Testen

Smart Brabus: bommetje op maat

De nieuwigheden volgen elkaar op bij Smart, met een nieuwe generatie ForTwo en ForFour in 2014, een geslaagde versnellingsbak met dubbele koppeling in 2015, en de ForTwo cabrio. Nu staat de Smart Brabus in de schijnwerpers!
  • Wouters Bruno
  • 14 juli 2016
  • Smart
Voor- en nadelen

      De zaken gaan goed voor de Duitse constructeur: een stijging van de verkoopcijfers van 23%, vooral te danken aan de cabrio. De verkoop wereldwijd steeg in de eerste helft van dit jaar met 18%. Onder meer de regio Asia-Pacific deed het met 40% bijzonder goed, maar ook dichter bij huis vielen er sterke cijfers te noteren. Het Verenigd Koninkrijk liet 63% hogere verkoopcijfers optekenen, en Spanje deed het met 45% ook goed.

      Het hoeft niet te verbazen dat de verkoop in de grote steden toeneemt. Brussel heeft qua files van niemand lessen te leren, wat zich vertaalt in het aantal inschrijvingen van Smarts: plus 61% in onze hoofdstad! Om aan de vraag te voldoen, ging het aantal verkooppunten er met 10% ook op vooruit.

      Naast de drie koetswerkversies (ForTwo, ForTwo cabrio en ForFour), drie motoren (61 pk, 71 pk en 90 pk) en vier uitrustingsniveaus (standaard, Passion, Prime en Proxy) komen er nu ook de Brabus en Brabus Xclusive bij.

      Sportief, maar niet te

      En die lachen er niet mee! Met 109 pk en 170 Nm uit de drukgevoede driecilinder-in-lijn van 898 cc liggen de cijfers van de nieuwe Smart Brabus vergeleken met de krachtigste Smarts qua vermogen 20% hoger en qua koppel 25%. De gewone turbomotor stelt het namelijk met 90 pk en 135 Nm.

      De Smart Brabus levert dus vleiende prestaties, die in zijn categorie zelfs zeldzaam zijn. Temeer omdat hij de gerobotiseerde Getrag-versnellingsbak met zes verzetten en dubbele koppeling overneemt. Die is minder snel dan de manuele vijfbak, maar is vloeiender en aangenamer in gebruik dan de CVT’s of gerobotiseerde bakken met enkele koppeling die je gewoonlijk in deze categorie terugvindt, en die vooral interessant zijn omdat ze geen koppelingspedaal hebben. De ForTwo doet 9,5 seconden over de 0-100 km/u, terwijl de 90 pk-versie met dezelfde zesbak er 11,3 seconden over doet. De Getrag heeft uiteraard niet de responstijd van een Porsche-PDK, maar hij is wel aangenaam in gebruik. De topsnelheid gaat er ook op vooruit: de ForFour 90 pk stopt bij 165 km/u, maar de constructeur geeft nu 180 km/u op. De ForTwo, die voordien een topsnelheid van 155 km/u had, haalt nu 165 km/u.

      Topchassis

      De prestaties nemen toe door enkele mechanische ingrepen, zoals hogere benzinedruk en een herziene luchtinlaat, maar ze blijven bescheidener dan de looks van de Brabus doen vermoeden. De gerobotiseerde versnellingsbak werd responsiever gemaakt, en kreeg er ook een weinig overtuigende “race start” launch control bij. Maar de acceleraties blijven desondanks gematigd, en de versnellingsbak heeft tijd nodig om te reageren wanneer je bijvoorbeeld wilt inhalen wanneer je in de hoogste versnelling rijdt, zelfs in de sportstand. Schakelpeddels achter het stuur zijn dus handig.

      Het is dus geen racewagen, maar het gaat goed vooruit dankzij het zorgvuldig afgestelde chassis. We konden de ForTwo tot het uiterste drijven op het testcircuit van Aldenhoven in Duitsland, en kunnen bevestigen dat hij zijn mannetje staat! Geen greintje koetswerkrol en een stabiel weggedrag (dankzij de ESP-afstelling) zorgen voor heel wat plezier!

