Testen

Eerste test: Nissan Qashqai e-Power, een ander soort hybride

De pionier onder de SUV’s krijgt eindelijk een hybride aandrijving! En zijn innovatieve en unieke werking wekt onze aandacht...

  • Vanhouche  Sébastien Vanhouche Sébastien
  • 07 april 2022
  • Nissan
  • 14.741 weergaven
3,8
VROOM-score
  • 3,5
    Prestatie
  • 4,0
    Wegligging
  • 3,5
    Comfort
  • 4,0
    Uitrusting
  • 4,0
    Veiligheid
  • 3,5
    Prijs-kwaliteit
  • 4,0
    Verbruik
  • 4,0
    Globaal
Voor- en nadelen
  • Compromis dynamiek / werkingscomfort
  • Stilte van het elektrische rijgedeelte
  • Verhouding binnenruimte/buitenafmetingen
  • Comfort van het e-Pedal
  • Luidruchtige motor tijdens het opladen
  • Zeer sober interieur
  • Middelmatige modulariteit

Tegelijkertijd met onze eerste meters aan het stuur van de nieuwe Ariya bood Nissan ons ook de kans om te rijden met zijn Qashqai e-Power. En daar moesten we geen twee keer over nadenken! Net zoals bij de elektrische SUV beperkte onze ervaring zich tot enkele rondjes op een circuit dat voor de gelegenheid uitgetekend werd. Daarmee konden we de e-Power testen onder (bijna) alle omstandigheden.

Een geval apart 

Voor wie niet vertrouwd is met deze nieuwe versie van de SUV, moet dit weten: het is eerst en vooral een Qashqai, dezelfde als diegene die we in juni vorig jaar konden ontdekken. Enkel de e-Power logo’s en een licht ander radiatorrooster onderscheiden hem van zijn broers met verbrandingsmotor. Maar Nissan maakt wel van de komst van deze aandrijving gebruik om zijn bestseller enkele updates te geven. De meest opvallende is het infotainmentsysteem, dat evolueert en voortaan te bekijken is via een groter centraal scherm. 





Een verre van klassieke hybride

Zoek niet naar een stekker, die is er niet: de Qashqai e-Power is een klassieke hybride. Nu ja, niet echt. In werkelijkheid drijft alleen de elektromotor de voorwielen aan. De 1.5 liter grote turbo benzine driecilinder doet enkel dienst als generator. Het resultaat is dat hij altijd aan een optimaal toerental kan draaien om zo het verbruik te beperken. Handig. Een kleine batterij vervolledigt het systeem zodat de elektromotor altijd genoeg stroom heeft. Het geheel is goed voor 190 pk en 330 Nm koppel. Nissan kondigt een CO2-uitstoot aan van 119 g/km en een verbruik van 5,3 l/100 km.

Met e-Pedal

Deze specifieke configuratie zorgt ervoor dat Nissan kan zorgen voor functies die je gewoonlijk enkel op een elektrische auto aantreft. Deze SUV beschikt bijvoorbeeld over het e-Pedal dat de fabrikant zo dierbaar is. En het gevoel ervan is identiek aan dat van de Leaf of Ariya. Eenmaal geactiveerd remt de Qashqai sterk af zodra je het gaspedaal lost. Dit maakt met één voet rijden bijna mogelijk. Helaas moet je, net als bij de hierboven genoemde elektrische Nissans, nog steeds op de rem drukken om volledig tot stilstand te komen.

Hoe zit dat in de praktijk? 

Het is niet alleen het gaspedaal dat je doet denken dat je in een 100% elektrische auto zit. De 190 pk worden op een uiterst lineaire manier afgeleverd. Zodra de motor aanspreekt, reageert hij meteen, zonder evenwel de auto bliksemsnel te maken... Binnenin is het ook stil. Je hoort niet veel lawaai van buitenaf of van de motor. Bij lage snelheden klinkt de Qashqai echt als een elektrische auto, maar bij volgas verandert die indruk.





Het blijft een hybride... 

De geluidsisolatie aan boord van de Qashqai is goed, maar niet perfect. Het gevolg is dat, van zodra je iets te veel vermogen vraagt, de verbrandingsmotor aanslaat om de nodige energie te leveren. Bij lage snelheden blijft hij onopvallend, maar als je naar hogere toerentallen gaat, wordt hij hoorbaarder. Als je eenmaal plankgas geeft, zou je bijna het woord "lawaaierig" kunnen gebruiken. Maar de enige auto waarmee deze Qashqai qua technologie vergeleken kan worden is de Honda HR-V. En tegen die tegenstander wint de Nissan ruimschoots.

Interessant voor de portefeuille? 

Het is moeilijk om over brandstofverbruik te praten als je op een afgesloten circuit rijdt. Maar het moet gezegd dat deze Qashqai heel (heel) vaak alleen op zijn elektromotor loopt. En als de verbrandingsmotor eenmaal draait, wordt hij verondersteld voortdurend in zijn optimale toerentalgebied te draaien. Kortom, deze technologie zou aan de pomp wat geld moeten besparen. In de huidige Belgische fiscale situatie zal dit systeem niet kunnen genieten van een voordelige belastingaftrek voor zelfstandigen en bedrijven. Particulieren zullen daarom de voornaamste doelgroep zijn.

Ons ‘eerste’ verdict

Ook hier bewaren we onze eindconclusie tot na een echte wegtest, maar het lijkt erop dat Nissan een innovatieve en interessante benadering gevonden heeft. Dit blijft eerst en vooral een Qashqai. Hij heeft een goede geluidsisolatie, is comfortabel en dynamisch, en dus krijgt de middelgrote SUV van Nissan er gewoon een extra motorversie bij die nog ontbrak in het gamma. En die zal de kwaliteiten van het model extra in de verf zetten, en ook het verbruik doen dalen.

