Testen

Renault Mégane Grandtour: de Mégane XL

Zowat een jaar na de lancering van de vierde generatie Mégane is het de beurt aan de break. Maar de Mégane Grandtour hoeft zeker niet onder te doen voor de vijfdeurs: beide modellen werden immers gelijktijdig ontwikkeld.
  • Bervoets Wim
  • 12 september 2016
  • Renault
2,1
VROOM-score
  • 3,0
    Prestatie
  • 0
    Wegligging
  • 4,0
    Comfort
  • 3,0
    Uitrusting
  • 0
    Veiligheid
  • 4,0
    Prijs-kwaliteit
  • 0
    Verbruik
  • 3,0
    Globaal
Voor- en nadelen
  • Dynamische lijn
  • Geluiddemping
  • Moduleerbare koffer
  • Rijcomfort
  • Soepele dci 110
  • maar niet de ruimste
  • Afwerkingsdetails
  • Automaat mist verfijning
  • Dci 130 wat hol onderin
  • Ergonomie r-link 2

Het C-segment is een hypercompetitief segment. De klantenvijver is druk bevist, en wanneer die klant dan nog eens de keuze heeft tussen verschillende koetswerkvormen, moet je al stevige troeven in handen hebben om zijn aandacht af te leiden van de VW Golf Variant, Peugeot 308 SW en Opel Sports Tourer. Een dynamisch design bijvoorbeeld, iets waar deze gloednieuwe generatie Mégane Grandtour zeker mee kan uitpakken.

Mini-Talisman?

De designtaal van de Grandtour volgt natuurlijk die van de andere modellen, de Mégane vijfdeurs voorop. Diens gespierde lijnen, C-vormige dagrijlichten en doorlopende achterlichten geven hem een sportief tintje, wat op een middelgrote break een welkom voordeel is. Bovendien verbleekt hij zeker niet naast zijn grote broer, de Talisman Grandtour. Werp je een vluchtige blik op de Mégane Grandtour, dan lijkt hij wel een kleine Talisman. En dat is een mooie vergelijking.

Correct

De gespierde lijnen van de Mégane Grandtour zorgen ook voor een iets gespierder volume. De lengte nam met 45 mm toe ten opzichte van de vorige generatie (4,63 m), de wielbasis nam met 9 mm toe (2.712 mm) en de hoogte nam met 58 mm af (1,45 m). Dat zorgt achterin voor een correcte been- en hoofdruimte voor de passagiers. Over correct gesproken: dat is ook de kofferruimte met de achterbank rechtop: 580 liter. Een redelijk cijfer, maar concurrenten zoals de Golf Variant, 308 SW en Skoda Octavia Combi doen op dat vlak beter.

Gebruiksgemak

Gelukkig pakt Renault de zaken in de koffer slim aan: een laadvloer in twee standen laat je kiezen tussen een vlakkere laadvloer voor grote voorwerpen (waarbij ook de passagierszetel vooraan kan worden neergeklapt) met extra opbergruimte daaronder, en een lage laadvloer voor maximaal koffervolume. Opbergvakken en –netten, een compartimenteringssysteem voor de laadvloer en hendels in de kofferruimte om de achterbank neer te doen klappen, zorgen voor de rest.

Horizontaal of verticaal?

Binnenin, op de uitstekende zetels, kijk je uit op een instrumentenpaneel dat je via het MultiSense-systeem qua kleur en weergave kunt aanpassen. Dat systeem wijzigt ook rijparameters zoals gasrespons, stuurgewicht en… motorgeluid. Centraal op het dashboard prijkt het R-Link 2-infotainmentsysteem, dat je met een horizontaal of verticaal scherm kunt bestellen. De menu’s van dat systeem zijn logisch opgebouwd, maar de bediening verloopt niet altijd even intuïtief. Ook had het qua materiaalkeuze iets verzorgder in het dashboard mogen worden geïntegreerd.

Onder de kap

Renault biedt voor de Mégane Grandtour vooral dieselmotoren aan: de 1.5 dCi met 90 pk (manueel) en 110 pk (manueel of EDC6-zestrapsautomaat met dubbele koppeling), en de 1.6 dCi met 130 pk en manuele zesbak. Na de lancering van de Scénic en Grand Scénic binnenkort volgt er nog een dCi 110 Hybrid Assist, die een kleine elektromotor gebruikt voor de acceleraties. Benzinemotoren zijn er in de vorm van de 1.2 TCe met 100 pk (manueel) en 130 pk (manueel of EDC7-zeventrapsautomaat met dubbele koppeling). De Grandtour krijgt ook een GT-versie, met TCe 205-benzinemotor of dCi 165-dieselmotor.

