Testen

Eerste test: Nissan Ariya, een aanval op de premium-merken?

Met zijn elektrische SUV Ariya mikt Nissan hoger. Hoewel je op papier misschien kan twijfelen aan zijn competitiviteit met de ‘premium-merken’, komt hij in de realiteit beslagen op het ijs!

  • Vanhouche  Sébastien Vanhouche Sébastien
  • 23 maart 2022
  • Nissan
  • 19.074 weergaven
3,7
VROOM-score
  • 3,0
    Prestatie
  • 3,0
    Wegligging
  • 4,5
    Comfort
  • 4,0
    Uitrusting
  • 4,0
    Veiligheid
  • 3,5
    Prijs-kwaliteit
  • 3,5
    Verbruik
  • 4,0
    Globaal
Voor- en nadelen
  • Uitstekende geluidisolatie
  • Genereuze binnenruimte
  • Aantrekkelijke look
  • Beperkt snellaadvermogen
  • Mist dynamisme

Hij liet op zich wachten, deze Ariya. We konden hem immers al ontdekken in januari 2021! Het ging destijds om een preproductiemodel waarmee we nog niet konden rijden. Maar nu is het zover! Nu ja, min of meer... Want we reden er alleen mee op een circuit. Anderzijds had Nissan gezorgd voor een goede voorbereiding door een parcours te bedenken dat verschillende soorten wegen simuleerde. Ook al kunnen we ons eindoordeel dus nu nog niet vellen, toch heeft deze eerste rit ons al veel geleerd.

Kleine rondleiding

Voor we het over de rijervaring hebben, is het misschien een goed idee om nog eens een kleine rondleiding te doen. Hoewel we hem al eerder zagen, ziet deze elektrische SUV er op het eerste zicht nog steeds imposant uit. Komt het door zijn enorme volle grille, zijn kleine lichten of zijn 1,66 m hoogte? Het is moeilijk te zeggen, maar met een lengte van 4,595 meter is hij eigenlijk korter dan een X-Trail.





Japanse harmonie

Met een vlakke vloer en een wielbasis van 2,775 m is er aan ruimte geen gebrek in deze Ariya. Zowel aan de voorkant als aan de achterkant. (Heel) grote mensen moeten echter oppassen op de tweede zetelrij, want de licht aflopende daklijn kan een probleem zijn. De bagageruimte is met 468 liter voor de 2WD versie en 415 liter voor de e-4ORCE meer dan respectabel en licht moduleerbaar.







En dan is er nog de algemene look, die anders is dan we tot nu toe gewend waren van Nissan. Er is een groot dubbel scherm van 12.3 duim, een tweespakig stuur en een strak dashboard. Gelukkig zijn er in het interieur nog een paar knoppen met haptische feedback om de airconditioning te regelen. Het resultaat is harmonieus en eerder geslaagd. 

Al verouderd? 

Bij de lancering zullen drie versies van de Ariya verkrijgbaar zijn. De eerste heeft tweewielaandrijving en een 63 kWh grote batterij voor een officieel rijbereik van 403 km. De tweede versie verhoogt deze capaciteit tot 87 kWh voor een bereik van ongeveer 500 km. De laatste variant combineert vierwielaandrijving met de grotere batterij voor een rijbereik van ongeveer 460 km. Tot daar toe staat hij op gelijke hoogte met zijn rivalen.

Waar de Ariya steken laat vallen is bij het laden. Het maximale DC laadvermogen bedraagt slechts 130 kW. Niet slecht, maar ver verwijderd van wat we vandaag zien bij de concurrentie zien, die een bijna twee keer zo hoog laadvermogen kan halen. Eenvoudig gezegd duurt het 35 minuten om van 10 tot 80% op te laden met de 63 kWh batterij en 40 minuten voor de 87 kWh grote versie.

Niet echt sportief… 

Genoeg gepraat, tijd om te rijden! Maar niet te snel... Hoewel de Ariya gepositioneerd wordt als een meer premium product, doet deze SUV dat door eerder te gaan voor comfort dan voor sportiviteit. Je voelt de soepelheid van zijn vering, vooral in bochten waar hij wat meer rolneigingen vertoont. En wat het remmen betreft, hebben we al beter gezien. Hij remt, maar je kan duidelijk voelen dat je met 2 ton onderweg bent. In een rechte lijn laat hij daarentegen zijn spierballen rollen! Ondanks de 'kleine' vermogensversie van 160 kW (218 pk) en 300 Nm koppel, zijn de versnellingen vlot en lineair, typisch voor een elektrische auto.

