Testen

Mercedes C-Klasse : baby-Benz of baby-S?

Wat een weg heeft Mercedes afgelegd sinds de geboorte van de 190 (W201) in 1982. Dit is al de vijfde generatie (W205). Elke generatie ging erop vooruit qua ruimte en veiligheid, maar nooit werd het hogere gamma van de E-Klasse naar het tweede plan verwezen. Wat heeft de E-Klasse vandaag nog meer te bieden dan de nauwelijks kleinere nieuwe C-Klasse?

  • Wouters Bruno
  • 23 maart 2014
  • Mercedes-Benz
Voor- en nadelen
  • Bijna onbeperkte uitrustingsmogelijkheden
  • Design en afwerking interieur onberispelijk
  • Geslaagde stijl
  • Schitterend comfort
  • Geluidsniveau van bepaalde motoren
  • Reactiesnelheid automaat bij sportieve rijstijl

De W205 is flink gegroeid: tien centimeter in de lengte, acht centimeter tussen de wielassen en vier centimeter in de breedte. Zo komt hij gevaarlijk dicht bij de E-Klasse, met bovendien een uitzonderlijk verzorgd en aantrekkelijk interieur. Het staat dus buiten kijf dat deze C-Klasse de moeite loont.

Dankzij de nieuwe proporties oogt de lijn dynamischer en net als bij de vorige generatie zijn er twee verschillende designs. Het ene is sportiever en heeft een grote ster in het midden van het radiatorrooster, een erfenis van de mythische SL. Het andere gebruikt het eerder statige radiatorrooster van de berlines van het merk, met uiteraard de ster op de motorkap.
Ondanks zijn grotere afmetingen werd de baby-Benz een honderdtal kilo lichter door een hybrideconstructie van aluminium en staal. De aerodynamische vorm zorgt voor een uitzonderlijke Cx-waarde van 0,24 voor de C220 BlueTEC Efficiency Edition. Onder meer de luiken die het radiatorrooster volledig kunnen afsluiten, dragen bij tot dit resultaat.

Cocon

De lijn van het exterieur maakt de vorige generatie (en de E-Klasse) op slag een stuk ouder en is geïnspireerd door de recente S-Klasse. Maar het interieur overtuigt nog meer. Het vermijdt de excessen van de S-Klasse en heeft een zuivere, verfijnde boordplank. De combinatie van de materialen en het design plaatsen het interieur van de C-Klasse aan de top. Absoluut onze favoriet.

Het accent ligt op het grote scherm bovenaan de middenconsole, zoals een iPad, met een diameter van 7 tot 8,4 duim (17,8 tot 21,3 cm) naargelang de uitvoering. De navigatie werkt niet alleen via het aanraakscherm maar ook via een touchpad met draaiknop. De constructeur bleek (net als bepaalde collega’s) in extase over de intuïtieve bediening, maar wij delen die mening niet helemaal. Goed nieuws is wel dat Mercedes het CarPlay-systeem van Apple op korte termijn wil integreren. Misschien wordt het dan gebruiksvriendelijker, zodat oma sms’jes kan sturen naar haar kleinkinderen als ze haar een iPhone hebben geschonken voor kerst.

 Veiligheid

 De C-Klasse is nu verkrijgbaar met head-upprojectie op de voorruit, die de rijsnelheid, instructies van de navigatie en waarschuwingen toont. De bedenkers van de C legden het accent op de veiligheid en de rijhulpsystemen.  Een kort overzicht. Attention Assist waarschuwt de bestuurder als hij onoplettend of moe wordt. Collision Prevention Assist Plus kan de auto afremmen of stoppen als de bestuurder niet reageert. Distronic Plus staat de bestuurder bij in files door de voorligger te volgen. Pre-Safe detecteert een voetganger en remt als de bestuurder niet reageert. De waarschuwing voor wegmarkeringen zorgt ervoor dat je niet per ongeluk uitwijkt.   

Ter herinnering vermelden we ook de parkeerhulp, de camera met zicht van 360 graden, de verkeersbordenherkenning en de lichtassistent die de lichtbundel aanpast in functie van de auto’s in de omgeving. Wellicht vergeten we nog enkele items … Een leuk snufje is de klimaatregeling die automatisch lucht recycleert in het interieur als de gps een tunnel aangeeft.  

