Testen

Nuova Fiat 500 1.2: vooral niets veranderen

Je ziet meteen wat het team dat de Fiat 500 moest vernieuwen te horen heeft gekregen. En kun je Fiat ongelijk geven? De kleine 500 verscheen in 2007 en zijn leuke snoet veranderde niets in de periode van acht jaar voortdurend succes (meer dan een miljoen verkochte exemplaren!). Maar de wereld zit zo in elkaar dat je moet blijven vernieuwen, ook al is het niet echt nodig. Dat is nu eenmaal de consumptiemaatschappij. Het is nu de beurt aan de nieuwe 500 met 1.900 nieuwe onderdelen (40%). Eerlijk gezegd valt de vernieuwing niet op. En dat is maar goed ook.

  • Wouters Bruno
  • 10 juli 2015
  • Fiat
Voor- en nadelen
  • Discrete evolutie
  • Unieke stijl
  • Discrete evolutie
  • Enkele goedkope plastics
  • Traag reagerende gps

Fiat presenteerde de Nuova Fiat 500 op 4 juli (4 juli 1957: Fiat 500, 4 juli 2007: terugkeer van de Fiat 500, 4 juli 2015: Nuova 500) met de drie generaties op een rij maar dat verandert niets aan het feit dat ‘Nuova’ alleen slaat op de nieuwe bumpers, een modernere verlichting en een 5-duimsscherm in het midden van het dashboard.

Kwatongen zullen beweren dat dat heel weinig is in vergelijking met de recente en modernere concurrentie. "Ma! Què concorrenza?" Heeft de Fiat 500 concurrentie? Je koopt hem voor zijn snoet, de mythe en de dolce vita, niet omdat hij krachtiger of handiger is. Daarvoor bestaan er andere auto’s, die functionelere en saaier zijn. Welke concurrent doet je lachen wanneer je achter het stuur kruipt? Geen enkele. Met de 500 koop je ook een droom. De warmte van de zon, de geur van een espresso en de smaak van gelato duikt op zodra je de deuren opent.

Gelato al limone

Het Centro Stile beperkte zich dus tot een minimale interventie. De hertekende bumpers verschillen nauwelijks van het originele model, al lijken ze wat meer op de 500X. Maar dat is zeker geen ‘verraad’. Dezelfde effecten zie je aan de achterkant, met een chroomlat die voortaan het achteruitrijlicht en mistlicht integreert.

Markanter en opvallender (voor de kenners) zijn de koplampen. De led-dagrijlichten zitten in de onderste lichtblokken, de kruislichten vanboven. Spectaculairder zijn de achterlichten, die weliswaar het volume van de oude exemplaren behouden, maar met in het midden een trapezium in de kleur van het koetswerk. Die minimalistische ingrepen maken het ontwerp mannelijker.

Nog wat het uiterlijk betreft zijn er drie afwerkingsniveaus (Pop, Popstar en Lounge), drie packs (Cult, Style en City), acht modellen van velgen, tien interieurafwerkingen, dertien koetswerkkleuren en zes ‘second skins’, een originele manier om de 500 te personaliseren.

Moderne toets

Zelfde principe in het interieur: alleen de kenner zal het verschil zien. Alleen het centrale geïntegreerde scherm valt op, met naargelang de gekozen uitrusting het Uconnect-systeem een TomTom-gps die zijn sterkte al bewees in andere boordplanken.

Positief zijn de instrumenten met TFT-scherm (7 duim) en veel informatie (naargelang het gekozen uitrustingsniveau), het handschoenvakje dat eindelijk afgesloten kan worden, de comfortabelere zetels en betere geluiddempende materialen.

Geen grote nieuwigheden onder de motorkap, ook hier alleen verbetering van wat we al kennen. Om te beginnen zijn er drie motoren: de TwinAir 85 en 105 pk (met mooie … maar onrealistische verbruikscijfers) en de1.2 met 69 pk. Later volgen een Eco-versie van de 1.2 (99 gram) en de 1.3 Multijet-diesel met 95 pk (89 gram CO2-uitstoot). Op de markt van de kleintjes is zo’n diesel zeldzaam. De 500 en de Panda hebben er een. Alle motoren beantwoorden nu aan de Euro 6-normen.

