Testen

Eerste test: Skoda Enyaq iV 80, voor hippe gezinnen

Skoda start zijn elektrische offensief met de grote trom, via de SUV Enyaq iV, die is afgeleid van de Volkswagen ID.4. Een toonbeeld van veelzijdigheid.
  • Christiaens  Jean-Francois Christiaens Jean-Francois
  • 07 mei 2021
  • SKODA
  • 7.775 weergaven
3,8
VROOM-score
  • 4,0
    Prestatie
  • 3,5
    Wegligging
  • 4,0
    Comfort
  • 4,0
    Uitrusting
  • 4,0
    Veiligheid
  • 3,5
    Prijs-kwaliteit
  • 3,5
    Verbruik
  • 3,5
    Globaal
Voor- en nadelen
  • Afwerking en sfeer
  • Comfortabel reëel rijbereik (iV 80)
  • Interieur- en laadruimte
  • Verhouding comfort/rijdynamiek
  • Flauwe standaard ‘snellader’
  • Totaalprijs
  • Warmtepomp als optie

Eerste test: Skoda Enyaq iV 80, voor hippe gezinnen

Na de stadsauto Citigo e iV lanceert Skoda zijn tweede puur elektrische model met iV-achtervoegsel: de Enyaq. Ook deze keer gaat het om een model op basis van een Volkswagen-product, al is hij veel minder een kloon van zijn VW-broer dan de Citigo dat was van de VW e-Up. Als technische neef van de Volkswagen ID.4 staat de Skoda Enyaq iV op hetzelfde MEB-platform en gebruikt hij dezelfde technische oplossingen. De Enyaq, waar wij in september al een voorsmaakje van kregen aan boord van de auto van de directeur van de Tour de France, heeft een heel eigen persoonlijkheid. En zijn uiterlijk is vrij ‘sportief’.

Eerste test: Skoda Enyaq iV 80, voor hippe gezinnen

Crystal Face

Een van de innovaties is het zogenaamde Crystal Face, wat betekent dat de latten van het radiatorrooster worden verlicht met 131 leds, voor wie graag in de aandacht staat.

Eerste test: Skoda Enyaq iV 80, voor hippe gezinnen

Naast zijn specifieke stijl onderscheidt de Enyaq iV zich ook van zijn neef VW ID.4 door zijn iets grotere formaat. De Tsjechische SUV is namelijk 4,65 meter lang, tegenover 4,58 meter voor zijn Duitse neef. Hij is ook een beetje breder (1,88 meter in plaats van 1,85) en een vleugje lager (1,62 meter tegenover 1,64 meter). De wielbasis is voor beide modellen echter identiek: 2,77 meter.

Eerste test: Skoda Enyaq iV 80, voor hippe gezinnen

Ruim interieur

Dat is nog steeds beduidend korter dan de wielbasis van de nieuwe Hyundai Ioniq 5 (liefst 3 meter), die nochtans even lang is (4,64 meter) als de Enyaq. Dat betekent echter niet dat we te klagen hebben, want de beenruimte achterin de Tsjech is vorstelijk.

Eerste test: Skoda Enyaq iV 80, voor hippe gezinnen

Op de achterbank van de Enyaq vinden twee volwassenen heel eenvoudig een plekje. Ook een derde vriend kan bij gelegenheid mee, want er is geen middentunnel.

Koffer voor gezinnen

Ook de koffer is perfect aangepast aan gebruik door gezinnen. In vijfzitsopstelling slikt hij 585 liter, met de achterbank neergeklapt kan dat tot 1.710 liter worden.

Eerste test: Skoda Enyaq iV 80, voor hippe gezinnen

Praktisch gezien stippen we het kleine bergvak aan voor laadkabels onder de dubbele laadvloer.

Eerste test: Skoda Enyaq iV 80, voor hippe gezinnen

In tegenstelling tot bepaalde andere elektrische modellen biedt de Enyaq daarentegen geen tweede koffer onder de motorkap voorin. Dat was nochtans een perfecte Simply Clever-oplossing voor Skoda geweest.

Eerste test: Skoda Enyaq iV 80, voor hippe gezinnen

Toch heeft het Tsjechische merk her en der de nodige kleine praktische attenties voorzien. Zo is er een ‘kabelreiniger’ ingebouwd, een klein doosje dat je over de kabel wrijft om te vermijden dat je je handen bevuilt. En uiteraard is ook de gekende paraplu in de bestuurdersdeur weer van de partij.

