Testen

Eerste test: Renault Arkana, betaalbare SUV-coupé

Het subsegment van de SUV-coupés is ingenomen door de premiummerken, maar trekt nu ook de aandacht van massaconstructeurs. Zo kneedt Renault zijn Captur om tot de Arkana met aflopende daklijn achteraan. Is hij een gewone opportunistische stijlfiguur of een volwaardig model met een interessante persoonlijkheid?
  • Christiaens  Jean-Francois Christiaens Jean-Francois
  • 04 juni 2021
  • Renault
  • 6.067 weergaven
3,6
VROOM-score
  • 3,75
    Prestatie
  • 4,0
    Wegligging
  • 3,75
    Comfort
  • 3,5
    Uitrusting
  • 3,5
    Veiligheid
  • 3,5
    Prijs-kwaliteit
  • 3,5
    Verbruik
  • 3,5
    Globaal
Voor- en nadelen
  • Levendig en veilig weggedrag
  • Originele stijl
  • Relatief ruime koffer
  • Rijkelijke ruimte
  • Afwerkingsdetails
  • Motoraanbod te beperkt


Eerste test: Renault Arkana, betaalbare SUV-coupé

Welke constructeur surft vandaag nog niet op de SUV-golf? Om zich te onderscheiden van de horde SUV’s in alle formaten moet je een andere invalshoek vinden. Zo is er bijvoorbeeld de SUV-cabriolet, waar VW zich aan heeft gewaagd met zijn open T-Roc. Of de SUV-coupé. Die categorie is bijna geheel ingenomen door premiummerken, als we even abstractie merken van een exoot als de oude SsangYong Actyon. Dat betekent dus ook dat de prijzen ervan zeer hoog zijn… Met zijn Arkana hoopt Renault dit ‘merkwaardige’ silhouet nu bereikbaar te maken voor klanten van massaconstructeurs.

Eerste test: Renault Arkana, betaalbare SUV-coupé

Duster-chassis? Neen

Arkana, doet die naam een belletje rinkelen? Op het salon van Moskou in 2018 stond al eens een gelijknamige conceptcar op de stand van Renault. Die leidde in 2019 tot een SUV-coupé op het chassis van de Dacia Duster voor de Russische markt.

Eerste test: Renault Arkana, betaalbare SUV-coupé

Uiterlijk lijkt de auto die vandaag opduikt bij onze Europese concessiehouders wel op dat model, maar technisch is het een heel ander beestje. Onder het koetswerk van deze SUV met schuine kont schuilt niet langer het ‘oude’ Duster-platform (dat compatibel is met vierwielaandrijving), maar wel het moderne CMF-B, dat onder meer door de jongste generatie van de Renault Captur wordt gebruikt.

Eerste test: Renault Arkana, betaalbare SUV-coupé

Voor de volledigheid melden we dat onze Europese Arkana in feite een aan onze streek aangepaste versie is van de Samsung XM3, die al sinds vorig jaar in Zuid-Korea wordt aangeboden door Renault Samsung Motors. Dat is trouwens ook de reden waarom de Arkana’s voor het Oude Continent van de band lopen op de assemblagelijn van de Koreaanse fabriek van Busan.

‘Lange staart’

De Arkana staat dus op de technische basis van Renault voor modellen uit het B-segment, zoals de Clio en de Captur, maar hij is wel duidelijk langer (+34 centimeter in vergelijking met de Captur, jawel). Hij nestelt zich dus eerder in het C-segment. met zijn ‘lange staart’ is de Arkana (4,57 meter) zelfs gevoelig groter dan de Renault Kadjar (4,45 meter).

Eerste test: Renault Arkana, betaalbare SUV-coupé

Binnenruimte gevrijwaard

Die belangrijke groei is vooral te danken aan de wielbasis die is verlengd tot 2,72 meter (tegenover 2,65 meter in de Kadjar) en maakt dat op de achterbank veel ruimte bewaard is gebleven, ondanks de aflopende daklijn. De hoofdruimte achterin de Arkana blijft dus voldoende voor grote mensen op de achterbank, in tegenstelling tot wat zijn coupéprofiel zou doen vrezen.

Eerste test: Renault Arkana, betaalbare SUV-coupé

Lange koffer

Wanneer we de koffer openen, zijn we verrast door de grote lengte van het laadruim. In die mate dat het niet altijd even gemakkelijk zal zijn om kleine voorwerpen op te vissen die tot tegen de rugleuning zijn gegleden. In de praktijk is deze genereuze koffer (513 liter, of 480 liter in de hybride versie) niet altijd even gemakkelijk te benutten als gevolg van de vrij hoge laaddrempel, maar ook door de lage beperkte hoogte aan het uiteinde van het koetswerk.