      Het Brabus Performance-sportchassis is nog stijver dankzij een 20% stevigere demping. Een stabilisatiestang vooraan beperkt de koetswerkrol en het ESP werd geherkalibreerd. Ook de banden evolueerden, met Yokohama’s in maat 185/50 R 16 H vooraan en 205/40 R 17 H achteraan voor de Smart ForTwo, en 185/45 R 17 H vooraan en 205/40 R 17 H achteraan voor de Smart ForFour.

      Tailor made

      Het snelheidsafhankelijke stuur met variabele ontdubbeling is specifiek afgesteld voor de Brabus. Aan de buitenzijde is de dubbele uitlaat in de diffusor bijzonder aanwezig. Die klinkt, en soms iets teveel, want de geluiddemping van de Smart kan beter. De motor is soms te aanwezig, net als de windgeluiden bij de cabrio en de ForFour met stoffen dak.

      In het interieur is er heel wat uitrusting standaard die gewoonlijk op de optielijst staat, zoals het Cool&Audio-pack of het glazen panoramadak. Veeleisende klanten kunnen terecht bij de Brabus Xclusive-lijn van € 3.000, die lederen Brabus-sportzetels omvat en een verfijnder dashboard uit stof en leder. Nog niet genoeg? Dan is er nog Brabus Tailor Made. Je kiest je eigen interieur uit een verzameling leder, stoffen en patronen. En ook je koetswerkkleur kan uniek zijn! Voorzie nog wat extra budget bovenop de € 20.328 voor de Brabus ForTwo, € 21.417 voor de ForFour, en € 23.595 voor de cabrio…

      Meer lezen over:

      Over de auteur: Wouters Bruno Bruno Wouters schrijft sinds 2005 voor Vroom. Als iets wielen en een motor heeft, is Bruno een gelukkig man.
      Technologische evoluties boeien hem zeker, maar sensaties zoekt hij het liefst op plattelandswegen met een Morgan of met de motor.
      Foto's ©: Bruno Wouters, Manufacturer. Source ©: Smart.

      Aanbevolen tests voor jou

      Meer tests
      3,3 /5 Test: Volkswagen Polo, nog steeds geen mini-Golf...

      Test: Volkswagen Polo, nog steeds geen mini-Golf...

      Heeft de 6e generatie Volkswagen Polo het na de facelift in zich om uit de schaduw van zijn grote broer te komen, de legendarische Golf?

      3,5 /5 Test: Mercedes B-Klasse, ondergewaardeerde alleskunner

      Test: Mercedes B-Klasse, ondergewaardeerde alleskunner

      Er wordt minder over gesproken, maar ook de Mercedes B-Klasse kreeg onlangs een facelift. En het is misschien wel het fijnste model van de compacte Mercedes-familie... Zolang die nog bestaat.

      3,9 /5 Test: Audi SQ8 Sportback e-tron, kroon in gevaar?

      Test: Audi SQ8 Sportback e-tron, kroon in gevaar?

      De Audi SQ8 Sportback e-tron is officieel het summum van de elektrische SUV’s van Audi. Maar kan hij de dreiging van de modernere SQ6 e-tron weerstaan?

      3,7 /5 Test: Skoda Kodiaq 2024, Ruimte met de grote R

      Test: Skoda Kodiaq 2024, Ruimte met de grote R

      De tweede generatie Skoda Kodiaq bouwt verder op het succes van zijn voorganger met nog meer ruimte, nog meer praktische snufjes en nu ook een plug-inhybride motorisatie. Valt er nog iets op aan te merken?

      Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

      Meer nieuwe auto's

      Diesel, Manueel

      € 32.584

      Benzine, Manueel

      € 23.748

      Benzine, Manueel

      € 21.500

      Benzine, Automaat

      € 27.547

      Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

      Meer tweedehands auto's
      € 52.990
      2019
      105.433 km

      Benzine, Automaat

      € 23.500
      2020
      30.212 km
      € 52.900
      2021
      1.500 km

      Benzine, Automaat

      € 28.995
      2011
      65.000 km