Testen

Eerste test: Subaru Solterra, meer dan zomaar een tweelingbroer?

Hoewel hij samen met de elektrische bZ4X SUV van Toyota deel uitmaakt van een eeneiige tweeling, belooft de Solterra om trouw te blijven aan het DNA van Subaru. Slaagt hij daarin?

  • Christiaens  Jean-Francois Christiaens Jean-Francois
  • 30 maart 2022
  • Subaru
3,6
VROOM-score
  • 3,5
    Prestatie
  • 4,0
    Wegligging
  • 3,0
    Comfort
  • 3,5
    Uitrusting
  • 4,0
    Veiligheid
  • 3,5
    Prijs-kwaliteit
  • 3,5
    Verbruik
  • 3,5
    Globaal
Voor- en nadelen
  • Dynamisch weggedrag
  • Efficiënte vierwielaandrijving
  • Genereuze interieurruimte
  • Stevig ophangingscomfort
  • Beperkte keuze in aandrijving
  • Laadsnelheid (AC en DC)

Als nichespeler op mondiaal vlak, wil Subaru zich niet in zijn eentje wagen aan de dure ontwikkeling van elektrische auto’s. Logischerwijs benaderde het Japanse merk Toyota, wat het onder andere ook al deed met de sportieve BRZ, om zijn eerste elektrische model te kunnen aanbieden.

Atypische” look


Je moet met een vergrootglas kijken om de details te vinden die de Solterra van zijn bZ4X tweelingbroer bij Toyota onderscheiden. Het gaat dan voornamelijk om de grille, de lichten en de logo’s… De twee modellen behouden in elk geval hun “atypische” koetswerk. Zo zijn de wielkastranden in zwart plastic bijvoorbeeld een kwestie van smaak. Objectief gezien kunnen we melden dat de Solterra 4,69 mter lang is. Daarmee gaat hij de concurrentie aan met modellen als de Nissan Ariya (4,60 m), Hyundai Ioniq 5 (4,64 m), Skoda Enyaq iV (4,65 m) of nog de Kia EV6 (4,68 m), om er maar enkele te noemen.

Toyota-basis, Subaru-DNA

Op technisch vlak is de Solterra gebaseerd op Toyota's nieuwe e-TNGA platform, dat speciaal ontwikkeld werd voor elektromobiliteit. Maar Subaru wilde niet zomaar zijn logo kleven op deze technische basis. In plaats daarvan noemt Subaru het een "win-win" samenwerking. Terwijl Toyota verantwoordelijk was voor de ontwikkeling van het platform, de elektrificatie, het infotainment, enz. werkten de ingenieurs van Subaru aan de ontwikkeling van de vierwielaandrijving en de fijne afstelling van het rijgedrag van de tweeling. In overeenstemming met het Subaru-DNA is vierwielaandrijving standaard op de Solterra (de bZ4X neemt ook genoegen met tweewielaandrijving). De Solterra is ook steviger afgeveerd dan zijn broer bij Toyota en heeft peddels achter het stuur (om het regeneratief remmen in 4 niveaus te regelen) die niet beschikbaar zijn op de bZ4X.

Ruim

In de praktijk maakt de Subaru Solterra gebruik van zijn elektrische technische basis om een uitstekende interieurruimte te bieden. Hoewel de vloer relatief hoog is en de zetels achteraan laag zijn (wat betekent dat je achterin met je knieën omhoog moet zitten), is er achterin wel veel beenruimte (wielbasis 2,85 m). De kofferruimte lijkt ook ruim genoeg voor dagelijks gebruik, hoewel de Solterra met 'slechts' 441 liter op papier niet zal kunnen concurreren met de maatstaven in het segment. De Skoda Enyaq iV biedt met dezelfde buitenafmetingen bijvoorbeeld 585 liter... Je zal het er toch mee moeten doen, want de Solterra biedt geen extra opbergruimte voorin om kabels en dergelijke in op te bergen, in tegenstelling tot sommige van zijn concurrenten.

Enige versie

Zoals we al zeiden, wordt de Subaru Solterra uitsluitend in AWD-versie aangeboden. In deze configuratie zitten er twee 80 kW elektromotoren (één per as) voor een totaal vermogen van 160 kW (218 pk) en 336 Nm. Zoek ook niet naar verschillende groottes batterijen. De Solterra heeft enkel een 71.4 kWh batterijpakket waarmee hij een WLTP-rijbereik belooft van "meer dan 400 km". Tijdens onze eerste korte rit was het moeilijk om dit te checken.


Dynamisch, maar hard afgeveerd

Subaru nodigde ons uit in zijn testcentrum in het Duitse Aldenhoven, op afgesloten wegen, voor een eerste kennismaking met de preproductieversie van de Solterra. Een "artificiële" omgeving, maar toch al interessant om de opvallendste kwaliteiten van de Soleterra te ontdekken. Op het dynamische parcours viel de elektrische SUV op door zijn uitstekende balans. Ook al voelt de auto aan alsof hij meer dan twee ton weegt, toch zorgen zijn lange wielbasis, lage zwaartepunt, de voelbare stijfheid van zijn platform en zijn stevige ophanging voor een aangename efficiëntie. De keerzijde van de medaille is dat de stevige demping niet echt een hoog comfortniveau doet vermoeden op onze Belgische wegen. Op het hobbelige gedeelte met slecht wegdek van het testcentrum stuurde de Solterra de oneffenheden eerder bruusk door naar de ruggenwervels van zijn inzittenden.