De essentie behouden                                                     

Voor de veiligheid in de 500 zorgen zeven airbags, ABS met EBD (Electronic Brake Distribution), ESC (Electronic Stability Control), ASR (Anti Slip Regulation), HBA (Hydraulic Brake Assistance) en vertrekhulp op hellingen. Bij de 1.2 69 pk zijn de remschijven sterker geworden.

De Nuova 500 bestaat ook in de open variant 500C en bepaalden versies kunnen beschikken over een gerobotiseerde versnellingsbak met enkele koppeling, de Dualogic.

Lingotto

Fiat koos Lingotto als decor voor de presentatie. Dat is een voormalige fabriek met assemblagelijnen op verschillende verdiepingen, gebouwd in 1923. Het orgelpunt is de testpiste op het dak met twee verhoogde bochten. Deze originele testpiste werd nog gebruikt om de oude 500 af te stellen. De cirkel is dus rond.

Eerste testindrukken

De afwerking van de 500 bereikt niet het niveau van sommige kleine premiumwagens, maar de 500 hoeft zich niet te schamen. Hij speelt in een andere prijsklasse. De 500 ziet er fris uit, een fel contrast met het vele antraciet in interieurs. De rijpositie is niet veel veranderd, je zit nog altijd hoog.

‘Onze’ kleine 500C stelt zich tevreden met de 1.2 van 69 pk. In de straten van Turijn vervult hij zijn missie prima. Het soepele blok is discreet en zacht. Doortrekken zorgt alleen voor meer lawaai, zonder dat de stenen uit de straat gerukt worden. De motor trilt niet en draagt bij tot het comfort. Ook op de snelweg naar het stadion van Juve zijn het comfort en gebruiksgemak op de afspraak. We halen moeiteloos 140 km/u.

Op een slechter parcours en met het mes tussen de tanden komen de limieten van de motor wel snel naar boven. Daar is hij niet voor gemaakt. Rustige ritjes passen echter perfect. Val je liever aan, dan heeft Abarth zeker iets voor jou in zijn catalogus.

Liefhebbers mogen gerust zijn: de Nuova 500 heeft niets van zijn charme en pretentieloze karakter verloren.

Meer lezen over:

Over de auteur: Wouters Bruno Bruno Wouters schrijft sinds 2005 voor Vroom. Als iets wielen en een motor heeft, is Bruno een gelukkig man.
Technologische evoluties boeien hem zeker, maar sensaties zoekt hij het liefst op plattelandswegen met een Morgan of met de motor.
Foto's ©: Manufacturer. Source ©: Fiat.

Aanbevolen tests voor jou

Meer tests
3,5 /5 Test: Mercedes B-Klasse, ondergewaardeerde alleskunner

Test: Mercedes B-Klasse, ondergewaardeerde alleskunner

Er wordt minder over gesproken, maar ook de Mercedes B-Klasse kreeg onlangs een facelift. En het is misschien wel het fijnste model van de compacte Mercedes-familie... Zolang die nog bestaat.

3,7 /5 Test: Skoda Kodiaq 2024, Ruimte met de grote R

Test: Skoda Kodiaq 2024, Ruimte met de grote R

De tweede generatie Skoda Kodiaq bouwt verder op het succes van zijn voorganger met nog meer ruimte, nog meer praktische snufjes en nu ook een plug-inhybride motorisatie. Valt er nog iets op aan te merken?

3,9 /5 Test: Audi SQ8 Sportback e-tron, kroon in gevaar?

Test: Audi SQ8 Sportback e-tron, kroon in gevaar?

De Audi SQ8 Sportback e-tron is officieel het summum van de elektrische SUV’s van Audi. Maar kan hij de dreiging van de modernere SQ6 e-tron weerstaan?

3,3 /5 Test: Volkswagen Polo, nog steeds geen mini-Golf...

Test: Volkswagen Polo, nog steeds geen mini-Golf...

Heeft de 6e generatie Volkswagen Polo het na de facelift in zich om uit de schaduw van zijn grote broer te komen, de legendarische Golf?

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Manueel

€ 23.748

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Manueel

€ 21.500

Benzine, Automaat

€ 27.547

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km
€ 52.900
2021
1.500 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km
€ 52.990
2019
105.433 km