Testen

Eerste test: Renault Arkana, betaalbare SUV-coupé

Het subsegment van de SUV-coupés is ingenomen door de premiummerken, maar trekt nu ook de aandacht van massaconstructeurs. Zo kneedt Renault zijn Captur om tot de Arkana met aflopende daklijn achteraan. Is hij een gewone opportunistische stijlfiguur of een volwaardig model met een interessante persoonlijkheid?
  • Christiaens  Jean-Francois Christiaens Jean-Francois
  • 04 juni 2021
  • RENAULT
  • 309 weergaven
3,6
VROOM-score
  • 3,75
    Prestatie
  • 4,0
    Wegligging
  • 3,75
    Comfort
  • 3,5
    Uitrusting
  • 3,5
    Veiligheid
  • 3,5
    Prijs-kwaliteit
  • 3,5
    Verbruik
  • 3,5
    Globaal
Voor- en nadelen
  • Levendig en veilig weggedrag
  • Originele stijl
  • Relatief ruime koffer
  • Rijkelijke ruimte
  • Afwerkingsdetails
  • Motoraanbod te beperkt


Eerste test: Renault Arkana, betaalbare SUV-coupé

Welke constructeur surft vandaag nog niet op de SUV-golf? Om zich te onderscheiden van de horde SUV’s in alle formaten moet je een andere invalshoek vinden. Zo is er bijvoorbeeld de SUV-cabriolet, waar VW zich aan heeft gewaagd met zijn open T-Roc. Of de SUV-coupé. Die categorie is bijna geheel ingenomen door premiummerken, als we even abstractie merken van een exoot als de oude SsangYong Actyon. Dat betekent dus ook dat de prijzen ervan zeer hoog zijn… Met zijn Arkana hoopt Renault dit ‘merkwaardige’ silhouet nu bereikbaar te maken voor klanten van massaconstructeurs.

Eerste test: Renault Arkana, betaalbare SUV-coupé

Duster-chassis? Neen

Arkana, doet die naam een belletje rinkelen? Op het salon van Moskou in 2018 stond al eens een gelijknamige conceptcar op de stand van Renault. Die leidde in 2019 tot een SUV-coupé op het chassis van de Dacia Duster voor de Russische markt.

Eerste test: Renault Arkana, betaalbare SUV-coupé

Uiterlijk lijkt de auto die vandaag opduikt bij onze Europese concessiehouders wel op dat model, maar technisch is het een heel ander beestje. Onder het koetswerk van deze SUV met schuine kont schuilt niet langer het ‘oude’ Duster-platform (dat compatibel is met vierwielaandrijving), maar wel het moderne CMF-B, dat onder meer door de jongste generatie van de Renault Captur wordt gebruikt.

Eerste test: Renault Arkana, betaalbare SUV-coupé

Voor de volledigheid melden we dat onze Europese Arkana in feite een aan onze streek aangepaste versie is van de Samsung XM3, die al sinds vorig jaar in Zuid-Korea wordt aangeboden door Renault Samsung Motors. Dat is trouwens ook de reden waarom de Arkana’s voor het Oude Continent van de band lopen op de assemblagelijn van de Koreaanse fabriek van Busan.

‘Lange staart’

De Arkana staat dus op de technische basis van Renault voor modellen uit het B-segment, zoals de Clio en de Captur, maar hij is wel duidelijk langer (+34 centimeter in vergelijking met de Captur, jawel). Hij nestelt zich dus eerder in het C-segment. met zijn ‘lange staart’ is de Arkana (4,57 meter) zelfs gevoelig groter dan de Renault Kadjar (4,45 meter).

Eerste test: Renault Arkana, betaalbare SUV-coupé

Binnenruimte gevrijwaard

Die belangrijke groei is vooral te danken aan de wielbasis die is verlengd tot 2,72 meter (tegenover 2,65 meter in de Kadjar) en maakt dat op de achterbank veel ruimte bewaard is gebleven, ondanks de aflopende daklijn. De hoofdruimte achterin de Arkana blijft dus voldoende voor grote mensen op de achterbank, in tegenstelling tot wat zijn coupéprofiel zou doen vrezen.

