Testen

Seat Ibiza facelift: in het spoor van de Leon

Sinds de vernieuwing van de Leon is Seat weer op de goede weg. De vernieuwde Ibiza spiegelt zich aan zijn grote broer en brengt nieuwe motoren, frisse uitrusting en meer connectiviteit, al zijn die verbeteringen op het eerste gezicht moeilijk te zien. 

  • Van den Bogaert Robin
  • 12 augustus 2015
  • Seat
2,5
VROOM-score
  • 4,0
    Prestatie
  • 0
    Wegligging
  • 4,0
    Comfort
  • 4,0
    Uitrusting
  • 0
    Veiligheid
  • 4,0
    Prijs-kwaliteit
  • 0
    Verbruik
  • 4,0
    Globaal
Voor- en nadelen
  • Levendige eenliter benzinemotor (110 pk)
  • Meer connectiemogelijkheden
  • Zachtere ophanging
  • Driecilinder diesel goed hoorbaar
  • Ziet iemand het verschil?

De afgelopen dertig jaar verkocht Seat dertig miljoen exemplaren van de Ibiza, het model dat lange tijd de hoeksteen vormde van het gamma. De Ibiza is voor Seat zeer belangrijk en trekt een jong publiek aan (gemiddeld 43 jaar) met bovengemiddeld veel vrouwen.

De huidige generatie van de Ibiza dateert van 2008. In dit segment woedt er een hevige concurrentie, het werd dus tijd om een en ander te updaten. De lijnen die destijds door onze landgenoot Luc Donckerwolke werden vastgelegd, hebben de tand des tijds goed doorstaan. Seat zag dan ook geen nood aan grondige uiterlijke veranderingen.

Kleurrijk

Wel krijgt de Ibiza – zowel de vijfdeurs, de driedeurs SC als de break ST – meer trekjes van de Leon. Dat geldt dan vooral voor de nieuwe koplampen met led-dagrijlichten. Voorts zijn er nieuwe wielontwerpen (16 en 17 duim, ook tweekleurige velgen), twee nieuwe buitenkleuren (Moonstone Grey en Chilli Red) en nieuwe personalisatiemogelijkheden. Zo kun je bijvoorbeeld een kleurtje kiezen voor de rand de van de grille en de spiegelkappen, dat dan ook terugkeert in het interieur (details van de ventilatiemonden, de pook en het stuur).

Smartphone

De evolutie inzake veiligheid en infotainment gaat tegenwoordig razendsnel, de Ibiza had dus een achterstand in te halen. Nieuw zijn de vermoeidheidsdetectie (die het stuurgedrag controleert en waarschuwt om te pauzeren) en een automatische rem die na een botsing een tweede aanrijding voorkomt (zoals destijds geïntroduceerd in de VW Golf VII). 

Voor betere connectiemogelijkheden vernieuwde Seat zijn multimediasystemen (Easy Connect). Dankzij Full Link (een overkoepelende naam voor MirrorLink, Android Auto en Apple CarPlay) kun je een beperkt aantal functies en apps van je smartphone bedienen op het scherm van de auto. Het is even zoeken hoe het allemaal in elkaar zit, maar met onze Samsung (via MirrorLink) werkte het alvast prima.

Leuke eenliter

Op motorenvlak zijn er ook enkele interessante nieuwigheden, die we al kennen uit de VW Polo. De kleinste benzine is een eenliter driecilinder die in zijn atmosferische versie 75 pk levert. Met een turbo produceert hij 95 pk of 110 pk. Wij reden met de sterkste versie en waren aangenaam verrast door het pittige karakter van deze driepitter.

Op dieselvlak is er alleen nog een 1.4 TDI met drie cilinders beschikbaar, in versies met 75, 90 en 105 pk. De tweede is de gulden middenweg die de Ibiza precies voldoende kracht geeft. Houd er wel rekening mee dat de driecilinder vrij rumoerig uit de hoek kan komen.

Tot slot evolueerde de rijsensatie in de Ibiza lichtjes. Terwijl de vorige Ibiza vrij hard opgehangen was, heeft Seat nu gekozen voor een iets zachter setup met meer comfort. De besturing (elektromechanisch) werd ook wat gevoeliger. In optie kun je de dempers en de stuurbekrachtiging trouwens instellen in een sport- of comfortstand.

Conclusie

Toegegeven, je moet al een scherp oog hebben om het verschil te zien tussen de ‘oude’ en de ‘nieuwe’ Ibiza. De verbeteringen zitten dan ook vanbinnen: in de nieuwe multimediasystemen en vooral in de nieuwe motoren. Met name de pittige eenliter turbomotor met 110 pk is een aangename nieuwkomer.

Meer lezen over:

Over de auteur: Van den Bogaert Robin

Aanbevolen tests voor jou

Meer tests
3,3 /5 Test: Volkswagen Polo, nog steeds geen mini-Golf...

Test: Volkswagen Polo, nog steeds geen mini-Golf...

Heeft de 6e generatie Volkswagen Polo het na de facelift in zich om uit de schaduw van zijn grote broer te komen, de legendarische Golf?

3,5 /5 Test: Audi A3, naar een hoger niveau met de facelift

Test: Audi A3, naar een hoger niveau met de facelift

Na de Sportback en de sedan krijgt de Audi A3 een nieuwe Allstreet-versie met zijn facelift voor 2024. Maar is dit het enige interessante nieuws in het gamma van de compacte Duitser?

3,7 /5 Test: Skoda Kodiaq 2024, Ruimte met de grote R

Test: Skoda Kodiaq 2024, Ruimte met de grote R

De tweede generatie Skoda Kodiaq bouwt verder op het succes van zijn voorganger met nog meer ruimte, nog meer praktische snufjes en nu ook een plug-inhybride motorisatie. Valt er nog iets op aan te merken?

4,0 /5 Test: Porsche Macan, even geslaagd als EV?

Test: Porsche Macan, even geslaagd als EV?

De Macan wordt volledig elektrisch in zijn nieuwe generatie. Laten we zien of deze sportieve SUV met batterijen en zonder uitlaten ons even enthousiast maakt achter het stuur.

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Automaat

€ 27.547

Benzine, Manueel

€ 21.500

Benzine, Manueel

€ 23.748

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's
€ 52.900
2021
1.500 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km
€ 52.990
2019
105.433 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km