Kia
Om te strijden tegen zijn Europese concurrenten, en om zijn bestaansrecht te verdedigen ten opzichte van zijn stijlvolle broertje, zet de Kia Ceed SW in op rationele argumenten. Maar kan hij daarmee verleiden?
De Zuid-Koreaanse SUV-specialist lijkt weer op weg naar succes. De constructeur zit de grote middelen in om door te dringen in Europa met een compacte SUV die Italiaans aandoet: de Tivoli.
SsangYong heeft een woelige geschiedenis achter de rug in Europa. Maar sinds de lancering van de Korando in 2010 en financiële injecties van de Indiase eigenaar Mahindra stopte het bloeden en lijkt het merk weer op het juiste spoor. De geleidelijke vernieuwing van het gamma en de aantrekkelijke prijzen dragen bij tot de goede gezondheid van het merk. Kijk maar eens naar de verkoopcijfers in België: het resultaat van 500 auto’s in 2012 werd in 2014 verdubbeld. En dat is niet het eindpunt, want de hoop is groot. Met deze Tivoli wil het merk zijn verkoop in het centrum en het westen van Europa bijna verdrievoudigen tegen 2016. Ambitieus.
De Tivoli belandt in een categorie die momenteel in volle bloei is, die van de SUV’s uit het B-segment. Hij heeft dus compacte maten: 4,195 meter lang. De Tivoli ziet er elegant en dynamisch uit en lijkt niet echt op een bestaand model. Hij is beschikbaar met een 1.6 benzinemotor of een turbodiesel met dezelfde cilinderinhoud, met manuele of automatische versnellingsbak en met twee of vier aangedreven wielen. Alle combinaties zijn mogelijk, maar zowel de vierwielaandrijving als de dieselmotor zijn pas vanaf september beschikbaar.
Droom niet van de allerlaatste technologie, vooral qua actieve veiligheid. De Tivoli heeft zeker niet de ambitie om te rivaliseren met de nieuwste vondsten van Mercedes. Maar qua comfort mist de Tivoli weinig en kan hij beschikken over automatische klimaatregeling met twee zones, een multimediasysteem met aanraakscherm en gps, verwarmde en geventileerde zetels en een verwarmd stuurwiel met verschillende niveaus van bekrachtiging.
Onze testwagen was vanbinnen niet bepaald vrolijk door de matige afwerking en materialen en de sombere sfeer. Maar wanneer je kiest voor een topversie verandert de sfeer helemaal: leder bij de vleet en warme kleuren transformeren het saaie interieur in een aangename cocon.
Naar goede SsangYong-traditie is de ruimte indrukwekkend op alle plaatsen. Minder fraai is de bagageruimte: de onregelmatige koffer, de hoge tildrempel en het totale volume behoren niet tot de top.
Onder de motorkap van ons testexemplaar vinden we een 1.6 benzine met 128 pk en 160 Nm. Laten we niet rond de pot draaien. In deze tijd van koppelrijke kleine turbomotoren stelt dit blok toch wat teleur. De motor is hol bij lage toeren en wordt met niet zo aangenaam kabaal wakker vanaf 3.500 tr/min. De diesel met 115 pk en 300 Nm rijdt in ieder geval leuker en … gemakkelijker. Het gebrek aan koppel bij lage toeren vraagt in de benzineversie de nodige aandacht om niet stil te vallen wanneer je vertrekt.
Dynamisch gezien kan het ook beter. We kennen meer levendige modellen. De Tivoli leent zich niet tot een sportieve rijstijl door zijn motor met bescheiden hernemingen, kunstmatige besturing en gezonde maar lompe weggedrag. Een rustig ritme past dus beter, want de Tivoli is (ondanks de ietwat harde ophanging) relatief comfortabel.
Vooral de prijs zal je aanspreken: de Tivoli is al beschikbaar vanaf 14.990 euro. Het gamma bestaat uit drie afwerkingsniveaus: Crystal, Quartz en Sapphire. De prijzen lopen op tot 22.490 euro. De diesel kost 2.000 euro meer. Als garantie biedt SsangYong vijf jaar en 100.000 km, inclusief pechbijstand.
De bijzonder competitieve prijs en atypische lijn zijn de sterke punten van deze Tivoli. Het is niet de meest passionele auto om te besturen, maar hij doet zonder meer zijn werk. Dat moet volstaan voor een mooie commerciële carrière. Liefhebbers van het genre wachten beter nog even op de dieselversie met 4x4. Iets zegt ons dat die een pak leuker zal rijden.
Om te strijden tegen zijn Europese concurrenten, en om zijn bestaansrecht te verdedigen ten opzichte van zijn stijlvolle broertje, zet de Kia Ceed SW in op rationele argumenten. Maar kan hij daarmee verleiden?
De facelift van de Opel Corsa trekt het stadswagentje visueel weer in lijn met de rest van het recentere gamma. Maar kan hij zich onderscheiden van zijn Stellantis-stalgenoten?
De N-sportafdeling van Hyundai heeft de elektrische SUV Ioniq 5 uitgerust met tal van kunstjes, rijmodi en specifieke functies. Maar is de Ioniq 5 N daarmee even opwindend als een sportwagen met verbrandingsmotor?
Suzuki heeft zijn kleine Swift een volledig nieuwe motor gegeven en direct ook het volledige uiterlijk aangepast. En toch... lijkt er niets te zijn veranderd! Goed of slecht nieuws?