Eerste test: Renault Arkana, betaalbare SUV-coupé

Lange koffer

Wanneer we de koffer openen, zijn we verrast door de grote lengte van het laadruim. In die mate dat het niet altijd even gemakkelijk zal zijn om kleine voorwerpen op te vissen die tot tegen de rugleuning zijn gegleden. In de praktijk is deze genereuze koffer (513 liter, of 480 liter in de hybride versie) niet altijd even gemakkelijk te benutten als gevolg van de vrij hoge laaddrempel, maar ook door de lage beperkte hoogte aan het uiteinde van het koetswerk.

Eerste test: Renault Arkana, betaalbare SUV-coupé

Geen verrassingen

Voorin zijn er minder verrassingen te zien. Je vindt er in grote lijnen dezelfde bestuurderspost als in de Captur. Dat is een vrij modern en verzorgd geheel, met een digitaal instrumentenbord van 10 duim en een verticale centrale tablet van tot 9,3 duim. Gezien de hogere positionering in het gamma dan zijn kleine broer blijft de Arkana toch wat achter op de Peugeot 3008 of Hyundai Tucson, om maar twee voorbeelden uit het C-segment te noemen met een meer gelikt dashboard.

Eerste test: Renault Arkana, betaalbare SUV-coupé

Enkel als (micro)hybride benzine

Ga niet op zoek naar een dieselmotor in het aanbod van de Arkana, die trouwens in heel het Renault-gamma steeds zeldzamer wordt. Hij is enkel verkrijgbaar met geëlektrificeerde benzinemotoren. Het aanbod begint bij de 1.3 TCe 140 pk met microhybride van 12V, zoals het model dat wij mochten testen. Een trap hoger staat een tot 160 pk opgevoerde variant van datzelfde blok.

Eerste test: Renault Arkana, betaalbare SUV-coupé

Verder is ook een hybride variant E-Tech verkrijgbaar. De Arkana krijgt dan dezelfde “serieel-parallelle” hybride aandrijflijn van 145 pk als de Clio. Technisch gezien past ook de plug-inhybride aandrijflijn van de Captur in de Arkana, maar die staat bij Renault op dit moment in elk geval niet op de planning. Dat kan echter snel veranderen “als de markt dat vraagt”.

Er is ook geen enkele handgeschakelde Arkana gepland. De microhybride versies zijn er enkel met de gerobotiseerde 7-versnellingsbak met dubbele koppeling EDC, terwijl de hybride variant de originele versnellingsbak zonder koppeling gebruikt die Renault heeft ontwikkeld voor zijn E-Techfamilie.

Sportief?

Renault presenteert zijn Arkana als een sportief model. Zo ver zouden wij niet gaan om hem te omschrijven, maar bij deze eerste kennismaking wisten we wel het dynamische evenwicht van de Arkana op prijs te stellen.

Eerste test: Renault Arkana, betaalbare SUV-coupé

Zijn rijplezier op de weg combineert een aangename wendbaarheid op slingerbaantjes (vooral dankzij een vrij directe besturing) met een zelfzekere vastheid in hogesnelheidsbochten (dankzij de lange wielbasis). Daarbij dringt hij je geen oncomfortabele schokdemping op voor dagelijks gebruik ondanks een toch vrij stugge koetswerkondersteuning en de 18-duimse velgen van onze versie R.S. Line.

Discreet duwtje

Qua motor noteren we dat de microhybride technologie van ‘maar’ 12 volt (48 volt is gebruikelijker bij de concurrentie) het duwtje in de rug van de alternator-starter vrij onmerkbaar maakt bij dagelijks gebruik. Renault belooft nochtans dat deze microhybride variant van 140 pk zijn koppel van 260 Nm al ontplooit bij 1.750 o/m. Daarmee is hij 10 pk en 20 Nm krachtiger dan de ‘conventionele’ 1.3 TCe 130.

