Testen

Eerste test: Nissan Ariya, een aanval op de premium-merken?

Met zijn elektrische SUV Ariya mikt Nissan hoger. Hoewel je op papier misschien kan twijfelen aan zijn competitiviteit met de ‘premium-merken’, komt hij in de realiteit beslagen op het ijs!

  • Vanhouche  Sébastien Vanhouche Sébastien
  • 23 maart 2022
  • Nissan
  • 12.436 weergaven
3,7
VROOM-score
  • 3,0
    Prestatie
  • 3,0
    Wegligging
  • 4,5
    Comfort
  • 4,0
    Uitrusting
  • 4,0
    Veiligheid
  • 3,5
    Prijs-kwaliteit
  • 3,5
    Verbruik
  • 4,0
    Globaal
Voor- en nadelen
  • Uitstekende geluidisolatie
  • Genereuze binnenruimte
  • Aantrekkelijke look
  • Beperkt snellaadvermogen
  • Mist dynamisme

Hij liet op zich wachten, deze Ariya. We konden hem immers al ontdekken in januari 2021! Het ging destijds om een preproductiemodel waarmee we nog niet konden rijden. Maar nu is het zover! Nu ja, min of meer... Want we reden er alleen mee op een circuit. Anderzijds had Nissan gezorgd voor een goede voorbereiding door een parcours te bedenken dat verschillende soorten wegen simuleerde. Ook al kunnen we ons eindoordeel dus nu nog niet vellen, toch heeft deze eerste rit ons al veel geleerd.

Kleine rondleiding

Voor we het over de rijervaring hebben, is het misschien een goed idee om nog eens een kleine rondleiding te doen. Hoewel we hem al eerder zagen, ziet deze elektrische SUV er op het eerste zicht nog steeds imposant uit. Komt het door zijn enorme volle grille, zijn kleine lichten of zijn 1,66 m hoogte? Het is moeilijk te zeggen, maar met een lengte van 4,595 meter is hij eigenlijk korter dan een X-Trail.





Japanse harmonie

Met een vlakke vloer en een wielbasis van 2,775 m is er aan ruimte geen gebrek in deze Ariya. Zowel aan de voorkant als aan de achterkant. (Heel) grote mensen moeten echter oppassen op de tweede zetelrij, want de licht aflopende daklijn kan een probleem zijn. De bagageruimte is met 468 liter voor de 2WD versie en 415 liter voor de e-4ORCE meer dan respectabel en licht moduleerbaar.







En dan is er nog de algemene look, die anders is dan we tot nu toe gewend waren van Nissan. Er is een groot dubbel scherm van 12.3 duim, een tweespakig stuur en een strak dashboard. Gelukkig zijn er in het interieur nog een paar knoppen met haptische feedback om de airconditioning te regelen. Het resultaat is harmonieus en eerder geslaagd. 

Al verouderd? 

Bij de lancering zullen drie versies van de Ariya verkrijgbaar zijn. De eerste heeft tweewielaandrijving en een 63 kWh grote batterij voor een officieel rijbereik van 403 km. De tweede versie verhoogt deze capaciteit tot 87 kWh voor een bereik van ongeveer 500 km. De laatste variant combineert vierwielaandrijving met de grotere batterij voor een rijbereik van ongeveer 460 km. Tot daar toe staat hij op gelijke hoogte met zijn rivalen.

Waar de Ariya steken laat vallen is bij het laden. Het maximale DC laadvermogen bedraagt slechts 130 kW. Niet slecht, maar ver verwijderd van wat we vandaag zien bij de concurrentie zien, die een bijna twee keer zo hoog laadvermogen kan halen. Eenvoudig gezegd duurt het 35 minuten om van 10 tot 80% op te laden met de 63 kWh batterij en 40 minuten voor de 87 kWh grote versie.

Niet echt sportief… 

Genoeg gepraat, tijd om te rijden! Maar niet te snel... Hoewel de Ariya gepositioneerd wordt als een meer premium product, doet deze SUV dat door eerder te gaan voor comfort dan voor sportiviteit. Je voelt de soepelheid van zijn vering, vooral in bochten waar hij wat meer rolneigingen vertoont. En wat het remmen betreft, hebben we al beter gezien. Hij remt, maar je kan duidelijk voelen dat je met 2 ton onderweg bent. In een rechte lijn laat hij daarentegen zijn spierballen rollen! Ondanks de 'kleine' vermogensversie van 160 kW (218 pk) en 300 Nm koppel, zijn de versnellingen vlot en lineair, typisch voor een elektrische auto.

...wel eerder comfortabel 

OK, het is dus geen sportieveling, maar hij is ook niet tam. Laten we het er maar op houden dat het een middenmoter is. Anderzijds lijkt Nissan, wat comfort betreft, goed aan zijn product gewerkt te hebben. Zijn zachte vering suggereert een goede demping. Maar waar hij echt indruk maakt, is wat de geluidsisolatie betreft. Natuurlijk is er geen motorgeluid, maar ook het rolgeluid en windgeruis zijn vrijwel afwezig. Zelfs bij hoge snelheden! En laten we vooral niet het gebruiksgemak vergeten van het e-Pedal, waarmee je enkel het gaspedaal moet gebruiken. Dat is goed afgesteld in de Ariya. Het is alleen jammer dat je er niet helemaal mee tot stilstand kan komen.

Ons (eerste) verdict

Met zijn Ariya zoekt Nissan het hogerop. Op het eerste zicht heeft de SUV alle troeven om het op te nemen tegen modellen uit een hoger segment! Zijn design maakt indruk, maar toch behoudt hij zijn beperkte formaat. Hij is ruim vanbinnen, harmonieus en goed afgewerkt. Maar zijn belangrijkste troef blijkt zijn eersteklas comfort. We kunnen niet wachten om hem op de openbare weg te testen om deze goede eerste indruk te bevestigen.