Achter het stuur

De eerste motor die we bij de presentatie aan de tand voelden, was de dCi 110, gekoppeld aan een manuele zesversnellingsbak. Met 260 Nm loopt hij niet over van koppel, maar hij trekt zich in zowat alle situaties soepel uit de slag en doet dat bovendien stil en relatief zuinig. De versnellingsbak is met zijn lange verzetten helemaal afgesteld op zuinig rijden. De dCi 130 die we daarna probeerden leek in de praktijk ondanks 100 cc en 60 Nm meer geen duidelijke meerwaarde te bieden. Het maximumkoppel wordt relatief laat vrijgegeven (bij 1.750 tpm), waardoor hij onderin wat hol aanvoelt.

De benzinemotor die we konden proberen, was de TCe 130. Met zijn 1,2 liter grote turbobenzineblok mist hij misschien wat longinhoud, maar dat maakt hij goed met enthousiasme. Bovendien weet de EDC-zeventrapsautomaat met dubbele koppeling het beste uit het motorblok te halen. Een minpuntje? De EDC7 moet qua verfijning de DSG’s uit de Volkswagen-stal nog altijd laten voorgaan.

Prijs

De instapversie van de Mégane Grandtour is de TCe 100 in het uitrustingsniveau “Life”, voor € 18.850. De interessante uitvoering is echter het “Intens”-uitrustingsniveau, dat standaard onder meer automatische klimaatregeling, rijstrookassistentie, verkeersbordherkenning, en het R-Link 2-infotainmentsysteem met navigatie omvat. In die uitvoering kost de TCe 130 die wij testten € 23.900, de dCi 110 € 26.400 en de dCi 130 € 28.150. De topversie – op de GT na – is de dCi 130 in het uitrustingsniveau “Bose Edition”. Die kost € 30.350 en doet er een achteruitrijcamera en betere audio-installatie bovenop.

Besluit

“Voortgaan op hetzelfde elan”, heet het. En dat heeft Renault zeker niet slecht bekeken. Qua afmetingen of prestaties springt de Mégane Grandtour er niet bovenuit, maar hij weet vooral zijn grootste troeven te behouden: zijn comfort en zijn rijgedrag. En dat in het huidige moderne Renault-jasje: een geslaagde verpakking.

Meer lezen over:

Over de auteur: Bervoets Wim Wim Bervoets is redacteur bij Vroom sinds 2016. Hij interesseert zich voor alles van stadsauto’s tot sportwagens, en kijkt met een open blik naar de mobiliteit en brandstoffen van de toekomst.
Toch droomt hij nog altijd van een Lotus Elise...

Aanbevolen tests voor jou

Meer tests
3,7 /5 Test: Skoda Kodiaq 2024, Ruimte met de grote R

Test: Skoda Kodiaq 2024, Ruimte met de grote R

De tweede generatie Skoda Kodiaq bouwt verder op het succes van zijn voorganger met nog meer ruimte, nog meer praktische snufjes en nu ook een plug-inhybride motorisatie. Valt er nog iets op aan te merken?

3,5 /5 Test: Mercedes B-Klasse, ondergewaardeerde alleskunner

Test: Mercedes B-Klasse, ondergewaardeerde alleskunner

Er wordt minder over gesproken, maar ook de Mercedes B-Klasse kreeg onlangs een facelift. En het is misschien wel het fijnste model van de compacte Mercedes-familie... Zolang die nog bestaat.

3,9 /5 Test: Audi SQ8 Sportback e-tron, kroon in gevaar?

Test: Audi SQ8 Sportback e-tron, kroon in gevaar?

De Audi SQ8 Sportback e-tron is officieel het summum van de elektrische SUV’s van Audi. Maar kan hij de dreiging van de modernere SQ6 e-tron weerstaan?

3,3 /5 Test: Volkswagen Polo, nog steeds geen mini-Golf...

Test: Volkswagen Polo, nog steeds geen mini-Golf...

Heeft de 6e generatie Volkswagen Polo het na de facelift in zich om uit de schaduw van zijn grote broer te komen, de legendarische Golf?

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Automaat

€ 27.547

Benzine, Manueel

€ 23.748

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Manueel

€ 21.500

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km
€ 52.990
2019
105.433 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km
€ 52.900
2021
1.500 km