Testen

Skoda Karoq: kapitein Karoq

Na de Yeti uit de Skoda-catalogus verdreven te hebben, richt de Karoq zijn pijlen nu op de concurrenten bij de middelgrote SUV’s. Slaagt hij erin om de leidersplaats te veroveren?

  • Christiaens  Jean-Francois Christiaens Jean-Francois
  • 06 november 2017
  • Skoda
3,2
VROOM-score
  • 2,0
    Prestatie
  • 2,0
    Wegligging
  • 4,0
    Comfort
  • 4,0
    Uitrusting
  • 3,5
    Veiligheid
  • 3,5
    Prijs-kwaliteit
  • 3,5
    Verbruik
  • 3,5
    Globaal
Voor- en nadelen
  • Aanpasbaarheid
  • Binnenruimte/koffer
  • Hoog rijcomfort
  • Moderne uitrusting
  • Moduleerbaarheid
  • Somber interieur
  • Triestig interieur
  • Weinig dynamisch weggedrag

Maar voor hij zijn zinnen zet op de Nissan Qashqai, Renault Kadjar, Peugeot 3008 en Kia Sportage, moet de Karoq eerst nog komaf maken met de rivaliteit in eigen huis: met de Seat Ateca en de Volkswagen Tiguan.

Om een minnelijke schikking te treffen tussen de drie stalgenoten, krijgt ieder zijn specialiteit: de Seat speelt de kaart van de dynamiek, de VW lonkt naar het premiumsegment. En de Skoda? Die blijft trouw aan het credo van zijn merk: hij zet in op praktische aspecten, denkt aan de moduleerbaarheid en mikt op rijcomfort en een onklopbare verhouding prijs/kwaliteit. Opdracht volbracht?

VarioFlex

De eerste troef van de Karoq is onmisbaar om gezinnen te verleiden en heet VarioFlex. De optie kennen we al uit de Yeti en zelfs de Roomster. In de praktijk maakt de klassieke achterbank die in een 60/40-verhouding neerklapbaar is plaats voor drie onafhankelijke zetels. De twee zijdelingse zetels staan op rails en zijn 15 centimeter verschuifbaar, en de drie rugleuningen zijn verstelbaar of neerklapbaar.

Je kunt de middelste zetel er ook uitnemen en de twee buitenste zetels 8 centimeter dichter naar elkaar toeschuiven voor meer elleboogruimte. Beter nog: alle zetels op de achterbank kunnen eruit worden gehaald. Tenminste: als je plaats hebt om ze te stockeren en als je ze wilt opheffen (we schatten ongeveer 15 tot 20 kilogram per zetel). Het laadvolume is dan wel indrukwekkend voor dit segment: 1.810 liter!

521 liter

In zijn klassieke opstelling beschikt de Karoq ook al over aardig wat kofferruimte. De Skoda-SUV is amper langer dan de Ateca (4,38 meter tegenover 4,36 meter), maar maakt een erezaak van een ruimere koffer: 521 liter, tegenover 510 liter voor de Seat. Met het VarioFlex-systeem schommelt de kofferruimte met vijf zitplaatsen tussen 479 en 588 liter.

Verder vallen de verschillende kleine praktische kantjes die typisch zijn voor Skoda in de smaak. Zoals de kleine tussenschotten die je op de koffervloer kleeft om kleine voorwerpen op hun plaats te houden, allerlei haken, een zaklamp en een kofferafdekscherm dat aan de kofferklep is vastgemaakt. Het scherm rolt automatisch op (mechanisch, zonder duur gemotoriseerd systeem) wanneer je de koffer opent. De “simply clever”-trucjes van Skoda vind je ook buiten de koffer terug: een paraplu onder de passagierszetel vooraan bijvoorbeeld, of de ijskrabber onder de brandstofklep.

Big Karoq is watching you

Het dashboard van de Karoq is niet bepaald speels of origineel, maar wel verzorgd en kwalitatief. Je kunt het traditionele instrumentenpaneel omruilen voor een “virtuele cockpit”. Het systeem is al beschikbaar op andere modellen van de Volkswagen-groep, maar de menu’s werden door Skoda eenvoudiger gemaakt. Er is ook een “black panel”-functie, die focust op de essentiële informatie wanneer je ’s nachts rijdt.

