volledig uitgerust: een snelheidsregelaar, achteruitrijcamera, automatische klimaatregeling, navigatiesysteem, elektrische kofferklep, lederen interieur, elektrische, verwarmde en geventileerde zetels en een adaptieve demping zijn onder meer allemaal standaard. Ook qua veiligheidssnufjes staat de Optima GT zijn mannetje: rijstrookassistentie, verkeersbordherkenning, parkeerhulp, een 360-gradencamera, noodremhulp, waarschuwing voor kruisend verkeer: je vindt het allemaal terug.

Prijs

De Kia Optima Sportswagon GT staat in de catalogus voor € 42.290. Gezien zijn hypervolledige uitrusting is dat een competitieve prijs. De Sportswagon zelf begint vanaf € 28.890. Daarmee heb je de 1.7 CRDi in “Lounge”-uitvoering. Naar aloude Aziatische traditie is de optielijst beperkt. Individuele opties aankruisen kan dus nauwelijks: voor meer uitrusting moet je meteen een uitrustingsniveau hoger.

Aan de pomp kwam de Sportswagon GT tijdens de presentatie verrassend uit de hoek: Kia geeft een gemiddeld verbruik van 8,2 l/100 km op, maar onze boordcomputer registreerde 7,7 l/100 km. En dat was nadat we enkele pogingen hadden gedaan om op de Duitse snelwegen de topsnelheid te bereiken…

Besluit

Kia was er tijdens de presentatie van de Optima Sportswagon trots op dat het als enige merk acht jaar lang een groei in de verkoopcijfers kon optekenen. Deze break zal ongetwijfeld zijn steentje bijdragen om dat succes ook de komende jaren te kunnen verzilveren. De GT is op dat vlak alvast een geslaagde gammatopper: kwalitatief, comfortabel en rijkelijk uitgerust. Ideaal om kilometers te vreten.

Meer lezen over:

Over de auteur: Bervoets Wim Wim Bervoets is redacteur bij Vroom sinds 2016. Hij interesseert zich voor alles van stadsauto’s tot sportwagens, en kijkt met een open blik naar de mobiliteit en brandstoffen van de toekomst.
Toch droomt hij nog altijd van een Lotus Elise...

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
Een Renault 4L als “openluchtkamer”

Een Renault 4L als “openluchtkamer”

Voor de 60ste verjaardag van het model gaf de Franse designer Matthieu Lehanneur een nieuwe invulling aan het icoon, met een mix van auto en architectuur. En dat in een 100 % elektrische concept car.

De MG5 Electric break in 7 cijfers

De MG5 Electric break in 7 cijfers

MG breidt zijn aanbod op de markt van de elektomobiliteit uit met de lancering van de eerste elektrische break. Hij moest betaalbaar blijven, dus start hij zijn carrière met een prijs onder de 30.000 euro.

Tesla-Superchargernet wordt drie keer zo groot op twee jaar tijd

Tesla-Superchargernet wordt drie keer zo groot op twee jaar tijd

De tarieven voor het opladen zullen ook wijzigen om piekmomenten te vermijden.

Chevrolet brengt monstermotor op de markt

Chevrolet brengt monstermotor op de markt

De ZZ632/1000 heeft een cilinderinhoud van 10,3 liter en ontwikkelt meer dan 1.000 pk… zonder turbo of compressor.

Aanbevolen tests voor jou

3,3 /5 Test: Kia EV6, nieuw genre

Test: Kia EV6, nieuw genre

De EV6 belichaamt de nieuwe generatie elektrische auto’s bij Kia. Met zijn look doet hij de Niro met batterij in één klap verouderen. Eens kijken of hij even spectaculair blijkt als zijn design suggereert.

3,6 /5 Test: Cupra Born, gepeperde ID

Test: Cupra Born, gepeperde ID

Cupra is het sportieve merk van Seat. De nieuwe Born profileert zich als een VW ID.3 met een Spaans sausje en een sterker dynamisch karakter. Dat moeten we eens nagaan…

3,7 /5 Test: Lexus NX, comfort aan de stekker

Test: Lexus NX, comfort aan de stekker

Lexus introduceert de tweede generatie van zijn NX. Zonder een revolutie te ontketenen evolueert hij op nagenoeg elk vlak, en geen klein beetje. Hij biedt zelfs een plug-inhybride versie aan, een grote première voor de Japanse autobouwer.

3,5 /5 Test: MG Marvel R, de strijd gaat voort

Test: MG Marvel R, de strijd gaat voort

De Chinees geworden Britse autobouwer MG lanceert zijn tweede elektrische model na de SUV ZS. Deze keer gaat het om een grotere SUV met futuristische lijnen: de Marvel R. Kan die de Europese markt veroveren?

Aanbevolen advies voor jou

Meer adviezen
Waarom is deze Subaru dubbel zoveel waard als 2 nieuwe Ferrari’s?

Waarom is deze Subaru dubbel zoveel waard als 2 nieuwe Ferrari’s?

1993, de Rally van de 1000 meren. Onder de gefascineerde blikken van de locals danst een blauwe en gele Subaru van bocht naar bocht, over bulten springend onder het geroffel van zijn machtige flat-four. Een legende ontstaat. De Subaru Impreza wordt op dat moment een mythe en vervangt de krachtige maar verouderde Legacy. De Impreza Prodrive waar we hier naar kijken is een stukje geschiedenis.

5 dingen die je moet weten voor je koopt: Smart Roadster, speelse cabrio voor minder dan 5.000 euro

5 dingen die je moet weten voor je koopt: Smart Roadster, speelse cabrio voor minder dan 5.000 euro

Na de opmerkelijke Fortwo stortte Smart zich aan de vooravond van de jaren 2000 op een verrassende niche van de markt: roadsters. Om meteen raak te schieten lanceerde het merk niet één maar twee modellen tegelijk. De roadster en coupé kennen vandaag een grote groep fanatieke volgelingen. Wat mag je ervan verwachten? En welk budget moet je voorzien?

Zoveel kost de nieuwe Opel Astra (plug-inhybride)

Zoveel kost de nieuwe Opel Astra (plug-inhybride)

Opel heeft de bestelboekjes geopend voor zijn nieuwe Astra, zowel met verbrandingsmotoren als in zijn plug-inhybride varianten. Wat kost hij?

5 dingen die je moet weten voor je koopt: Daihatsu Copen, de grappigste onder de roadsters?

5 dingen die je moet weten voor je koopt: Daihatsu Copen, de grappigste onder de roadsters?

Wil je een betrouwbare Japanse roadster, maar wil je je onderscheiden van de vele Mazda MX-5's? Dan is de Daihatsu Copen een mooi alternatief! Dit zijn 5 dingen die je moet weten voor je voor zijn charmes valt!

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Diesel, Manueel

€ 28.839

Diesel, Manueel

€ 28.839

Diesel, Manueel

€ 28.839

Benzine, Automaat

€ 26.140

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Benzine, Manueel

€ 11.990
2019
28.000 km

Hybride - Benzine, Automaat

€ 27.900
2021
13.129 km

Benzine, Manueel

€ 17.900
2018
17.000 km

Benzine, Manueel

€ 15.950
2015
92.204 km