Op zoek naar een nieuwe wagen?

Ben jij op zoek naar een elektrische auto? Kies uit meer dan 30.000 wagens op VROOM.be. Nieuw én tweedehands! Ontdek onze laatste elektrische autozoekertjes nu hier:

Meer lezen over:

Vanhouche  Sébastien
Over de auteur: Vanhouche Sébastien Sébastien is altijd al gebeten geweest door de autowereld in de breedste betekenis van het woord. Hij is echt in alles geïnteresseerd, van kleine oldtimers met verbrandingsmotor tot moderne elektrische mastodonten. Hij heeft echter wel een zwak voor snelle maar discrete auto’s. Er gaat niets boven een break die barst van het vermogen voor discreet rijplezier.

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
De derde Honda-SUV voor Europa heet ZR-V

De derde Honda-SUV voor Europa heet ZR-V

Het model komt al in 2023 op de markt.

135 miljoen euro: is dit de duurste auto ooit?

135 miljoen euro: is dit de duurste auto ooit?

Officieel houdt Mercedes de lippen stijf op mekaar, maar volgens Hagerty werd deze 300 SLR ‘Uhlenhaut’ per opbod verkocht.

Bentley lanceert de Bentayga ‘limousine’

Bentley lanceert de Bentayga ‘limousine’

Vind je de luxueuze SUV van Bentley wat te klein? Weet dan dat je hem voortaan ook kan bestellen in EWB-versie, met verlengde wielbasis...

Vergeten model: Volkswagen Gol. Neen, er ontbreekt geen ‘F’!

Vergeten model: Volkswagen Gol. Neen, er ontbreekt geen ‘F’!

Hoewel Volkswagen heel wat liefhebbers kent, wordt de Gol over het hoofd gezien door verzamelaars. Waarom brak deze auto bij ons nooit door? En wat is het precies?

Aanbevolen tests voor jou

Land Rover Defender P400e vs Jeep Wrangler 4xe: ‘groene’ avonturiers?

Land Rover Defender P400e vs Jeep Wrangler 4xe: ‘groene’ avonturiers?

Iedereen zet in op elektrificatie, zelfs de meest extreme offroaders. Maar is de combinatie van een 4x4 met een plug-in hybride aandrijving echt een geslaagde cocktail?

3,5 /5 Eerste test: de Alfa Romeo Tonale herschudt de kaarten!

Eerste test: de Alfa Romeo Tonale herschudt de kaarten!

De compacte Italiaanse SUV is er eindelijk! Liefhebbers van rijplezier zullen blij zijn, maar misschien gaat dat ten koste van het comfort en de praktische aspecten? Tenzij de situatie net helemaal omgekeerd is...

4,0 /5 Test BMW i4 M50: comfortabele katapult

Test BMW i4 M50: comfortabele katapult

Na een passage bij het M-departement van BMW krijgt de i4 twee elektromotoren in zijn M50-uitvoering. Daarmee beschikt hij over 800 Nm… en kan hij misschien ook de M4 met zijn ‘archaïsche’ verbrandingsmotor de loef afsteken? Niet zo snel...

3,2 /5 Test: MG MG5, de elektrische break zonder kapsones

Test: MG MG5, de elektrische break zonder kapsones

Lijken blitse elektrische SUV’s je wat te veel van het goede en te duur? Met deze eerste ‘rationele en betaalbare’ elektrische break zou MG je dan wel eens kunnen verleiden!

Aanbevolen advies voor jou

Meer adviezen
Te koop: deze Ferrari gaat scoren bij zijn veiling!

Te koop: deze Ferrari gaat scoren bij zijn veiling!

Dit is één van de meest gewilde auto’s ter wereld: een Ferrari 340 MM Spider met een koetswerk van Vignale. Er werden slechts 4 exemplaren gebouwd, waarvan er de afgelopen 10 jaar geen enkele geveild werd...

5 dingen die je moet weten voor je koopt: Opel Astra G Coupé en Cabrio, vanaf… 2.000 euro!

5 dingen die je moet weten voor je koopt: Opel Astra G Coupé en Cabrio, vanaf… 2.000 euro!

Een door Bertone getekende coupé die ruim genoeg is voor 4 mensen en hun bagage, en dat voor minder dan 3.000 euro? Ja dat kan, en ook als cabrio is deze Opel Astra G betaalbaar: voor minder dan 5.000 euro heb je al een mooi exemplaar.

BMW Art Cars '9 out of 19': een niet te missen expo!

BMW Art Cars '9 out of 19': een niet te missen expo!

Nog nooit eerder werden zoveel van deze unieke voertuigen op dezelfde plek getoond! Je kan ze tot 14 juni 2022 ontdekken in Luxemburg!

5 meteen beschikbare Tesla’s op VROOM.be

5 meteen beschikbare Tesla’s op VROOM.be

Het voordeel bij Tesla is dat de modellen maar weinig veranderd zijn in de loop der jaren en dus niet verouderd lijken. En natuurlijk is er de toegang tot het Supercharger-netwerk! Jammer genoeg betekent dat ook dat ze eerder aan de prijs blijven...

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Manueel

€ 19.571

Benzine, Automaat

€ 27.490
2022
5 km

Benzine, Automaat

€ 44.490
2022
5 km

Diesel, Automaat

€ 55.990
2022
5 km

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Diesel, Manueel

€ 12.800
2019
124.771 km

Benzine, Manueel

€ 21.999
2018
54.490 km

Benzine, Automaat

€ 17.790
2017
10.571 km
€ 11.200
2014
101.631 km