Testen

Mazda 3 (2017): aangescherpt!

Je gaat waarschijnlijk twee keer moeten kijken, maar de Mazda 3 kreeg onlangs een facelift. Die introduceert niet alleen een lichtjes gewijzigde stijl, maar ook technologie die een dynamischer rijgedrag moet opleveren.
  • Bervoets Wim
  • 02 december 2016
  • Mazda
2,2
VROOM-score
  • 4,0
    Prestatie
  • 0
    Wegligging
  • 3,0
    Comfort
  • 3,0
    Uitrusting
  • 0
    Veiligheid
  • 4,0
    Prijs-kwaliteit
  • 0
    Verbruik
  • 4,0
    Globaal
Voor- en nadelen
  • Dynamisch onderstel
  • Krachtige 2.2 skyactiv-d
  • Verhouding comfort/rijdynamiek
  • Verzorgde afwerking
  • 2.0 skyactiv-g mist wat pit
  • Optiebeleid
  • Rijpositie verbeterbaar
  • Soms trage reacties automaat

De huidige Mazda 3 is al sinds 2014 op de markt. Maar op twee jaar tijd kan er veel gebeuren: twee van zijn gedoodverfde concurrenten, de Opel Astra en Renault Mégane, kregen een volledig nieuw model, en de verkoopstopper in het segment, de Volkswagen Golf, kreeg recent ook een nieuwe facelift. De Japanse outsider kan dus niet achterblijven.

Wat is er allemaal veranderd?

Je moet al een echte kenner zijn om de verschillen te spotten, want uiterlijk springen ze niet meteen in het oog. De grille werd lichtjes hertekend, net als de koplampen, die voortaan als optie ook met led-verlichting te krijgen zijn. De achteruitkijkspiegels krijgen ook een lichtjes andere vorm, met geïntegreerde richtingaanwijzers. Enkele nieuwe velgdesigns en nieuwe koetswerkkleuren zetten de kers op de taart.

En binnenin?

Daar is de opvallendste weggever de parkeerrem, die van een klassieke handrem evolueerde naar een elektronische parkeerrem. Verder vinden we opgewaardeerde materialen terug en een verbeterd design voor het head-updisplay (origineel detail: het display geeft een waarschuwing weer wanneer er een andere auto in je dode hoek zit), en werd het stuurwiel volledig hertekend. Dat komt vooral de stuurbediening van de knopjes voor de snelheidsregelaar en het infotainmentsysteem ten goede.

Hoe zit het in het interieur?

Dat is volgens de Mazda-filosofie nog steeds gefocust op de chauffeur. De rijhouding is daardoor optimaal, op één detail na: de hoofdsteun staat iets te schuin gemonteerd. Verder blinkt de Mazda 3 uit in een heldere bediening van het infotainmentsysteem via een draaiknop en een touchscreen. De ruimte voor de passagiers is correct: vooraan zit je uitstekend, achteraan mis je weliswaar wat beenruimte, maar dat is een euvel dat we bij zowat alle concurrenten in dit segment terugvinden.

Wat zit er onder de motorkap?

Twee dieselmotoren en drie benzinemotoren. De 1.5 Skyactiv-D van 105 pk en de 2.2 Skyactiv-D van 150 pk vormen het dieselaanbod. Beide motoren kunnen worden aangestipt met een manuele zesbak of zestrapsautomaat. Benzines zijn er in de vorm van de 1.5 Skyactv-G van 100 pk, 2.0 Skyactiv-G van 120 pk en 2.0 Skyactiv-G van 165 pk.

Hoe doen die motoren het?

Wij konden de 2.0 Skyactiv-G van 120 pk en 2.2 Skyactiv-D van 150 pk proberen. De Skyactiv-G-benzinemotor beschikt over een koppel van 210 Nm en was in ons geval gelinkt aan de automaat. Een verdienstelijke combinatie, maar geen echt sprankelend geheel. Daarvoor mist het benzineblok iets teveel pit en mocht de automaat wat alerter reageren. Onze voorkeur ging tijdens onze eerste test dan ook uit naar de dieselmotor: die werkt zacht (de Japanners besteedden dan ook aandacht aan de geluiddemping) en is bijzonder soepel, en heeft voldoende longinhoud in alle situaties.

Wat vinden jullie van de rijdynamiek?

