Testen

Eerste test: Opel Mokka-e, SUV aan de stekker

De Mokka ruilt zijn ‘X’ in voor een ‘e’. Geen vierwielaandrijving meer op het programma, maar wel een elektrische aandrijving. Maakt dat deze tweede Mokka even hip als zijn nieuwe, moderne en pure stijl suggereert?
  • Christiaens  Jean-Francois Christiaens Jean-Francois
  • 03 februari 2021
  • Opel
  • 5.423 weergaven
3,6
VROOM-score
  • 4,0
    Prestatie
  • 4,5
    Wegligging
  • 3,0
    Comfort
  • 3,5
    Uitrusting
  • 3,5
    Veiligheid
  • 3,0
    Prijs-kwaliteit
  • 3,5
    Verbruik
  • 3,5
    Globaal
Voor- en nadelen
  • Dynamisch en leuk weggedrag
  • Goede prestaties over de hele lijn
  • Mooie stijl
  • Interieurruimte achteraan
  • Middelmatig koffervolume


Eerste test: Opel Mokka-e, SUV aan de stekker

De eerste Opel Mokka was bedacht tijdens het General Motors-tijdperk en deelde zijn technische organen met de Chevrolet Trax. Hij zag eruit als een robuuste SUV met een iets meer avontuurlijke neiging (al blijft alles natuurlijk relatief…) dan bepaalde meer stedelijke SUV’s. Bewijs: hij kon zelfs rekenen op vierwielaandrijving, in tegenstelling tot talrijke rivaliserende SUV’s van hetzelfde formaat. Die zin voor avontuur versterkte de Mokka bij zijn facelift halverwege zijn carrière door zijn look nog stoerder te maken en een X aan zijn naam toe te voegen.

Eerste test: Opel Mokka-e, SUV aan de stekker

Nieuwe oriëntatie

Hoewel deze positionering hem geen windeieren heeft gelegd (hij heeft meer dan een miljoen klanten verleid) verandert de Mokka voor zijn tweede generatie het geweer van schouder. De markt is in tussentijd veranderd en bovendien is Opel verhuisd naar PSA (en dus vandaag naar Stellantis).

Deze keer zet de Mokka vooral in op elektrificatie door gebruik te maken van de zogenaamde “multi-energie”-basis CMP van de Franse groep, die hij deelt met onder meer de Peugeot 2008 en de DS 3 Crossback. De nieuwe Mokka is er dus naar keuze op benzine, op diesel of in een puur elektrische variant.

Eerste test: Opel Mokka-e, SUV aan de stekker

Geen X maar e

In dat laatste geval voegt de Mokka een ‘e’ toe aan zijn naam. Omdat deze Mokka-e als eerste in productie gaat, voor de modellen met verbrandingsmotor, konden we die kort proeven. Ter herinnering: de elektrische aandrijflijn van de huidige modellen op CMP-basis is gestoeld op een elektromotor van 136 pk/260 Nm die de voorwielen aandrijft en een batterij van 50 kWh. In de Opel Mokka-e is die combinatie goed voor een WLTP-rijbereik van iets meer dan 320 kilometer.

Eerste test: Opel Mokka-e, SUV aan de stekker

Dynamisch

Dat rijbereik hebben we niet kunnen controleren tijdens deze korte eerste kennismaking. Al vermeldt Opel wel dat het reële rijbereik in de winter op 250 kilometer ligt.

We hebben echter wel een andere belofte van Opel kunnen nagaan aan het stuur van deze Mokka-e: de zorg die is besteed aan zijn dynamisch rijgedrag. Dit is een compacte SUV in het genre van de Ford Puma. Wie van sturen houdt, zal blij zijn met zijn levendigheid, de goede ijking van zijn schokdempers en de precieze bediening. Dat is des te fijner omdat dit een elektrische auto is, en die zijn doorgaans niet zo wild van een stevig rijtempo – het gebruiksplezier van hun rempedaal herinnert je daar vaak aan.

Eerste test: Opel Mokka-e, SUV aan de stekker

3 modi

De bestuurder heeft de keuze uit drie rijmodi via een schakelaar op de middenconsole: Eco, Normal en Sport. Die begrenzen het beschikbare vermogen van de elektromotor op 60 kW (82 pk), 80 kW (109 pk) en 100 kW (136 pk).

