Testen

Mitsubishi Eclipse Cross: een plek onder de zon?

Mitsubishi, dat sinds vorig jaar deel uitmaakt van de Alliantie Renault-Nissan, presenteert vandaag de Eclipse Cross. De compacte SUV komt tussen de ASX en de Outlander te staan.
  • Wouters Bruno
  • 13 november 2017
  • Mitsubishi
3,2
VROOM-score
  • 3,0
    Prestatie
  • 2,5
    Wegligging
  • 3,5
    Comfort
  • 4,0
    Uitrusting
  • 4,0
    Veiligheid
  • 3,0
    Prijs-kwaliteit
  • 3,0
    Verbruik
  • 3,0
    Globaal
Voor- en nadelen
  • Ruim interieur
  • Uitstekende remmen
  • Gewaagde looks
  • Lauw weggedrag
  • Motoren niet aangepast aan onze markt

De Eclipse Cross haalt zijn inspiratie bij de XR-PHEV-conceptcar en werd nog voor de integratie van Mitsubishi in de Alliantie ontworpen. De SUV is een keerpunt voor de Japanse constructeur, die zich als een SUV-expert wil profileren. Het merk kan immers bogen op 80 jaar 4x4-ervaring. Met zijn globale ambities wil de Eclipse Cross zich positioneren tussen de compacte SUV’s genre Evoque en C-HR, maar tegelijk ook tussen algemenere SUV’s zoals de 3008 en Tiguan.

De stevige ambities zijn gebaseerd op drie pijlers: een scherp design, dynamische kwaliteiten en een moderne uitrusting. Maar is deze marketinguitleg gefundeerd of probeert de dappere communicatieverantwoordelijke, terwijl hij meer dan een uur in Mitsubishi’s verleden grasduint om aan te tonen dat de Eclipse Cross op een rijke traditie kan bogen, ons iets wijs te maken?

Het nieuwe product is niet helemaal nieuw: het neemt in grote lijnen het platform over van de Outlander. De motor is wel volledig nieuw. De drukgevoede 1.5 viercilinder met variabele kleplifting produceert 163 pk en 250 Nm tussen 1.800 en 4.500 tpm. Met de vierwielaandrijving van onze testwagen is hij standaard gekoppeld aan een CVT-automaat (continu variabele transmissie).

CVT

De Aziaten zijn grote fans van deze versnellingsbak, de Europeanen minder. Ze verklaren hun keuze door de kleinere afmetingen en de gewichtsbesparing van 10 kilogram vergeleken met een “echte” automaat. De voorwielaangedreven versie is alleen beschikbaar met een manuele zesversnellingsbak. In 2018 volgt er nog een 2.2 diesel, een bestaand exemplaar dat grondig herwerkt werd. Die wordt gekoppeld aan een klassieke automaat met acht verzetten van Aisin.

Een beproefd onderstel, een nieuwe motor, maar ook – en vooral – looks die Mitsubishi’s nieuwe designtaal moeten aankondigen. Over kleur en smaak valt natuurlijk niet te twisten, maar de communicatieverantwoordelijke geeft toe dat het design van de achterkant de meningen kan verdelen. Op het netvlies kleven doet het niet meteen, en het zicht naar achteren is niet bepaald een pluspunt.

Het design van het interieur gaat er dan weer op vooruit. Toch ziet het er wat streng uit, met inzetstukken in metaallook (maar met plastic afwerking) om het geheel op te fleuren. Toch is de indruk aan boord positief: de ruimte achteraan is gul, de achterbank verschuifbaar en de rugleuning verstelbaar, en de rijpositie is vrij van kritiek.

Drie uitrustingsniveaus

De Belgische invoerder voorziet drie uitrustingsniveaus: Invite, Intense en Instyle. Invite is al ruim uitgerust, met automatische klimaatregeling, Mitsubishi Connect (Smartphone Link Display Audio), DAB-radio, USB-poorten, een acuteruitrijcamera, snelheidsregelaar, Bluetooth, een actieve aanrijdingswaarschuwing, rijstrookwaarschuwing en bandendrukcontrole. Intense voegt er nog 18-duimsvelgen aan toe in plaats van 16-duimsvelgen, een head-updisplay, handenvrije toegang, parkeersensoren en een elektrische handrem.

Instyle rondt het plaatje af: led-koplampen, een verwarmde voorruit, een verwarmd lederen stuur en vooraan en achteraan verwarmde lederen zetels, een elektrische chauffeurszetel, een panoramadak, een 360-gradencamera, een geïntegreerd navigatiesysteem dat Mitsubishi Connect vervangt, een dodehoekwaarschuwing en een actieve snelheidsregelaar. De voorwielaangedreven versie met manuele versnellingsbak kost als Invite € 26.490, onze testwagen met vierwielaandrijving en CVT en als Instyle kost € 37.490.

