Testen

Mazda MX-5: shiny happy people

Ons beroep is niet altijd even gemakkelijk. Hoe wil je objectief blijven over een kleine roadster die met zijn schattige snoet naar jou lacht? Maar aan het werk nu, want velen wachten met ongeduld om te lezen of de vierde generatie van de MX-5 zijn voorouders eer aandoet.

  • Piette François
  • 22 juni 2015
  • Mazda
2,5
VROOM-score
  • 4,0
    Prestatie
  • 0
    Wegligging
  • 4,0
    Comfort
  • 3,0
    Uitrusting
  • 0
    Veiligheid
  • 4,0
    Prijs-kwaliteit
  • 0
    Verbruik
  • 5,0
    Globaal
Voor- en nadelen
  • Authentiek rijplezier
  • Beperkt gewicht
  • Comfort (1.5)
  • Levendig en gemakkelijk weggedrag
  • Pittige 1.5, soepele 2.0
  • Schitterende manuele versnellingsbak
  • Enkele afwerkingsdetails
  • Praktische aspecten, koffer
  • Te harde sport-ophanging
  • Te lichte stuurinrichting
  • Zeer beperkte ruimte
  • Zelfsper niet beschikbaar (1.5)

Eerst een korte terugblik. In 1989 wou Mazda de geest van de Britse roadsters van de jaren zestig combineren met Japanse betrouwbaarheid. Schitterend nieuws voor de liefhebbers: om met een roadster te rijden moest je geen olievlekken onder de motor of lastige starts meer verdragen. Het recept sloeg aan en een kwarteeuw later is de MX-5 de meest verkochte roadster van de wereld met 950.000 exemplaren van drie modelgeneraties.

Minder kilo’s

Volgens de ingenieurs was de grootste uitdaging om het gewicht te verlagen zonder het dagelijks gebruiksgemak te compromitteren. Ze slaagden in hun uitdaging, want de MX-5 verloor 100 kg op de weegschaal. Zo weegt de 1.5-basisversie maar 975 kg. Hiervoor gebruikt de MX-5 veel staal van hoge weerstand en aluminium en werd hij iets kleiner. Van de voor- tot de achterkant meet hij nu minder dan vier meter.

Krap interieur                                                                                            

Het is lang geleden dat ik nog in zo’n ‘intiem’ interieur zat. De MX-5 heeft een gebrek aan ruimte. Grote personen zullen betreuren dat de zetels niet ver genoeg naar achteren schuiven, dat er weinig plaats is voor de benen en dat het stuur te laag staat. Mazda geeft het toe: het interieur van de MX-5 was nog nooit zo klein. De MX-5 is een auto voor egoïsten, dat wordt ook bevestigd door de kofferruimte van slechts 130 liter.

Akkoord, de MX-5 richt zich niet tot dezelfde klanten als de Renault Scénic. En voor extra hoofdruimte kun je nog altijd het dak openen. Dat manoeuvre gebeurt manueel, maar de handbeweging duurt maar enkele seconden. Je mist een elektrisch mechanisme dus niet. Met neergeklapte kap heb je minder het gevoel van vrijheid dan in de vorige versies door de erg steile voorruit.

Techniek

De geest van de ‘Miata’ zit niet in zijn motor maar in zijn onderstel. Zoals in een ouderwetse sportwagen gaat het vermogen naar de achterwielen via een handgeschakelde zesversnellingsbak. Mazda biedt twee vlotte motoren aan, allebei zonder turbo. Het gamma start met een 1.5 die specifiek voor de MX-5 werd aangepast en 131 pk levert bij 7.000 tr/min. De tweeliter heeft 160 pk bij 6.000 tr/min en een koppel van 200 Nm, 50 Nm meer dan de kleine 1.5. En dat voel je meteen.

Eerste test

Bij deze eerste (korte) test kozen we voor de 1.5. Nog voor we een meter gereden hebben, zijn we al goed gezind. De motor start al brullend en reageert bij de minste druk op het gaspedaal. De bediening lijkt perfect afgesteld. Wel laat de besturing ons op onze honger zitten, de centrering is nogal vaag en ze mist vooral consistentie.

