Testen

Opel Crossland X: zeg niet “SUV” maar “crossover”

Maak kennis met nummer vier. Na de Insignia Grand Sport, Insignia Sports Tourer en Insignia Cross Tourer is de Crossland X het vierde model in Opels “7 in 17”-offensief. Tijd voor een eerste testrit.
  • Bervoets Wim
  • 18 mei 2017
  • Opel
1,9
VROOM-score
  • 2,0
    Prestatie
  • 0
    Wegligging
  • 3,0
    Comfort
  • 4,0
    Uitrusting
  • 0
    Veiligheid
  • 3,0
    Prijs-kwaliteit
  • 0
    Verbruik
  • 3,0
    Globaal
Voor- en nadelen

      Als we er het lijstje bijhalen, zitten we intussen aan vier: drie Insignia-varianten en deze Crossland X. Dit jaar verwachten we er dus nog drie: de Grandland X, de gefacelifte Vivaro en de Ampera-e. Al laat de Belgische importeur tussen de lijnen verstaan dat die laatste pas volgend jaar bij ons in de showroom zal staan. Opel geeft immers de voorkeur aan elektrische adopters zoals Noorwegen en Nederland, en aan thuisland Duitsland.

      Welk model is dit precies?

      De Crossland X, Opels vervanger voor de Meriva en de kleinste SUV in de “X”-line-up van avontuurlijke Opel-modellen. Al heeft Opel liever dat we hem “crossover” noemen: een minder stoere en praktischere variant, of een kruising tussen een klassieke monovolume en een SUV. Hij komt dus onder de Mokka X te staan, al is hij slechts 6 centimeter korter dan de stoerdere SUV.

      Waarin verschilt hij dan van de Mokka X?

      Vooral in de aanpak: de Crossland X mikt meer op gezinnen en op ruimte dan de Mokka X. De interieurruimte is dus iets groter en toont luchtiger. De kofferruimte wint eveneens aan volume: 410 liter met de achterbank rechtop, tegenover 356 liter in de Mokka X. Die kofferruimte kan nog toenemen tot 520 liter, dankzij een achterbank die over een lengte van 15 centimeter kan worden verschoven. Ten slotte is deze Crossland X niet beschikbaar met vierwielaandrijving, en is het motoraanbod beperkter. Maar daar komen we meteen op terug.

      Is dit al een eerste product van de overname door Peugeot en Citroën?

      Nee. Het platform van de Crossland X is weliswaar een nieuwe evolutie van een PSA-platform, dat binnenkort ook dienst doet onder de Citroën C-Aircross, maar Opel beklemtoont dat de ontwikkeling van de Crossland X al begonnen was ruim voor de deal met PSA beklonken was. Toch maakt de Crossland X ook gebruik van PSA-motoren, meer bepaald de 1.2 driecilinder op benzine en de 1.6 viercilinder turbodiesel.

      Wat voor motoren zijn dat precies?

      De 1.2 is beschikbaar in atmosferische versie, met 81 pk en 118 Nm. Hij is er ook als turbobenzine, in twee vermogensvarianten: met 110 pk en 205 Nm en met 130 pk en 230 Nm. De 1.6 CDTI is er op zijn beurt ook in twee versies: met 99 pk en 254 Nm, en met 116 pk en 300 Nm. De 1.2 is standaard gekoppeld aan een manuele vijfversnellingsbak of een zestrapsautomaat. Alleen de 130 pk-versie heeft recht op een manuele zesversnellingsbak. Idem voor de diesels: de 99 pk-versie heeft een manuele vijfversnellingsbak, de 116 pk-versie een zesbak. Opmerkelijk: de Belgische importeur schat dat het ongeveer 90% benzineversies zal verkopen, en slechts 10% diesels.

      Hoe doen die motoren het?

      We waagden ons aan drie motoren: eerst aan de 1.2 met 110 pk, die we in combinatie met de zestrapsautomaat reden. De driecilinder is voldoende gedempt, maar maant in samenwerking met de automaat toch vooral aan tot een rustige rijstijl. Met een tijd van 0 tot 100 km/u in 11,8 seconden is hij bovendien geen snelheidswonder. Kies je voor de 130 pk-versie, dan staan de zaken er iets beter voor: de krachtigere versie is niet alleen meer dan twee seconden sneller (9,1 seconden tot 100 km/u), hij klimt ook gewilliger in de toeren en werkt aangenamer samen met de manuele zesversnellingsbak. De dieselmotor van 116 pk ten slotte weet vooral zijn ruimere koppel te benutten.

      En rijdynamisch?