...wel eerder comfortabel 

OK, het is dus geen sportieveling, maar hij is ook niet tam. Laten we het er maar op houden dat het een middenmoter is. Anderzijds lijkt Nissan, wat comfort betreft, goed aan zijn product gewerkt te hebben. Zijn zachte vering suggereert een goede demping. Maar waar hij echt indruk maakt, is wat de geluidsisolatie betreft. Natuurlijk is er geen motorgeluid, maar ook het rolgeluid en windgeruis zijn vrijwel afwezig. Zelfs bij hoge snelheden! En laten we vooral niet het gebruiksgemak vergeten van het e-Pedal, waarmee je enkel het gaspedaal moet gebruiken. Dat is goed afgesteld in de Ariya. Het is alleen jammer dat je er niet helemaal mee tot stilstand kan komen.

Ons (eerste) verdict

Met zijn Ariya zoekt Nissan het hogerop. Op het eerste zicht heeft de SUV alle troeven om het op te nemen tegen modellen uit een hoger segment! Zijn design maakt indruk, maar toch behoudt hij zijn beperkte formaat. Hij is ruim vanbinnen, harmonieus en goed afgewerkt. Maar zijn belangrijkste troef blijkt zijn eersteklas comfort. We kunnen niet wachten om hem op de openbare weg te testen om deze goede eerste indruk te bevestigen.

Op zoek naar een nieuwe wagen?

Ben jij op zoek naar een elektrische auto? Kies uit meer dan 30.000 wagens op VROOM.be. Nieuw én tweedehands! Ontdek onze laatste elektrische autozoekertjes nu hier:

Meer lezen over:

Vanhouche  Sébastien
Over de auteur: Vanhouche Sébastien Sébastien is altijd al gebeten geweest door de autowereld in de breedste betekenis van het woord. Hij is echt in alles geïnteresseerd, van kleine oldtimers met verbrandingsmotor tot moderne elektrische mastodonten. Hij heeft echter wel een zwak voor snelle maar discrete auto’s. Er gaat niets boven een break die barst van het vermogen voor discreet rijplezier.

Aanbevolen tests voor jou

Meer tests
Kia EV6 GT vs Tesla Model Y Performance: stealth-jagers

Kia EV6 GT vs Tesla Model Y Performance: stealth-jagers

Tijdens het Salon is de ster van de Kia-stand de 585 pk sterke EV6 GT! Maar hoe brengt hij het ervan af in een vergelijking met de krachtigste versie van de meest verkochte elektrische wagen van België?

Nissan Qashqai e-Power vs Toyota Corolla Cross: andere aanpak

Nissan Qashqai e-Power vs Toyota Corolla Cross: andere aanpak

Nissan en Toyota hebben een andere visie op hybride aandrijvingen. Maar hoe doet de nieuwe e-Power in de Qashqai het in vergelijking met het beproefde systeem van de Corolla Cross?

3,9 /5 Test: Mercedes EQE 350+, een mini-EQS!

Test: Mercedes EQE 350+, een mini-EQS!

De 100% elektrische Duitse berline deelt niet enkel zijn stijl met het vlaggenschip van het merk met de ster...

3,3 /5 Test: Citroën ë-C4 X, het zit hem in de koffer

Test: Citroën ë-C4 X, het zit hem in de koffer

Heeft deze ster van de Citroën-stand andere wapens dan enkel zijn grote koffer en zijn SUV coupé-silhouet om het publiek van het Salon te overtuigen?

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Automaat

€ 34.950
2021
4 km

Benzine, Manueel

€ 23.748

Benzine, Automaat

€ 25.961
2021
10 km

Benzine, Automaat

€ 40.950
2021
4 km

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Benzine, Manueel

€ 28.990
2021
30.000 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km

Benzine, Automaat

€ 34.490
2021
21.000 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km