Suzuki
Suzuki heeft zijn kleine Swift een volledig nieuwe motor gegeven en direct ook het volledige uiterlijk aangepast. En toch... lijkt er niets te zijn veranderd! Goed of slecht nieuws?
De generatiewissel van de Audi A3 Cabriolet lijkt wel een wereld van verschil. Hij is nu gebaseerd op recente A3 sedan, wat de proporties compleet verandert en de achteroverhang veel langer maakt. Vroeger werd de cabrio op een vreemde manier ‘afgesneden’ na de kap, maar de langere achterpartij die hij erft van de sedan past hem als gegoten.
De nieuwe A3 Cabrio werd ontworpen op het modulaire MQB-platform. Hij heeft een 2 cm langere wielbasis (260 cm), zijn lengte evolueert van 4,24 naar 4,42 meter, hij werd 2 cm breder (179 cm) en 1,5 cm lager (141 cm). Uiteraard oogt hij hierdoor in profiel dynamischer en voornamer. Intensief gebruik van staal met hoge weerstand en aluminium maakte het mogelijk om ondanks deze toegenomen afmetingen zo’n 60 kg gewicht te winnen.
Het nieuwe silhouet komt de lijn van de A3 Cabrio ten goede. Het vorige model onderscheidde zich weinig van de ‘gewone’ Golf Cabrio, maar deze nieuwe generatie sluit meer aan bij de statige A5. Net als bij de A5 en TT blijft Audi trouw aan het stoffen dak, dat veel eleganter en lichter is dan de harde plooidaken. We zijn het helemaal eens met Audi: een echte cabriolet heeft een stoffen dak nodig.
Dit gezegd zijnde, deze keuze is absoluut geen straf. De huidige daken, en zeker die van Audi, verwennen de inzittenden. Geen luchtwervelingen, niet de minste infiltratie en een geluidsisolatie die je in optie nog kunt verbeteren met een extra isolerende laag.
Het elektro-hydraulisch openen en sluiten vraagt maar achttien seconden en is mogelijk tot 50 km/u. De geopende kap vermindert het koffervolume wel van 320 naar 275 liter. En vergeet je de tussenschot weg te klappen, dan wordt het moeilijk om op te scheppen aan het rode licht want de kap blijft muurvast.
Wie het merk kent, zal niet verrast zijn door het interieur. Zeker niet wie de A3 kent, want bijna alles werd overgenomen behalve voor de plaatsen achterin, die smaller zijn en een steilere rugleuning hebben. Een praktisch detail: de rugleuningen klappen neer, waardoor je langere voorwerpen kunt laden en tot 680 liter ruimte ontstaat.
De cabriolet erft natuurlijk niet alleen het dashboard. Hij neemt ook de motoren, de wieltreinen en de uitrusting over die gebruikelijk zijn in de A3-familie (al dan niet optioneel). Daar bovenop krijgt hij meer specifieke uitrusting zoals een heerlijke nekverwarming die, in combinatie met het windnet, de openluchtliefhebber toelaat om open te rijden zodra het niet regent, ongeacht de buitentemperatuur.
In eerste instantie komt de cabrio op de markt met de 1.4 TFSI COD met 140 pk en cilinderuitschakeling, de 1.8 TFSI met 180 pk en S-Tronic-zeventrapsautomaat en de 2.0 TDI met 150 pk.
In het voorjaar volgen de 1.4 TFSI met 125 pk, de 1.6 TDI met 110 pk, de 2.0 TDI met 136 pk en manuele bak of S-Tronic en de 2.0 TDI met 150 pk en S-Tronic. De 2.0 TDI wordt ook aangeboden met een opgevoerde versie van 184 pk. Ook Quattro-vierwielaandrijving zal mogelijk zijn met verschillende motoren, zoals de 2.0 TDI en de 1.8 TFSI.
De nieuwe A3-generatie beschikt over technologie en uitrusting van een hogere categorie, afhankelijk van de dikte van jouw portefeuille. Je kunt de cabrio bestellen met led-koplampen, een elektromagnetische parkeerrem, een adaptieve snelheidsregelaar, een rijstrookassistent, parkeerhulp, verkeersbordenherkenning met weergave van de snelheidsbeperkingen of een noodrem voor in de stad.
Ook qua infotainment is de A3 een pareltje met MMI-navigatie te bedienen met een touchwheel. Het scherm dat uit de boordplank schuift heeft een resolutie van 800 op 480 pixels en met Audi Connect kun je de gps zelfs uitbreiden met beelden van Google Earth en de auto in een wifihotspot omtoveren.
Op de eerste dag van de presentatie aan de Côte d’Azur konden we proeven van ideaal cabrioweer: een blauwe hemel en een temperatuur van 20 °C. Er zijn slechtere werkomstandigheden en we deden er goed aan ervan te profiteren want de volgende ochtend zagen we vooral mist op weg van ons hotel naar de luchthaven van Nice. We beklimmen de Col de Braus aan het stuur van een 1.8 TFSI met manuele zesversnellingsbak.
Het is genieten in het interieur, de col stijgt tot duizend meter en de ene haarspeldbocht volgt op de andere. De 1.8 drijft met gemak het koetswerk van 1.430 kg aan en het onderstel is doeltreffend en lichtjes onderstuurd. Het Quattro-systeem geeft het beste van zichzelf en garandeert meer wendbaarheid en grip.
Het comfort en de doeltreffendheid lijken goed op elkaar afgestemd: de A3 Cabrio blijft in alle omstandigheden voorzichtig met onze rug en absorbeert oneffenheden goed. De algemene doeltreffendheid van deze auto laat ons toe een hoog tempo aan te houden op dit leuke speelterrein, een tempo waarmee de 1.4 TFSI met 125 pk, de revelatie van deze testdag, geen moeite heeft.
Door zijn lage gewicht van 1.360 kg vormt het lagere vermogen geen probleem. Deze kleine motor is alert en levendig, ruim voldoende om deze A3 Cabriolet aan te drijven. Om te flaneren is er niet meer nodig. De achtertrein ruilt de multilink voor een simpeler torsieas, zoals elke A3 met minder dan 140 pk, zonder dat je het voelt.
Volgens een ingenieur die aanwezig was op de presentatie, maakt een multilinkas pas in bepaalde extreme omstandigheden het verschil. Niet erg dus dat hij hier ontbreekt. Voor een laatste rit kruipen we achter het stuur van de 1.6 TDI, die onze voorkeur bevestigt: de TFSI-benzinemotoren van de VW-groep werken zo aangenaam dat de keuze voor een diesel alleen nog voor veelrijders aangewezen lijkt, maar die rijden sowieso niet met een cabrio.
Suzuki heeft zijn kleine Swift een volledig nieuwe motor gegeven en direct ook het volledige uiterlijk aangepast. En toch... lijkt er niets te zijn veranderd! Goed of slecht nieuws?
De facelift van de Opel Corsa trekt het stadswagentje visueel weer in lijn met de rest van het recentere gamma. Maar kan hij zich onderscheiden van zijn Stellantis-stalgenoten?
Om te strijden tegen zijn Europese concurrenten, en om zijn bestaansrecht te verdedigen ten opzichte van zijn stijlvolle broertje, zet de Kia Ceed SW in op rationele argumenten. Maar kan hij daarmee verleiden?
De N-sportafdeling van Hyundai heeft de elektrische SUV Ioniq 5 uitgerust met tal van kunstjes, rijmodi en specifieke functies. Maar is de Ioniq 5 N daarmee even opwindend als een sportwagen met verbrandingsmotor?