Eerste test: Renault Arkana, betaalbare SUV-coupé

Geen verrassingen

Voorin zijn er minder verrassingen te zien. Je vindt er in grote lijnen dezelfde bestuurderspost als in de Captur. Dat is een vrij modern en verzorgd geheel, met een digitaal instrumentenbord van 10 duim en een verticale centrale tablet van tot 9,3 duim. Gezien de hogere positionering in het gamma dan zijn kleine broer blijft de Arkana toch wat achter op de Peugeot 3008 of Hyundai Tucson, om maar twee voorbeelden uit het C-segment te noemen met een meer gelikt dashboard.

Eerste test: Renault Arkana, betaalbare SUV-coupé

Enkel als (micro)hybride benzine

Ga niet op zoek naar een dieselmotor in het aanbod van de Arkana, die trouwens in heel het Renault-gamma steeds zeldzamer wordt. Hij is enkel verkrijgbaar met geëlektrificeerde benzinemotoren. Het aanbod begint bij de 1.3 TCe 140 pk met microhybride van 12V, zoals het model dat wij mochten testen. Een trap hoger staat een tot 160 pk opgevoerde variant van datzelfde blok.

Eerste test: Renault Arkana, betaalbare SUV-coupé

Verder is ook een hybride variant E-Tech verkrijgbaar. De Arkana krijgt dan dezelfde “serieel-parallelle” hybride aandrijflijn van 145 pk als de Clio. Technisch gezien past ook de plug-inhybride aandrijflijn van de Captur in de Arkana, maar die staat bij Renault op dit moment in elk geval niet op de planning. Dat kan echter snel veranderen “als de markt dat vraagt”.

Er is ook geen enkele handgeschakelde Arkana gepland. De microhybride versies zijn er enkel met de gerobotiseerde 7-versnellingsbak met dubbele koppeling EDC, terwijl de hybride variant de originele versnellingsbak zonder koppeling gebruikt die Renault heeft ontwikkeld voor zijn E-Techfamilie.

Sportief?

Renault presenteert zijn Arkana als een sportief model. Zo ver zouden wij niet gaan om hem te omschrijven, maar bij deze eerste kennismaking wisten we wel het dynamische evenwicht van de Arkana op prijs te stellen.

Eerste test: Renault Arkana, betaalbare SUV-coupé

Zijn rijplezier op de weg combineert een aangename wendbaarheid op slingerbaantjes (vooral dankzij een vrij directe besturing) met een zelfzekere vastheid in hogesnelheidsbochten (dankzij de lange wielbasis). Daarbij dringt hij je geen oncomfortabele schokdemping op voor dagelijks gebruik ondanks een toch vrij stugge koetswerkondersteuning en de 18-duimse velgen van onze versie R.S. Line.

Discreet duwtje

Qua motor noteren we dat de microhybride technologie van ‘maar’ 12 volt (48 volt is gebruikelijker bij de concurrentie) het duwtje in de rug van de alternator-starter vrij onmerkbaar maakt bij dagelijks gebruik. Renault belooft nochtans dat deze microhybride variant van 140 pk zijn koppel van 260 Nm al ontplooit bij 1.750 o/m. Daarmee is hij 10 pk en 20 Nm krachtiger dan de ‘conventionele’ 1.3 TCe 130.

Eerste test: Renault Arkana, betaalbare SUV-coupé

Wel benut het Stop-startsysteem de alternator-starter om het stilleggen en weer opstarten van de motor heel discreet te laten verlopen. En de Arkana neemt genoegen met een WLTP-verbruik van 5,8 l/100 km (CO2-uitstoot van 131 g/km).

Hoeveel kost hij?

Renault biedt zijn Arkana 1.3 TCe 140 EDC aan vanaf 28.600 euro in de versie Zen. Reken op 31.000 euro voor de middelste variant Intens en 33.600 euro voor de sportiever ogende R.S. Line. Daarmee is hij zo’n 4.500 euro duurder dan de Captur TCe 140 EDC (verkrijgbaar vanaf 26.425 euro als Intens), maar wel nog steeds goedkoper dan de Kadjar TCe 140 EDC (vanaf 32.050 euro als Intens).

Eerste test: Renault Arkana, betaalbare SUV-coupé

De hybride versie E-Tech 145 van de Arkana van zijn kant kost 30.200 tot 35.200 euro. Voor die prijs daalt zijn WLTP-uitstoot naar 111 g/km.

Ons verdict

De Arkana geniet een aangenaam uiterlijk zonder dat zijn verleidelijke stijl afbreuk doet aan de dagelijkse praktische bruikbaarheid. Ook het dynamische rijplezier staat op het niveau dat zijn sportieve uiterlijk laat verhopen, zonder echter karikaturaal te worden. Zijn prijskaartje zet de Arkana echter wel tegenover modellen die weliswaar niet zo’n origineel kontje hebben, maar die wel een interessantere verhouding prijs-uitrusting en een meer volledige optiecatalogus bieden.

Eerste test: Renault Arkana, betaalbare SUV-coupé

Wil je steeds de laatste autotests ontvangen?

