Testen

Opel Grandland X: de SUV op Franse wijze

Opel zet verder in op zijn “X”-gamma en plaatst de Grandland X bovenaan. De Duitse neef van de Peugeot 3008 wil uiteraard dankzij zijn eigen kwaliteiten een eigen plaats opeisen.

  • Christiaens  Jean-Francois Christiaens Jean-Francois
  • 19 september 2017
  • Opel
3,6
VROOM-score
  • 3,5
    Prestatie
  • 4,0
    Wegligging
  • 3,0
    Comfort
  • 4,0
    Uitrusting
  • 4,0
    Veiligheid
  • 3,5
    Prijs-kwaliteit
  • 3,0
    Verbruik
  • 3,5
    Globaal
Voor- en nadelen
  • Aangenaam weggedrag
  • Binnenruimte/koffer
  • Doeltreffende motoren
  • Verhouding prijs/uitrusting
  • Bediening manuele versnellingsbak kan beter
  • Ernstige presentatie
  • Motoraanbod te beperkt

Bij elke lancering van een nieuwe SUV horen we hetzelfde liedje: deze koetswerkvorm heeft de laatste jaren een spectaculaire evolutie gekend en zal ook de komende jaren het sterkst groeien. Voor middelgrote SUV’s, waar Opel met zijn Grandland X op mikt, betekent dat een Europees marktaandeel van 7% in 2010 en meer dan 20% vandaag. Hoog tijd dat Opel zijn deel van de koek eist dus.

Na de Crossland X, op basis van de Peugeot 2008 en Citroën C3 Aircross, is de Grandland X het tweede model dat Opel samen met PSA ontwikkelt. Maar die samenwerking dateert van voor de overname van Opel door PSA. De Grandland X is een twintigtal centimeter langer dan de Mokka X en Crossland X en gebruikt het EMP2-platform en (een deel van) de motoren van de Peugeot 3008. Een succesformule?

Duidelijk Opel

Dit is evenwel niet zomaar een Peugeot-SUV met Opel-logo. De Grandland X kreeg een eigen esthetische persoonlijkheid en de laatste stijlgimmicks van Opel. De led-koplampen krijgen bijvoorbeeld de dubbele lichtsignatuur, er loopt een chromen snor door het radiatorrooster en het dak lijkt optisch te zweven. Hij ziet er klassieker uit dan de edgy 3008. Als je je toch wil onderscheiden van de rest, kan je wel kiezen voor een contrasterende dakkleur.

Verzorgd comfort

Ook aan boord heerst er een typische Opel-sfeer. We zien onder meer de ergonomische AGR-zetels, het IntelliLink-infotainmentsysteem met scherm tot 8 duim groot en uitgebreide connectiviteit (Apple CarPlay, Android Auto,…). Bovenaan de voorruit staat de knop van het OnStar-systeem, dat 24 uur per dag en 7 dagen op 7 bereikbaar is, en waarmee je voortaan ook een hotelkamer kunt reserveren of een parkeerplaats kunt zoeken.

Achter het stuur van de Grandland X krijg je de indruk van ruimte, dankzij het brede dashboard. Je krijgt er minder het cockpit-gevoel – of “i-Cockpit” – dan aan boord van de Peugeot 3008, met zijn bredere middenconsole. De interieurruimte achteraan is voortreffelijk, het koffervolume gul voor dit segment (514 liter en 1.652 liter met de makkelijk neerklapbare achterbank naar beneden).

4x2 “+”

In tegenstelling tot de Mokka X, die samen met Chevrolet nog tijdens de General Motors-tijd werd ontwikkeld, zal de Grandland X zijn achterwielen nooit bij het spel betrekken. Het Franse platform is niet voorzien op vierwielaandrijving. Tenminste, niet in de klassieke vorm. Een plug-inhybride met een elektromotor die de achterwielen aandrijft zou er op middellange termijn aankomen.

In afwachting daarvan maakt Opel gebruik van het geëvolueerde tractiecontrolesysteem van PSA. Bij Opel heet het IntelliGrip en laat het de chauffeur kiezen tussen vijf rijmodi (normaal, sneeuw, modder, zand, ESP uit) via een draaiknop naast de versnellingspook. Dankzij M+S-banden moet de Grandland X zichzelf makkelijker uit benarde situaties kunnen halen.

Diesel of benzine?

Een Grandland X bestellen hoeft je nog niet teveel kopzorgen te baren. Opel leende bij PSA namelijk maar één benzine- en één dieselmotor: de 1.2 turbobenzine van 130 pk en de 1.6 BlueHDi van 120 pk. In beide gevallen kan je kiezen voor een manuele zesversnellingsbak of voor € 1.400 extra voor een zestrapsautomaat.

