Testen

Seat Leon ST Cupra 300 4Drive: duivels efficiënt (+ VIDEO)

De Seat Leon Cupra is een verborgen verleider binnen de Volkswagen-groep. In zijn Cupra-livrei ziet hij er even discreet uit als een VW Golf GTI, en atletisch kan hij zich moeiteloos naast diezelfde GTI parkeren. Wat kan de versie met 4Drive-vierwielaandrijving daaraan toevoegen?
  • Bervoets Wim
  • 29 maart 2017
  • Seat
2,4
VROOM-score
  • 5,0
    Prestatie
  • 0
    Wegligging
  • 4,0
    Comfort
  • 4,0
    Uitrusting
  • 0
    Veiligheid
  • 2,0
    Prijs-kwaliteit
  • 0
    Verbruik
  • 4,0
    Globaal
Voor- en nadelen
  • Bruikbare gezinsbreak
  • Combinatie motor-versnellingsbak
  • Verhouding prestaties/comfort
  • Discreet interieur
  • Kunstmatig motorgeluid
  • Te efficiënt weggedrag?

De eerlijkheid gebiedt ons te zeggen dat de Leon Cupra het de afgelopen jaren hogerop is gaan zoeken: produceerden de eerste Cupra’s van de huidige Leon nog maximum 280 pk, dan zit deze versie intussen aan 300 paarden. Voeg daar nog de 4Drive-vierwielaandrijving aan toe, en we moeten de concurrent uit de eigen VW-stal niet meer bij de Golf GTI gaan zoeken, maar bij… de Golf R. Die heeft namelijk ook de grens van de 300 volbloedhengsten gerond (310 pk zelfs in de vijfdeurs) en drijft eveneens de vier wielen aan. Beide zijn bovendien verkrijgbaar als break, zoals deze ST-variant.

Wat bedoel je met discreet?

Toegegeven: met de oranje velgen, spiegelkappen en omlijsting van het radiatorrooster uit het Performance Pack heeft deze ST Cupra de woorden “discrete kledij gewenst” niet gelezen op de uitnodiging. Maar laat het pack achterwege en kies voor een bescheiden koetswerkkleur, en het valt voorbijgangers nauwelijks op dat je met een break van 300 pk onderweg bent. Alleen enkele Cupra-logo’s, de diffusor en de dubbele uitlaat achteraan onderscheiden hem van de brave gezinsbreak. Meer nog dan de Golf R, want die doet het in totaal met vier uitlaatpijpen. Een heuse wolf in schaapsvacht dus.

En binnenin?

Daar beperkt de extravagantie zich tot twee goed steunende kuipzetels in plaats van de gewone voorzetels. Je hebt ook recht op een afgeplat sportstuur, enkele discrete Cupra-logo’s en een specifieke Cupra-stand bij de rijmodi. Maar daar komen we meteen op terug. Het past bij de bescheiden buitenkant, maar de algemene indruk is net iets te somber naar onze smaak.

Wat voegt deze 4Drive technisch toe?

In de eerste plaats het vertrouwde Haldex-differentieel met natte meerschijvenkoppeling. Dat systeem kennen we van bij andere producten uit de Volkswagen-groep en recent ook van bij de Seat Ateca. De Spanjaarden beklemtonen evenwel dat het systeem volledig op maat wordt afgesteld voor elk Seat-product. Dat betekent in dit geval dat deze Leon ST Cupra bij gripverlies op de voorwielen tot 50% van het vermogen naar de achterwielen kan sturen.

Daarnaast is er dus de specifieke Cupra-rijmodus, te herkennen aan de knop met het geblokte finishvlagje op de middenconsole. Daarmee verander je niet alleen de gasrespons en de schakeltijden van de DSG6-zestrapsautomaat met dubbele koppeling, maar ook de hardheid van de schokdemping en de tolerantie van het ESC-tractiecontrolesysteem.

En onder de motorkap?

Daar krijgt de 2.0 TSI de lichte vermogensupgrade die ook de voorwielaangedreven Cupra’s te beurt viel: Seat puurt voortaan 300 pk (bij 5.500 tot 6.200 tpm) en 380 Nm (bij 1.800 tot 5.500 tpm) uit de viercilinder turbobenzine. Dat resulteert volgens de Spanjaarden in een sprinttijd van 0-100 km/u in 4,9 seconden en een topsnelheid van 250 km/u. Ruim voldoende dus om de Golf R Variant, met 5,1 seconden, in verlegenheid te brengen.

Wat geeft dat in de praktijk?

Verbluffende acceleraties natuurlijk. De Cupra schiet gezwind uit de startblokken en ontbindt zijn duivels volledig wanneer het maximumkoppel wordt vrijgegeven. Het gaat dus oerend hard, maar de sensaties worden door die vlakke koppelcurve wat uitgevlakt. Daar kan het artificieel opgepompte motorgeluid in het interieur helaas weinig aan verhelpen. Pluspunten wel voor de DSG6-versnellingsbak, die de verzetten moeiteloos aan elkaar rijgt.