Eerste test: Skoda Enyaq iV 80, voor hippe gezinnen

Duurzame bekleding

In het interieur zijn talrijke zogezegde ‘duurzame’ materialen gebruikt, zoals vloermatten in een vezel op basis van gerecycleerde PET-flessen, of stoelbekleding die (gedeeltelijk) bestaat uit natuurwol of uit leer dat zonder chemische producten is behandeld (op basis van olijfbladeren).

Eerste test: Skoda Enyaq iV 80, voor hippe gezinnen

Meer in het algemeen is de afwerking van het interieur verzorgd. Textiel op de deuren en het dashboard geeft de Enyaq een soort ‘loungegevoel’. Het kwaliteitsgevoel is zelfs beter dan in de ID-modellen die Volkswagen tot op heden heeft voorgesteld, met hun heel plastiekerige dashboards. Al is het natuurlijk afwachten hoe dit (soms bleke) textiel van Skoda zal verouderen…

Eerste test: Skoda Enyaq iV 80, voor hippe gezinnen

Eerste test: Skoda Enyaq iV 80, voor hippe gezinnen

Minimumdienst

Net zoals in de VW ID-modellen beperkt het digitale instrumentenbord van de Enyaq zich tot het strikte minimum. Het kleine schermpje (5,3 duim) biedt maar een paar heel basic gegevens. Als je bijvoorbeeld informatie wil over het verbruik, dan moet je gaan bladeren in het grote centrale aanraakscherm van 13 duim bovenop het dashboard.

Eerste test: Skoda Enyaq iV 80, voor hippe gezinnen

Deze minimalistische virtuele cockpit kan echter wel nog als optie worden aangevuld met een vrij geperfectioneerde head-updisplay. Voor het eerst in een Skoda gebruikt die een systeem met augmented reality. Zo kan hij informatie van de navigatie of de rijhulpsystemen ‘op’ de weg projecteren.

Eerste test: Skoda Enyaq iV 80, voor hippe gezinnen

Eerste test: Skoda Enyaq iV 80, voor hippe gezinnen

60 of 80

In België biedt invoerder D’Ieteren niet de basisversie Enyaq iV 50 aan met een batterij van 55 kWh (52 kWh netto), die Skoda wel in andere markten invoert. Omgekeerd staan de topversies met vierwielaandrijving bij ons wel op het programma, al moet je daar nog een paar maand op wachten. Voorlopig beperkt het aanbod van de Enyaq iV zich dus tot achterwielaandrijvers. De Enyaq iV 60 heeft een batterij van 62 kW (58 kWh netto) en een elektromotor van 132 kW (180 pk).

Eerste test: Skoda Enyaq iV 80, voor hippe gezinnen

De Enyaq iV 80, zoals onze testwagen, kan rekenen op een accu van 82 kWh (77 kWh netto) en een motor die 150 kW (204 pk) ontwikkelt.

Ongeveer 385 kilometer

Me deze versie mag je uitgaan van een reëel rijbereik van zo’n 385 kilometer. Wij tekenden tijdens onze testrit een verbruik op van zo’n 20 kWh/100 km, waarna we he tempo wat hebben opgevoerd en op de snelweg zijn gaan rijden. Daar klom ons testgemiddelde naar 25 kWh/100 km, wat toch nog een rijbereik van meer dan 300 kilometer bij een forse rijstijl betekent.

Eerste test: Skoda Enyaq iV 80, voor hippe gezinnen

Het aangekondigde WLTP-rijbereik ligt trouwens op 537 kilometer. Het zal toch een heel spaarzame rijstijl vereisen om het verbruik naar de 15 kWh/100 km te doen dalen.

Eerste test: Skoda Enyaq iV 80, voor hippe gezinnen

Verrassend comfortabel

Onderweg verleidt de Enyaq. Zonder sportief te zijn biedt hij een aangenaam dynamisch rijplezier. Veel meer zelfs dan de ID.3, die op hetzelfde platform staat en die duidelijk veel allergischer is voor sneller rijden. Bovendien biedt de Enyaq ook een fijn werkingscomfort, ondanks zijn forse optionele velgen van 21 duim.