      Daar wordt de Crossland X geplaagd door besturingsorganen die te licht aanvoelen: een stuur pedalen die gevoel missen, een versnellingsbak die precisie mist en een chassis dat te zacht aanvoelt om echt dynamisch uit de hoek te komen. De Opel verkiest dus vooral een comfortabele rijstijl, al heeft hij daar te lijden onder een weinig alerte ophanging, die bij korte oneffenheden nogal droog reageert. Eens op snelheid voelt de Crossland X zich meer op zijn gemak. Een pluspunt wel voor de comfortabele zetels, iets waar Opel graag mee uitpakt.

      Wat moet ik verder nog weten?

      Dat het ruimtegevoel aan boord van deze Crossland X best wel snor zit, onder meer dankzij de schuin aflopende voorruit en een optioneel panoramadak. Daarnaast heeft Opel het dashboard duidelijk soberder ingedeeld, iets wat het in de Mokka X nog niet helemaal kon verhelpen. Ten slotte kan je de Crossland X heel wat funky koetswerkkleuren meegeven, desgewenst met contrasterende dakkleuren.

      Hoeveel kost hij?

      De atmosferische 1.2 zet Opel in de catalogus vanaf € 17.900. De drukgevoede benzinemotoren beginnen bij € 19.500 voor de 1.2 Turbo met 110 pk en manuele vijfbak en gaan tot € 22.300 voor diezelfde motor met zestrapsautomaat. Dieselmotoren geeft Opel een prijskaartje van € 20.350 voor de 99 pk-versie tot € 23.300 voor de 116 pk-versie in het hoogste uitrustingsniveau. Standaard krijgt de Crossland X onder meer manuele klimaatregeling, een snelheidsregelaar, rijstrookassistentie en verkeersbordherkenning, een multimediasysteem met touchscreen van 7 duim en smartphone-integratie, en het Opel OnStar-conciërgesysteem.

      Besluit?

      De Opel Crossland X is een ruime en praktische crossover, die vooral in de smaak zal vallen bij gezinnen en klanten die iets minder stoer zoeken dan de Mokka X. In dat opzicht is hij degelijk uitgerust en aantrekkelijk geprijsd. De Mokka X hangt echter wel als een schaduw om deze Crossland X heen: die is weliswaar minder ruim, maar speelt in hetzelfde segment en dezelfde prijscategorie.

      Meer lezen over:

      Over de auteur: Bervoets Wim Wim Bervoets is redacteur bij Vroom sinds 2016. Hij interesseert zich voor alles van stadsauto’s tot sportwagens, en kijkt met een open blik naar de mobiliteit en brandstoffen van de toekomst.
      Toch droomt hij nog altijd van een Lotus Elise...
      Foto's ©: Wim Bervoets.

      Aanbevolen tests voor jou

      Meer tests
      3,7 /5 Test: Skoda Kodiaq 2024, Ruimte met de grote R

      Test: Skoda Kodiaq 2024, Ruimte met de grote R

      De tweede generatie Skoda Kodiaq bouwt verder op het succes van zijn voorganger met nog meer ruimte, nog meer praktische snufjes en nu ook een plug-inhybride motorisatie. Valt er nog iets op aan te merken?

      3,5 /5 Test: Audi A3, naar een hoger niveau met de facelift

      Test: Audi A3, naar een hoger niveau met de facelift

      Na de Sportback en de sedan krijgt de Audi A3 een nieuwe Allstreet-versie met zijn facelift voor 2024. Maar is dit het enige interessante nieuws in het gamma van de compacte Duitser?

      4,0 /5 Test: Porsche Macan, even geslaagd als EV?

      Test: Porsche Macan, even geslaagd als EV?

      De Macan wordt volledig elektrisch in zijn nieuwe generatie. Laten we zien of deze sportieve SUV met batterijen en zonder uitlaten ons even enthousiast maakt achter het stuur.

      3,3 /5 Test: Volkswagen Polo, nog steeds geen mini-Golf...

      Test: Volkswagen Polo, nog steeds geen mini-Golf...

      Heeft de 6e generatie Volkswagen Polo het na de facelift in zich om uit de schaduw van zijn grote broer te komen, de legendarische Golf?

      Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

      Meer nieuwe auto's

      Diesel, Manueel

      € 32.584

      Benzine, Manueel

      € 21.500

      Benzine, Automaat

      € 27.547

      Benzine, Manueel

      € 23.748

      Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

      Meer tweedehands auto's
      € 52.990
      2019
      105.433 km
      € 52.900
      2021
      1.500 km

      Benzine, Automaat

      € 23.500
      2020
      30.212 km

      Benzine, Automaat

      € 28.995
      2011
      65.000 km