Op krachtigere motoren is het nog even wachten. Maar Opel belooft tegen eind 2018 een tweeliter diesel van 180 pk in combinatie met een achttrapsautomaat die Peugeot net geïntroduceerd heeft. Zonder meer details te geven vertelde Opel ook dat de Grandland X de eerste klassieke plug-inhybride in zijn geschiedenis wordt. Die komt er alleszins niet voor 2019…

Efficiënt

We probeerden eerst de 1.2 Turbo Ecotec van 130 pk. Die uitstekende motor toont zich veelzijdig: soepel en relatief discreet in de stad, stevig genoeg voor de Grandland X op grote wegen, in tegenstelling tot wat zijn kleine cilinderinhoud doet vermoeden. Net als de 3008 is de Grandland X bijzonder licht vergeleken met zijn afmetingen: 1.370 kilogram.

De driecilinder laat zich bij een ontspannen rijstijl in de stad nauwelijks horen. Alleen bij hernemingen laat hij zijn klassieke klank horen. De geleiding van de versnellingsbak is niet optimaal (vooral rond derde versnelling), maar het weggedrag is efficiënt en aangenaam.

Zuinig

De 1.6 CDTI onderscheidt zich ook door een uitstekende geluiddemping. Ook door zijn relatief lage verbruik trouwens, zowel op papier als in de praktijk. De Grandland X 1.6 CDTI 120 stoot met ecorubber amper 104 g/km aan CO2 uit (111 g/km met gewone banden). Het koppel van 300 Nm is beschikbaar vanaf 1.750 tpm en zorgt voor een soepele rijstijl. De prestaties zijn niet wereldschokkend (0-100 km/u in 11,8 seconden en een topsnelheid van 189 km/u) maar zijn ruim voldoende voor dagelijks gebruik. Wie meer wil, moet wachten op de 2.0…

Gulle uitrusting

De Grandland X beschikt over een moderne uitrusting. Er is onder meer een adaptieve snelheidsregelaar, een aanrijdingswaarschuwing met noodremhulp en voetgangerherkenning, vermoeidheidswaarschuwing, uitgebreide parkeerhulp en een 360-gradencamera. Led-verlichting met automatische grootlichten. Er is ook een inductielaadmogelijkheid voor je smartphone, een snel ontdooiende voorruit, een verwarmd stuur, geventileerde voorzetels, verwarmde voor- en achterzetels,…

Drie uitvoeringen

De Opel Grandland X kost als benzine € 25.000 en als diesel € 26.800. De standaarduitrusting van de instapversie Comfort is al ruim, maar bevat nog enkele hiaten (zoals stalen 16-duimsvelgen, manuele klimaatregeling en geen IntelliLink). De uitgebreider uitgeruste versie Edition kost € 1.000 meer. De topversie heet Innovation, met led-koplampen en een Safety Pack. De benzine kost daar € 28.600 en de diesel € 30.400.

Besluit

De Grandland X maakt optimaal gebruik van de dynamische kwaliteiten van zijn Duitse neef en van zijn uitstekende motoren. De Opel-SUV onderscheidt zich dan weer door een uitgebreidere optielijst en een interessantere verhouding prijs/uitrusting. Hij zal in de smaak vallen bij klanten die een klassieker ogende auto willen met een traditioneler interieur.

Meer lezen over:

Christiaens  Jean-Francois
Over de auteur: Christiaens Jean-Francois Jean-François Christiaens is autojournalist sinds 2005. Hij houdt van alles wat rijdt, van elektrische auto’s tot hypercars.
Maar zijn hart gaat vooral sneller slaan van hot hatches uit het GTI-tijdperk. Hoewel een comfortabele break hem ook weer niet onbewogen laat.
Heet dat dan ouder worden?

Aanbevolen tests voor jou

Meer tests
3,7 /5 Test: Skoda Kodiaq 2024, Ruimte met de grote R

Test: Skoda Kodiaq 2024, Ruimte met de grote R

De tweede generatie Skoda Kodiaq bouwt verder op het succes van zijn voorganger met nog meer ruimte, nog meer praktische snufjes en nu ook een plug-inhybride motorisatie. Valt er nog iets op aan te merken?

3,9 /5 Test: Audi SQ8 Sportback e-tron, kroon in gevaar?

Test: Audi SQ8 Sportback e-tron, kroon in gevaar?

De Audi SQ8 Sportback e-tron is officieel het summum van de elektrische SUV’s van Audi. Maar kan hij de dreiging van de modernere SQ6 e-tron weerstaan?

3,5 /5 Test: Mercedes B-Klasse, ondergewaardeerde alleskunner

Test: Mercedes B-Klasse, ondergewaardeerde alleskunner

Er wordt minder over gesproken, maar ook de Mercedes B-Klasse kreeg onlangs een facelift. En het is misschien wel het fijnste model van de compacte Mercedes-familie... Zolang die nog bestaat.

3,3 /5 Test: Volkswagen Polo, nog steeds geen mini-Golf...

Test: Volkswagen Polo, nog steeds geen mini-Golf...

Heeft de 6e generatie Volkswagen Polo het na de facelift in zich om uit de schaduw van zijn grote broer te komen, de legendarische Golf?

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Automaat

€ 27.547

Benzine, Manueel

€ 21.500

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Manueel

€ 23.748

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's
€ 52.990
2019
105.433 km
€ 52.900
2021
1.500 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km