Eerste test: Skoda Enyaq iV 80, voor hippe gezinnen

De Enyaq biedt meerdere recuperatieniveaus, maar de werking van zijn automatische regeneratiefunctie blijkt in de meeste situaties vrij efficiënt. Je moet in de praktijk dus niet de B-stand kiezen van de versnellingsknop op de middentunnel of met de hendels achter het stuur aan de slag gaan.

Eerste test: Skoda Enyaq iV 80, voor hippe gezinnen

‘Eerlijke’ prestaties

Als iV 80 biedt de Enyaq ‘eerlijke’ prestaties. Je wordt niet tegen je stoel gedrukt zoals in sommige premiumrivalen op stroom, maar met een ononderbroken acceleratie naar 100 km/u in 8,6 seconden toont deze ‘zware’ (2.390 kilo) Tsjechische SUV zich toch voldoende sterk gewapend om sereen met de verkeersstroom mee te vloeien.

Eerste test: Skoda Enyaq iV 80, voor hippe gezinnen

We stippen echter toch aan dat de Enyaq iV 60 exact even veel koppel ontwikkelt (310 Nm) ondanks zijn iets lagere maximumvermogen. Bovendien belooft hij nagenoeg even vlot naar de 100 km/u te sprinten (8,7 seconden).

125 kW als optie

Standaard krijgt de Enyaq iV 80 een interne lader mee van 11 kW en kan hij aan gelijkstroom snelladen bij slechts 50 kW. Als je je rusttijden tijdens het laden wil inkorten, dan is dat mogelijk. Je moet dan wel 520 euro ophoesten om je auto als optie aan 125 kW te kunnen opladen. Reken daarnaast nog eens op een supplement van 1.205 euro voor de warmtepomp om het verbruik te verlagen in functie van de omgevingstemperatuur.

Eerste test: Skoda Enyaq iV 80, voor hippe gezinnen

Hoeveel kost hij?

Skoda biedt zijn Enyaq iV 60 aan voor minder dan 40.000 euro in België (39.775 euro). Reken op iets meer dan 45.000 euro voor de iV 80 (46.075 euro). Beide versies zijn ook verkrijgbaar als Sportline. Je betaalt dan 5.000 euro meer voor een iV 60 en 3.800 euro meer voor een iV 80.

Ons verdict

De Enyaq iV biedt een interessant totaalpakket: hij is ruim, functioneel en modern en biedt ook een fijne verhouding tussen comfort en dynamiek. De iV 80-versie biedt bovendien meer dan voldoende realistisch rijbereik voor dagelijks gebruik. Maar wanneer hij goed wordt uitgerust, wipt de Skoda Enyaq iV al over de grens van de 50.000 euro en komt hij in de buurt van de prijzen van zijn neef VW ID.4.

Eerste test: Skoda Enyaq iV 80, voor hippe gezinnen

Op zoek naar een nieuwe wagen?

Ben jij op zoek naar een Skoda Enyaq iV ? Kies uit meer dan 30.000 wagens op VROOM.be. Nieuw én tweedehands! Ontdek onze laatste Skoda Enyaq iV zoekertjes nu hier:

Meer lezen over:

Christiaens  Jean-Francois
Over de auteur: Christiaens Jean-Francois Jean-François Christiaens is autojournalist sinds 2005. Hij houdt van alles wat rijdt, van elektrische auto’s tot hypercars.
Maar zijn hart gaat vooral sneller slaan van hot hatches uit het GTI-tijdperk. Hoewel een comfortabele break hem ook weer niet onbewogen laat.
Heet dat dan ouder worden?

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
Geflopt model: Nash Healey, een mislukking die vandaag gezocht is!

Geflopt model: Nash Healey, een mislukking die vandaag gezocht is!

De Nash Healey moest de vaandeldrager worden van een merk dat zich klaarmaakte om de Amerikaanse markt, die happig was op Britse cabrio’s, te verleiden. Helaas werd de carrière van de Nash Healey Snel afgebroken...

BMW werkt aan een revolutionair stuur

BMW werkt aan een revolutionair stuur

Dat zou in de toekomstige modellen van het merk kunnen zitten

Het is officieel: de volgende Bugatti krijgt een verbrandingsmotor!

Het is officieel: de volgende Bugatti krijgt een verbrandingsmotor!

Het is Mate Rimac, de nieuwe man aan het hoofd van de beroemde Franse autobouwer, die zelf het nieuws bekendmaakte. Maar deze toekomstige Bugatti ontsnapt niet aan een hybridekuur.