Dat is traditioneel ook een van Mazda’s sterke punten. Het hoeft dan ook niet te verwonderen dat de ingenieurs ook hier extra aandacht aan besteedden. De facelift introduceert namelijk het “G-Vectoring Control”-systeem in de Mazda 3, dat het koppel over de wielen verdeelt voor voldoende grip en een efficiënt rijgedrag. Het systeem is volgens Mazda nauwelijks waar te nemen, en een duidelijk verschil met zijn voorganger werden we tijdens onze test dan ook niet gewaar. Maar dat is allerminst negatief: de Mazda 3 blijft een van de meest onderschatte dynamisch sturende auto’s in zijn segment.

Zijn er verder nog wijzigingen?

Een nieuwe camera zorgt ervoor dat Mazda’s rijhulpsystemen opgewaardeerd worden, waaronder de noodremfunctie en de aanrijdingswaarschuwing in de stad. Met optioneel rijstrookassistentie, een dodehoekwaarschuwing en een waarschuwing voor kruisend verkeer achter de auto, en een vermoeidheidswaarschuwing is het aanbod van de Japanners volledig.

Kost hij meer dan de vorige versie?

Nee. Mazda wijzigt de beginprijzen niet. Dat betekent dat de vijfdeurs begint vanaf € 18.490 en de sedan vanaf € 20.590. Op een lagere uitrustingsversie voor de vijfdeurs na is er overigens geen prijsverschil tussen beide koetswerkversies. De Japanse gewoonte wil wel dat de opties beperkt zijn en je dus naar een hogere uitrustingsversie moet voor een beter uitgeruste Mazda 3. Fleetrijders die interesse hebben in de diesel, willen wellicht weten dat de CO2-uitstoot van de 1.5-dieselmotor 99 g/km bedraagt, en die van de 2.2-dieselmotor 107 g/km voor de vijfdeurs, en 104 g/km voor de sedan.

Besluit?

In een hyperconcurrentieel segment als het C-segment zorgt deze facelift ervoor dat de Mazda 3 weer enkele jaren meekan. Op hun lauweren rusten zullen de Japanners wellicht niet doen, want ook de concurrentie zit niet stil. Met de 2.2 Skyactiv-D-dieselmotor en manuele handbak heb je niet alleen een dagelijks bruikbare combinatie om kilometers te malen, maar wellicht ook een van de meest miskende dynamische C-segmenters op de markt.

Meer lezen over:

Over de auteur: Bervoets Wim Wim Bervoets is redacteur bij Vroom sinds 2016. Hij interesseert zich voor alles van stadsauto’s tot sportwagens, en kijkt met een open blik naar de mobiliteit en brandstoffen van de toekomst.
Toch droomt hij nog altijd van een Lotus Elise...

Aanbevolen tests voor jou

Meer tests
3,7 /5 Test: Skoda Kodiaq 2024, Ruimte met de grote R

Test: Skoda Kodiaq 2024, Ruimte met de grote R

De tweede generatie Skoda Kodiaq bouwt verder op het succes van zijn voorganger met nog meer ruimte, nog meer praktische snufjes en nu ook een plug-inhybride motorisatie. Valt er nog iets op aan te merken?

3,9 /5 Test: Audi SQ8 Sportback e-tron, kroon in gevaar?

Test: Audi SQ8 Sportback e-tron, kroon in gevaar?

De Audi SQ8 Sportback e-tron is officieel het summum van de elektrische SUV’s van Audi. Maar kan hij de dreiging van de modernere SQ6 e-tron weerstaan?

3,3 /5 Test: Volkswagen Polo, nog steeds geen mini-Golf...

Test: Volkswagen Polo, nog steeds geen mini-Golf...

Heeft de 6e generatie Volkswagen Polo het na de facelift in zich om uit de schaduw van zijn grote broer te komen, de legendarische Golf?

3,5 /5 Test: Mercedes B-Klasse, ondergewaardeerde alleskunner

Test: Mercedes B-Klasse, ondergewaardeerde alleskunner

Er wordt minder over gesproken, maar ook de Mercedes B-Klasse kreeg onlangs een facelift. En het is misschien wel het fijnste model van de compacte Mercedes-familie... Zolang die nog bestaat.

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Manueel

€ 21.500

Benzine, Manueel

€ 23.748

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Automaat

€ 27.547

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km
€ 52.900
2021
1.500 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km
€ 52.990
2019
105.433 km