Eerste test: Renault Arkana, betaalbare SUV-coupé

Wel benut het Stop-startsysteem de alternator-starter om het stilleggen en weer opstarten van de motor heel discreet te laten verlopen. En de Arkana neemt genoegen met een WLTP-verbruik van 5,8 l/100 km (CO2-uitstoot van 131 g/km).

Hoeveel kost hij?

Renault biedt zijn Arkana 1.3 TCe 140 EDC aan vanaf 28.600 euro in de versie Zen. Reken op 31.000 euro voor de middelste variant Intens en 33.600 euro voor de sportiever ogende R.S. Line. Daarmee is hij zo’n 4.500 euro duurder dan de Captur TCe 140 EDC (verkrijgbaar vanaf 26.425 euro als Intens), maar wel nog steeds goedkoper dan de Kadjar TCe 140 EDC (vanaf 32.050 euro als Intens).

Eerste test: Renault Arkana, betaalbare SUV-coupé

De hybride versie E-Tech 145 van de Arkana van zijn kant kost 30.200 tot 35.200 euro. Voor die prijs daalt zijn WLTP-uitstoot naar 111 g/km.

Ons verdict

De Arkana geniet een aangenaam uiterlijk zonder dat zijn verleidelijke stijl afbreuk doet aan de dagelijkse praktische bruikbaarheid. Ook het dynamische rijplezier staat op het niveau dat zijn sportieve uiterlijk laat verhopen, zonder echter karikaturaal te worden. Zijn prijskaartje zet de Arkana echter wel tegenover modellen die weliswaar niet zo’n origineel kontje hebben, maar die wel een interessantere verhouding prijs-uitrusting en een meer volledige optiecatalogus bieden.

Eerste test: Renault Arkana, betaalbare SUV-coupé

Wil je steeds de laatste autotests ontvangen?

Vond je dit artikel interessant en wil je onze recentste autotests meteen in je mailbox ontvangen? Schrijf je – net als meer dan 300.000 autoliefhebbers – nu gratis in via e-mail:

Meer lezen over:

Christiaens  Jean-Francois
Over de auteur: Christiaens Jean-Francois Jean-François Christiaens is autojournalist sinds 2005. Hij houdt van alles wat rijdt, van elektrische auto’s tot hypercars.
Maar zijn hart gaat vooral sneller slaan van hot hatches uit het GTI-tijdperk. Hoewel een comfortabele break hem ook weer niet onbewogen laat.
Heet dat dan ouder worden?

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
Toyota-baas: “EV zal Japan miljoenen jobs kosten”

Toyota-baas: “EV zal Japan miljoenen jobs kosten”

Akio Toyoda blijft zijn invloed gebruiken om de elektrische auto de wind uit de zeilen te nemen.

23/09/2021 Meer lezen
Deze Honda is er voor alleenstaande kampeerders

Deze Honda is er voor alleenstaande kampeerders

De Japanners hebben aan alles gedacht.

22/09/2021 Meer lezen
Skoda stopt ontwikkeling plug-inhybrides, concentreert op EV’s

Skoda stopt ontwikkeling plug-inhybrides, concentreert op EV’s

Het Tsjechische merk volgt daarmee dezelfde strategie als Mercedes.

22/09/2021 Meer lezen
Deze ‘miniatuur’ van de Aston Martin DB5 kost een fortuin

Deze ‘miniatuur’ van de Aston Martin DB5 kost een fortuin

Er worden er slechts 125 van gemaakt.

22/09/2021 Meer lezen

Aanbevolen tests voor jou

3,9 /5 Test: Peugeot 308 scherpt zijn klauwen

Test: Peugeot 308 scherpt zijn klauwen

De Franse autobouwer heeft zijn berline voor het C-segment vernieuwd. Hoewel we beter van een evolutie dan een revolutie spreken, zijn alle aanpassingen wel gunstig om tot een heel overtuigend eindproduct te komen.