Eerste test: Opel Mokka-e, SUV aan de stekker

De eerste twee programma’s blijken al ruimschoots te volstaan om sereen met het verkeer mee te stromen. Het derde is perfect om af en toe gebruik te maken van de dynamische inborst van de Mokka-e. Zijn prestaties zijn natuurlijk niet zo verbijsterend als die van bepaalde (onbetaalbare) elektrische bolides, maar hij kan toch al naar 100 km/u sprinten in 9 seconden. De topsnelheid is dan weer begrensd op 150 km/u.

Pure Panel

Deze tweede Mokka wijdt het nieuwe gezicht van Opel in, dat Vizor is gedoopt en dat opvalt door het grote, gesloten radiatorrooster. Hij luidt ook het begin in van een meer kaalgeplukt tijdperk voor de interieurs bij Opel. We zijn hier ver verwijderd van de dashboards boordevol knoppen van oudere producten van het merk met bliksemlogo. Het pure dashboard van de Mokka is opgebouwd rond twee schermen (van tot respectievelijk 12 en 10 duim) die samen een “Pure Panel” vormen.

Eerste test: Opel Mokka-e, SUV aan de stekker

Dat laatste reduceert het aantal traditionele fysieke knoppen ingrijpend, maar Opel heeft toch een klassiek knoppengeheel behouden voor de bediening van de airco. Die laatste kan bovendien van op afstand worden aangestuurd met een smartphone. Het geheel zou dus vrij ergonomisch moeten zijn voor dagelijks gebruik.

‘Gemiddelde’ binnenruimte

Praktisch gezien heeft de komst van broer Crossland in de catalogus deze tweede generatie van de Mokka duidelijk bevrijd van zijn puur functionele verplichtingen. Hij is 12,4 centimeter korter dan zijn voorganger en biedt maar een matige hoeveelheid ruimte op de achterbank. De sportieve stijl van deze nieuwe Mokka maakt de achterste zitplaatsen bovendien wat benepen.

Eerste test: Opel Mokka-e, SUV aan de stekker

De koffer slikt slechts 310 liter (350 liter met verbrandingsmotor) en beperkt zich tot een vrij klassieke moduleerbaarheid. Het maximale laadvolume piekt op 1.060 liter wanneer je de achterbank neerklapt (1.105 liter in de versies met verbrandingsmotor). Voldoende zonder meer.

Eerste test: Opel Mokka-e, SUV aan de stekker

100 kW

Nog iets over het opladen: de Mokka-e krijgt een driefasenlader van 11 kW. Op die manier kan hij zijn batterij volledig opladen in iets meer dan 5 uur aan een aangepaste laadpaal. Hij kan ook snelladen aan gelijkstroom met een vermogen van tot 100 kW. Indien nodig kan je op die manier 100 kilometer rijbereik recupereren in 12 minuten volgens de cijfers van Opel.

Eerste test: Opel Mokka-e, SUV aan de stekker

Hoeveel kost hij?

De Mokka wordt aangeboden met een 1.2-turbobenzinemotor (100 of 130 pk) en met een 1.5-turbodiesel van 110 pk. Het prijskaartje ligt dan tussen de 22.600 en de 31.750 euro. De Mokka-e vergt natuurlijk een extra inspanning… Zijn prijsvork begint bij 36.200 euro (e-Edition) en gaat tot 41.300 euro (e-Ultimate).

Ons verdict

Eerste test: Opel Mokka-e, SUV aan de stekker

De Mokka-e maakt duidelijk meer werk van zijn stijl en zijn rijgedrag dan van de praktische aspecten. Op die manier werpt hij zich op als een interessant alternatief voor zijn meer conventionele broer Crossland. De elektrische aandrijflijn weet te overtuigen. Deze Mokka-e is zelfs een van de meest amusante ‘betaalbare’ EV’s waar we recent mee hebben mogen rijden. Maar omdat hij is ontwikkeld op een ‘gemengd’ platform kan hij geen aanspraak maken op alle voordelen die met de elektrische technologie gepaard gaan.


Op zoek naar een nieuwe wagen?

Ben jij op zoek naar een Opel Mokka ? Kies uit meer dan 30.000 wagens op VROOM.be. Nieuw én tweedehands! Ontdek onze laatste Opel Mokka zoekertjes nu hier:

Meer lezen over:

Christiaens  Jean-Francois
Over de auteur: Christiaens Jean-Francois Jean-François Christiaens is autojournalist sinds 2005. Hij houdt van alles wat rijdt, van elektrische auto’s tot hypercars.
Maar zijn hart gaat vooral sneller slaan van hot hatches uit het GTI-tijdperk. Hoewel een comfortabele break hem ook weer niet onbewogen laat.
Heet dat dan ouder worden?