Voorts is het plezier troef. De zesbak laat zich met een korte handbeweging bedienen, de pedalen zijn ideaal geplaatst (de tip-hieltechniek blijft een plezier), de ophanging bewaart het comfort en controleert koetswerkbewegingen en de motor klimt vrolijk tot 7.500 tr/min. Hij werkt lineair maar je houdt hem beter hoog in de toeren om de nodige pit te vinden. Dan klinkt hij trouwens sympathiek. De MX-5 rijdt levendig, laat zich gemakkelijk positioneren en gaat vlot de bocht om wanneer je van het gaspedaal gaat. Hoop niet op overstuur door veel vermogen … daarvoor is er simpelweg te weinig vermogen.

Is tweeliter een meerwaarde?

De tweeliterversie is alleen beschikbaar in de Sport-afwerking. Op een kort parcours bleek deze motor veel krachtiger onderin de toeren, maar hij klimt minder gretig in de toeren, de ophanging is harder. De grip is wel uitstekend dankzij de standaard zelfsper. Je moet de 1.5 zeker niet meteen afschrijven, want het comfort van de 2.0 lijdt onder de 17-duimsvelgen en de standaard sportophanging.

Prijzen                                                                                                                                                                     

Ook de prijs van de MX-5 is licht. De 1.5 is beschikbaar met drie afwerkingsniveaus en de prijzen starten bij 22.490 euro. Twijfel niet, voeg 1.000 euro toe om te genieten van lederafwerking voor het stuur en de pook, een multimediasysteem, een Bluetooth-verbinding en een snelheidsregelaar. De 2.0 kost bijna 30.000 euro, maar is volledig uitgerust.

Conclusie

Na 40 km moesten we helaas de sleutels afgeven. Deze te korte test maakte ons echter blij als een kind. De nieuwe MX-5 is een waardige erfgenaam en verbetert nog op verschillende punten. Hij rijdt doeltreffender, nerveuzer dan zijn voorganger en is beter opgehangen, terwijl de originele filosofie aantrekkelijker verpakt werd. De ideale auto voor mevrouw, maar de kinderen vergeten we even …        

Meer lezen over:

Over de auteur: Piette François

Aanbevolen tests voor jou

Meer tests
3,5 /5 Test: Mercedes B-Klasse, ondergewaardeerde alleskunner

Test: Mercedes B-Klasse, ondergewaardeerde alleskunner

Er wordt minder over gesproken, maar ook de Mercedes B-Klasse kreeg onlangs een facelift. En het is misschien wel het fijnste model van de compacte Mercedes-familie... Zolang die nog bestaat.

3,7 /5 Test: Skoda Kodiaq 2024, Ruimte met de grote R

Test: Skoda Kodiaq 2024, Ruimte met de grote R

De tweede generatie Skoda Kodiaq bouwt verder op het succes van zijn voorganger met nog meer ruimte, nog meer praktische snufjes en nu ook een plug-inhybride motorisatie. Valt er nog iets op aan te merken?

3,3 /5 Test: Volkswagen Polo, nog steeds geen mini-Golf...

Test: Volkswagen Polo, nog steeds geen mini-Golf...

Heeft de 6e generatie Volkswagen Polo het na de facelift in zich om uit de schaduw van zijn grote broer te komen, de legendarische Golf?

3,9 /5 Test: Audi SQ8 Sportback e-tron, kroon in gevaar?

Test: Audi SQ8 Sportback e-tron, kroon in gevaar?

De Audi SQ8 Sportback e-tron is officieel het summum van de elektrische SUV’s van Audi. Maar kan hij de dreiging van de modernere SQ6 e-tron weerstaan?

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Manueel

€ 23.748

Benzine, Automaat

€ 27.547

Benzine, Manueel

€ 21.500

Diesel, Manueel

€ 32.584

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km
€ 52.990
2019
105.433 km
€ 52.900
2021
1.500 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km