Zacht

Onze eerste rijindrukken? Bij gewoon gebruik in de stad en zelfs op de snelweg doet de CVT zijn werk op een aangename manier en imiteert hij zelfs een klassieke automaat door acht virtuele verzetten. Die illusie houdt hij aan tot de wegen ruwer en de bochten scherper worden. Dan valt hij terug in zijn oude gewoonte om meer dan nodig te “zeuren” en de motor toeren te laten maken zonder concreet resultaat. We hadden de motor met manuele versnellingsbak willen proberen, omdat die het blok er wellicht beter doet uitkomen: de motor is gewillig, maar wordt in de kiem gesmoord door de versnellingsbak.

Het weggedrag volgt helaas in hetzelfde spoor: bij gewoon gebruik lijkt alles in orde, maar zodra het tempo omhoog gaat, wordt het stuur minder precies, gaat het koetswerk meer rollen en de Eclipse Cross ondersturen. Het lauwe weggedrag is minder efficiënt en plezierig dan dat van de concurrentie, en die is talrijk. Op sommige droge reacties van de ophanging bij lage snelheden na blijft het rijcomfort wel bewaard.

Europa

De remmen zijn krachtig en aangenaam, en bijten goed. Een van de sterke punten van de Eclipse Cross dus, in tegenstelling tot het weinig communicatieve en overbekrachtigde stuur. De prestaties van de Eclipse Cross zijn ongetwijfeld prima voor heel wat potentiële klanten en met de rijstijl van een “goede huisvader” kwijt hij zich perfect van zijn taak. Maar het rijplezier van bijvoorbeeld de Peugeot 3008 haalt hij niet. De concurrentie is meedogenloos, en de Eclipse Cross zal het ondanks veel goede wil niet makkelijk krijgen.

Mitsubishi spreekt over globale ambities, maar volgens ons zal Europa daar niet veel aan kunnen bijdragen. De Eclipse Cross heeft motoren die fiscaal niet aangepast zijn aan onze markt, een CVT-bak die populairder is in Azië dan bij ons, bijzondere looks en een weggedrag dat minder snedig is dan wat het Oude Continent gewoon is. De verkoopcijfers in Europa (en de rest van de wereld) zullen binnenkort meer duidelijkheid brengen.

Meer lezen over:

Over de auteur: Wouters Bruno Bruno Wouters schrijft sinds 2005 voor Vroom. Als iets wielen en een motor heeft, is Bruno een gelukkig man.
Technologische evoluties boeien hem zeker, maar sensaties zoekt hij het liefst op plattelandswegen met een Morgan of met de motor.
Foto's ©: Manufacturer. Source ©: Mitsubishi.

Aanbevolen tests voor jou

Meer tests
4,0 /5 Test: Porsche Macan, even geslaagd als EV?

Test: Porsche Macan, even geslaagd als EV?

De Macan wordt volledig elektrisch in zijn nieuwe generatie. Laten we zien of deze sportieve SUV met batterijen en zonder uitlaten ons even enthousiast maakt achter het stuur.

3,7 /5 Test: Skoda Kodiaq 2024, Ruimte met de grote R

Test: Skoda Kodiaq 2024, Ruimte met de grote R

De tweede generatie Skoda Kodiaq bouwt verder op het succes van zijn voorganger met nog meer ruimte, nog meer praktische snufjes en nu ook een plug-inhybride motorisatie. Valt er nog iets op aan te merken?

3,5 /5 Test: Audi A3, naar een hoger niveau met de facelift

Test: Audi A3, naar een hoger niveau met de facelift

Na de Sportback en de sedan krijgt de Audi A3 een nieuwe Allstreet-versie met zijn facelift voor 2024. Maar is dit het enige interessante nieuws in het gamma van de compacte Duitser?

3,3 /5 Test: Volkswagen Polo, nog steeds geen mini-Golf...

Test: Volkswagen Polo, nog steeds geen mini-Golf...

Heeft de 6e generatie Volkswagen Polo het na de facelift in zich om uit de schaduw van zijn grote broer te komen, de legendarische Golf?

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Automaat

€ 27.547

Benzine, Manueel

€ 23.748

Benzine, Manueel

€ 21.500

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's
€ 52.990
2019
105.433 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km
€ 52.900
2021
1.500 km