Vond je dit artikel interessant en wil je onze recentste autotests meteen in je mailbox ontvangen? Schrijf je – net als meer dan 300.000 autoliefhebbers – nu gratis in via e-mail:

Meer lezen over:

Christiaens  Jean-Francois
Over de auteur: Christiaens Jean-Francois Jean-François Christiaens is autojournalist sinds 2005. Hij houdt van alles wat rijdt, van elektrische auto’s tot hypercars.
Maar zijn hart gaat vooral sneller slaan van hot hatches uit het GTI-tijdperk. Hoewel een comfortabele break hem ook weer niet onbewogen laat.
Heet dat dan ouder worden?

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
Dit is de Porsche Cayenne cabrio die er nooit kwam

Dit is de Porsche Cayenne cabrio die er nooit kwam

Het nooit eerder getoonde studiemodel is niet moeders mooiste, dus misschien niet zo erg dat er geen productievervolg kwam.

Zijn de ambities van Tesla overdreven?

Zijn de ambities van Tesla overdreven?

De Amerikaanse autobouwer wil tegen het einde van het jaar 2 miljoen voertuigen assembleren, dat de Model Y de meest verkochte auto ter wereld wordt en nog meer!

Ai… een Franse Gendarme crasht een gloednieuwe Alpine!

Ai… een Franse Gendarme crasht een gloednieuwe Alpine!

De eerste sinds de levering van de bolides in de lente.

Reportage: 1.200 km aan het stuur van de Aiways U5

Reportage: 1.200 km aan het stuur van de Aiways U5

Misschien heb je al een idee van de eindbestemming van onze reis. Maar nu hebben we het traject nog wat aangepast!

Aanbevolen tests voor jou

3,7 /5 Test: Ford Mustang California Special, de ‘American Dream’!

Test: Ford Mustang California Special, de ‘American Dream’!

Wat is er beter dan een Mustang V8 Convertible om je eigen ‘American Dream’ te beleven? Zeker als je kiest voor het nieuwe California Special-pack dat doet dromen van de Amerikaanse Westkust?

BMW iX3 vs Volvo C40 Recharge: populaire maar niet echt volks geprijsde stekker-SUV’s

BMW iX3 vs Volvo C40 Recharge: populaire maar niet echt volks geprijsde stekker-SUV’s

Moet je volgende bedrijfswagen elektrisch zijn en hou je van SUV’s? Dan zouden de BMW iX3 en de Volvo C40 Recharge wel eens deel kunnen uitmaken van je selectie. Maar welke kies je?

3,6 /5 Test: Volvo XC40 Recharge, redelijkheid op alle vlakken

Test: Volvo XC40 Recharge, redelijkheid op alle vlakken

De Volvo XC40 was in 2021 jaar het tweede meest verkochte model in België en ook de populairste auto in Vlaanderen, Brussel en bij de professionele gebruikers. Met de lancering van een betaalbaardere ‘Single Motor’ 100% elektrische uitvoering zal zijn populariteit in dat laatste segment alleen maar toenemen.

3,8 /5 Test: Nissan Ariya, modern elektrisch comfort

Test: Nissan Ariya, modern elektrisch comfort

VROOM.be kon een tijd geleden al rijden met de Ariya op een afgesloten circuit, maar nu gaan we ermee de openbare weg op. Worden de eerste indrukken bevestigd?

Aanbevolen advies voor jou

Meer adviezen
Zoveel kosten de Plaid-modellen van Tesla

Zoveel kosten de Plaid-modellen van Tesla

De meest explosieve uitvoering van de Model S en X vinden eindelijk hun weg naar ons land. Maar hoeveel moet je neertellen om te kunnen genieten van hun 1.020 pk?

Green Zone: wanneer de hybrides van Kia elektrisch worden

Green Zone: wanneer de hybrides van Kia elektrisch worden

Kia maakte van de vernieuwing van zijn Niro gebruik om de hybride versies te voorzien van een praktische ‘green zone’ functie. Maar wat is dat precies?

Deze bureaustoel werd ontworpen door Mercedes-AMG

Deze bureaustoel werd ontworpen door Mercedes-AMG

Een rivaal voor het "The Rival Rig" concept dat BMW ontwikkelde.

De Ford Escort RS Turbo van prinses Diana is te koop!

De Ford Escort RS Turbo van prinses Diana is te koop!

De Britse prinses reed er bijna 3 jaar mee en het model heeft vandaag amper meer dan 40.000 km op de teller

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Automaat

€ 44.490
2022
5 km

Diesel, Automaat

€ 55.990
2022
5 km

Benzine, Manueel

€ 19.571

Benzine, Automaat

€ 27.490
2022
5 km

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Diesel, Manueel

€ 12.800
2019
124.771 km

Benzine, Automaat

€ 29.999
2021
24.756 km

Hybride - Benzine, Automaat

€ 67.900
2020
28.030 km

Benzine, Manueel

€ 22.990
2022
2.720 km