17/09/2021 Meer lezen
3,6 /5 Test: Opel Grandland, efficiënte aanpassingen

Test: Opel Grandland, efficiënte aanpassingen

Opel herziet zijn Grandland en levert geen half werk: nieuw front, nieuw, digitaal interieur en een verbeterde uitrusting en motorenpalet. Volstaat dit om de competitie het hoofd te kunnen blijven bieden?

13/09/2021 Meer lezen
4,1 /5 Eerste test Tesla Model Y: bestseller in de dop?

Eerste test Tesla Model Y: bestseller in de dop?

De Tesla Model Y is al in het voorjaar van 2019 onthuld, maar komt pas nu naar Europa. Heeft die lange wachttijd ertoe geleid dat dit product tot in de puntjes ontwikkeld is?

09/09/2021 Meer lezen
Ford Puma vs Opel Mokka: dynamiek op overschot

Ford Puma vs Opel Mokka: dynamiek op overschot

De Opel Mokka lijkt een outsider tegenover de Ford Puma, met kaarten die je niet specifiek van de Duitse constructeur zou verwachten: verleiding en emotie. Volstaat dat om de bruisende Puma te onttronen?

30/08/2021 Meer lezen

Aanbevolen advies voor jou

Meer adviezen
Na het jacht staat nu de Aston Martin van de koning te koop

Na het jacht staat nu de Aston Martin van de koning te koop

Is het jacht van koning Albert en koningin Paola te duur voor je? Dan is er nog een fameuze troostprijs: de Aston Martin DB2/4 met speciaal koetswerk, destijds besteld door koning Boudewijn.

21/09/2021 Meer lezen
5 dingen die je moet weten voor je koopt: Volkswagen Karmann-Ghia Type 14, Porsche voor de armen?

5 dingen die je moet weten voor je koopt: Volkswagen Karmann-Ghia Type 14, Porsche voor de armen?

De Volkswagen Karmann-Ghia ziet er bijzonder sexy uit met al zijn welvingen en is nog niets van zijn charme verloren. Velen zien de “Type 14” trouwens als een betaalbare Porsche 356. Wat moet je weten voor je er zelf een aanschaft?

10/09/2021 Meer lezen
5 dingen die je moet weten voor je koopt: Renault Twingo RS, stijgt in waarde

5 dingen die je moet weten voor je koopt: Renault Twingo RS, stijgt in waarde

Van 2008 tot 2014 was de Renault Twingo RS het toegangskaartje tot de wereld van Renault Sport. Zijn prijs was toegankelijk, maar dat maakte er zeker geen verslapte sportieveling van, integendeel.

03/09/2021 Meer lezen
Er is een goede reden waarom deze Citroën 2PK op 70.000 euro wordt geschat

Er is een goede reden waarom deze Citroën 2PK op 70.000 euro wordt geschat

De liefhebbers hebben het ongetwijfeld gemerkt: de verkoopwaarde van de Citroën 2PK is de voorbije jaren fors gestegen. Vandaag moet je minstens 10.000 euro ophoesten voor een exemplaar in heel mooie staat. Maar als deze specifieke auto je verleidt, zal je vijf tot zeven keer meer moeten meebrengen. Maar waarom?

24/08/2021 Meer lezen

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

cng, Automaat

€ 27.799

Benzine, Automaat

€ 20.999
2020
7 km

Diesel, Manueel

€ 16.475
2021
10 km

Benzine, Manueel

€ 27.350
2021
3 km

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's
€ 8.990
2010
139.990 km

Benzine, Manueel

€ 13.990
2019
21.000 km

Diesel, Manueel

€ 26.015
2020
40.991 km

Benzine, Manueel

€ 49.999
1996
67.500 km