Testen

Lexus GS 300h: ten aanval tegen de diesel

Met de ruime GS wil Lexus de Duitse tenoren van het segment (lees: Audi, BMW en Mercedes) uitdagen. Meer dan wat prikjes gaf de Japanner voorlopig niet, want de mooie berline was alleen beschikbaar met een veel te grote motor (V6 hybride) voor onze markt. De oplossing kwam in de vorm van de kleine IS, die een kleinere motor op een presenteerblaadje aanbood.

  • Piette François
  • 03 december 2013
  • Lexus
Voor- en nadelen
  • Afwerking
  • Co2-uitstoot
  • Comfort
  • Evenwichtig onderstel
  • Fiscaal interessant
  • Geluiddemping
  • Onderhoudskosten
  • Redelijk verbruik
  • Biv (wallonië en brussel)
  • Niet erg natuurlijke bediening
  • Prijs afwerking f-sport
  • Vaste achterbank
  • Zeer geleidelijke acceleraties

Geschikte motor

De GS 450h staat nog altijd in de catalogus, maar met deze 300h verdubbelt Lexus zijn aanbod in België. Deze keer worden niet de BMW 535d en Audi A6 3.0 TDI biturbo geviseerd, maar de meer bescheiden 520d, A6 2.0 TDI en Mercedes E200-220 CDI. Goed nieuws, want het zijn die versies die het meest verkopen.

Dieselmarkt

De cijfers zijn zeer uitgesproken: 81 procent van de gezinswagens uit het E-segment zijn bedrijfswagens en bijna allemaal (92 procent) rijden ze op diesel. Deze massale ‘verdieseling’ doet de commerciële kansen van de Lexus benzinehybride geen goed, zeker omdat maar 43 procent een berline is. De GS is alleen beschikbaar als berline en wordt zo veroordeeld tot een figurantenrol: Lexus hoopt 150 exemplaren te verkopen in 2014.

Stevige troeven

Voor een basisprijs van 44.500 euro heeft de GS 300h nochtans zeer stevige argumenten: een gecombineerd vermogen van 223 pk, een CO2-uitstoot van 109 g/km (4,7 l/100 km) en beperkte onderhoudskosten zonder versnellingsbak of koppeling en met remschijven die levenslang meegaan omdat de elektromotor een groot deel van de vertraging op zich neemt.

Alles onder controle

Binnenin is het een plezier om opnieuw kennis te maken met het Lexus-universum: een hoogwaardige afwerking, een verzorgde sfeer en goede smaak, perfecte beheersing van geluid en trillingen, … Bij Lexus bouwt men met zorg, raffinement en duurzaamheid. En als de machinekamer begint te werken, blijft het plezier duren.

Stilte, we rijden

Bij lage snelheden wordt de voorkeur gegeven aan de elektromotor, die zorgt voor een bijzondere stilte in het interieur. Een sterkere duw op het gaspedaal maakt de 2.5 viercilinder wakker. Het geluid van die laatste heeft niet de elegantie van de V6 uit de 450h, maar het doffe gebrul van de vier ‘potten’ blijft goed geïsoleerd.

Het refrein wordt herhaald wat de prestaties betreft: de zachte werking van deze Lexus zet niet aan tot gekke dingen maar als het moet, maakt de vlotte en geleidelijke acceleratie leuke chicanes mogelijk.

Pas je aan

Natuurlijk is het door de agressieve allures van dit beest en de optionele F-Sport-afwerking verleidelijk om hem de sporen te geven. Terwijl het onderstel een correct evenwicht biedt, blijft de bediening nogal vaag. Het rempedaal is te brutaal, de besturing voelt weinig natuurlijk aan en de acceleratie is heel geleidelijk en reageert niet snel genoeg.  

Je moet begrijpen dat deze auto zich het best laat waarderen, en zelfs proeven, bij een relatief hoog maar vooral soepel ritme, waarbij je bruuske manoeuvres het best vermijdt. Zonder inspanning valt het verbruik terug tot minder dan 7 l/100 km.

Fiscaliteit

Voor bedrijven biedt Lexus de Business-afwerking met een nettoprijs van 44.750 euro. De Lexus is ook zeer concurrentieel is qua fiscaliteit. Het VVA, de aftrekbaarheid en de BIV (in Vlaanderen) zijn onklopbaar. Inwoners van Brussel en Wallonië worden dan weer bestraft met een BIV van 2.478 euro.

Conclusie

In een markt die zweert bij diesel heeft deze hybride Lexus logischerwijze niet veel kansen. Dat is des te jammer omdat hij over stevige troeven beschikt en zich heel ontspannen laat rijden, wat goed past bij de huidige verkeersomstandigheden. Bedrijven doen er goed aan deze auto te overwegen voor hun kaderleden, want met deze motor kan de GS eindelijk ook de Europese markt verleiden.

Meer lezen over:

Over de auteur: Piette François
Foto's ©: Manufacturer.

Aanbevolen tests voor jou

Meer tests
3,5 /5 Test: Audi A3, naar een hoger niveau met de facelift

Test: Audi A3, naar een hoger niveau met de facelift

Na de Sportback en de sedan krijgt de Audi A3 een nieuwe Allstreet-versie met zijn facelift voor 2024. Maar is dit het enige interessante nieuws in het gamma van de compacte Duitser?

3,3 /5 Test: Volkswagen Polo, nog steeds geen mini-Golf...

Test: Volkswagen Polo, nog steeds geen mini-Golf...

Heeft de 6e generatie Volkswagen Polo het na de facelift in zich om uit de schaduw van zijn grote broer te komen, de legendarische Golf?

3,7 /5 Test: Skoda Kodiaq 2024, Ruimte met de grote R

Test: Skoda Kodiaq 2024, Ruimte met de grote R

De tweede generatie Skoda Kodiaq bouwt verder op het succes van zijn voorganger met nog meer ruimte, nog meer praktische snufjes en nu ook een plug-inhybride motorisatie. Valt er nog iets op aan te merken?

4,0 /5 Test: Porsche Macan, even geslaagd als EV?

Test: Porsche Macan, even geslaagd als EV?

De Macan wordt volledig elektrisch in zijn nieuwe generatie. Laten we zien of deze sportieve SUV met batterijen en zonder uitlaten ons even enthousiast maakt achter het stuur.

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Automaat

€ 27.547

Benzine, Manueel

€ 21.500

Benzine, Manueel

€ 23.748

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km
€ 52.900
2021
1.500 km
€ 52.990
2019
105.433 km