Ford Bronco Raptor als voorsmaakje op de Ranger Raptor?

Ford Bronco Raptor als voorsmaakje op de Ranger Raptor?

Ford lanceert in de VS een imposante Raptor-versie van zijn Bronco. Net als de standaard Bronco komt die niet naar Europa… maar hij geeft misschien wel een idee over de volgende Ranger Raptor.

Aanbevolen tests voor jou

4,1 /5 Test: Audi Q5 55 TFSIe Sportback, de SUV waarop we zaten te wachten?

Test: Audi Q5 55 TFSIe Sportback, de SUV waarop we zaten te wachten?

Geconfronteerd met de meest recente X4 van BMW en de nieuwe Mercedes GLC zag Audi zich verplicht zijn Q5 te vernieuwen. Een operatie die niet beperkt blijft tot een simpele visuele facelift, samen met een nieuwe ‘coupé’ uitvoering, maar één die ook technologische en mechanische nieuwigheden met zich meebrengt!

Alpine A110 vs Toyota GR Yaris: rijplezier van de hoogste graad!

Alpine A110 vs Toyota GR Yaris: rijplezier van de hoogste graad!

Welke van de twee, de beweeglijke en lichte Française of de gekke en eigenzinnige Japanner, zal ons het meeste plezier kunnen verschaffen?

3,5 /5 Test: Mazda2 e-Skyactiv G 90 2022, het plezier van de eenvoud

Test: Mazda2 e-Skyactiv G 90 2022, het plezier van de eenvoud

Mazda zorgt voor gericht verbeteringen bij zijn compacte ‘2’ voor het modeljaar 2022. We maken van die update gebruik om hem nog eens aan de tand te voelen met de nieuwe e-Skyactiv G 90 micro-hybride onder de motorkap.

3,6 /5 Test: Hyundai Kona N, hot SUV!

Test: Hyundai Kona N, hot SUV!

Wie zegt dat sportieve wagens met een verbrandingsmotor hun beste tijd gehad hebben? Hyundai in elk geval niet, want de Koreaanse autobouwer breidt zijn N-familie nog uit. Dit keer met een pittige versie van zijn atypische Kona SUV.

Aanbevolen advies voor jou

Meer adviezen
Dit zijn de meest en minst betrouwbare merken op de markt

Dit zijn de meest en minst betrouwbare merken op de markt

Test Aankoop heeft de resultaten gepubliceerd van een grote studie rond de betrouwbaarheid van de automerken die op onze markt te koop zijn. Een studie waarin de Aziatische merken duidelijk domineren...

5 dingen die je moet weten voor je koopt: Citroën C3 Pluriel, de goedkoopste cabrio op de markt?

5 dingen die je moet weten voor je koopt: Citroën C3 Pluriel, de goedkoopste cabrio op de markt?

Een cabrio kopen in het putje van de winter, een gek idee? Integendeel: aangezien niemand er op dit moment één wil, is dit het ideale moment om een goede deal te doen! Vandaag buigen we ons over de Citroën C3 Pluriel, waarschijnlijk één van de meest originele cabrio’s van de afgelopen 20 jaar!

Durf jij hem kopen, deze 911 Turbo S met… 333.300 km op de teller?

Durf jij hem kopen, deze 911 Turbo S met… 333.300 km op de teller?

Gekocht in Nederland, ingeschreven in Slovakije, maar eigendom van een landgenoot die er maar liefst 333.300 km mee reed sinds hij deze Porsche 911 Turbo S in 2016 in ontvangst nam. Nu wordt hij geveild door Bonhams. Durf jij hem kopen?

Oogverblindend, het interieur van deze ‘unieke’ 911!

Oogverblindend, het interieur van deze ‘unieke’ 911!

Oliesjeiks uit golfstaten en hun auto’s… het is vaak een garantie op ‘unieke’ combinaties. Ook deze Porsche 911 Turbo S uit 1998 stelt niet teleur!

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Automaat

€ 27.490
2021
50 km

Diesel, Automaat

€ 49.990
2022
18 km

Benzine, Manueel

€ 33.590
5 km

Diesel, Automaat

€ 36.127

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Diesel, Manueel

€ 9.499
2014
69.122 km

Benzine, Manueel

€ 24.500
2019
12.679 km

Diesel, Manueel

€ 26.290
2020
8.887 km

Diesel, Manueel

€ 26.490
2020
5.649 km