Wat het comfort betreft is de isolatie van windgeluiden voor verbetering vatbaar. Natuurlijk is windgeruis, bij afwezigheid van motorgeluid, altijd gemakkelijker waar te nemen. Op de testbaan (begrensd tot 120 km/u) leek de Solterra zijn aerodynamische turbulentie echter niet zo effectief in bedwang te houden als sommige van zijn concurrenten.

Qua prestaties zijn de 218 pk/336 Nm die de twee elektromotoren samen leveren niet erg explosief. Maar de prestaties die de Solterra biedt, zouden meer dan voldoende moeten zijn om je te verplaatsen over open wegen...

Efficiënte vierwielaandrijving

Met zijn glibberige ondergrond en zijn ‘schans’ was de Duitse testbaan ook een uitstekende plek om de vierwielaandrijving van de Solterra, waar Subaru zo trots op lijkt, op de proef te stellen. En wanneer de X-Mode ingeschakeld wordt, lijkt de Solterra perfect komaf te maken met alles wet je hem voor de wielen werpt, met een onberispelijke grip. De wisselwerking tussen de twee elektromotoren is heel vloeiend en transparant. Samen met een royale bodemvrijheid van 21 cm (een 'eis' van Subaru waar Toyota bij de gezamenlijke ontwikkeling uiteraard rekening mee moest houden) moet dit de gebruikelijke 'avontuurlijke' klanten van het merk helpen om zich bij gelegenheid ook buiten de platgetreden paden op hun gemak te voelen.


Futuristisch interieur, maar een ‘storend’ stuur

Nog een opmerking over het dashboard, voor we de sleutels teruggeven. Dat oogt redelijk futuristisch en lijkt te zijn ontworpen op maat van het befaamde "One Motion Grip" by-wire stuur van Toyota. De Solterra maakt daar echter geen gebruik van. En in de praktijk merken we dat het bovenste deel van het "gewone" stuurwiel het zicht op de snelheidsmeter (een 7 duim groot scherm) kan belemmeren, afhankelijk van de rijpositie. Dat is jammer. Het 12 duim grote centrale aanraakscherm is eerder reactief en intuïtief.

Wacht misschien nog even!

De Solterra zal aanvankelijk enkel verkrijgbaar zal zijn met een geïntegreerde enkelfasige lader van maximaal 6.6 kW. Een driefasige lader van 11 kW zal tegen het einde van het jaar beschikbaar zijn. Dus als het kan, wacht je beter nog even. De watergekoelde batterij kan ook DC snelladen met gelijkstroom, maar dat slechts met een 'middelmatig vermogen van 150 kW.

Hoeveel kost hij?

De exacte prijs van de Subaru Solterra voor de Belgische markt is nog niet bepaald. Maar we kunnen uitgaan van een startprijs van rond de € 55.000.

Ons eerste verdict

De Subaru Solterra kan rekenen op zijn atypisch look, zijn efficiënte vierwielaandrijving en zijn dynamische inborst om zich te onderscheiden in dit explosief groeiende segment van de elektrische SUV’s. Maar daarbij krijg je dan wel af te rekenen met een eerder stevige ophanging tijdens het rijden.


Op zoek naar een nieuwe wagen?

Ben jij op zoek naar een elektrische auto? Kies uit meer dan 30.000 wagens op VROOM.be. Nieuw én tweedehands! Ontdek onze laatste elektrische autozoekertjes nu hier:

Meer lezen over:

Christiaens  Jean-Francois
Over de auteur: Christiaens Jean-Francois Jean-François Christiaens is autojournalist sinds 2005. Hij houdt van alles wat rijdt, van elektrische auto’s tot hypercars.
Maar zijn hart gaat vooral sneller slaan van hot hatches uit het GTI-tijdperk. Hoewel een comfortabele break hem ook weer niet onbewogen laat.
Heet dat dan ouder worden?

Aanbevolen tests voor jou

Meer tests
3,9 /5 Test: Audi SQ8 Sportback e-tron, kroon in gevaar?

Test: Audi SQ8 Sportback e-tron, kroon in gevaar?

De Audi SQ8 Sportback e-tron is officieel het summum van de elektrische SUV’s van Audi. Maar kan hij de dreiging van de modernere SQ6 e-tron weerstaan?

3,7 /5 Test: Skoda Kodiaq 2024, Ruimte met de grote R

Test: Skoda Kodiaq 2024, Ruimte met de grote R

De tweede generatie Skoda Kodiaq bouwt verder op het succes van zijn voorganger met nog meer ruimte, nog meer praktische snufjes en nu ook een plug-inhybride motorisatie. Valt er nog iets op aan te merken?

3,5 /5 Test: Mercedes B-Klasse, ondergewaardeerde alleskunner

Test: Mercedes B-Klasse, ondergewaardeerde alleskunner

Er wordt minder over gesproken, maar ook de Mercedes B-Klasse kreeg onlangs een facelift. En het is misschien wel het fijnste model van de compacte Mercedes-familie... Zolang die nog bestaat.

3,3 /5 Test: Volkswagen Polo, nog steeds geen mini-Golf...

Test: Volkswagen Polo, nog steeds geen mini-Golf...

Heeft de 6e generatie Volkswagen Polo het na de facelift in zich om uit de schaduw van zijn grote broer te komen, de legendarische Golf?

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Manueel

€ 21.500

Benzine, Manueel

€ 23.748

Benzine, Automaat

€ 27.547

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's
€ 52.990
2019
105.433 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km
€ 52.900
2021
1.500 km