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
BMW M wordt elektrisch, met vier motoren!

BMW M wordt elektrisch, met vier motoren!

Op zijn vijftigste maakt BMW M zich klaar om te stoppen met drinken. Maar afkicken doet het met behulp van vier elektromotoren!

Ford test koplampen die informatie projecteren op het wegdek

Ford test koplampen die informatie projecteren op het wegdek

Het lijkt erop dat de technologie die Audi debuteerde navolging kan krijgen bij volumemerken.

Mahindra stelt 5 elektrische SUV’s voor in één keer!

Mahindra stelt 5 elektrische SUV’s voor in één keer!

Heb je nog nooit gehoord van deze Indiase autobouwer? Nochtans staat hij in de top-3 van de belangrijkste merken in het land. En nu staat het voor een elektrische revolutie dankzij de hulp van Volkswagen!

Dodge Hornet: de Amerikaanse tweelingbroer van de Tonale

Dodge Hornet: de Amerikaanse tweelingbroer van de Tonale

We moeten de technische fiche niet eens onder de loep nemen: dit is een exacte kopie van de nieuwste SUV van Alfa Romeo! Op één detail na…

Aanbevolen tests voor jou

4,1 /5 Gammatest: Alpine A110, harmonie in de familie

Gammatest: Alpine A110, harmonie in de familie

De Franse sportwagen ging onder het mes bij de ingenieurs. En hij is nu overtuigender dan ooit...

BMW iX3 vs Volvo C40 Recharge: populaire maar niet echt volks geprijsde stekker-SUV’s

BMW iX3 vs Volvo C40 Recharge: populaire maar niet echt volks geprijsde stekker-SUV’s

Moet je volgende bedrijfswagen elektrisch zijn en hou je van SUV’s? Dan zouden de BMW iX3 en de Volvo C40 Recharge wel eens deel kunnen uitmaken van je selectie. Maar welke kies je?

3,7 /5 Test: Ford Mustang California Special, de ‘American Dream’!

Test: Ford Mustang California Special, de ‘American Dream’!

Wat is er beter dan een Mustang V8 Convertible om je eigen ‘American Dream’ te beleven? Zeker als je kiest voor het nieuwe California Special-pack dat doet dromen van de Amerikaanse Westkust?

3,7 /5 Test: Lynk & Co 01, het winnende abonnement?

Test: Lynk & Co 01, het winnende abonnement?

De Chinese autobouwer beschikt over een zeldzaam aanbod: een deel-SUV waarop je je kan abonneren! Maar verdient deze plug-in hybride je aandacht?

Aanbevolen advies voor jou

Meer adviezen
Tesla rust één van zijn Superchargers uit met een zwembad!

Tesla rust één van zijn Superchargers uit met een zwembad!

Na de lounges aan zijn laadstations haalt Tesla nu een ander wapen boven om elektrische reizigers bezig te houden: het Super Pool!

‘Sally Carrera’ is te koop

‘Sally Carrera’ is te koop

Als je aan het wachten was op een uniek model om een Porsche 911 te kopen en daarnaast ook een goed doel wil steunen, dan is deze Sally Special ongetwijfeld iets voor jou!

De Porsche 911 Carrera RS 2.7 van Paul Walker wordt geveild

De Porsche 911 Carrera RS 2.7 van Paul Walker wordt geveild

Een iconisch model en een link met de verongelukte acteur uit de film ‘Fast & Furious’, dat moet veel geld opleveren…

Te koop: een unieke McLaren F1, waarschijnlijk voor een astronomische prijs!

Te koop: een unieke McLaren F1, waarschijnlijk voor een astronomische prijs!

Hij wordt beschouwd als één van de 3 iconen van de autowereld, naast de Ferrari 250 GTO en de Alfa Romeo 8C 2900. De McLaren F1 is de overtreffende trap op alle vlakken en wordt bijna nooit te koop aangeboden. Dus als je de middelen hebt, is dit je kans!

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Automaat

€ 40.950
2021
4 km

Benzine, Manueel

€ 27.950
2021
14 km

Benzine, Automaat

€ 34.950
2021
4 km

Benzine, Manueel

€ 23.750
2021
6 km

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Hybride - Benzine, Automaat

€ 44.490
2021
21.500 km

Hybride - Benzine, Automaat

€ 67.900
2020
28.030 km

Benzine, Manueel

€ 20.990
2021
14.214 km

Diesel, Manueel

€ 12.800
2019
124.771 km