Het Skoda Connect-systeem zal in de smaak vallen bij gadgetgeeks: je kunt vanop afstand de status van je auto bekijken, bepaalde parameters bedienen of waarschuwingen krijgen wanneer de auto een vooraf ingestelde snelheid overschrijdt of buiten een bepaald gebied komt. Handig voor ouders om hun jonge chauffeurs in het oog te houden. Of om je partner in de gaten te houden…

110 tot 190 pk

De Skoda Karoq verschijnt in december in de showrooms. In eerste instantie zal hij beschikbaar zijn met een 1.0 TSI-driecilinder van 115 pk en een 1.5 TSI-viercilinder met cilinderuitschakeling van 150 pk. Het dieselaanbod is uitgebreider: de 1.6 TDI van 115 pk als instapversie en de 2.0 TDI met 150 of 190 pk. De 150 pk-versies kunnen worden gekoppeld aan vierwielaandrijving of net als de minder krachtige versies gewoon voorwielaangedreven blijven. De 2.0 TDI is er alleen met vierwielaandrijving. Alle motoren kunnen dan weer wel hun manuele versnellingsbak inruilen voor de DSG7-automaat (die standaard is op de TDI 190).

Marshmallow

Onze eerste test vond plaats met een Karoq 2.0 TDI 150 4x4 op pokdalige Siciliaanse wegen. Ideaal om de comfortfactor van de Skoda-SUV te testen. Maar ook om vast te stellen dat hij een voorkeur heeft voor onvoldoende ingesnoerde koetswerkbewegingen. De vooras mist ook precisie. De Karoq is dus niet gemaakt voor het stevigere bochtenwerk. Vanaf volgend jaar is er wel een gestuurde ophanging beschikbaar. Hopelijk lost dat het probleem op.

Sprankelende 1.0 TSI

Tijd om in te stappen in de Karoq 1.0 TSI. Met zijn minder zwaar wegende motor en voorwielaandrijving voelt hij zich veel beter op bochtige wegen. Hij blijft comfortabel maar heeft de koetswerkbewegingen veel beter onder controle. Ook zijn vooras is een stuk preciezer. Tegelijk blijven de prestaties ruim voldoende voor goede huisvaders. Deze driecilinder krijgt dus onze voorkeur.

Minder duur dan de Ateca?

Voor de definitieve prijzen van de Karoq is het nog even wachten. Voorlopig weten we dat de 1.0 TSI in de middelste uitrustingsversie € 23.900 kost. Bij Seat kost de Ateca 1.0 TSI Style, met een gelijkaardige uitrusting, € 1.090 meer. Dat klinkt veelbelovend, al is het nog even wachten op de uiteindelijke prijs- en optielijst.

Besluit

De Karoq heeft alle troeven in de hand voor gezinnen die afgeschrikt worden door het formaat van de 32 centimeter langere Kodiaq, maar die wel te vinden zijn voor zijn stijl en moduleerbaarheid. Onder meer dankzij zijn optionele VarioFlex-systeem is de Karoq praktisch en veelzijdig, en combineert hij enkele typische monovolumetrekjes met heel wat rijcomfort. Jammer dat dit wat ten koste van het rijplezier gaat. Bij de zwaardere motoren, tenminste…

Meer lezen over:

Christiaens  Jean-Francois
Over de auteur: Christiaens Jean-Francois Jean-François Christiaens is autojournalist sinds 2005. Hij houdt van alles wat rijdt, van elektrische auto’s tot hypercars.
Maar zijn hart gaat vooral sneller slaan van hot hatches uit het GTI-tijdperk. Hoewel een comfortabele break hem ook weer niet onbewogen laat.
Heet dat dan ouder worden?

Aanbevolen tests voor jou

Meer tests
3,7 /5 Test: Skoda Kodiaq 2024, Ruimte met de grote R

Test: Skoda Kodiaq 2024, Ruimte met de grote R

De tweede generatie Skoda Kodiaq bouwt verder op het succes van zijn voorganger met nog meer ruimte, nog meer praktische snufjes en nu ook een plug-inhybride motorisatie. Valt er nog iets op aan te merken?

3,3 /5 Test: Volkswagen Polo, nog steeds geen mini-Golf...

Test: Volkswagen Polo, nog steeds geen mini-Golf...

Heeft de 6e generatie Volkswagen Polo het na de facelift in zich om uit de schaduw van zijn grote broer te komen, de legendarische Golf?

3,9 /5 Test: Audi SQ8 Sportback e-tron, kroon in gevaar?

Test: Audi SQ8 Sportback e-tron, kroon in gevaar?

De Audi SQ8 Sportback e-tron is officieel het summum van de elektrische SUV’s van Audi. Maar kan hij de dreiging van de modernere SQ6 e-tron weerstaan?

3,5 /5 Test: Mercedes B-Klasse, ondergewaardeerde alleskunner

Test: Mercedes B-Klasse, ondergewaardeerde alleskunner

Er wordt minder over gesproken, maar ook de Mercedes B-Klasse kreeg onlangs een facelift. En het is misschien wel het fijnste model van de compacte Mercedes-familie... Zolang die nog bestaat.

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Manueel

€ 23.748

Benzine, Manueel

€ 21.500

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Automaat

€ 27.547

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km
€ 52.990
2019
105.433 km
€ 52.900
2021
1.500 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km