Op zoek naar een nieuwe wagen?

Ben jij op zoek naar een Nissan Qashqai? Kies uit meer dan 30.000 wagens op VROOM.be. Nieuw én tweedehands! Ontdek onze laatste Nissan Qashqai-zoekertjes nu hier:

Meer lezen over:

Vanhouche  Sébastien
Over de auteur: Vanhouche Sébastien Sébastien is altijd al gebeten geweest door de autowereld in de breedste betekenis van het woord. Hij is echt in alles geïnteresseerd, van kleine oldtimers met verbrandingsmotor tot moderne elektrische mastodonten. Hij heeft echter wel een zwak voor snelle maar discrete auto’s. Er gaat niets boven een break die barst van het vermogen voor discreet rijplezier.

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
Peugeot e-208 vernieuwd: hij belooft een rijbereik tot 400 km

Peugeot e-208 vernieuwd: hij belooft een rijbereik tot 400 km

Peugeot spijkert de elektrische versie van zijn 208 bij. Op het menu: een verbeterde efficiëntie, maar ook een krachtigere motor!

Citroën-logo: terug naar het prille begin

Citroën-logo: terug naar het prille begin

Het merk met de ‘double chevron’ heeft zijn nieuwe logo onthuld. Nu ja, ‘nieuw’… Dit 10de logo in de geschiedenis van Citroën keert eerder terug naar het originele ovale logo uit 1919. Ken je dat nog?

Alpine: de A110 R, de ‘radicale’ berlinette, komt eraan!

Alpine: de A110 R, de ‘radicale’ berlinette, komt eraan!

Deze A110 R wordt voorgesteld als de ultieme expressie van lichtheid en prestaties. Daarmee moet hij Alpine in schoonheid het tijdperk van de verbrandingsmotoren laten afsluiten bij de overgang naar de elektrische toekomst...

Lamborghini stopt (definitief) met de productie van de Aventador

Lamborghini stopt (definitief) met de productie van de Aventador

Het zou eigenlijk eerder stoppen, maar de productie werd verlengd omdat een aantal exemplaren van het model verloren gingen toen een autotransportschip eerder dit jaar zonk.

Aanbevolen tests voor jou

3,5 /5 Test: Suzuki Vitara Strong Hybrid, discrete efficiëntie

Test: Suzuki Vitara Strong Hybrid, discrete efficiëntie

De Vitara heeft de luxe om zichzelf de nieuwe ‘full hybrid’ aandrijving van Suzuki cadeau te doen. Een stevige extra troef in tijden van hoge brandstofkosten?

Kia Sportage vs. Toyota RAV4: strijd der plug-ins!

Kia Sportage vs. Toyota RAV4: strijd der plug-ins!

Heeft de zeer aantrekkelijke Kia Sportage het in zich om ’s werelds best verkochte auto te verslaan? Het antwoord ligt in een confrontatie tussen de plug-in hybride versies van deze twee sterren binnen het SUV-segment.

3,9 /5 Test: DS 7, performanter dan ooit!

Test: DS 7, performanter dan ooit!

Aan het begin van de zomer gaf DS zijn 7 een opfrisbeurt. Op het programma stonden een aantal esthetische en technologische verbeteringen, maar vooral een nieuwe ‘DS Performance’-uitvoering! Volstaat dat om het hoofd te bieden aan de concurrentie?

3,5 /5 Eerste test: Volkswagen ID. Buzz, elektrisch en sympathiek

Eerste test: Volkswagen ID. Buzz, elektrisch en sympathiek

Met de look van een futuristische T1 wekt de nieuwe elektrische minibus van Volkswagen onmiskenbaar veel sympathie op. Volstaat die troef om te overtuigen?

Aanbevolen advies voor jou

Meer adviezen
Deze ‘Belgische’ Ferrari stond mee aan de wieg van de F40

Deze ‘Belgische’ Ferrari stond mee aan de wieg van de F40

Er werden vijf exemplaren gebouwd van de Ferrari 288 GTO Evoluzione, en dit exemplaar werd geleverd aan onze landgenoot Jean Blaton.

Tesla verhoogt de prijzen van zijn Superchargers

Tesla verhoogt de prijzen van zijn Superchargers

In heel Europa moet je rekenen op een prijsstijging van ongeveer 25%!

Ford gebruikt Bluetooth om kans op ongelukken te verkleinen

Ford gebruikt Bluetooth om kans op ongelukken te verkleinen

De technologie moet helpen om fietsers en voetgangers beter te detecteren.

5 dingen die je moet weten voor je koopt: Toyota Celica MK4, wereldkampioen!

5 dingen die je moet weten voor je koopt: Toyota Celica MK4, wereldkampioen!

De Toyota Celica MK4, die in 1990 wereldkampioenschap rally won in de handen van Carlos Sainz, heeft zijn intrede gedaan in de wereld van de verzamelaars, nu alle geproduceerde exemplaren minstens 30 jaar oud zijn. Maar wat moet je weten voor je overweegt om er één te kopen?

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Automaat

€ 40.950
2021
4 km

Benzine, Manueel

€ 27.950
2021
14 km

Benzine, Manueel

€ 23.750
2021
6 km

Benzine, Manueel

€ 19.990
2022
1.000 km

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Benzine, Manueel

€ 15.490
2020
23.750 km

Diesel, Manueel

€ 12.800
2019
124.771 km

Automaat

€ 67.900
2020
28.030 km

Benzine, Automaat

€ 39.990
2021
16.500 km