Kia
Om te strijden tegen zijn Europese concurrenten, en om zijn bestaansrecht te verdedigen ten opzichte van zijn stijlvolle broertje, zet de Kia Ceed SW in op rationele argumenten. Maar kan hij daarmee verleiden?
Welke auto moet je hebben als ruimte de eerste vereiste is? Grote monovolumes zijn commercieel op de terugweg en worden zelfs compacter, kijk maar naar de nieuwe Espace. Compacte SUV’s mogen dan wel stoer zijn, vaak zijn ze nauwelijks ruimer dan een gewone berline. Neen, een ludospace zoals de Peugeot Partner is wat je nodig hebt. Het Franse ruimtewonder werd recent vernieuwd en kreeg een nieuwe dieselmotor.
In 1996 stond de Peugeot Partner mee aan de wieg van de ludospaces, samen met zijn tweelingbroer Citroën Berlingo en de Kangoo van Renault. Ook vandaag – het segment telt intussen vier keer meer modellen – speelt Peugeot nog een belangrijke rol, met een marktaandeel van 15,3 procent in Europa (2014) voor de personenversie (die Partner Tepee heet). De huidige Partner-generatie dateert van 2008 en werd nu op enkele punten gemoderniseerd.
Je herkent de ‘nieuwe’ Partner en Partner Tepee aan het andere radiatorrooster dat beter aansluit bij de Boxer of de 308. Het domineert een nieuwe bumper en verbindt de hertekende koplampen. De nieuwe stootstrips (met mistlampen en led-dagrijlichten) zijn dusdanig ontworpen dat je ze bij schade gemakkelijk kunt laten vervangen. Voorts zijn er twee nieuwe grijstinten, nieuwe velgen en nieuwe bekledingen voor het interieur.
In dat interieur vind je ook nieuwe, modernere uitrusting. Een nieuw multimediasysteem met aanraakscherm bijvoorbeeld, met functies zoals navigatie, radio, boordcomputer, handenvrije telefonie en een digitale muziekspeler. Maar ook MirrorScreen, dat het mogelijk maakt om via MirrorLink of (vanaf eind 2015) CarPlay enkele apps van je smartphone te bedienen op het grote scherm. Tijdens het rijden zijn dat alleen apps die nuttig zijn onderweg (bijvoorbeeld navigatie of webradio), kwestie van de veiligheid te bewaren.
Op veiligheidsvlak introduceert Peugeot een stadsnoodrem, die ongevallen voorkomt of hun gevolgen beperkt door zelf in te grijpen. Het functioneert wel maar bij snelheden tot 30 km/u. Ook een parkeercamera en uitgebreide tractiecontrole (Grip Control) zijn beschikbaar, weliswaar optioneel.
We kropen even achter het stuur van de vernieuwde Partner Tepee, meer bepaald met de nieuwe 1.6 BlueHDi met 120 pk, die ook beschikbaar is met 75 of 100 pk (in de Partner bestelwagen met 75, 90 of 115 pk). Benzinerijders hebben de 1.6 VTi (98 pk) als enige mogelijkheid. De 1.6 BlueHDi met 120 pk is nogal hol onderin, maar doet zijn werk voorts naar behoren en voldoende discreet. In theorie verbruikt hij 4,4 l/100 km, in de praktijk minstens een liter meer.
De Partner Tepee kan zijn bestelwagenroots niet verbergen: je zit relatief hoog en het stuurwiel is vrij horizontaal ingeplant. Dat doet het ergste vermoeden voor de rijbeleving, maar die valt gelukkig mee. Hij rijdt voorspelbaar en stuurt relatief nauwkeurig. Voor een ludospace welteverstaan, verwacht hier niet de snedige voortrein van een 208 of 308.
Deze auto koop je vooral voor zijn praktische troeven en die heeft de Partner bij de vleet. Oordeel zelf maar: een koffer van 675 tot 1.350 liter, zeven zitplaatsen in de Partner Tepee of drie plaatsen vooraan in de Partner bestelwagen, achterzetels die je kunt verwijderen, twee zijdelingse schuifdeuren, … Hij is ruim, comfortabel en handig. Ook de nieuwe 1.6 dieselmotor overtuigt. Houd er wel rekening mee dat de Partner geen topspurter is en dat de afwerking, de uitrusting en de rijkwaliteiten zeker niet op het niveau staan van een 308 SW bijvoorbeeld.
Om te strijden tegen zijn Europese concurrenten, en om zijn bestaansrecht te verdedigen ten opzichte van zijn stijlvolle broertje, zet de Kia Ceed SW in op rationele argumenten. Maar kan hij daarmee verleiden?
De facelift van de Opel Corsa trekt het stadswagentje visueel weer in lijn met de rest van het recentere gamma. Maar kan hij zich onderscheiden van zijn Stellantis-stalgenoten?
De N-sportafdeling van Hyundai heeft de elektrische SUV Ioniq 5 uitgerust met tal van kunstjes, rijmodi en specifieke functies. Maar is de Ioniq 5 N daarmee even opwindend als een sportwagen met verbrandingsmotor?
Suzuki heeft zijn kleine Swift een volledig nieuwe motor gegeven en direct ook het volledige uiterlijk aangepast. En toch... lijkt er niets te zijn veranderd! Goed of slecht nieuws?