Verandert 4Drive wat aan de rijdynamiek?

Jazeker, al was de test die Seat ons voor de wielen gooide niet helemaal representatief om dat verschil grondig te onderzoeken. We konden de Leon ST Cupra 300 namelijk ook proberen op een ijscircuit op een bevroren meer in het Hoge Noorden. Geen vergelijkbare testomstandigheden met die op eigen bodem dus, maar voldoende om op te merken dat de vierwielaandrijving hem bijzonder zelfverzekerd maakt aan hogere snelheden.

Anderzijds merk je ook het extra gewicht dat de ST-versie en de vierwielaandrijving toevoegen vergeleken met de voorwielaangedreven Cupra, vooral in vijfdeursversie. Die vertoonde vooral dankzij het sperdifferentieel tussen de voorwielen een levendig en snedig karakter, waardoor hij dynamisch het verschil wist te maken met de veelzijdigere Golf GTI. Die snedigheid ruilt de 4Drive in voor meer efficiëntie. Dat kan je betreuren, maar we kunnen ons perfect inbeelden dat heel wat gezinsvaders (en –moeders op de passagierszetel) dat net op prijs stellen.

Hoeveel kost hij?

De Seat Leon Cupra ST 300 4Drive – een hele mondvol – staat in de catalogus vanaf € 40.499, en klokt daarmee af onder de Golf R Variant, die € 43.880 kost. Goed om weten is dat de Spanjaarden voorlopig nog geen 4Drive-variant plannen van de vijfdeursversie. De DSG6-versnellingsbak is bovendien ook de enige mogelijkheid in deze vierwielaangedreven versie, net als de DSG 7 bij de Golf R. Voor de manuele zesversnellingsbak kan je dus alleen nog bij de voorwielaangedreven versie terecht. Seat geeft ten slotte een gemiddeld verbruik op van 7,2 l/100 km.

Besluit?

We ademen nog één keer in: de Seat Leon Cupra ST 300 4Drive – uitademen – heeft alles wat een snelle gezinsbreak moet hebben: desgewenst discrete looks, voldoende ruimte aan boord en in de koffer en bliksemsnelle prestaties. Het snedige randje van de voorwielaangedreven modellen ruilt hij in voor extra efficiëntie. Met de vermogensupgrade laat deze Cupra andere snelle breaks als de Ford Focus ST en Skoda Octavia RS achter zich, en hijst hij zich naast een concurrent uit eigen huis: de Volkswagen Golf R Variant. Alleen jammer dat de prijs in dezelfde richting evolueert…

Meer lezen over:

Over de auteur: Bervoets Wim Wim Bervoets is redacteur bij Vroom sinds 2016. Hij interesseert zich voor alles van stadsauto’s tot sportwagens, en kijkt met een open blik naar de mobiliteit en brandstoffen van de toekomst.
Toch droomt hij nog altijd van een Lotus Elise...

Aanbevolen tests voor jou

Meer tests
3,5 /5 Test: Mercedes B-Klasse, ondergewaardeerde alleskunner

Test: Mercedes B-Klasse, ondergewaardeerde alleskunner

Er wordt minder over gesproken, maar ook de Mercedes B-Klasse kreeg onlangs een facelift. En het is misschien wel het fijnste model van de compacte Mercedes-familie... Zolang die nog bestaat.

3,3 /5 Test: Volkswagen Polo, nog steeds geen mini-Golf...

Test: Volkswagen Polo, nog steeds geen mini-Golf...

Heeft de 6e generatie Volkswagen Polo het na de facelift in zich om uit de schaduw van zijn grote broer te komen, de legendarische Golf?

3,7 /5 Test: Skoda Kodiaq 2024, Ruimte met de grote R

Test: Skoda Kodiaq 2024, Ruimte met de grote R

De tweede generatie Skoda Kodiaq bouwt verder op het succes van zijn voorganger met nog meer ruimte, nog meer praktische snufjes en nu ook een plug-inhybride motorisatie. Valt er nog iets op aan te merken?

3,9 /5 Test: Audi SQ8 Sportback e-tron, kroon in gevaar?

Test: Audi SQ8 Sportback e-tron, kroon in gevaar?

De Audi SQ8 Sportback e-tron is officieel het summum van de elektrische SUV’s van Audi. Maar kan hij de dreiging van de modernere SQ6 e-tron weerstaan?

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Manueel

€ 21.500

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Manueel

€ 23.748

Benzine, Automaat

€ 27.547

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km
€ 52.990
2019
105.433 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km
€ 52.900
2021
1.500 km