Aanbod breidt uit

De motorkeuze is momenteel beperkt tot de C220 BlueTEC diesel met 170 pk en de C180 en C200 benzine (respectievelijk 156 en 184 pk). Binnenkort breidt het gamma uit en bij deze eerste presentatie konden we achter het stuur kruipen van verschillende modellen, waaronder de ‘bescheiden’ C200 BlueTEC, aangedreven door een 1.6 diesel van Renault die hier 136 pk ontwikkelt. Deze versie was een aangename verrassing. Het blok is stiller dan de 2143 cc van Mercedes zelf. Een vermogen van 136 pk is natuurlijk minder dynamisch dan 170 pk (220) of 204 pk (250), maar bij een rustige rijstijl voelt het geenszins als een straf achter het stuur. Je geniet van het comfort en de uitzonderlijke werkingsstilte.

Eerder comfortabel dan sportief

 Ook de andere modellen zijn comfortabel, maar we betreuren de geluidsisolatie van Mercedes’ eigen dieselblokken. Niets onoverkomelijks, maar het kleine blok doet beter. De C-Klasse kan uitgerust worden met een pneumatische Airmatic-ophanging die de schokdemping voortdurend aanpast en de keuze laat tussen verschillende modi (Eco, Comfort, Sport, Sport+ en Individual). Die standen passen niet alleen de ophanging aan, maar ook de respons van het gaspedaal en de stuurbekrachtiging.

 De C getuigt van dynamisme dankzij de beheerste koetswerkbewegingen, de lichte maar nauwkeurige besturing en het comfort dat in alle gevallen uitzonderlijk is. Het enige gebrek is de automaat die niet hetzelfde niveau haalt als de ZF-automaat met acht versnellingen die bijvoorbeeld BMW en Jaguar gebruiken. Zijn reactiesnelheid laat te wensen over bij een sportieve rijstijl, de passages zijn te brutaal en hij schakelt te laat terug. Maar koop je een C-Klasse om over de Route des Crêtes in de Vogezen te scheuren?

 We besluiten dat Mercedes met zijn nieuwste model hard heeft toegeslagen. Het gamma, dat nog volop uitgebreid wordt, zal aan de meest uiteenlopende vragen voldoen, van een hybride tot een versie met vier aangedreven wielen (4MATIC). Dus toch een baby-S-Klasse?

Meer lezen over:

Over de auteur: Wouters Bruno Bruno Wouters schrijft sinds 2005 voor Vroom. Als iets wielen en een motor heeft, is Bruno een gelukkig man.
Technologische evoluties boeien hem zeker, maar sensaties zoekt hij het liefst op plattelandswegen met een Morgan of met de motor.
Foto's ©: Manufacturer. Source ©: Mercedes-Benz.

Aanbevolen tests voor jou

Meer tests
3,3 /5 Test: Volkswagen Polo, nog steeds geen mini-Golf...

Test: Volkswagen Polo, nog steeds geen mini-Golf...

Heeft de 6e generatie Volkswagen Polo het na de facelift in zich om uit de schaduw van zijn grote broer te komen, de legendarische Golf?

3,7 /5 Test: Skoda Kodiaq 2024, Ruimte met de grote R

Test: Skoda Kodiaq 2024, Ruimte met de grote R

De tweede generatie Skoda Kodiaq bouwt verder op het succes van zijn voorganger met nog meer ruimte, nog meer praktische snufjes en nu ook een plug-inhybride motorisatie. Valt er nog iets op aan te merken?

3,5 /5 Test: Mercedes B-Klasse, ondergewaardeerde alleskunner

Test: Mercedes B-Klasse, ondergewaardeerde alleskunner

Er wordt minder over gesproken, maar ook de Mercedes B-Klasse kreeg onlangs een facelift. En het is misschien wel het fijnste model van de compacte Mercedes-familie... Zolang die nog bestaat.

3,9 /5 Test: Audi SQ8 Sportback e-tron, kroon in gevaar?

Test: Audi SQ8 Sportback e-tron, kroon in gevaar?

De Audi SQ8 Sportback e-tron is officieel het summum van de elektrische SUV’s van Audi. Maar kan hij de dreiging van de modernere SQ6 e-tron weerstaan?

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Automaat

€ 27.547

Benzine, Manueel

€ 23.748

Benzine, Manueel

€ 21.500

Diesel, Manueel

€ 32.584

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km
€ 52.900
2021
1.500 km
€ 52.990
2019
105.433 km